رواية كبرياء ابنة الخادمه الفصل الخامس عشر 15 – بقلم سحر السحرتي

رواية كبرياء ابنة الخادمه الفصل الخامس عشر 15 – بقلم سحر السحرتي 

كبرياء ابنة الخادمة 

إعادة نشر حلقة ١٥

بدون صورة يمكن ما تتمسح

*فجاه النور اتطفى و اتفتح كشافين مسلطين عليا انا وهو بس  …. مسك ايدي وقعد على ركبه واحده اتكسفت قوي

*طلع علبه من جيبه وفتحها وقال لي العلبه 

:دي كانت هتطلع يوم ما زعلتي بس انت فقريه و قلبتيها نكد وكنت قبلها طالب ايدك من سامح و والدك تقبلي تتجوزيني 

*دمعت بفرحه و هزيت راسي باه لبسني الخاتم وقام حضني جامد اتعلقت في رقبته وحضنته جامد كنت محتاجه الحضن ده قوي 

: بحبك يا حلا حياتي يا احلى حاجه قابلتها

 *النور اتفتح والناس سقفت و باركت لنا ….  باقي الفرح كان حاضني من وسطي و شاددني عليه بتملك

:هو انت ماسكني كده ليه انا ههرب منك

 :لا يا حبيبتي حابب قربك و معجبينك كثير قوي النهارده 

*ضحكت :النهارده بس

 *بص لي بغيظ  : اخرهم النهارده بعد كده الحلاوه دي تبقى ليا انا بس فاهمه وطول ما انا مسافر تبقي زي العسكري لغايه لما نتجوز و تاخذي حبس انفرادي في قلبي 

بقلمي سحر السحرتي 

*بصيت له بحب وكلمته بدلع وانا ماسكه ياقه قميصه

: اوامرك يا حالظابط 

:احلى حظابط سمعتها في حياتي هو انا لو بوستك ثاني تزعلي

 *ضحكت قوي: دي هيبقى ثالث انت بتغلط في العد

 :اعتبر دي موافقه

: لا يا حبيبي طبعا و افتكر دائما ان رد فعلي مجنون وغير متوقع

:فاكر انت هتقوليلي

*العيون كانت بتراقبنا في الفرح في اللي فرحان واكيد في المفروس خصوصا وهنا بتبارك وبترمي كلام يضايقني قدام يوسف 

:مبروك بس فكرتك هترجعي لادم او حاطه عينك على مؤيد اكمنه معجب بيا اصلك بتحبي دايما الحاجة بتاعتي 

*يوسف اضايق بس رد عليها رد خلاها تطلع دخان من كل حته 

:حلا لما تتخطب لازم تتخطب لراجل يقدر الجوهره اللي في ايده 

*بصيت له بصه ما قدرتش اسميها هي معجبه بيه ولا بترمي نفسها عليه وقالت بمياصه 

:من ناحيه انك راجل فانت راجل ما يتسابش 

*راح ضاممني من خصري قوي وبسني في خدي

: ما هي حلا عمرها ما هتسيبني ولا انا كمان انا ما صدقت توافق عليا ….  انت ما تعرفيش انا جريت وراها قد ايه عشان توافق

 :جريت ورا مين حلا وهي كمان اللي ما كانتش راضيه بيك اكيد مش مصدقه دي بنت الداده كمان بتتامر 

: بنت الداده خطفت قلبي غير انها دكتوره و بطله وعندها شركه و بمواصفاتها دي تبقى هي اللي كثير  عليا غير ان الداده اللي بتتكلمي عنها ربيتها احسن تربية 

*هنا اتغاظت قوي من رده ومشيت وهي هتتفرس بس دموعي سبقتني مسحها بايده

: ها قلت ايه قبل كده وانا معاكي مش عايز اشوف الدموع دي

: لغايه امتى الناس مش هتشوفني حلا وبس لازم بنت الداده انا فخوره بامي بس هم بيقولوها بطريقه تبان انها كانت بتبيع نفسها

: دي واحده حقوده ما تزعليش هي اه اختك بس مغلوله قوي منك …  واضحه مش قادره توصل لمستواكي مش قادره تشوف امكانياتها وتشتغل عليها وتبني نفسها زيك دي بتنجح بالعافيه 

:هو انت شايفني كده ولا بتقول لي الكلام ده جبر خواطر

 :جبر خواطر ايه انت طالبه حسنه حلا نفسي نقضي وقت رومانسي انا وانت بدل اليوم اللي اتضرب 

:خلاص هعوضك يا حبيبي راجع هناك امتى

 :بعد بكره ليه 

:هرجع معاك و اقعد اسبوع بحاله نقضيه رومانسيه لما تزهق

بقلمي سحر السحرتي 

:بتتكلمي جد

: اه سامح وصافي مسافرين يقضوا شهر العسل هقعد لوحدي وكمان عايزه اقضي معاك يومين قبل الدراسه ما تبدأ ودي اخر سنه ولازم أركز و نتفق هنشوف بعض ازاي 

:تصدقي دي احلى حاجه قلتيها بس اعملي حسابك اليوم اللي اتضرب هيتعاد ثاني بحذافيره ولو نطيتي في الميه انا اللي هغرقك بايدي

 : هههههه بس ايه رايك كنت بعوم كلابي بس وصلت للشط

: مجنونه وبحبك تعالي نبارك لسامح عشان الفرح خلص 

*صافي حضنتني قوي وكانت فرحانه ليا اكتر مني

: مبروك يا حبيبتي ايه يا حضره الظابط مش كنت بدرت شويه وعملت فرحي معاها 

:كنت هبدر بس هي فقريه بقى هنقول ايه 

:بجد يا صافي كان ممكن تعملي فرحك معايا 

:انت هبله صح مش عارفه انا بحبك قد ايه يا شريكتي و صاحبتي وعمة الاولاد بس مش الحربايه 

*بصيت لي جامد وكانت شايفه اثر الدموع

 :انت مزعلها ولا ايه يا حضره الظابط لا بنتنا غاليه و ناخذها منك لو مش عارف قيمتها 

:لا مش انا الصراحه الحربايه هي اللي زعلتها وانا خطبتها غير عشان عارف قيمتها 

:وانت بقى بتديها فرصه تكسبك  صحيح هبله 

*مش عارفه حنفيه عياط وفتحت مني

 :لا مش هبله لما تستكثر يوسف عليا ومش قادره تنسى اني بنت الداده وبتقولها قدام يوسف وكأنها إهانة ابقى مش هبله 

*سامح حضني وقال لي

: لا هبله انت بنت النهري وامك كانت ست البيت و بتخدم جوزها وكفايه انك واخده راجل هي من عيل لعيل و بطلي عياط عشان ده فرحي و متراهن مع البنت دي اني اقدر اشيلها من هنا للعربيه 

يوسف :فكره حلوه تيجي نعمل سباق بيني وبينك انت تشيل مراتك وانا اشيل حلا

 :نعم تشيل مين 

:ايه يا عم خطيبتي عشان نفسيتها تعبانه 

 :نفسيتها برضو ولا بتتلكك 

:بتلكك طبعا بس انت اكيد خايف اكسبك ده انا ممكن اشيل الاثنين و اسبقك وانت لوحدك 

:انت بتتحداني بقى طب يلا

*جاب علاء يديهم اشاره البدايه وانا وصافي بنضحك بس كان احساس جميل … واللي كسب طبعا سامح لان عربيه العريس كانت جاهزه قدام باب الفندق انما يوسف كانت لسه في الباركينج … بس يوسف كان عارف وعايز يشيلني اطول فتره

بقلمي سحر السحرتي 

*سامح مشي ويوسف فضل شايلني لما وصلنا العربيه وهو بينزلني باسني في  خدي و حضني بقوة 

:يوسف عيب كده ما تسوقش فيها 

:مش انا شيلتك لغايه هنا 

:ما انا قلت لك نزلني بما ان سامح كسب وانت اللي اصريت لازمتها ايه البوسة دي بقى 

:بكافئ نفسي اني قدرت اشيلك لغايه العربيه 

*قلت يا بنت بلاش تقفليها قوي  كفايه اللي عملتيه قبل كده

 :اذا كان بوس هادف وفي سياق الدراما ماشي بس ما تتعودش على كده 

*ضحك قوي من قلبه طب مفيش مكافاه منك

 *رحت بايساه على خده

: لا دي ما تنفعش

 :ليه بقى 

:للذكر مثل حظ الانثيين يعني ادي لك واحده تديني اثنين 

:لا انت كده بتخم هو ورث

: طب خلاص خليه كرم اخلاق منك ولو عايزه واحده بس تبقى هنا 

*وشاور على شفايفه

 :لا انت زودتها قوي لا هنا ولا هناك يلا بقى وصلني احسن خالتي تطردني هي روحت من بدري هي وعادل 

*سمعت صوت جاي من ورايا 

:وبالنسبه لعلاء اللي حضرتك ناسياه و مقرطساه ما جاش في بالك

: ليلو حبيبي 

:ليلو عشان ما افتنش انت عارفه ان مش ده اللي هيسكتني 

:امال ايه

 :قزازتين فاديه واحده رجالي وواحده حريمي للجو بتاعي 

:اربعه يا حبيبي

 :انت كريمه وانا استاهل قولي لخطيبك معزوم على الغداء بكره عندنا 

:لا يا علاء شكرا

: لو ما جيتش ماما ممكن تفسخ الخطوبه وتعملها وحلا مش هتقدر تكسر كلامها وبعدين عامله محشي و المحشي بتاع الست الوالده نصيحه مني بلاش تفوته

: ليلو هو بابا هيجي 

:هو اصلا اللي دبسها وقال لازم اهل العروسه يعزموا اهل العريس على محشي شكله نفسه فيه 

: هههههه خلاص يا يوسف بلاش تزعل خالتو وبابا 

:خلاص جاي هتركب معانا يا علاء

 :امال هروح مشي

: فكرتك هتستذوق وتسيبنا لوحدنا

: اعتبرني كرنبة قاعده ورا وطول ما حلا ايديها فرطه معايا مش هنطق بكلمه

: لا انا طول عمري ايدي فرطه من غير حاجه 

*يوسف وصلنا وثاني يوم اتغدى معانا وقعد مع بابا يحدد ميعاد الفرح عشان والده ووالدته يعملوا حسابهم وينزلوا من دبي مع اخواته ….  وكان ده بعد امتحاناتي 

:يعني هما مش هيحضروا الخطوبه

: امال يا بابا امبارح كان ايه 

:طلب ايدك انا لازم اعمل حفله كبيره عندي في الفيلا

: لا يا بابا لو سمحت بلاش الفيلا

 :ليه يا حلا حد ضايقك 

:لا بس انا مكتفيه بامبارح

: لا هعمل حفله خطوبه كبيره وبلاش في الفيلا هعملها في قاعه كبيره اول ما سامح يرجع من السفر … بلغ اهلك لو هيقدروا ينزلوا 

:حاضر يا عمي 

:بابا انا هسافر بكره مع يوسف اقعد اسبوع بعد اذنك 

:ليه 

:عشان ندور على الشقه اللي انت عايز تشتريها هناك 

:هتعطليه ليه ما انا موصي واحد

 :لا عايز اختارها على ذوقي ممكن 

:طب خلي بالك من نفسك ولو تاخدي علاء معاكي يكون احسن

: علاء شايل مادتين مش هيرضى يجي 

*علاء رد بسرعه :ما انا امتحنت فيها ونجحت كمان والحظر اتفك من عليا وبعدين هي مادة واحدة قوام زودتيهم

 *وشوشته 

:عطر فاديه و؛تقعد 

:لا اربعه واجي اتفسح و اسيبك على راحتك و كاني مش موجود 

:والله اخلي يوسف يحبسك

: هو يقدر 

*بصله بخوف وقال :اه صحيح ده يقدر ونص …. بس خذيني اتفسح احسن خالتك مسففاني التراب بسبب الماده اللي شلتها 

:يبقى اثنين فاديه بس

: ماشي

 *ومسك ايدي وبسها 

:خلاص يا بابا هاخذ علاء بس هيجي مواصلات

 :ليه ما انا قعدت امبارح كرنبه بلاش يا لولو بهدله في المواصلات وهحط السماعات طول الطريق ومش هسمع حاجه 

:ايه رايك يا يوسف

 :هو كده جاي جاي بلاش يتبهدل واحنا بقى هناك نبهدله مشاوير 

:هههههه خلاص موافقه

*سافرنا وفاجئني يوسف وهو بيسالني 

:انت مش عايزه تعملي الخطوبه في الفيلا ليه او مش عايزه ترجعيها ليه انا كده هبقى مطمن عليك بدل ما انت قاعده في شقتك لوحدك

 *دمعت وقلت له

يا ترى حالها هتقول على السبب الحقيقي انها مش عايزه ترجع الفيلا ليه

  •تابع الفصل التالي “رواية كبرياء ابنة الخادمه” اضغط على اسم الرواية 

أضف تعليق