رواية جسد بلا روح الفصل الرابع عشر 14 - بقلم خاتون عبد المنعم
اسفة جدا جدا علي التاخير بس والله الفون باظ عمل اعادة ضبط مصنع لوحدة ومسح. كل حاجة من علية ولسة جيبة من شوية ولم حولت اكتب البارات تاني مساحة الملاحظات بقة صغيرة جدا
الحلقة الرابعه عشر
جسد بلا روح
مشية سارة ورحاب قعدة مع نفسها و فتكرة يوم ما محسن جلها البت بعد اللي حصل لمنال علي طول
فلاش باك
الباب خبط قامت رحاب تفتح وكان محسن
رحاب: عمي ازيك عمل اية اتفضل اهلا وسهلا بيك نورت البيت يا عمي
محسن.بغضب: ولا اهلا ولا سهلا والبيت منور باهلالة وبنسبة لعمي دي بلاش منها لاني كشفك يا رحاب بلاش شغل العوالم دة احنا فهم بعض كويس
رحاب: لية كدة يا عمي هو انا عملت اية بس عشان تقول كدة انا زعلتك في حاجة
محسن بغضب: زمان لم جيتيلي البيت وعيطي وقولتي اني سالم اعتدي عليكي وانك حامل منة وقفت جنبك وخليت حسن اخوية يوافق بجوزكم مع انة كان رافض عشان عرفك كويس وعارف نيتك اية بس انا وقفت جنبك وقولت حرام عندي زيها اعتبرها بنتك ووقف جنبها وحصل وجوزتك ابن اخوية وغصبت اخوية يجي بيتكم و يطلب ايدك لابنة عملتك زي بنتي وبقيت اجي علي ابن اخوية عشانك وبعد كل دة تعملي كدة في بنتي لية ادني سبب واحد. يخليكي تتهمي بنتي بابشع التهم وتعملي فيها كل دة
رحاب: انا معملتش حاجة
محسن: تعرفي انت عيشتي وسطينة كام سنة بس بردة متعرفيش محسن اكتر حاجة بكرها الكداب وانتي كدابة يا رحاب انا فضلت وري الموضوع لحد ما جبت اصلة وجبت الواد واعترف انك انتي وسارة اللي خلتو يعمل كدة في منال والغريب انة نفس الواد دة هو نفسه اللي امة كنت شغالة معاكي زمان لبيسة
رحاب: انا معرفش حاجة عن. كل دة
محسن: ورب العزة يا رحاب انا لو مش خايف علي ولاد ابن اخوية كنت عرفت جوزك كل بلويكي
رحاب: يا عمي ارجوك انا مش فهمة انت بتتكلم علي اية
محسن: مش عرفة طب اعرفك انا ولا اقولك انا اعرف سالم عشان يعرف اخر مجابية
ومين قال اني معرفش يا عمي انا عارف كل حاجة عملتها هي وبنت اختها انا لسة جي من البيت عندك قالو
انك هنا انا اصلا كنت رحيك عشان العرفك اني الكل ظلم منال ودي كان صوت سالم رحاب اتخضة وبصة لسالم
محسن.: للاسف انا كنت شريك معاكم وظلمت بنتي اسمعي يا رحاب انا هسمحك المرة دي بس لو حصل حاجة تاني متلونيش غير نفسك وعلي فكرة انا مش هسمحك. غير عشان ولادك. ملهمش ذنب انك امهم
سالم: بس انا مش مسامح يا عمي لانها طلع مش كويسه انا هطلقه
محسن: خلص يا سالم مهما كان دي ام ولادك. مش عشان خاطر سواد عينها لا عشان خاطر امير وسناء
سالم: انا قدامك اهو يا عمي رحاب هتعبش في البيت دة عشان خاطر ولادي مش اكتر
مخسن: دي مراتك وانت حر في طريقة عقابك ليها
مشي محسن وسالم بص الرحاب وجة بتكلم
رحاب: برافو يا سالم والله صدقتك
سالم: بس انا فعلا بتكلم جد.
رحاب: بجد يا راجل تعرف يا سالم انت متقلش حاجة عننا انت زيك زينا بظبط.
سالم: انا زيك انتي وبنت اختك الحربية اللي وقعت بنت عمي في حفرة والحمداللة اني محدش فينا قتلها بسبابكم
رحاب: هههههه علي القاقل انا وبنت اختي حفرنا عشان اعرف اعيش بنت اختي في العز الدور والباقي علي اللي مخبي علي عمة انى سمير الله يرحمة عامل تنزل بكل حاجة يمكلها وفي حسابة في البنك لمنال ووفاء وانت مخبي عليهم ولا بلاش نقول علي دهب ماما دولت امك اللي كانت جيبة باسم منال ووفاء وكانت كتبة وصية بان الدهب بعد موتها يتقسم علي الاتنين وانت خفيت الوصية وخدة الدهب وبعتة وجبت بية الشقة اللي احنا فيها مهو انت مكنتش شاري الشقة اصلا زي ما كان عمي حسن قال
سالم: بردة انا مش زيك دي اصلا مالي وخدتة
رحاب: مالك فعلا بس ياشاطر انت من زمان وانت بتعمل حاجات لو عمك وعمتك عرفوها هيتبرة منك يعني مثلا بيت ابوك اللي كان عايش فيها مش باسم عمتك منال وانت احرتة بعد موت الكل وبتاخد اجارة ولا لالا حتة الارض اللي مرفوع بيها قاضية وانت المفروض ماش في اجرات استرددها وانت لا ماشي ولا زفت مش هي دي الارض بتاعة العيالة وفي ناس حطة اديها عليها ومرفوع قاضية بكدة ولا بلاش
سالم بغضب: رحاب اتلمي
رحاب: ماانا كنت سكتة وانت اللي اتكلمت اسمع يا سالم
سالم: اسمعي انت شيلي منال من دماغك احسن للجميع
رحابو: لا اسمع انت بقة سارة لزم تتجوز عمر احسنك انت ولزم تساعدني في كدة لا وكمان تخلي ولاد عمتك يتجوزة بنات اختي
سالم: ولو معملتش كدة هتعملي اية
رحاب: بسيطة جدا كل بلويك عمك هيعرفها وهيعرف موضوع سمير واتنزل ودهب امك قولت اية
سالم: ماشي يارحاب موافق
رحاب: كدة انت سالم حبيبي وسرك في بير
حضنة سالم وهي بتهمس: ربنا يكفيك شر مكر العوالم
باك
رحاب بردة مش هسيبك يا منال لزم ارفع ولاد اختي واهلي محمد يتجوز وحدة منهم
سيب جوز الشر دة ونرجع بقة لفرح منال ومحمد
في نفس اليوم محمد جة بليل وجاب علبة كبيرة وشنط كتير
محمد :اتفضلي يا برنسيسة دي فستان الفرح وكل حاحة تلزمة يا رب يعجبك
ماما بخضة :هو انت شفت الفستان
محمد :متخافيش يا خالتي عارف اني حظرتني اني اشوف الفستان سلام بقة
منال:محمد عوزاك معة في الحنة بكرة
محمد قرب لية :مش عارف هيرضة ولا يقولة في حاجة عمتا هحاول لاني صحابي عملين حنة بس لو مقدرتش هنسهر مع بعص اتفقنا عوزة حاجة
منال :ايوة قربت علية وهمست في ودنة هتوحشني اوي
محمد ابتسم بحب .:انتي اكتر تصبحي علي خير ومشي يوم الحنة كان يجنن محمد وعمتي والكل جم عندنا بس للاسف بردة محدش فيهم خلني اشوف محمد ولا هو يشفني انا كنت فوق في البيت وهما تحت في الشارع بس انا سمعة صوت الاغاني كنت هتجنن. عشان انزل معهم بس الكل كان وافق مش عوزني انزل وعدا اليوم وجة يوم الفرح
يوم الفرح كان تحفة كان في قاعة كبيرة جدا والكل حضر حتي سارة وعمر اللي كان وقف بيدخن من الغيرة محمد جة وخدني من الكوفير كنت لبسة فستان ابيض رقيق جدا ولية ديل طويل اوي ومحمد لبس بدلة سوداء بصراحة كان زي القمر ام زفة كانت تجنن متوسكلات وعربيات وعربت العريس متزينة بالورد والياسمين وكانت عربية اسبور مكشوفة انا ومحمد بس اللي في العربية
محمد دخل الكوافير كان شبة ابطال مسلسل شيك جدا
محمد باسني من راسي :بسم الله مشاء الله قمر
منال :انت اللي تجنن يا مودى بصي البنات بتبص عليك ازاي
محمد :قلب مودي محدش يملى عيني غيرك يلا بينا
وركبنا وسط الطريق كانت المتوسكلات عملين صفين صحاب محمد كتير اوي وطبعا بيحبة انا بقول كدة من اللي شفتة كلهم ركبيت متسكلات وكل شوية يطلع واحد وكل متوسكل يعمل حركة قدام العربية وكان في واحد بيصور الزفة وقفنا في الشارع وصحاب محمد نزلة محمد وفضل يرقص هو وصحبة بصراحة كنت شيفة الفرحة في عينة مش هنكر انا كنت طيرة من الفرح بصيت علي اللي حولية لقيت نظرات مختلفة منها الفرح منها الكرة ومنها الاحتقار ومنها الحقد (ايو احتقار محدش يستغرب هتعرف لية بعد كدة) الزفة خلصت ودخلنا علي القاعة محمد كان سائق وقفنا وهو نزل ونزلني وقال
محمد :ثواني وارجع
وجري انا كنت مستغربة سبني لية دة لقيت الكل بيبص علية في اية وانا وشي اتخطف خوفت انا وقفة لوحدي وفي ناس ابتدي تهامس علية وعقلي قال سابك هو كمان هو. كمان هيعمل فضيحة عيني دمعة وحطيت وشي في الأرض
لقيت اللي جي راكب حصان وجي نحيتي ومرة وحدة شلني وقعدني علي الحصان قدامة
محمد باسني من خدي :قولت مئة مرة دموعك ما تنزليش ولا ازعل منك
منال وانا مسكة في رقبتة وحضنها :خوفا تسبني
محمد بحب :حد يسيب روحة
ولف بية ومشي لحد مكان الزفة نزلت مشيت في ممر طويل انا وهو مليان ورد وفي بنات صغيرة ماشية قصدنا وبنات وراية مسكة ديل الفستان اخر الممر كان في كرسي كبير زي كرسي العرش وحولية رجالة سمر
محمد طلعني علية وبكل حب :الملكة تقعد علي كرسيها علي عرش قلبي
هو نزل وقعد في الكوشة وشاور بايدة الكرسي اتشال من الرجالة اللي حولية والموسيقى اشتغلت دخلت القاعة وانا قعدة علي الكرسي ومتشالة وقدامي بنات بترقص كل اللي في القاعة استغرب من منظر الزفة ونظرات الحقد والكرة بانت وصلت لحد محمد نزلت ومسك ايدي وباسها وقعدني جنبة ولا كان ملكة وحوليها الرعية بتعتها
محمد بحب :اية رايك
منال بحب شديد :بجد مش عرفة اتكلم من السعادة انت تجنن
محمد :ولسة اصبري
نسيت اقولو اني محمد وصحابة مسمين نفسهم العتولة طلعنا قعدنا في الكوشة مفيش ثواني ولقيت صحاب محمد. دخلين (اسفة يا منال بس بجد لقية الاغاني دة ليقة اكتر من اللي قولتي عليها ) بغنية بوم بوو وسع العتولة جم طلع احد و شد. محمد نزل رقصة وسطيهم شوية ونور القاعة قفل والكل سكت والنور اسلط علي محمد وصحابة واشتغلت اغنية (عتولة عتولة) محمد غني (مع اعتزرنا للجميع حضرنا بيلغي كلة لو حد. سال احنا مين قول التاريخ. هيقولة احنا ابصمة احنا الهيبة عمر ميطلع مننا عيلة كرزما وطلة قول مشاللة قالو عننا اجمد لعيب) خلصة الاغنية ومحمد. طلع قعد. جنبي عمتي قربت منة وهمسة بحاحة محمد.
طلع من جيبة علبة فيها خاتم قلماز وشاور بايدة بنت صغيرة جت ومسكة في اديها علبة فيها عقد ماس ودبلبلتين وحدة ماس والتاني نفس اللي جبتهالة زمان بس مقاسة لبسني الخاتم وباس ايدي ومسك الدبلة ولبسهالي وباس ايدي ولبسني العقد وميل علية وباسني من شفيفي من غير ما يتكسف انا لبستة دبلتة
محمد:مبروك يا منال الاقلب
منال بهمس :بحبك وابتدي صوتي يعالي بحبك والله العظيم بحبك بحبك بحبببببببك
محمد خدني في حضنة وبصوت عالي :انا اللي بعشششششششقك
الفرح كان يجنن وكلة حب وحنان من محمد بس الفرحة مش بتكمل كنت برقص انا ومحمد وهو حضني من ضهري وببرقص و وسط الرقصة هو بيميل علي كتفي يبوسة محمد وقع
منال بصويت :محممممد قوم يا محمد محمد
محمد بتعب :ااااااة دماغي مش قادر
الكل اتجمع حولية حتي صحابة ومحمد وقع ومنخيرة بتنزل دم واحد. قال لزم دكتور بسرعة دي اجهاد
منال بخضة وانا وخدة راسة في حضني :حدي شيل معاية بسرعة بيموت مني
محمد قوم معاية يلا يا حبيبي عشان. خاطري
فادي وعمر شالة وصحابة محمد معنا وانا جريت معهم ركبنا عربية فادي انا كنت وري انا ومحمد اللي وخدها في حضني وعمالة افك في الكرفات ودعك في صدرة وعيط فادي كان سائق وعمر قاعد جنبي وبيبص عليها ومستغرب اية كل الحب دة انا كنت بعياط بانهيار
منال :محمد يا عمري حظرتك من التأخير وانت مسمعتش الكلام
محمد بتعب : ااااااة بسرعة انا قادر مش وقتة كلام امسكي دماغي جامد اااااااة
عمتي في القاعة كانت مخضوض علي مصدومة مش قدرة تتحرك وطبعا اللي حصل كان علي هوي سارة ورحاب وابتدي السم يتبخ في ودن عمتي عن النحس اللي كانت السبب في تعب ابنها
في الوقت دة انا في العربية معهم
منال بعياط :علي مستشفي #####بسرعة يا فادي
وصلنا وفادي خال حد يجيب سرير متحرك بتاع المستشفي وانا فكيت ديال الفستان والطرحة ورميهم وجريت وسأل علي الدكتور اللي بيعلاجة محمد
موظف الاستقبال :يا فندم الدكتور مش موجود
منال بعصبية :اتصل بية بسرعة قول حالة بتعتك تعبانة جدا اخلص انت متعرفش بتكلم مين
فادي وعمر مستغربين مني ومن القوة اللي بتكلم بيها ومحمد اللي بيتوجع وانا اللي معرفش جبة القوة دي من فين
قربت من محمد اللي نايم علي السرير وبتالم :استحمل حبة فين الدوء بتاعك
محمد بتعب :فففففي ججججييبي ااااااة
منال بقوة :انشاء الله هتكون كويس
وبصيت للموظف الدكتور قال اية
الموظف :جي في السكة و المساعد بتاع. موجود وطلب يشوف الحالة لحد ما يوصل
منال بقوة :ومستني اية اخلص
الدكتور المساعد جة :خير
منال بقوة :دي حالة كنسر في المخ والدكتور صلاح كان بيعلاجة وانهاردة كان فرحنا وحصل نزف من منخيرة
الدكتور :عمل مجهود
منال: ايوة
الدكتور: سرعة علي اوضة الكشف
وفعلا بعد الكشف الدكتور وصل وحط محمد في الرعاية ادالة مهدء
الكل كان وصل والكل اتلم حولبة وبسال محمد في اية
فادي :منال عوزة اعرف محمد مالة
عمر بغضب:اخوية مالة يا منال
عمتي :متتكلمي يا بنتي ابني مالة
منال بعياط : سمحني يا محمد عندى سرطان في المخ من سنة وكان بيتعالج
الكل شهق والنظريات ابتدة تبص لية ومحدش فيهم سمع كلمة من سنة وسمعة بس سرطان في المخ والكل بصلي كاني انا اللي جب المرض لمحمد
وسمعت سارة بتقول :طول عمرك بومة وش نحس نخسة الراجل بفقرك
عمر :اسكتي يا سارة
رحاب وقفة جنب عمتي بتبخ سمها : بومة دخلت برجليها الشمال يعيني عليك يا محمد كنت بدر يوم فرحك نحستك والله الواحد. مش عاوز يتكلم
عمتي بصة نحيتي وبشك :ملهوش لزمة الكلام دة
الدكتور خرج جريت علية :خير يا دكتور
الدكتور :بجد مش عارف اقول اية بس لزم نسرع في اتخاذ القرار لزم عملية تتعمل وانتي مقولتيش قرارك لحد دلوقتي
منال: حنا بلغنة حضرتك اني العملة بعد فرحنا
اادكتور: انا محدش بلغتي بحاجة خالص حصرتك لزم تخدي قرار سريع
عمتي وهي بتبصلي بغضب :وهي تاخد قرار لية دة ابني اعمل العملية ملكش دعوة بيها
الدكتور موجة الكلام لية :طبعا انتي عرفة مخاطر العملية يا مدام منال
منال بعياط :عرفة انا عوزة اتكلم معها
عمتي بغضب :انا اللي بقول اعمل العملية وانتي كتر خيرك يا بنت اخوية تقدري تروحي مش عوزة اشوف وشك
(في اللحظة دي عمتي اتاكدة اني نحس عليها وعلي ولدها )
بابا كان موجود فهم :منال انتي بتقولي اية
عمتي بغضب :بنت كانت عرفة اني ابني عاوز عملية وطلب من الدكتور اني ياجل العملية عشان ابني يموت وكانت عرفة اني ابني عندة سرطان وكانت سكتة انت اخوية علي عيني وعلي راسي بس بنتك لا دي طلعت مش كويسة دي وشها وحش
منال زهول :,انا كتر خيرك بس انا مع جوزي ومش هسيبة
عمر :منال امشي دلوقتي
فادي :منال لزم تروحي تغيري حتي الفستان
سارة كانت وقفة وقغة جنب وفاء وعمالة تقول في كلام زي نحس من ساعة ما اتحوزة عمر لم كانت بتيجية هي ومحمد وتشوف حاجة جديدة تتكسر ومن هذا القبيل طبعا وفاء تابع لعمتي سمعتها وهي بتقول وشها وحش وابتدة تتملم من غير ما تفهم
وفاء :حلي عنا بقة بنحسك دة
منال بزهول :انا نحس بس انا مش همشي غير وجوزي معاية شكرا يا وفاء
الدكتور :مدام. منال المريض فاقو عوزك
دخلت جري وعمتي وراية :محمد حبيبي قوم انت كويس
محمد بتعب :انا اسف يا عمري بوظت الفرح
منال بحب :فداك الدنيا بحلها بس تكون كويس قوم عشان خاطري
محمد بتعب :انشاء الله هقوم بس مش عاوز دمعك تنزل من عينك
ومرة وحدة عمتي دخلت و شدتني من حضن محمد
عمتي: اوعي كدة بركة علي نفس الواد. كدة لية اوعي كدى
🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔
• تابع الفصل التالى " رواية جسد بلا روح " اضغط على اسم الرواية
تعليقات
إرسال تعليق