رواية احببته رغم كبريائي الفصل الثالث عشر 13 – بقلم مريم احمد
13
دخل المحاضرة و كان باين عليه انه مضايق جدا
و ابتدت الطلبة تهمس بكدا و هما مستغربين
بس سكتوا كلهم بخوف لما مروان خبط بإيده على المكتب بغضب و قالهم
مروان…انا مشششش عايز نفسس ف المدرررررج
اتكلمت مايفين بصوت واطي و هي بتقولهم
مايفين….ماله دا
هزت كارولين راسها باستغراب و حبيبة مردتش اصلا ولا اهتمت حتى
مروان…في الامتحان ف اخر المحاضرة
استغربوا كلهم و اتهامسوا و في طالب منهم قال لمروان
سيف…بس يا دكتور حضرتك قولت انه هيتأجل للأسبوع الجاي
رد عليه مروان بكل حدة و هو بيقول
مروان…و قولت دلوقتي ان الامتحان انهارده اييه هتتناقش معايااا ؟؟
سكت سيف باحراج و متكلمش و الباقي كان في منهم الي مضايق من مروان و الي مش مهتم اصلا
بدأ مروان يشرحلهم المحاضرة و ف خلال وقت المحاضرة مروان طرد مش اقل من 15 طالب
عدى وقت المحاضرة و جية وقت الامتحان الي مكنش في حد من الطلبه مذاكرله اصلا
وزع عليهم الامتحان و قالهم بحدة
مروان…20 دقيقة و الورق يجي هنا و اياك المح طالب بيغش
ضحك طالب منهم و قاله
ادهم…نغش ايه يا دكتور هو في حد مذاكر اصلا
ضحك معظم الطلبة و مروان خبط على المكتب و قال
مروان…انااا مش عايز صوت وقت الامتحان بدأ احترموا نفسكوا بقى
كانت حبيبة مضايقة من الدوشة و صوته العالي و مكنتش عارفه تحل
بس حاولت انها تقرأ السؤال كذا مرة و حاولت تحلهم و كذلك مايفين و كارولين اما الباقي ف كان في منهم الي مش مهتم اصلا و مكتبوش غير اساميهم بس على الورقه
عدى ربع ساعة تقريبا بصت حبيبة لمايفين و قالتلها بصوت واطي
حبيبة…خلصتي..؟
كانت لسه مايفين هترد بس اتنفضت بخوف من صوته العالي الي كان بيزعق و بيقول لحبيبة
مروان…انـتـي بـتـتـكـلميييي لييييه؟؟؟
ردت حبيبة و هي بتقول
حبيبة…حضرتك بتزعقلي ليه انا بسألها خلصت ولا عشان لو كدا نمشي
مروان…و انتييي بتسألييها ليه اصلاااا شايفه نفسك خلصتي و عايزه تمشي اتفضلييي بره
خدت شنطتها و قامت و مايفين قالتلها
مايفين…استني يا حبيبة انا جايه معاكي
استنها و مايفين خدت شنطتها هي و كارولين و نزلوا عشان يحطوا الورق على المكتب و يخرجوا
حطت حبيبة الورقة باهمال و مشيت من غير حتى م تبص على الورقة الي رميتها
…
كانوا ماشيين قالت كارولين لحبيبة بحزن
كارولين…متزعليش يا حبيبة
هزت حبيبة راسها و متكلمتش
بس مشيت ف اتجاه الحمام و هما راحوا معاها
دخلت الحمام تغسل وشها عشان تدي لنفسها فرصة ان دموعها تنزل بس متبانش
خدت مناديل و مسحت وشها و خدت من شنطتها ازازة الماية بتاعتها و شربت مايه عشان صوتها ميبانش انها كانت بتعيط و خرجت
اتفاجئوا لما شافوا عيونها محمرة و قالتلها كارولين
كارولين…حبيبة انتي عيطّي ولا ايه؟..متزعليش بجد
تجاهلت كلامهم و قالتلهم
حبيبة…يلا
و مشيت بصت كارولين لمايفين الي بصتلها هي كمان بحزن على حبيبة
مايفين…بصراحة زعقلها جامد و قدام الكل و هي اصلا مكنتش بتغش
هزت كارولين راسها و حبيبة كانت عارفه انهم بيتكلموا و استغلت انهم مش معاها و قررت انها تطلع المدرج تاني بعد م اتأكدت ان كل الطلبه مشيوا من المدرج
…سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
كان بيلم ورق الامتحان كله ف اكلاسير لاقه الباب بيتفتح و كانت حبيبة الي كانت ماسكه تليفونها بتشوف امها بعتتلها ايه من الطلابات الي المفروض تجيبها معاها و هي راجعه البيت
كانت لسه هتدخل المدرج بس وقفت مكانها لما سمعة صوته الي كله سخرية و هو بيقولها
مروان…حبيت اعرفك ان درجة الامتحان الزبالة دي هتتحط ف درجاتك انتي و باقي الطلبة
ردت عليه بكل بلا مبالاه و هي بتقوله
حبيبة…مش فارقلي اصلا
كانت لسه هتمشي بس وقفت مكانها لما سمعته بيقولها
مروان…طب كويس استعدي بقى عشان احتمال تعيدي السنه
ردت عليه بابتسامة و هي بتقوله
حبيبة…حاجه ملكش دعوة بيها برضو اظن دي حياتي انا ولا ايه يا دكتور
سكت بضيق منها و متكلمش و هي مشيت
…سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
عند مليكة كانت ف الجامعة حضرت محاضرتين و خرجت هي و صحابها
سما…مليكة بكرة هنطلع رحلة لازم تيجي
هزت راسها برفض و قالتلهم
مليكة…ابية مش هيوافق
نفخت روان بزهق و قالتلها
روان…يوووه بقى يا مليكة انا زهقت
قالتلها مليكة بغضب
مليكة….روان انا مسمحلكيش تتكلمي عن اخويا كدا
سكتت روان و سما قالتلها
سما…خلاص هي مكنتش تقصد احنا بس عايزينك تبقي معانا
تجاهلت مليكة كلامها و قالتلها
مليكة…سلام
قالتلها سما باستغراب
سما…رايحه فين؟
مليكة…مشوار يلا سلام
سما…سلام
و مشيت مليكة ف اتجاه عربيتها
قالت روان لـ سما بحزن
روان….شايفه تجاهلتني ازاي
قالتلها سما و هي بتحاول متخليهاش تزعل من مليكة
سما…معلش انتي عارفه مليكة انطوائية شوية و مبتتكلمش كتير
سكتت رزان و متكلمتش
….
وقفت مليكة بالغربية قدام عيادة دكتورة مودة دويدار للطب النفسي
نزلت من العربية و طلعت العيادة
دخلت و حمدت ربنا ان مكنش في اي حد لسه
راحت للسكيرتيرة و قالتلها
مليكة…بعد اذنك انا عايزه اقابل دكتور مودة
ردت عليها السكرتيرة و هي مركزة ف الورق الي قدامها علياء…ليكي معاد ؟
جاوبتها بنفي و قالتلها
مليكة…لا المفروض بكرة
بصتلها علياء و قالتلها
علياء…خلاص تعالي بكرة
مليكة…بس انا لازم اقابلها ضروري ممكن تقوليلها
اتأففت علياء و مليكة بصت بأسف للأرض و متكلمتش نهائي
علياء…اسمك ايه
هزت مليكة راسها و قالتلها بعد ثانيتين تلاته
مليكة… ضحى علي
بصت علياء ف كشف الاسامي و قالتلها بسخرية
علياء…مفيش ولا واحده اسمها ضحى علي ؟
اتوترت مليكة و قالتلها
مليكة…كلمي دكتور مودة من فضلك هي عارفاني
حطت علياء سماعة التليفون على ودنها و قالت
علياء…دكتور مودة في واحده اسمها ضحى علي مصرة انها تقابلك
جالها صوت مودة و هي بتقولها
مودة…اه طبعا
هزت علياء راسها بمعنى تمام و بصت لمليكة و شاورتلها انها تدخل لـ مودة
مشيت مليكة من غير ولا كلمة و خبطت على الباب و اول م سمعت صوت مودة الي سمحلها بالدخول دخلت على طول
كانت مودة باين عليها انها طيبة و وشها الي كان منور من صلاتها
كانت ف عمر الخمسين سنه
راحتلها و هي بتقولها بابتسامة
مودة….اهلا يا مليكة عامله ايه
هزت مليكة راسها و قالتلها
مليكة…الحمدلله
قالتلها مودة بلوم
مودة…لازمته ايه انك تقولي اسم غير اسمك و تكذبي
مليكة…اسفه بس خفت انها تعرف اني اخت مروان و كلام الناس كتير ممكن يتأذي ف شغله لما الناس تعرف ان اخته بتتعالج من الاكتئاب
مودة…طب م سهل يا مليكة ان اي حد يشوفك بسبب الصحافة او ايا كان و يعرفه انك كنتي بتقولي اسم غير اسمك
ظهر على ملامح وشها التوتر و معرفتش تقول ايه مجرد انها فضلت تفرك ف ايديها بتوتر
مودة…اهدي يا مليكة
مليكة…هو المفروض اني اعمل ايه دلوقتي
مودة…اتعاملي مع الناس طبيعي جدا و عادي انك تقولي اسمك مش عايزه تقولي اسم عيلتك خلاص قولي اسمك ثنائي بس
هزت مليكة راسها و قالتلها
مليكة….تمام
مودة…ها قوليلي بقى قولتي لـ مين ف العيله انك بتيجي هنا
هزت مليكة راسها و قالتلها
مليكة…ولا حد
بصتلها مودة بلوم و قالتلها
مودة…ليه كدا بس مش انا قولتلك انك لازم يبقى ليكي داعم عشان فترة علاجك تقل و تخلص بسرعة.
مليكة…يا دكتور حضرتك عارفه اني جالي اكتئاب بسبب قلة ثقتي ف نفسي من تنمر زمايلي عليا و انا صغيره يعني اكيد هخاف اقول لأي حد اني بتعالج نفسيا عشان محدش يتريق عليا وووووو
•تابع الفصل التالي “رواية احببته رغم كبريائي” اضغط على اسم الرواية