Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية سلسبيل قلبي الفصل السابع 7 - بقلم نورا مرزوق

 رواية سلسبيل قلبي الفصل السابع 7 - بقلم نورا مرزوق 

سلسبيل بصدمة ـ هارسود اي جابة ده دلوقتي ياربي اعمل اي قعدت تفكر شويه وبعدين قالت طب وماله نخليه معاهم وارحب بيه هههههههه 😁😁


دخل ريڤان القصر وهو غاضب بس وقف باستغراب من منظر القصر قدامة ... انوار حمراء اللون بص علي الارض كان في دم 


ريفان ب استغراب ـ الله.. امال اي اللي بيحصل هنا


حد خبط علي كتفة 


لف بسرعه ومعداش دقيقه كان بيرجع لورا بهلع من المنظر 


ريڤان بفزع وخوف ـ اعوذ بالله من الخبث والخبائث بسم الله الرحمن الرحيم انصرف انصرف (😂😂😂) 


كانت البنت اللي ماسكة منشار بتقرب منه ببطئ وهيا مبرقه


ريڤان جري وهيا بقت تجري وراه 


ريڤان وهو بيجري ـ بتجري ورايا يالهوووووي عفريييييييييييت إلحقووووووني والله كنت جااي قاصد خيير وخبط في حد وهو بيجري 


ريڤان وسفيان بفزع ـ إلحقوووووني وبعدين فاقو 


سفيان ب استغراب وهو بيبص حواليه يشوف هما فين ـ انت مين يجدع انت 


ريڤان وهو بياخد نفسه من الجري ـ ريڤان اخو سلسبيل الكبير انت مين 


نظر له بصدمة وقال بعفوية ـ انت اخو البلوة اللي عندي دي 


ريڤان بصدمة ـ بلوه..؟ 


سفيان بعدين اخد باله وهو بيكلم مين وقال ـ احم لا قصدي نسمة الهوا اللي عندي 


ريڤان برفع حاجب ـ نسمه هوا قلتلي... انت جوز سلسبيل صح 


سفيان بحسره ـ اه انا المحروس 


ريڤان ـ ههههههههه لي كده 


سفيان بغيظ ـ اختك من اول مجات وبسم الله ماشاء الله المصايب والبلاوي نازله ترف فوق راسي 


ريڤان ـ ليه كده هههههه وبعدين افتكر اللي هما فيه صحيح اي اللي بيحصل هنا ده 


سفيان ـ مش عارف تقريبا القصر مسكون وفيه عفاريت 


اومأ ريفان ب استغراب وقال بتفكير ـ عفاريت بس اللي اعرفه العافريت مش بتمشي نظر له سفيان بصدمة وادرك اللي قصده يقوله وقالو هما الاتنين في نفس واحد بغيظ _ ومحدش يقدر يلمسهم كمان 


سفيان بغيظ وهو بيصق علي سنانه جامد ـ اعمل اي في اختك انا دلوقتي اللي هتقولي اعمله هعمله 


ريڤان بغيظ هو كمان ـ هو انا لسا هقولك تعمل اي تعالي واتفرج بس عليا 


طلعو هما الاتنين بغضب 


وقف سفيان لما شاف البنت اللي ماسكه سكينه واقفه قدامهم وبتبص عليهم وبتقرب منهم بس هما متحركوش من مكانهم وكانو بيبصو علي رجليهم بغضب وسخرية 


وقفت البنت قدامهم ورفعت السكينة عشان يخافو بس هما متحركوش وكانو بيبصولها برفع حاجب 


سفيان بغضب وصوت عالي ـ كفاية مسخره 


نظرت لهم الفتاه ب ابتسامة بلهاء وجرت بسرعه من قدامهم 


ريفان وهو بيجري وراها والبنت بتصوت ـ وديني مهسيبك دا انتو حشيتو خبري 


فوق عند سلسبيل 


سلسبيل بخوف _ ينهار اسود ينهار اسود اعمل اي 


ندي مرات زين بخوف هيا كمان ـ الله يخربيتك ي سلسبيل هتوديني في داهيه 


بعد تلت ساعات 


دخل مجدي ومعاه زين 


زين محدثا لمجدي ـ الشركة دي يجدي معروف انها مش ك..... اي ده 


مجدي وهو بيبص ناحيه مهو باصص ـ اي وبعدين وقف بصدمة كانت سلسبيل قاعده علي كرسي ومربوطة والكل واقف بيبص عليها ب استغراب وسفيان قاعد في الليفنج وبيبص علي سلسبيل بتحدي وسلسبيل بتبص ليه نفس النظره وريڤان كان قاعد جنب سفيان وكان حاطط رجل علي رجل وبيبص ل سلسبيل وسفيان ب ابتسامة وندي واقفه بتفرك ايدها بتوتر ملحوظ وماري بتبص علي سلسبيل بغضب كبير 


مجدي وهو بيتقدم منهم ووراه زين 


مجدي بغضب واستغراب ـ اي اللي بيحصل هنا ده 


سفيان بغضب وغيظ ـ تعالي ي جدي وشوف كنتك الحلوه 


كانت سلسبيل عماله تحرك راسها وتتكلم كلام مش مفهوم بسبب اللزق اللي علي بوقها 


راح عندها مجدي وفكها وشال اللزقه جرت سلسبيل عليه وحضنته وبدموع تماسيح


سلسبيل بدموع تماسيح ـ اتكاترو عليا في غيابك ي جدو حتي اخويا اهئ اهئ 


نظر لها ريڤان بحاجب مرفوع وقال ـ بجد 


مجدي ب ابتسامة ـ انت اخو سلسبيل 


ريڤان بهدوء ـ ايوه انا 


زين بضحك ـ عايزين نفهم ي جماعه انتو كنتو مكتفين البونيه كده لي ههههه 


حكي لهم سفيان كل حاجه 


نظر لها مجدي بصدمة وسلسبيل بدورها نظرت له ببراءه مصطنعه كتم مجدي ضحكته 


مجدي بجدية مزيفه ـ الكلام ده بجد ي سلسبيل 


سلسبيل وهيا بتخبط علي صدرها ـ اوشاعات ي باشا..... انا راضيه زمتك انا اقدر اعمل ده كله 🥺 هما اللي مش طايقني وعايزين يخلصو مني وبعدين قعدت علي الارض وحطت ايديها علي راسها وبدراما ـ ااااااه يبختك المنيل ي بت ي سلسبيل جوزك واخوكي ااااه 


سفيان والكل مقدروش يمسكو نفسهم من الضحك وانفجرو من الضحك معادا طبعا انتو عارفين الصفره وامها (😂😂) 


ماري بغضب ـ اللي انتي عمليته ده شغل عيال صغيره 


نظرت لها سلسبيل بهدوء وقامت من علي الارض تنفض هدومها 


سلسبيل بهدوء مستفز ـ حد داسلك علي طرف ي اخت انتي انا كنت بلعب مع جوزي وانتي جيتي في الرجلين حد قالك تعالي في الوقت ده وكملت بسخريه وانا مكنتش اعرف انك كيكه اوي كده 


ماري بغضب وهي بتتقدم ناحيتها وناويه تضربها كان ريڤان هيتقدم يدافع عن اخته بس لقي في حد وقف في وشها 


سفيان بغضب ـ انتي هتضربيها انتي اجننتي ولا اي


ماري بغضب وصدمه ـ سفيان انت شايف هيا عملت اي 


عائشه ـ خلاص يبنتي معلش امسحيها فيا انا اس... قاطعتها سلسبيل 


سلسبيل ـ لا ي ماما متعتزريش انتي مغلطيش انا اللي غلط ولازم اعتذر 


وفيقه بغيظ من دفاع سفيان عنها ـ ايوه انتي غلطي ولازم تعتذري لماري وسفيان و اخوكي علي اللي عملتيه انتي مش عيله علي اللي عملتيه ده انتي واحده مش محترمهو.. 


ريڤان بصوت جهوري وغضب ـ انا اختي محترمة غصب عن عين الكل وبعدين بص ل مجدي وقال ـ انا بعتذر لحضرتك بس كرامة اختي من كرامتي واللي يفكر يقلل منها ميلومش إلا نفسه وقال اخر جمله وهو بيبص ل وفيقه 


سلسبيل بفرح من دفاع اخوها عنها _ احبك ي ريفو نظر لها ريڤان بتوعد فضحكت سلسبيل عليه 


نظرت سلسبيل إلي ماري وقالت بحزن ـ انتي زعلانه ي ماري 


نظرت لها ماري بغضب ولم تتحدث 


وفيقه بحنق ـ اكيد زعلانة اومال مبسوطه مثلا 


نظرت سلسبيل إلي ماري ووفيقه وبعدين قالت ب استفزاز ـ اللي زعلان معلش وبعدين سابتهم وطلعت جناحها وهيا بتغني 


نظرت لها ماري بغضب كبير ومشت ووفيقه راحت وراها 


زين مقدرش يمسك نفسه ك العاده وضحك 


مجدي بضحك ل ريڤان ـ انت متأكد انها اختك 


ريڤان بضحك ـ اشك الصراحه وبعدين بص ل سفيان وافتكر هو كان جاي لي 


ريڤان بهدوء ـ مجدي بيه انا محتاج اتكلم معاك 


اومأ له مجدي وخده علي غرفه المكتب 


꧁꧁꧁꧁꧁꧁꧁꧂꧂꧂꧂꧂꧂꧂


فوق عند ماري 


ماري بغضب وغيره ـ شوفتي ي ماما كان بيدافع عنها ازاي 


وفيقه ـ اهدي يماري 


ماري ـ اهدي ايي دا بيدافع عنها وكانه بيبحبها انا خايفه يحبها 


وفيقه ـ اي العبط اللي بتقوليه ده 


ماري بغضب ـ اومال عايزاني اقول اي انتي شايفه كان بيدافع عنها ازاي ولا الزفته التانيه بنت مستفزه بجد انا مش هسكت لحد ميحبو بعض احنا لازم نعمل حاجه ونطلع الزفته دي برا البيت 


وفيقه ـ لا مينفعش دلوقتي 


ماري بصراخ ـ اوماال امتا 


وفيقه بهدوء ـ مش دلوقتي قولتلك لازم نستني شويه واتهدي اقعدي بقا 


قعدت ماري بغضب وغيظ كبير وهيا بتتوعد لتلك المسكينه ( مسكينه مين معرفش المهم مش سلسبيل 😂😂😂😂 عشان دي عفريته مش مسكينه) 


꧁꧁꧁꧁꧁꧁꧂꧂꧂꧂꧂꧂


مجدي بهدوء ـ انا خلصت كلامي 


ريڤان بتفكير ـ واشمعنا سلسبيل 


مجدي ب ابتسامة ـ اظن انا قولتلك اشمعنا سلسبيل وعلي فكره في بعض الكلام اللي قولتهولك انا مقلتهوش ل سلسبيل 


ريڤان ـ بعض الكلام زي اي 


مجدي ــ سلسبيل مفكره انها جايه هنا عشان انا عايزها تغير سفيان متعرفش انو سفيان هو اللي جبها وهو اللي اخترع قصه انو بتاع نسوان ده عشان توافق علي الجوازه دي 


ريڤان ـ يعني كل ده من تخطيط سفيان 


سفيان بهدوء ـ ايوه 


نظرو له فوجدوه واقف علي الباب وحاطط إيده في جيبه تقدم منهم سفيان بهدوء وقعد قدام ريڤان 


ريڤان ـ وانت لي عملت ده 


سفيان بهدوء ـ اظن جدي قالك كل حاجه 


ريڤان ـ عايز اسمع منك 


سفيان من غير كسوف ـ بعشق اختك ام لسان طويل 


ريڤان ـ شوفتها امتا 


رجع سفيان راسه لورا وافتكر اول مره شاف فيها سلسبيل كان من سنه 


# فلاش باك 


كان قاعد علي الشط وفجأة سمع صوت بنت قام يشوف مين شاف بنت آيه من الجمال كانت قاعده وبتتكلم مع القمر وقف يسمعها بس هيا مخدتش بالها 


سلسبيل بمرح للقمر ـ اه والله عملت كده قال جاي يقولي عايز يكلمني قال خليته ماشي وروحت مفرجه عليه امه لا إله إلا الله البجح جاي يقولي اي لو موافقتيش برضاكي هاخدك غصب عنك نيننننن بارد وتنح وكالح روحت مصوته وقولت حرامي الناس اتلمت حواليه وضربته علقه مخداهاش حرامي غسيل وبعدين قعدت تتكلم كتير وكتير وهو قاعد بيسمعها ب ابتسامة تزين وشه 


وبقا كده كل يوم يجي بليل في الوقت اللي هيا بتيجي فيه يسمعها وبعد متخلص وتمشي يمشي هو كمان ب ابتسامه تزين شفايفه فضل علي الموال ده سنه 


واتاكد في يوم انو حبها لما جه الوقت اللي تكون فيه علي الشط ومجتش يوم.. اتنين.. اسبوع ومجتش كان خايف عليها جدا يكون حصلها حاجه 


بعد اسبوعين كان قاعد علي الشط وسمع صوت عياط 


راح بسرعه ناحيه الصوت واستخبي وشافها فرح جامد انو شافها تاني بس قلبه وجعه جامد يتري هيا بتعيط لي 


سلسبيل بعياط ـ اهئ اهئ اعمل اي بابا عايز يجوزني وانا مش عايزه حرام عليهم لي كده انا عملت ليهم اي اهئ اهئ 


غضب سفيان بشده 


سفيان بغيره وغضب ـ انتي مستحيل تكوني لغيري عرف عنوانها وراح لجده وطلب منه انو يعمل معاه الخطه دي عشان يتجوزها وتبقي حلاله.... ♥


عوده من الفلاش باك 


ريڤان ب ابتسامه ـ انا مكنتش اتخيل انك بتحبها كده 


سفيان بحب وعشق ـ سلسبيل دي قلبي فضلت احبها سنه كامله من غير معرف اسمها ايه ولا اي حاجه واللي هيحاول يبعدها عني مش هيشوف خير هيشوف الجحيم ب عينه 


قام ريفان ب ابتسامه واسعه وقال ـ انا كده اطمنت علي اختي سلام بقا 


مجدي بحب ـ اقعد يبني اتغدي معانا 


ريڤان بهدوء ـ يوم تاني ان شاء الله يلا سلام عليكم 


مجدي وسفيان ـ عليكم السلام ومشي ريڤان وسفيان طلع هو كمان 


مجدي ب ابتسامة ـ ربنا يوفقكم يارب ي ولاد 


꧁꧁꧁꧁꧁꧂꧂꧂꧂꧂ 


بعد مرور شهر 


كانت فيهم سلسبيل مطلعه عين سفيان تصحيه مقلب وتنيمه بمقلب ومكنش اليوم بيخلو من مشاكشات وهزار زين اللي اعتبر سلسبيل اخته وندي ولينا اللي حبو سلسبيل جدا وبقو صحاب جامد ومعتصم وزين وسفيان اللي شركاتهم بقت اشهر واكبر شركات في العالم كله والناس مسمينهم الثلاثي المتحد وقصر عائلة المنشاوي بعد مكان هادي بقو كله مرح 


صحي سفيان من النوم وكان الجو هادي خالص استغرب 


سفيان ب استغراب ـ الله اومال اي الهدوء ده انا مش مرتاح اكيد المصيبه دي بتعمل حاجه او بتخطط ل حاجه مهو مش معقول ربنا هداها وبقت عاقله وقام وبص جانبه اتنفض من علي السرير ووقع 😂😂😂 


  •تابع الفصل التالي "رواية سلسبيل قلبي" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات