رواية احببته رغم كبريائي الفصل التاسع عشر 19 – بقلم مريم احمد

 رواية احببته رغم كبريائي الفصل التاسع عشر 19 – بقلم مريم احمد 

19

رجعت حبيبة من المول بعد م اشترت حاجات كتير جدا و طبعا منسيتش اختها و جابتلها هي كمان دريسات عشان متزعلش 

دخلت حبيبة البيت و هي بتدور بعيونها على رضوى 

ملقتهاش ف راحت للمطبخ لأمها و سألت امها عليها

حبيبة…اومال رضوى فين يا ماما ؟

ردت عليها حنان و هي بتقولها 

حنان…راحت لـ جودي صاحبتها 

قفلت حبيبة حواجبها باستغراب و قالتلها 

حبيبة…جودي مين دي كمان ؟

حنان…بت كدا معاها ف المدرسة و ساكنه ف العمارة الي قدامنا 

هزت حبيبة راسها و قالتلها

حبيبة…طيب

و دخلت اوضتها 

مسكت تليفونها و هي بتجيب رقم اختها 

استنت لحد ردت عليها

رضوى…الو 

ردت عليها حبيبة و هي بتقولها

حبيبة…تعالي

استغربت رضوى و قالتلها

رضوى…انتي ف البيت

جاوبتها حبيبة بتأكيد و هي بتقولها

حبيبة…ايوا

هزت رضوى راسها و قالتلها

رضوى…انا جايه 

ابتسمت حبيبة و قالتلها و هي بتستعجلها

حبيبة…متتأخريش هعد لحد عشرة تكوني ف البيت 

ضحكت رضوى و قالتلها

رضوى…حاضر يلا سلام 

قفلت المكالمة و بصت لصاحبتها و قالتلها

رضوى…اختي رجعت ف همشي بقى يلا باي

ردت عليها جودي و هي زعلانه و قالتلها

جودي…يا رضوى انتي كنتي لسه جايه 

ابتسمتلها رضوى و قالتلها

رضوى…ابقي تعالي انتي بقى 

هزت جودي راسها و قالتلها

جودي…هبقى اقول لماما 

في الوقت دا جت ام جودي و هي معاها عصاير ليهم بس اتفاجئت لما لاقيت رضوى هتمشي و قالتلها

شيرين…ايه دا يا رضوى 

ابتسمتلها رضوى و قالتلها

رضوى…معلش بقى يا طنط مضطرة امشي

شيرين…دا انا لسه جايبالكوا العصير اهو

رضوى…مره تانية ان شاء الله 

سكتت شيرين و هي زعلانه انها هتمشي و رضوى قالتلها

رضوى…ابقوا تعالوا انتوا بقى المره الجايه

ابتسمتلها شيرين و قالتلها

شيرين…ان شاء الله 

و جودي وصلت رضوى لحد الباب 

…استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه

رجعت رضوى البيت و اول م دخلت لاقيت حبيبة بتشدها بسرعة

قالتلها رضوى بخضه و هي ماشية وراها

رضوى…في ايه يا حبيبة ؟؟؟

مردتش حبيبة عليها كملت طريقها لحد اوضتها

دخلوا الاوضة و شافت رضوى شنط من الواضح انها لـي محلات هدوم 

خدت حبيبة شنطة منهم و اديتها لـ رضوى بابتسامة و هي بتقولها

حبيبة…خدي

استغربت رضوى و قالتلها

رضوى…اي دا

ردت عليها حبيبة و هي على وشها نفس الابتسامة 

حبيبة…شوفي انتي بقى 

فتحت رضوى الشنطة و خدت الي موجود فيها و ابتسمت بفرحه لما لاقيته فستان 

قالت لحبيبة بفرحة

رضوى…دا ليا ؟؟؟

هزت حبيبة راسها بمعنى ايوا و قالتلها 

حبيبة…ايوا 

كملت كلامها و هي بتقولها

حبيبة…و كمان في واحد تاني

ردت عليها رضوى بحماس و هي بتقولها 

رضوى…هو فين 

ابتسمت حبيبة عليها و ادتلها شنطة تاني 

و كان فستان جميل جدا 

دمعت عيون رضوى من كتر حبها لأختها و حضنتها 

ضحكت حبيبة و هي بتقولها

حبيبة…انتي هتعيطي يا رضوى ؟

مسكت رضوى دموعها و قالتلها

رضوى…انا بحبك

ابتسمت حبيبة و قالتلها 

حبيبه…و انا كمان يا روحي 

….استغفر الله العظيم و اتوب اليه 

اما عند مايفين ف اول م دخلت شقتها لاقيتهم متجمعين في الريسبشن

ابتسمتلها امها و هي بتقولها 

فاطمة…حمدلله على السلامه يا بنتي

ابتسمت مايفين و قالتلها

مايفين…الله يسلمك يا حبيبتي

انضمت مايفين ليهم و قالتلهم

مايفين…انا و صحابي كنا ف المول انهاردة و كان في طرحة لفتت نظري و هما جابوهالي و كمان خلوني اشتري فستان للطرحة و كارولين يا ماما بنت طنط ميرا الي حكتلك عنها

هزت فاطمة راسها بمعنى انها فاكراها و مايفين كملت كلامها و هي بتقول

مايفين…هي كمان جابتلي فستان و قالتلي انه هدية منها ليا عشان تشجعني اني اتحجب و كدا 

ابتسمت فاطمة و شريف ابوها 

اتكلم شريف و هو بيقول

شريف…حلو ياريتك تتحجبي بقى

هزت مايفين راسها و قالتلهم

مايفين…ان شاء الله 

كملت بحماس و هي بتسألهم

مايفين…هنزل بكرة الجامعة بالحجاب ؟

هزوا راسهم بالموافقه على طول و هي فرحت اوي 

…لا اله الا الله وحده لا شريك له 

تاني يوم كانت حبيبة متأخرة جدا على الجامعة 

عدت عليها كارولين الي ساكنه ف نفس الشارع بتاعها و مشيوا و هما بيكلموا مايفين 

حبيبة…انتي فين

ردت عليها مايفين و هي بتقولها

مايفين…ف البيت

اتصدنت حبيبة و قالتلها

حبيبة…انتي بتهزري ولا بتتكلمي جد

هزت مايفين راسها يمين و شمال بنفي و قالتلها

مايفين…لا بتكلم بجد

ابتسمت حبيبة و قالتلها

حبيبة…و دا ليه

ردت عليها مايفين و هي بتقول

مايفين…يا حبيبة انا مش عارفه انزل بالحجاب حسه الناس كلها هتبص عليا

سكتت حبيبة و متكلمتش 

و قالت لـ مايفين

حبيبة…معلش يا مايفين تعالي على نفسك المرة دي

سكتت مايفين و مردتش و دا كان دليل على رفضها

اتكلمت حبيبة بزهق و هي بتقولها

حبيبة…هو المفروض دلوقتي ايه يعني ؟

ردت عليها مايفين و هي بتقولها

مايفين…تعالوا خدوني معاكوا 

ضحكت حبيبة و قالتلها 

حبيبة…بجد ؟

هزت مايفين راسها و قالتلها

مايفين…لو سمحتي يعني

ردت عليها حبيبة بنفاذ صبر و هي بتقول

حبيبة…حاااضر يا مايفين حااضر

و قفلت السكة بصتلها كارولين و قالتلها

كارولين…في ايه

ابتسمت حبيبة و قالت

حبيبة…هنعدي على الهانم ناخدها 

هزت كارولين راسها و قالتلها

كارولين…اه يعني المحاضرة الاولى راحت علينا

سألتها حبيبة و هما ماشيين

حبيبة…مين كان المحاضرة الأولى ؟

كارولين…دكتور مروان

هزت حبيبة راسها و قالتلها

حبيبة…كملت 

و بالفعل راحوا خدوا مايفين من البيت بالرغم من انها مش ساكنه معاهم ف نفس الشارع ولا ف نفس المدينة اصلا و راحوا سوا على الكلية 

اتكلمت حبيبة و هي بتقول

حبيبة…هي الساعة بقت كام دلوقتي ؟

مايفين…معداش من المحاضرة غير عشر ظقايق بس

بصتلها حبيبة بغضب و مايفين قالتلها بصوت واطي

مايفين…سوري

اتكلمت كارولين و هي بتقولها

كارولين…عادي اكيد هيدخلنا احنا ف اخر التيرم و لازم نحضر 

هزت مايفين راسها بتأكيد و حبيبة هزت راسها برفض و قالتلهم

حبيبة…روحوا انتوا انا هقف هنا لو لاقيته دخلكوا هاجي غير كدا مش هحرج نفسي

هزت كارولين راسها و قالتلها

كارولين…ماشي

و بالفعل راحوا ناحية باب المدرج و خبطوا و فتحوا الباب كل دا تحت انظار حبيبة الي كانت واقفه جمبهم بس مش باينة 

سمعت صوت مروان و هو بيقولهم

مروان…اتأخرتوا ليه ؟

ردت كارولين و هي بتقوله

كارولين…معلش يا دكتور غصب عننا بجد

هز راسه و قالهم

مروان…اتفضلوا

هنا ظهرت حبيبة و جت تدخل هي كمان المدرج راح منعها و هو بيقولها

مروان…انتي رايحة فين

ردت عليه و هي بتشاور عليهم و بتقوله

حبيبة…داخله المدرج عشان احضر المحاضرة

ابتسم بسخرية و قالها

مروان…انا سمحتلك تدخلي

شاورت عليهم بزهول و هو عاد كلامه و هو بيقول

مروان…انا سمحتلهم هما لأنهم اعتذروا و استأذنه انتي بقى داخله كدا من غير ختى م تقولي السلام عليكم و بعدين هما ولا مره اتأخروا مخدش بيتأخر غيرك يعتبر

هزت راسها بنفي و قالتله

حبيبة…انا جاية معاهم 

هز راسه و قالها 

مروان…ااه يعني انتي الي اخرتيهم بقى

هزت راسها بنفي و هي بتبص لمايفين و بتقوله

حبيبة…لا والله دي مايـ…

قطع كلامها و هو بيقولها 

مروان…بره

اتصدمت من طرده ليها قصاد الكل كدا و بصت لـ مايفين و متكلمتش 

كان لسه هسقولها انها تطلع بره للمرة التانية بس مايفين اتكلمت و هي بتقول

مايفين…معلش يا دكتور انا الي اخرتهم غصب عني معلش خليها تحضر 

سكت شوية و بعدين هز راسه بمعنى ماشي و قالهم

مروان…اتفضلوا

اتكلمت ببرطمة و هي بتقول بتوعد

حبيبة…ماشي انا هقول لأسلام و هو يشوفله صرفة معاك بقى دا ايه القرف الي ع الصبح دا 

كان عارف انها بتتكلم عنه حاول يخفي ابتسامته و نجح ف كدا و اتكلم بحده و هو بيقول 

مروان…انا مش عايز نفس ف القاعة 

عرفت ان الكلام عليها و هو بدأ شرح المحاضرة من جديد

….استغفر الله العظيم و اتوب اليه 

في بيت حبيبة 

كانت امها بتتكلم ف التليفون مع صاحبتها الي كانت بتقولها

خديجة…طب م تيجي يا حنان 

ضحكت حنان و قالتلها

حنان…لا يا شيخه تسلمي يا رب

اتكلمت خديجة بجدية و هي بتقول

خديجة…انا بتكلم بجد تعالي و كمان لو كدا هاتي سعاد هي كمان 

اتكلمت حنان و هي بتقول

حنان…سعاد دلوقتي عند بنتها 

خديجة…خلاص مش مشكلة تعالي و لما ترجع من عند بنتها ابقي هاتيها و تعالوا 

حنان…مش هينفع يا خديجة معلش

اتكلمت خديجة بزعل و هي بتقولها

خديجة…ليه بس 

حنان…المكان بعيد جدا عليا و اسلام على طول ف الشغل و حبيبة يا اما ف الجامعة او ف الشغل  هي كمان

ردت عليها خديجة و هي بتقولها

خديجة…قوليلها تاخد اجازة و خليها تجيبك و تعالوا انهارده …ماشي ماشي يلا هستناكوا 

مدتهاش فرصة للرفض و نهت المكالمة. 

اتصلت خديجة بحبيبة الي كانت ف المحاضرة و مضايقة جدا من مروان عشان بس قالها اطلعي بره قدام زمايلها 

….سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم 

عدى مش اقل من ساعة و كانت خلصت المحاضرة

لاقيت حبيبة اتصالات كتير اوي من امها 

راحت اتصلت بيها و استنت لحد م امها ردت 

حنان..انا بتصل بيكي مبترديش كل دا ليه 

ردت عليها حبيبة و هي بتقولها

حبيبة…كنت ف المحاضرة يا ماما معلش

ردت عليها حنان و قالتلها

حنان…طيب انتي قدامك قد اي كدا

استغربت حبيبة و قالتلها

حبيبة…محاضرة كمان و بعد كدا هروح للمطعم

ردت حنان ة هي بتسألها و بتقولها

حنان…مينفعش تاخدي اجازة

هزت حبيبة راسها يمين و شمال بنفي و قالتلها

حبيبة…كدا هنزل الجمعة الجاية الس هو يةم اجازتي و انا م بصدق 

حنان…يا حبيبة معلش المره دي بس

هزا حبيبة راسها بالموافقه و قالتلها

حبيبة…حاضر يا ماما بس هو في ايه

تجاهلت حنان سؤال بنتها و سألتها و هي بتقولها

حنان…هو انتي كدا هتخلصي على الساعة كام ؟

ردت عليها حبيبة و هي بتقولها

حبيبة…على الساعة 3 كدا ان شاء الله

هزت حنان راسها و قالتلها

حنان…ماشي بس متتأخريش

استغربت حبيبة و قالتلها

حبيبة…هو في ايه يا ماما

مردتش حنان عليها و قالتلها

حنان…يلا بقى سلام دلوقتي هروح اجهز الغدا 

استغربت حبيبة بس قالتلها

حبيبة….سلام

قالتلها كارولين باستغراب

كارولين…في ايه ؟

هزت حبيبة راسها يمين و شمال و عي مش فاهمه حاجه و قالتلها

حبيبة…هروح اكلم المطعم و هقولهم اني مش جايه

مايفين…ماشي

و بالفعل كلمت المطعم و اعتذرتلهم عن حضورها انهاردة 

اتكلمت مايفين و هي بتقولهم

مايفين…يلا ناكل بقى قبل م المحاضرة تبدأ 

…استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه 

عدى وقت كانت خلصت مليكة محاضراتها ف الجامعة و رجعت البيت 

اول م دخلت البيت شمت ريحة اكلات كتير 

راحت للمطبخ لاقيت امها عاملة اصناف اكل كتير جدا 

استغربت و قالتلها

مليكة…ايه كل دا يا ماما ..هي مرام و العيال جايين ؟

قالتلها خديجة بابتسامة

خديجة…تصدقي فكرة هكلمها اقولها تيجي هي كمان 

زاد استغراب مليكة الممزوج بشوية خوف و قالتلها

مليكة…هو في حد غيرها جاي ؟

هزت خديجة راسها و قالتلها

خديجة…ايوا

حست مليكة بالخوف و التوتر و سألتها و هي بتقولها

مليكة…  مين ؟

ردت عليها خديجة و هي مشغولة ف ترتيب الاكل و بتقولها

خديجة…واحده صاحبتي من زمان اوي كانت امها و امي جيران و عرفتها من وانا عندي 8 سنين لحد دلوقتي

استغربت مليكة و قالتلها

مليكة…اول مره اسمع عنها

هزت خديجة راسها و قالتلها

خديجة…دي مرام اختك عارفاها و بتحبها اوووي

بس برضو مليكة مكنتش عارفاها ف سكتت 

راحت خديجة قايلالها بتوضيح عشان تعرفها 

خديجة.. اسلام ابنها هو شريك اخوكي ف الشركة

برضو معرفتهاش لكن هي عارفه اسلام ف هزت راسها بمعنى ماشي و كانت هتمشي بس قالتلها 

مليكة…ماما ممكن متنادينيش 

استغربت خديجة و قالتلها

خديجة…يعني ايه؟

هزت مليكة راسها و قالتلها

مليكة…يعني انا دلوقتي هطلع اوضتي و غالبا هنام ف متنادينيش ماشي

هزت خديجة راسها و قالتلها

خديجة…اومال هتتغدي امتى دا انتي تلاقيكي مكلتيش من الصبح

هزت مليكة راسها و قالتلها

مليكة…مش مهم لما طنط دي تمشي او ابقي طلعيلي طبق معلش

استغربت خديجة بنتها بس قالتلها

خديجة…ازاي يعني يا مليكة

ردت عليها مليكة و هي بتقولها 

مليكة…خلاص يا. ماما انا هكلم سما و نخرج ناكل بره

قالتلها خديجة بسرعة 

خديجة…ليه يعني معندكيش اكل ف بيتك ولا ايه هتاكلي معانا يعني هتاكلي

ضرب قلبها الخوف و التوتر 

سكتت و طلعت اوضتها بسرعة 

كل دا و خديجة مستغربة جدا 

…لا اله الا اللهوحده لا شريك له له الملك و له الحمد يحيي و يميت و هو على كل شئ قدير 

رجعت حبيبة البيت و هي مش فاهمه حاجه كل شوية طول م هي ف الطريق امها تتصل بيها تستعجلها و تقفل تاني

اول م وصلت البيت لاقيت امها ف الريسبشن و باين انها خارجة 

سألتها حبيبة باستغراب و هي بتقولها

حبيبة…انتي رايحة فين ؟

قالتلعا حنان بسرعة عشان تستعجلها و تخليها توافق على طول

حنان…يلا بسرعة تاني معايا

سألتها حبيبة بزهول و هي بتقولها

حبيبة…طب فهميني طيب في ايه !!!

اتكلمت خديجة و قالتلها

خديجة…رايحة لواحده صاحبتي و هي ساكنه بعيد و اخوكي ف الشغل 

اتكلما باستغراب و هي بتقولها

حبيبة…طب م تستني لوقت يكون اسلام اجازة !

هزت حنان راسها يمين و شمال و قالتلها

حنان…قولتلها و هي مصرة اني اروحلها ف تعالي معايا

سألها حبيبة باستغراب و هي بتقولها

حبيبة…مين صاحبتك دي ؟

ردت عليها حنان و هي بتقولها

حنان…خديجة كانت جارتنا زمااان من و انا عندي 8 سنين كدا

استغربت حبيبة و متكلمتش ف قالتلها حنان بتوضيح

حنان…ابنها يبقى مروان شريك اخوكي ف الشركة يلا بقى عشان منتأخرش

اتصدمت حبيبة من الي سمعته و قالتلها و هي مبتسمة بصدمة 

حبيبة…لأ لحد هنا و لأ انسي ووووو

يتبعععععع

أحببته رغم كبريائي

بقلمي مريم أحمد ” ريمو 🦋 “

البارت التاسع عشر 

تفااعل كتيييير يا جماعة تقديرا للمفاجئات و البارت الكبير دا 😂💗💗💗

  •تابع الفصل التالي “رواية احببته رغم كبريائي” اضغط على اسم الرواية 

أضف تعليق