رواية عهد بحب كاذب الفصل الثالث عشر 13 – بقلم مريم احمد

 رواية عهد بحب كاذب الفصل الثالث  عشر 13 – بقلم مريم احمد 

13

عدى خمس ايام و مكانش فاضل على حفلة التخرج بتاعتهم غير يومين بس و كل دا يوسف ولا رجع من السفر و ولا رد على اخته حتى و طبعا كل دا خلاها تزعل اكتر م هي زعلانة و قررت متروحش حفلة التخرج !

كانت قاعدة ف اوضتها و بتتكلم ف التليفون مع عهد اللي م اول م خلصوا امتحانات مسبوش يوم غير و اتكلموا عكس شمس اللي سارة مكلمتهاش اصلا 

اتكلمت عهد بضيق و هي بتقولها

عهد…يعني ايه يعني مش هتيجي الحفلة يا سارة انتي بتهزري !!!

ردت عليها سارة بحزن و هي بتقول

سارة…يا عهد بقولك أبيه كل دا مرجعش…. ولا رجع ولا بيرظ عليا حتى و اكيد مش هروح افرح و هو زعلان مني يعني

ردت عليها عهد بزهق و هي بتقولها

عهد….هو ايه جو القمص اللي اخوكي عايشه دا !

جالها صوت سارة الغاضب و هي بتقولها

سارة….بعد اذنك يا عهد انا مسمحلكيش تتكلمي عن اخويا كدا 

ضحكت عهد على غضب سارة و قالتلها

عهد…سوري يا سارة بس يعني م هو غريب برضو دا عدى اربع شهور تقريبا و هو مُصر على رأيه و انه ميتكلمش ولا اي حاجة !

سارة…عشان انتي بس متعرفيش ابيه …هو طيب اوي

قفلت عهد حواجبها باستنكار على كلمة ” طيب اوي ” 

و سارة كملت كلامها و هي بتقولها

سارة… و انا الصراحة رديت عليه و اتكلمت معاه بأسلوب وحش اوي انا حقيقي زعلانة من نفسي اوي

عهد…لأ متزعليش و هو هيكلمك انا واثقة من حاجة زي دي 

سكتت سارة و هي بتتمنى ان دا يحصل فعلا و عهد اتكلمت و هي بتقولها بتهديد

عهد…مش هتحضري حفلة التخرج و قولنا ماشي بس خطوبة داليا و كريم كمان اسبوع و لو عايزة تشوفي غضب داليا بقى و الزعل اللي على حق متجيش يا سارة

ضحكت سارة و قالتلها

سارة…قوليلها سارة بتقولك الف مبروك

ضحكت عهد و قالتلها 

عهد…الله يبارك فيكي يا حبيبتي 

ف الوقت دا جت هالة و قالت لعهد باستغراب لما سمعت صوت ضحكتها

هالة…بتكلمي مين خضتيني!

ابتسمتلها عهد و قالتلها

عهد…دي سارة 

هزت هالة راسها و قالتلها

هالة…سلميلي عليها

اتكلمت عهد و هي بتقول لسارة

عهد…ماما بتسلم عليكي

شغلت عهد الاسبيكر و ظهر صوت سارة اللي بالرغم من انها كانت مبتسمة الا ان صوتها كان باين عليه الحزن

سارة…الله يسلم حضرتك يا طنط

استغربت هالة و قالتلها و هي بتسألها

هالة…مال صوتك !!

سكتت سارة و عهد قالتلها 

عهد…زعلانة شوية بس 

هزت هالة راسها برفض و قالتلها

هالة….لأ زعلانة ايه قال زعلانة قال خليها تاخد عربيتها و تيجي فورا حالا

سمعت صوت سارة و هي بتضحك و تلقائي ابتسمت و هي فرحانة انها قدرت تخليها متزعلش

اتكلمت سارة و هي بتقولها

سارة…تسلميلي يا طنط 

هالة… لأ بعيدا عن الهزار بجد تعالي …قولي لمامتك عشان تبقى عارفة انك هتخرجي و تعالي

ابتسمت سارة بحزن و قالت لهالة 

سارة…لأ م هي مامي اصلا مش بيفرق معاها انا خرجت ولا لأ 

كملت بحزن من قلبها طلعته بشكل هزار 

سارة…اصلا تلاقيها فاكراني مش ف البيت هنا 

بصت هالة لعهد بصدمة و حزن و عهد كمان زعلت على سارة

سمعوا صوت شهقات خفيفة عرفوا انها بتعيط 

اتكلمت هالة و قالتلها

هالة…عهد قالتلي ان الكيكة المرة اللي فاتت عجبتك يلا تعالي و انا هروح المطبخ اهو اعملك واحدة تانية عاى م تيجي

ابتسمت سارة على كلام هالة و هي مبسوطة لعهد ان عندها ام زي دي و عهد قالتلها بأمر 

عهد…يلا ساعة بالكتير اوووي و تبقي هنا

هزت سارة راسها و قالتلها

سارة…حاضر

….استغفر الله العظيم و اتوب اليه 

في امريكا و تحديدا ف فيلا يوسف 

كان قاعد ف اوضة مكتبه و هو بيشتغل 

قطع تفكيره خبط على الباب …اتكلم و هو مركز ف الورق و بيقول

يوسف….تفضل 

اتفتح الباب و كانت الخدامة اتكلمت و هي بتقول

اوليفيا….سيدي سيد ادوارد هنا و يريد مقابلتك

هز يوسف راسه و هو لسة باصص ف الورق اللي قدامه و رد عليها و هو بيقولها

يوسف…دعيه يأتي الى هنا 

هزت اوليفيا راسها و خرجت من المكتب و معداش دقايق و كان ادوارد قاعد على الكرسي اللي قدام مكتب يوسف 

اتكلم يوسف بزهق و هو بيقول له

يوسف…هيا دع الصداع يفجـ ـر رأسي من احاديثك التافهه 

ضحك ادوارد على كلام يوسف و ف ثواني سكت عن الضحك و رد على يوسف بزعل و هو بيقوله

ادوارد…اذا سوف اذهب الى منزلي 

كان هيقوم و يمشي لولا يوسف اللي مسك دراعه و قاله بزهول 

يوسف…ادوارد حقا بدأت اتأكد من شكوكي بأن لديك انفصام ف الشخصية

ضحك ادوراد على كلامه و يوسف رجع بص للورق تاني باستغراب من المجنون اللي قاعد قدامه دا 

اتكلم ادوراد اخيرا و قاله

ادوارد…حسنا ليس لدي الكثير من الحديث و لكن جئت فقط لأعطيك ورق الصفقة الجديدة و ايضا لأعلم هل حليت مشكلتك مع عائلتك ام لأ

قلب يوسف عيونه بملل من فضول صاحبه و بعدين اتكلم و هو بيقوله 

يوسف…ادوراد انا حقا تفكيري مشتت جدا ولا اعلم ماذا عليّ فعله 

اتكلم ادوارد و هو بيقوله بحكمة اللي يشوفه و هو بيتكلم كدا يقسم انه مش نفس الشخص اللي كان بيضحك من شوية 

ادوارد…رتب افكارك جوزيف و تحدث و انا مستمع لك 

هز يوسف راسه و قال لأدوراد

يوسف…ف البداية سبب المشكلة من وجهة نظر سارة هو انا و….

قاطع كلامه ادوارد اللي سأله باستغراب

ادوراد…سارة هذه هي اختك اليس كذلك؟

هز يوسف راسه بضيق و اتكلم و هو بيجز على سنانه و بيقول

يوسف….نعم صحيح …و اياك و مقاطعة كلامي ثانيا ادوارد 

رجع كمل كلامه و هو بيقول

يوسف….هي ترى انني ا…

قطع ادوارد كلامه تاني و هو بيقوله بابتسامة 

ادوارد…عذرا لمقاطعة كلامك جوزيف و لكني اتذكر بأن لديك ابنة عم او ابنة خال ليس متذكر ف الحقيقة و اردت التأكد فقط

فضل يوسف باصصله بغضب لأن اكتر حاجة هو بيكرهها انه يكون بيتكلم و حد يقطع كلامه خصوصا لو كلام تافهه من وجهة نظره زي اللي ادوارد بيقوله

اتكلم ادوراد بتلعثم من نظرات الغضب اللي ف عيون يوسف 

ادوراد…حسنا اعتذر تفضل اكمل حديثك

رد عليه يوسف بتأكيد و قاله

يوسف…اعطيتك فرصتين و هذا شئ لم يحدث ف حياتي مطلقا ف لا تظن انني سأسمح لك بفرصة ثالثة حسنا

هز ادوراد راسه و قاله

ادرواد…حسنا 

رجع يوسف يكمل كلامه و هو بيقوله باختصار

يوسف…المهم ف كل هذه المشكلة ان سارة قالت لي كلام حقا طعن قلبي مثل انها لا تريدني ان اخاف عليها و تقول عني انني متحكم بها و هي لا تريد كل ذلك و فقط تنتظر وقت سفري كي تشعر بحرييتها و لذلك انا فورا يومها سافرت حتى لا اكون سبب في شعورها بالاختناق او الضيق 

قفل ادوراد حواجبه بزهول من كلام سارة لأخوها و بعدين اتكلم و هو بيقوله

ادوارد… و ماذا فعلت هي حينما علمت بسفرك ؟

يوسف…ظلت ترسل لي العديد من الرسائل و المكالمات و لكني لم اجيب على اي منهم.. 

مداش فرصة لأدوارد انه يتكلم و كمل كلامه و هو بيقول

يوسف…منذ خمسة ايام و هي ترسل لي عن حفلة تخرجها التي ستكون بعد غد و انني وعدتها بحضورها معها و انا ايضا لم ارد عليها فقط قرأت رسائلها و لم اجيب لأني مشتت و لم اعلم ماذا افعل هل اذهب لحضور الحفلة معها ام اتركها تذهب هي بدوني لتشعر بحرييتها و لا تشعر بأنها مقيدة بتحكماتي كما تقول

كان لسة ادوارد هيتكلم بس سمعوا صوت رسالة من تليفون يوسف 

شاف يوسف الرسالة و ابتسم بسخرية و دا خلى ادوارد يستغرب و يسأله و هو بيقوله

ادوارد…ماذا ؟!

لف يوسف ليه التليفون و ادوارد بص للرسالة و رجع بص تاني ليوسف و تعابير الضيق و اللامبالاه الاتنين مرسومين على وشه 

قفل يوسف حواجبه باستغراب من ريأكشن ادوراد و انه حتى ملحقش يقرأ الرسالة 

يوسف…ما بك !!!

رد عليه ادوارد بجنون و هو بيقوله

ادوارد…اتعااايرني بعدم معرفتي للغة العربية ام مااااذااا !!!

انفجر يوسف ف ضحك هستيري على شكل ادوارد و كلامه و دا خلى ادوارد يقلب عيونه بملل و يقوله

ادوارد…اذا انتهيت من ضحكك و سخرييتك عليّ فلتترجم لي ماذا تقول اختك في الرسالة

رفع يوسف حاجبه باستنكار و هو بيقوله

يوسف…أهذا أمر ؟؟

نفخ ادوارد بضيق و يوسف قاله بغروره المعتاد

يوسف…اتعلم لم يستجرأ احد بأمري او بالتأفأف على حديثي هكذا

هز ادوارد راسه بملل و قاله

ادوارد…حسنا و انا فعلت …هيا قم بترجمة رسالة سارة اريد المغادرة

بص يوسف للرسالة تاني و رجع بص لادوارد و قاله

يوسف…تقول لي بانها لم تذهب للحفل و انها لا تريد ان تفرح لطالما انا مازلت غاضب منها 

اتكلم ادوارد و هو بيقوله

ادوارد…جوزيف دعني اقول لك شئ …لا لا شيأن

هز يوسف راسه و ادوارد قاله بابتسامة و هو بيعد الكلام اللي بيقولهم على صوابع ايده

ادوارد….انت غبي و احمق ….

اتصدم يوسف من شتيمة ادوارد ليه و اتفاجئ اكتر لما لاقاه شتمه تاني و هو بيقوله

ادوارد…و اناني بعض الشئ

شاورله يوسف بغضب و هو بيقوله

يوسف…قلت شيأن !

هز ادوارد راسه و قاله بلامبالاه

ادوارد…و قمت باضافة شئ ثالث ماذا ستفعل

اتحولت نظرات يوسف للغضب و ادوارد قاله قبل م يقوم يمشي

ادوارد…حسنا اذا كنت تريد معاقبتها او ايا كان بعدم ردك على رسائلها فيكفي الى هذا الحد و انا سأقوم بحجز طيارة لك و لتذهب الى مصر من اجلها

كمل كلامه بتساؤل و هو بيقوله

ادوارد…اليس هذه سارة التي كنت تشتعل غضبا لرؤية دموعها !! اذا. لماذا اصبحت انت السبب بوجود دموعها جوزيف ؟

سكت يوسف و سرح ف كلام ادوارد و هو ندمان و ادوارد قاله 

ادوارد…حسنا سأغادر انا و انت فكر جيدا ف كلامي 

هز يوسف راسه و هو فعلا بيفكر و ادوارد مشي 

 ….سبحانك اللهم و بحمدك

كانت سارة بتعيط بعد حكت لهالة اللي حصل و هالة طبعا اضايقت عشان بنتها و ف نفس الوقت زعلت عشان سارة 

زاد عياط سارة اكتر لما لاقيته شاف رسالتها عن انها مش هتروح الحفلة و مردش و قالتلهم 

سارة….مردش عليا

طبطبت هالة عليها و قالتلها

هالة…طيب معلش اكيد هيكلمك

هزت سارة راسها يمين و شمال بحزن و قالتلها

سارة…دا عمره م كان كدا و كان ديما بيزعل لما بيلاقيني زعلانه انا زعلته مني يا طنط

خرجت داليا لما سمعت صوت عياط و اتخضت لما لاقيت سارة بتعيط بالشكل دا 

اتكلمت باستغراب و هي بتقولهم

داليا….في ايه مالها!!

وجهت كلامها لسارة و هي بتقولها

داليا….مالك يا سارة 

هزت سارة راسها يمين و شمال و قالتلها

سارة…ابية زعلان مني و مش بيكلمني

سكتت داليا بحزن عليها و بعدين قالتلها

داليا…طب اهدي طيب اشربي ماية 

اديتلها كوباية الماية و سارة خدتها منها و شكرتها بالرغم من انها بتعيط اصلا و مش مركزة 

ابتسمت هالة على سارة و قد ايه هي لطيفة 

اتكلمت داليا و هي بتقولها

داليا…بصي احنا لما بنبقى مخنوقين كدا بننزل نتمشى ف الشارع و بنشتري حاجات كتير

مسحت سارة دموعها و قالتلها بابتسامة 

سارة…اه شوبينج يعني

هزت داليا راسها بتأكيد و هالة قالتلهم

هالة…خدوها و انزلوا على م اعملكوا الغدى 

اتكلموا عهد و داليا بحماس و هما بيقولوا لسارة 

عهد…ايوا يلا 

مسكت داليا ايديها و شدتها و هي بتقولها

داليا….ايوا تعالي دا انتي هتفرحي اووي

ضحكت سارة و ف ثواني نسيت زعلها و نزلوا هما التلاتة

و هالة اتنهدت بحزن على سارة و دخلت المطبخ 

….سبحانك اللهم و بحمدك

عدى ساعتين تقريبا كانوا كل دا بيتمشوا بعد م عهد و داليا رفضوا انهم يتحركوا بعربية سارة و قالولها ان الاحلى انهم يتمشوا و وهما بيتمشوا لو عجبتهم حاجة هيشتروها و هي راحت معاهم و كانت مبسوكة جدا خصوصا انها اتبهرت بإن الاسعار اقل بكتييييير جدااا من المولات اللي هي بتروحها …مش هتنكر ان في بعض الحاجات كانت وحشه جدا و بس برضو كان في حاجات كتير شكلها جميل و عهد و داليا خدوها عند محل عصير قصب 

و هي كانت مستغربة و قالتلهم

سارة….ايه دا 

ردت عليها داليا و قالتلها

داليا…دا قصب

هزت سارة راسها و خدت الكوباية و شكرتها 

اتكلمت عهد و هي بتقولهم

عهد…ماما بتتصل 

داليا…اكيد خلصت الغدى 

عهد.. طيب يلا نرجع

اتلكمت سارة باحراج و هي بتقولهم

سارة…طيب انا همشي انا بقى 

داليا….تمشي تروحي فين انتي عايزة ماما تزعل ولا ايه 

اتكلمت سارة و هي بتقولهم باحراج و اسف ف نفس الوقت 

سارة….لا بس اصل يعني …

قاطعتها عهد و هي بتقولها 

عهد…بقولك ايه يلا عشان نتغدى

و مسكوا ايديها و مشيوا بيعا للبيت 

…سبحانك اللهم و بحمدك

كانوا كلهم متجمعين على السفرة معادا صادق اللي كان ف الشغل 

هالة…معرفتش اعمل اكل ايه ف عملت اكتر اكلة الكل بيحب ياكلها من ايدي 

ابتسمت سارة بحماس و قالتلها

سارة…اييه!

ابتسمت هالة و هي بتقلب الرز و بتقولها

هالة…افتحي الفرن كدا و شوفي

راحت سارة عند الفرن الكهربائي اللي كان قدامها على تربيزة المطبخ و اتفاجئت لما لاقيت صينية كبيرة فيها بطاطس و فراخ و شكلها تحفة بسبب تحميريتها من الفرن 

شمت سارة ريحتها اللي كانت تجنن و قالت لهالة بابتسامة

سارة…ريحتها تحفة اوي يا طنط تسلم ايدك

ضحكت هالة و راحت طلعت صينية تاني من الفرن 

سألتها سارة باستغراب و هي بتقولها

سارة…دا جلاش؟

هزت هالة راسها بنفي و ضحكت و هي بتقولعا

هالة…لأ دا رقاق

سألتها سارة باستغراب و هي بتقولها

سارة…بتفرقوهم ازاي بجد

ضحكت هالة و قالتلها

هالة…هقولك بس يلا قبل م الاكل يبرد 

جت عهد و داليا عشان يخرجوا الاكل و سارة خدت طبقين تخرجهم بس وقفها صوتهم لما رفضوا و هي زعلت و قالتلهم

سارة…لو سمحتوا خلوني اساعدكتوا

سكتوا و مردوش و هي خدت الاطباق تاني و خرحت من غير م تديهم فرصة يرفضوا

ابتسمت هالة و قالتلهم

هالة…يلا خدوا باقين الحاجة خرجوها

و بعد وقت قليل كانوا كلهم متجمعين على السفرة بيتغدوا وسط حكاوي داليا اللي مبتخلصش و ضحكهم عليها 

اتكلمت سارة بابتسامة و هي بتقولهم برجاء

سارة…انتوا جمال اوي بجد مينفعش تيجوا تعيشوا معانا ف القصر 

ضحكت هالة على كلام صاحبة بنتها الرقيقة و قالتلها بضحك

هالة….للأسف مبنفعش بس انتي اول م تحسي انك عايزة تقعدي معايدنا تعالي فةرا من غير تردد حتى لو هتيجي كل يوم

ابتسمتلها سارة بفرحة و حب و قالتلها بتساؤل

سارة…هو انا ممكن لما ابقى هنا اقولك يا ماما؟

كلمتها خلتهم كلهم يبطلوا اكل من دهشتهم و هي كملت كلامها بأسف و هي بتقولها

سارة…انا اسفة طبعا بس اصل ماما مش بتقعد معايا خالص و ولا حتى تعرف اني خرجت اقولك على حاجة بصي انا قاعدة هنا بقالي كام ساعة و هي متصلتش ولا مرة بيا حتى

زعلوا عليها جدا و هالة طبطبت على ايديها و قالتلها بابتسامة

هالة…قوليلي اللي اتي عايزاه يا حبيبتي حتى لو هتقوليلي هالة بس من غير طنط

ابتسنت سارة بفرحة و حضنتها و هي بتقولها بحب

سارة…شكرا يا اجمل ماما

طبطبت هالة عليها و هي مزهولة من الام اللي تخلي بنتها تطلب من واحدة غريبة انها تقولها يا ماما

عدى الوقت و سارة فضلت قاعدة معاهم شوية و بعدين روحت و طبعا ملقتش امها مستنياها ولا اي حاجة و طلعت على اوضتها على طول

….سبحانك اللهم و بحمدك

تاني يوم صحيت سارة و هي زعلانة و بتفكر ف انها لو مكانتش ردت على اخوها و زعلته كان هيبقى موجود دلوقتي

دخلت الحمام غسلت وشها و طلعت تاني 

بس اتفاجئت لما لاقيت فستان شكله جميل اوي محطوط قدامها على شماعة 

مسكت الفستان بزهول من جماله و هي مستغربة ازاي و امتى جيه هنا

بس اتخضت لما لاقيت صوت بيسألها و بيقولها

” شكله حلو ؟! “

بصت لمصدر الصوت بسرعة و حطت ايدها على بوقها بصدمة و دموع و قالت بصوت يكاد يكون مسموع

سارة…أبيه!!! ووووو

يتبععععع

عهد بحب كاذب

البارت الثالث عشر

بقلمي مريم أحمد

بارت كبير اهو تفاعل حلو بقى🫶🏻💕

استغفر الله العلي العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه عدد خلقه و رضت نفسه و زنة عرشه و مداد كلماته و عدد الحركات و السكون و عدد قطرات الماء و حبات الرمال

 •تابع الفصل التالي “رواية عهد بحب كاذب” اضغط على اسم الرواية 

أضف تعليق