رواية عهد بحب كاذب الفصل الرابع 4 – بقلم مريم احمد

 رواية عهد بحب كاذب الفصل الرابع 4 – بقلم مريم احمد 

4

داليا…” لو فعلا بتحبني تعالى اتقدملي يا رحيم غير كدا يبقى كل واحد يشوف طريقه “

فضلت باصة للرساله شوية و هي خايفة تبعتها احسن ميرضاش يروح يتقدملها و يسيبها زي م ابوها و امها سابوها 

كانت هتمسح الرسالة بس لاقيت عهد داست على ” ارسال ” و الرسالة اتبعتتله 

بصت داليا لعهد بمعنى ” ليه كدا ” و عهد هزتلها راسها بتأكيد و هي بتقولها

عهد…دا الصح يا داليا

بصت داليا للتليفون و دق قلبها بخوف لما لاقيت تحت اسمه كلمة ” يكتب “

و رجعت بصت لـ عهد تاني و قالتلها

داليا…تفتكري هيقولي ايه

عهد…لو بيحبك هيقولك حاضر 

هزت داليا راسها بمعنى ماشي بخوف و عهد كانت بتدعي انه ميوافقش عشان داليا متفرحش و ف الاخر ابوها يرفضه 

سمعت داليا صوت بيعلن عن وجود رده 

بصت لشاشة التليفون و هي الدموع مالية عيونها بخوف احسن تلاقيه كاتبلها لأ او كل واحد يشوف حياته او الكلام دا كله 

بس بصت لعهد بفرحة كبيرة و هي بتقولها 

داليا…قالي حاااضر يا عهددد قالي حاااضر 

حضنتها عهد بفرحة لفرحتها بس لكن هي مكنتش عايزاه يوافق لأنه من وجهة نظرها انسان فاشل و مش مناسب لبنت عمها 

بصت داليا على التليفون تاني لما بعتلها رسالة تانيه و الي كان بيقولها فيها

رحيم…” خلي عمك يحدد معاد و هاجي انا و اهلي عشان اتقدملك “

كانت مبسوطة اوي و هي بتقرأ الرسالة كانت حسه انها هتطير من كتر فرحتها 

بصت لعهد و هي بتسألها و بتقولها

داليا…اقولك ايه 

عهد…قوليله ماشي و متتكلميش تاني لحد م بابا يقولك معاد و وقتها قوليله 

هزت داليا راسها بطاعة و عملت زي م عهد قالتلها بالظبط 

ابتسمتلها عهد و قالتلها

عهد…مبسوطة؟

هزت داليا راسها بتأكيد و قالتلها

داليا…جدااا

سكتت عهد و بعدين قالتلها

عهد…تعالي نقول لبابا

هزت داليا راسها و خرجوا من البلكونة و راحوا للصالة 

لاحظ صادق ان عهد عايزة تقوله حاجة و داليا كمان كان شكلها فرحان 

اتكلم صادق و هو بيقولهم

صادق…عايزين تقولوا ايه ؟

بصت داليا لعهد و قالتلها 

داليا…قوليله انتي

هزت عهد راسها بابتسامة و بدأت تتكلم و هي بتقولهم

عهد…في عريس عايز يجي يتقدم لداليا 

زغرطت هالة بفرحة و داليا ابتسمتلها و هي فرحانة 

اتكلم صادق و هو بيقول لهالة

صادق…استني بس يا هالة

بصتله داليا بخوف انه يرفض و هو كمل كلامه و هو بيسألهم و بيقولهم

صادق…مين دا نعرفه؟

عهد…مش اوي

استغرب صادق و قالها

صادق…ما هو يا نعرفه يا لأ ايه مش اوي دي 

اتكلمت عهد و هي بتقوله بتوضيح

عهد…دا يبقى ابن اخت طنط سميحة جاريتنا 

هز صادق راسه بتفهم و سألها و هو بيقولها

صادق…عمر؟

هزت عهد راسها نفي و قالتله و هي عارفة انه هيرفض 

عهد…لأ رحيم اخوه

اتصدم صادق من الي سمعه لأن معروف عنه انه فاشل و مبيشتغلش غير اخوه خالص الي كان صادق بيتمنى ان يكون هو العريس لأنه ناجح ف شغله و طموح 

اتكلم صادق بصدمة و هو بيقول لـ داليا

صادق…رحيم!!

بصت داليا لـ عهد و رجعت بصت لعمها تاني و هزت راسها بمعنى ايوا بس خافت لما لاقيت عمها اضايق 

اتكلم صادق و هو بيقولها

صادق…جاب رقمك منين ؟

داليا…يوم قراية فاتحة سلمى بنت طنط سميحة هما كانوا هناك و بعد م مشينا لاقيت سلمى بعتالي انها اديتله رقمي لأن طنط صفاء مامته يسألتهم عني 

هز صادق راسه بتفهم و هي كملت كلامها و هي بتقوله بتوتر من خوفها انه يرفض

داليا…انا قولتله لو هو بيحبني يجي يتقدملي غير كدا ميكلمنيش تاني 

ابتسملها صادق بفخر و قالها

صادق…و قالك ايه

هزت راسها بتأكيد و هي بتقوله 

داليا…قالي اخد من حضرتك معاد 

اتكلم صادق برغم من عدم موافقته بس محبش يزعل بنت اخوه و قالها

صادق…قوليله يوم الجمعة الجاية الساعة 7 

ابتسمتله داليا بفرحة و قالتله 

داليا…شكرا يا بابااا

ابتسملها صادق و هالة كمان و كانت هي فرحانة اووي

…سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

تاني يوم الصبح

في بيت فاروق الحديدي

 كانوا كلهم متجمعين على السفرة عشان يفطروا معادا سارة الي مكنتش نزلت 

اتكلمت ندى و هي بتقولهم

ندى…هروح اشوف سارة 

هز فاروق راسه بمعنى ماشي و كانت ندى لسه هتقوم بس ايد امها منعتها لما مسكت ايديها و قالتلها

مروة…اقعدي كلي هي لو كانت جعانة كانت نزلت تاكل

ندى…بس اصل امبارح هي زعلت عشان كدا منز….

قاطعتها امها و هي بتقولها

مروة…انا مليش دعوة بكل الكلام الي ملوش لازمة 

سكتت ندى و باحراج و فاروق بص لـ يوسف بلوم 

و يوسف مكنش فارقله اصلا كان بيقول لنفسه انها كدا كدا هتجوع و هتاكل 

ف الوقت دا نزلت سارة و هي معاها شنطتنها بتاعة الكلية و قالتلهم

سارة…صباح الخير

ردوا عليها كلهم و هما بيقولولها …صباح النور 

اتكلم فاروق و قالها

فاروق…تعالي يلا افطري

هزت راسها برفض و قالتله بأدب عشان متحرجهوش

سارة…ميرسي يا جدو بس مش جعانة ..همشي قبل م اتأخر على الكلية 

كانت هتمشي بس اتكلم يوسف و قالها 

يوسف…اقعدي افطري قبل م تروحي الكلية 

كانت زعلانه منه بس ف نفس الوقت مكانش ينفع متردش عليه ف قالتله

سارة..شكرا

و كانت هتمشي بس سمعت صوته الحاد و هو بيقول

يوسف…انااا قوولت افطررري الاووول !!!

استغرب الكل من غضبه و سارة حست الاحراج 

اتكلمت رقية بسرعة عشان يوسف ميتعصبش اكتر من كدا على سارة و قالتلها

رقية…اقعدي يا حبيبتي كلي اخوكي خايف عليكي 

قعدت سارة بحزن و هي الدموع ف عيونها و بدأت تفطر عشان ميزعقلهاش تاني 

و فاروق بص ليوسف بغضب و يوسف وجه كلامه لسارة و هو بيقولها

يوسف…تخلي عم مروان يوصلك و يكون معاكي الحراسة مفهوم 

هزت راسها بطاعة و هو قالهم 

يوسف…عن اذنكوا 

و خد مفاتيح عربيته و خرج من القصر 

ابتسمت ندى لـ سارة بشفقة عليها بس سارة مبتسامتلهاش بسبب حزنها و احراجها من زعيق يوسف ليها قدامهم 

و دا طبعا خلى مروة تضايق من ندى جدا و قالتلها بضيق

مروة…كلي عشان متتأخريش على الكلية 

هزت ندى راسها و رجعت كملت فطار

….لا اله الا الله محمد رسول الله

في نفس الوقت عهد كانت بتسلم على اهلها عشان نازلة الكلية و اللي بتكون ف اخر سنة ف كلية اعلام 

داليا…هتيجي امتى ؟

ابتسمتلها عهد و قالتلها

عهد…مش هتأخر انهاردة معنديش مخاضرات كتير ممكن على 3 كدا

هزت داليا راسها و قالتلها

داليا…متتأخريش 

ابتسمتلها عهد و قالتلها

عهد…ان شاء الله نتيجتك تظهر و تدخلي كلية الاعلام برضو زي م كان حلمك 

ابتسمتلها داليا بفرحة و عهد خدت شنطتها و نزلت

…سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم 

عدى وقت مش قليل و وصلت عهد الكلية 

حمدت ربنا انها متأخرتش 

و اتجهت ناحية المدرج على الطول 

في نفس الوقت كانت سارة ف المدرج و باين انها زعلانه 

سألتها شمس باستغراب و هي بتقولها

شمس…مالك يا سارة 

هزت سارة راسها يمين و شمال و قالتلها

سارة…مفيش حاجة 

شمس…مفيش حاجة ازاي يعني دا انتي الدموع ف عيونك و هتعيطي خلاص

كلمتها خلت سارة تعيط و شمس سألتها و هي بتقولها

شمس…اتخانقتي انتي و اخوكي ولا ايه

هزت سارة راسها بمعنى ايوا و شمس قالتلهت بفرحة مقدرتش تخبيها

شمس…بجدد!!!

بصتلها سارة باستغراب و شمس خدت بالها من الي قالته و حاولت تصلح دا و قالتله

شمس…ليه بس

هزت سارة راسها برفض و قالتلها

سارة…مش عايزة اتكلم يا شمس بعد اذنك 

سكتت شمس بضيق لأنها كانت عايزة تعرف و سارة لاقيت حد بيمدلها ايده بباكيت مندايل بصت لاقيتها بنوته مبتسملها 

قالتلها سارة بشكر

سارة…ميرسي

و خدت منها الباكيت 

عهد…متزعليش كلنا عندنا مشاكل المهم متعيطيش عشان تركزي ف المحاضرة الي هتبدأ و كله هيتحل 

بصتلها سارة بشكر و كانت مبسوطة من كلامها و انها متطفلتش ولا سألتها مالك زي م شمس بتعمل ديما 

اتكلمت شمس باستغراب و هي بتقول لعهد

شمس…و انتي مين بقى؟؟؟

ردت عليها عهد و هي بتقولها 

عهد…انا معاكوا هنا 

هزت شمس راسها بعدم اهتمام و سارة بصت لعهد و قالتلهت بابتسامة 

سارة…اسمك ايه ؟

عهد…عهد

ابتسمتلها سارة و قالتلها 

سارة…شكرا يا عهد

عهد…العفو يا …

سكتت لأنها متعرفش اسمها ف اتكلمت سارة قالتلها

سارة…سارة 

ابتسمتلها عهد و سكتت و الدكتور بدأ و بدأت المحاضرة 

….سبحانك اللهم و بحمدك

عدت الساعات و خلص اليوم كانت عهد هتمشي بس لاقيت سارة بتندهلها 

سارة…عهد

بتصلها عهد و راحتلها و هي بتقولها 

عهد…نعم

سارة…انتي هتروحي ازاي 

كانت عهد هترد عليها بس قاطعها تليفون سارة الي رن 

بصت سارة ف التليفون لاقيته يوسف 

ردت عليه و هي زعلانه و قالتله

سارة…الو يا ابيه 

جالها صوته و هو بيقولها

يوسف…خلصتي محاضراتك؟

هزت راسها و قالتله

سارة…ايوا و هروح اهو 

يوسف…انا بره الكلية 

اتفاجئت سارة لأنها عارفة انه لسه مخلصش شغل الشركة و كمان السواق بره 

و ابتسمت بفرحة لما عرفت انه جيه ياخدها من الكلية عشان يصالحها زي زمان لما كان بيروح ياخدها من المدرسة بالرغم من وجود السواق برضو 

ردت عليه بفرحة و قالتله 

سارة…انا جاية اهو 

ابتسم و قفل المكالمة و هي بصت لعهد و قالتلها 

سارة…انتي معاكي حد ؟؟

هزت عهد راسها يمين و شمال بنفي 

و سارة قالتلها 

سارة….طب تعالي 

استغربت عهد و ملحقتش تسألها هيروحوا فين لأن سارة قالت كدا و مسكت ايدها و مشيت على طول و لما عهد جت تسألها كانت شمس كلمتها و هي بتقولها

شمس…اخوكي بره ؟

هزت سارة راسها بتأكيد و هي مبتسمة و قالتلها 

سارة…ايوا جيه عشان مزعلش 

ابتسمتلها شمس بس طبعا دا خلاها هتموت من غيظها 

خرجوا من الكلية و عهد لاقيت شخص واقف عند عربية فاخمة جدا

راح يوسف لسارة و قالها 

يوسف…متزعليش انا خايف عليكي 

هزت سارة راسها بابتسامة و قالت لعهد 

سارة…يوسف اخويا يا عهد

ابتسمتلها عهد و متكلمتش

وسارة بصت ليوسف و قالتله 

سارة…عهد زميلتي ف الكلية و غالبا هنكون صحاب

اضايق يوسف و قالها باستغراب 

يوسف…صحاب؟

اتفاجئوا من ردوا و عهد حست بالاحراج ف قالت لسارة 

عهد…معلش انا كدا هتأخر ف مضطرة امشي سلام

بصتلها سارة بابتسامة و عهد مشيت و شمس كمان 

بصت سارة ليوسف و قالتله

سارة…احرجتها يا أبيه !!

اتكلم يوسف بعدم اهتمام و قالها 

يوسف…م تغور المهم انتي…انا مش قولتلك متصاحبيش اي حد كدا و خلاص 

ردت عليه سارة بزهول و هي بتقوله

سارة…و ايه المشكلة يعني دي طيبة و بعدين معملتليش حاجة يعني عشان اعتبرها عدويتي

اتكلم يوسف بنفاذ صبر و قالها

يوسف…اياكي تصاحبي حد من غير م تعرفيه كويس يا سارة فاهمه

بصتله سارة بزهول و حزن و متكلمتش 

كانت هتروح للعربية بس يوسف قالها بضيق من زعلها

يوسف…اسمها ايه 

سارة…عهد

ردت عليها بنفاذ صبر 

يوسف…اسمها ربااااعي

هزت سارة راسها يمين و شمال بعدم معرفة. و هو قالها 

يوسف…ابقي اعرفي اسمها ايه و قوليلي 

هزت سارة راسها بطاعة و هو قالها 

يوسف…كنتي عايزة تروحي فين امبارح

هزت راسها بلا مبالاه و قالتله

سارة…ولا حاجة

يوسف…تحبي نتغدى بره ؟

لمعت عيونها بفرحة و قالتله

سارة…موافقة طبعااا

ضحك عليها و راحوا للعربية 

…استغفر الله العلي العظيم 

رجعت عهد. من الكلية و كانت طول الطريقة تفتكر كلمة اخوا سارة لما قالها باستنكار 

يوسف…”صحاب؟”

كانت كل م تفتكر كلمته تصعب عليها نفسها و تحس قد ايه هي قليلة يعني انها تكون صاحبة سارة 

بس كانت بتشيل الكلام دا من دماغها و تقول ان كدا كدا دي اخر سنة ليها ف الكلية و خلاص قربت تخلص 

اول م فتحت باب الشقة سمعت صوت عياط 

راحت بسرعة لأوضة داليا لاقيتها منهارة من العياط  وووو

يتبعععع

عهد بحب كاذب 

البارت الرابع 

بقامي مريم أحمد

تفاعل حلو بقى يا حبايبي♥️♥️♥️♥️

استغفر الله العلي العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه عدد خلقه و رضا نفسه و زنة عرشه و مداد كلماته

 •تابع الفصل التالي “رواية عهد بحب كاذب” اضغط على اسم الرواية 

أضف تعليق