رواية الاميرة و المغترب الفصل الثالث و الستون 63 – بقلم الاء اسماعيل

 رواية الاميرة و المغترب الفصل الثالث و الستون 63 – بقلم الاء اسماعيل

بارت 63 🔥

الناس اللي بتتابع الرواية بصمت الرواية قربت تخلص عايزة على الأقل  لايك عشان أعرف مين بيتابعني و الرواية تستاهل كام بجد …ما تبخلوش عليا بدعمكم لإني مش بابخل عليكم بوقتي و مجهودي و افكاري و الروايات اللي زي دي بتتعرض على واتباد بس انا بأنشرها بهنا بلاش مش طالبة غير دعم بلايك او لاف و ميرسي مقدما 

ياسين : انتو هتكتبوا كتابكم معانا النهاردة و الفرحة تبقى فرحتين 🥰

-نكتب النهاردة ؟

 ياسين : ليه لأ ..تستنو ليه لحد الأسبوع الجاي ؟ ما المأذون موجود و احنا كلنا هنبقى متجمعين …يبقى ما تكتبش النهاردة ليه؟! و اهو بالمرة العروسة تشوف بيتها الجديد؟ 🙄😉

تهلل وجه خالد بفرحة: اه و الله ! انا ازاي ما فكرتش في كدة !!

سرعان ما خمدت فرحته حين تذكر والدتها: بس أكيد مش هيوافقوا …و لو ابوها وافق امها هتقف لنا فيها 😥

ياسين بضحكة: مش هترفض لما تشوف  البيت و تعرف المفاجأة اللي انا محضرهالك 😁

-مفاجاة ايه ؟

-هتعرف لما توصلوا بالسلامة

-طب يالا انا قربت أوصل بيتهم ادعيلي اتوفق و اقنعهم 

-طب استنى دقيقة وحدة  انا كنت محتاج خدمة تانية

خالد : أؤمرني يا صاحبي

ياسين – عايز رقم حد ضروري 

عند بدر 

خرج بدر من غرفة هناء فوجد سنية في إنتظاره

-صباح الخير يا  زين الرجال 

-صباح النور 

-شايفاك صاحي متأخر عن  الشغل  ؟ 

-لا عندي مشوار مهم مش رايح الشغل النهاردة 

سنية : مشوار زي بتاع امبارح ؟! 🙄

بدر بحدة: سنية !! ما تتدخليش في اللي ما لكيش فيه 

سنية : يعني مش كفاية اخذتها عند امك و سبت الشغل كله واقع فوق دماغنا ! لا و كمان كل يوم هتنط عندها و تسيبنا هنا؟؟😏

بدر: و هي لو قعدت هنا هتعمل لكم ايه ؟؟هاا !! هي حامل و ما تقدرش تشتغل حاجة محتاجة راااحة فاهمة يعني ايه راحة !!

-طب ما انت كنت حامل ما اتدلعتش ليه كدة؟

-لانها ضعيفة اوي. ولا انتي ناسية عملتي فيها ايه من لما اتجوزتها

-ما انت طلبت مني اربيها.

بدر : و اهي اتربت خلاص …دلوقت هي حامل و لازم ترتاح عشان سلامة اللي ف يطنها 

-طب ماكانت ترتاح هنا !! اهو على الأقل مكنتش كل شوية تسافر لهم 😥

-سنية !!؛ انا من غير اي حاجة بأسافر اشق على أمي كل أسبوع …يبقى اقصري الشر و سدي حنكك …مفهوووم؟؟

لبس حذاءه فقالت بضيق: طب مش هتفطر ؟!

-لا مش طافح سديتي نفسي  😤

تركها وخرج فجزت على أسنانها بغل

و بعدين بقى !! لا هاعرف اجيبها هنا تاني و لا قادرة اوصلها هناك.. ..

 فكرت قليلا ثم قالت : معنديش حل الا العبي’طة هناء هي الوحيدة  اللي هتقدر توصل لها 

في منزل  صالح 

فاتن بتذمر : بقولك ايه يا صالح …انا النهاردة مليش نفس اطبخ حاجة ..

صالح و هو يقلب هاتفه: لا و الله ! اومال هنتغدى ايه ؟

-تطلب ديليفري اي حاجة ..بيتزا ..مشاوي .. كباب 

-يا سلام ..يعني انا بشقى طول الليل عشان ناكل فلوسنا ديليفري !

فاتن بملل :يبقى خلاص  تقوم سحر تعملك كام بيضة ..انا تعبانة و زهقانة من المطبخ و سنينه 

-بلاش لف و دوران ….من الاخر عايزة ايه ؟؟

فاتن بضيق :نفسي اطلع اتفسح زي العالم و الخلق ! ادينا في اجازة الصيف و مش عارفة اطلع لمكان 😮‍💨😤

صالح : اعمل لك  ايه يعني !!😕

-ايه اللي تعملي ايه ؟؟ تاخذنا لاي مكان نشم فيه هوا اتخنقت من الشقة الز’فت دي !😓

-هو انا كنت ماسكك؟  ما تطلعي و تروحي للحتة اللي انتي عايزاها ؟؟

-و اطلع لوحدي ليه و انا اسمي متجوزة ؟؟ولا هو كان بالإسم بس ؟؟  نفسي في مرة تطلع معاي لمكان و احس ان ليا راجل بجد..طب افتكر كدة بقالنا كام سنة ما طلعناش لاي مكان سوا؟

-انا عمري ما منعتك تطلعي 🙄

-ده صحيح .. بس رافض تطلعني معاك ؟

همس صالح لنفسه :  مين السبب ؟ مش نكدك و فضا”يحك هوما السبب ! لا يعجبك العجب ولا ترضيكي حاجة خااالص  😮‍💨

ثم قال بتذمر:يعني من الاخر يا فاتن  عايزاني  اطلع ألف معاكي طول اليوم و بالليل انتي تنامي و انا اروح اشتغل  زي الطو”ر عشان اطفحكم اللقمة ..يا إما تسيبينا من غير اكل و تعملي اضراب عن المطبخ صح؟ 

-انا مقلتش كدة 😥😓

-اومال قصدك ايه 😒

-قصدي  تاخذ اجازة 

-مش راضيين يمضولي على اذن الإجازة  المدير بيقول  لما يرجعوا اللي خذو اجازتهم قبلنا نبقى نطلع احنا

-اااه لما تخلص الاجازات و تبتدي المدارس و الناس  اللي راحت بلدها ترجع من عند اهلها نطلع احنا …موت يا حمااار 😮‍💨

-ما انتي مش بترضي تنزلي اجازات لمصر اعملك ايه يعني

-انزل اعمل ايه ؟ اروح لمين  لأهلك اللي مخاصميني ؟؟

-طب انسي الموضوع  …مقلتش حاجة 

في تلك الأثناء خرجت سحر بتثاقل من غرفتها فقالت فاتن: اهي المحروسة بنتك صحيت أخيرا  اتفضل شوف انت و هي هتتغدو ايه انا داخلة أنام احسن من الغم اللي انا فيه ده 😣

وصلت سحر البهما و قالت : صباح الخير يا بابا 🥱

-صباح النور يا قلب بابا 😊

-و انا كنت لابسة طقية الاخفاء ؟😏

قالتها فاتن بتذمر فقاطعتها سحر : كنت هقولك انتي اللي دايما مستعجلة

نفخت فاتن و قالت : انا رايحة أنام شوفي هتعملي ايه اكل لابوكي 

كانت ستدخل غرفتها وسط دهشة سحر من تصرفها حين رن جرس الباب 

فتوجهت فاتن لتفتج بينما همست سحر لوالدها: كنتو بتتخانقو ليه عالصبح ؟ نوم ايه ده اللي هتنامه الساعة 11؟

رد صالح بهمس مماثل : عايزة تتفسح 🤫

دخلت فاتن تنظر اليهما بضيق

صالح بتساؤل:مالك قالبة وشك كدة ؟؟ مين كان عالباب ؟

فاتن: عريس الغفلة  مستنيك🙄

 فزعت سحر بسبب منظرها الفوضوي-يا خبر خالد هنا ؟؟ 

ركضت نحو الحمام لتعدل مظهرها بينما انتفض صالح مسرعا و هو يقول لفاتن: يعني سايباه عالباب كإنه شحات!!  ايه قلة الذوق دي  يا فاتن ده هيبقى جوز بنتك !! 😤

فاتن بلامبالاة : قلة الذوق بجد هي انك تروح للناس عالصبح كدة من غير معاد 😏..و بعدين انا ما وافقتش لسة على حكاية جوز بنتي دي 🙄

نفخ بتذمر و اومأ إليها بمعنى: طب اخرسي و روحي اعمليله حاجة يشربها ..ثم فتح الباب 

خالد : صباح الخير يا عمي

صالح : باش مهندس خالد صباح النور ..أهلا يا ابني نورت البيت  🥰

خالد بإحراج : بنور أصحابه يا عمي 

-اتفضل جوة واقف عالباب ليه ؟

دخلا سويا و قال صالح ؛ آسف بجد على اللي عملته فاتن… معلش يا ابني امسحها فيا انا

-لا استغفر الله يا عمي ..المفروض انا اللي اتأسف عشان جيت من غير معاد 

قالها و هو ينظر لفاتن التي وضعت امامه كوب عصير ببرود

فنظرت بدورها الى زوجها بإشارة معناها: شفت كان عندي حق هو اللي قليل ذوق جيه من غير معاد

فقال صالح بمحاولة لإصلاح الموقف : لا يا بني انت صاحب بيت تجي في أي وقت و من غير معاد

فهم خالد اشارتها فقال بإحراج : انا أصلا كنت رايح اوتاوا من شوية بس رجعت عشانكم. ..و لولا إن الموضوع ضروري و مستعجل مكنتش جيت في الوقت ده 

صالح :  ما تقولش كدة زي ما قلتلك  البيت بيتك تشرف في أي وقت .

فاتن بفضول : موضوع ايه ده اللي مهم للدرجة دي ؟ 

خالد :ياسين أتصل بيا من شوية بيقول هيكتب كتابه النهاردة على اميرة و شرطت عليه انكم  تكونو موجودين و انك تبقى وليها 

في تلك اللحظة خرجت سحر و قد سمعت اخرجملة : الله ! بجد أميرة هتتجوز النهاردة!! 🥰 

خالد بإبتسامة: ايوة ..و عايزاكي جنبها في يوم زي ده

فاتن بلوية بوز: هي مش اتجوزت !! هتتجوز تاني ليه 😒

-..انتي فاهمة الموضوع غلط يا طنط..ياسين اتجوزها غيابي في القنصلية عشان يقدر بس ينقذها من اللي خطفها ..

هي عرفت من يومين بس و وافقت  النهاردة الصبح تتمم الجوازة دي عشان كدة طالباكم….انتم عيلتها الوحيدة هنا . 

نظرت فاتن الى صالح بترقب فقال لخالد: بس انا ما اقدرش اسافر يا ابني …انت عارف شغلي و مش هالحق اروح و ارجع .. 

قاطعه خالد : ما تشيلش هم الشغل .. انا اتصلت اصلا و طلبتلك اذن اجازة اسبوعين زمانه اتمضى دلوقت 😊

سحر بحماس : الله !! يعني نقدر نسافر  يا بابا 😍🤩

صالح بإستسلام : مادمت اخذت اجازة يبقى مفيش مشكلة.

جهزو نفسكم عشان نمشي معاه .

فاتن بضيق: صالح تعال عايزاك 

صالح بإحراج : عن اذنك يا ابني 

-اتفضل يا عمي 

دخل صالح و جلست سحر فأمسك يديها بحب و اقترب منها وهو يقول بهيام: عقبالنا يا قمري 🥰

نظرت الى جهة غرفة والديها  بحذر و قالت : انت بتعمل ايه يا مجنون افرض حد منهم شافنا ؟؟ 

-بعد النهاردة مش هيهمني حد …لا مامتك و لا ابوكي

سحر بتساؤل: اشمعنى ؟؟

-احنا هنكتب كتابنا معاهم 🥰

انتفضت سحر بصدمة: انت بتقول ايه ؟؟😳

-مالك اتفزعتي كدة ليه ؟؟  

المأذون موجود و صحابي موجودين و عيلتنا كلها ملمومة حوالينا و كمان محضرلك مفاجأة حلوة هتعجبك اوي  ..يبقى نكتب احنا كمان و نرتاح بقى !

سحر بتذمر: بس انا مش جاهزة!

-يا سلام !!النهاردة او بعد خمس ايام هتفرق ايه ؟؟ هتجهزي ايه مثلا في الاربعة ايام دول؟ 

-أحضر نفسي فيهم اتحضر نفسيا و ذهنيا اني هأبقى وحدة متجوزة …فهمت دلوقت ؟؟ 

-مليش في كلام علم النفس انا. . اعملي حسابك اول ما نوصل هأقول لعمي ..حاكم انا متأكد ان مامتك مش هتتحرك من هنا لو سمعت الكلام ده ! 🙄 ده ان ماكانتش دلوقت بتقنع ابوكي ما يروحش 😂

-ايه اللي انت بتقوله ده يا صالح !! سفر ايه اللي انت عايزنا نسافره و كتب كتاب ايه اللي نحضره؟؟

-انتي سمعتي قال ايه .. الراجل طلبنا و بيقول ده شرطها معقولة نكسفهم ؟ و مش بعيد مش هتوافق لو ما رحناش

-ان شاء الله عنها ما وافقت…  انا ماااالي ؟؟ 

-انتي مالك ايه يا عب’يطة…ده ميلياردير …لما هنبقى نسايب مع واحد زي ده شوفي  انتي هتتغير حياتنا ازاي 

-الكلام ده كنت تقوله لنفسك و انت رايح توافق عاللي اسمه خالد ده …أميرة تتجوز ميلياردير و انا انفذ طلباتها و المفروض ابقى خايفة تزعل او ترفض 

-الراجل طلب ايد بنتك و هو مش ناقصه حاجة …مش 

لازم يبقى ميلياردير زي صاحبه .. اهم حاجة أنه بيحبها

فاتن : و لو … أنا مش رايحة لأي مكان ..مش كفاية غاصيني على خالد ده و انا مش موافقة عالخطوبة دي أصلا !  كمان عايز تاخذني أحضر خطوبة المحروسة غصب عني 

صالح بغضب: مش قبل شوية كنتي بتتحايلي عليا عشان نطلع سوا !! اهو لما الراجل قدملي على اجازة جاية تعملي فيلم من بتوعك و تطلعيلي بحركاتك البا”يخة زي عوايدك!! 

-انا طلبت نطلع نتفسح  مش اروح احضر كتب كتاب السنيورة و امو”ت  انا من قهري على بناتي  اللي اتجوزو جوازات عرة هوما الإثنين 😤

-يا شيخة انتي ايه !! مش بتتهدي أبدا !! جوازات عرة ايه ربنا يهديكي !! البنت متجوزة ابن عمها الي شايلها في عينيه هو و اهله و حامل و مبسوطة و التانية خاطبها مهندس قد الدنيا عايزة ايه اكثر !! 

-مش عايزة حاجة و مش رايحة لمكان 🙄

– بقولك ايه ؟؟ قسما بالله العظيم يا فاتن لو ما قمتيش دلوقت حالا لأكون سايبك و رايح انا و بنتي و المأذون اللي هيجوزهم هيطلقنا غيابي قلتي ايه !! 😡

جهزت حنان  نفسها منتظرة اشارة  عمها 

دخلت هنادي الغرفة فوجدتها متأهبة : 

حنان انتي صاحية يا بنتي ؟

-ايوة يا خالتي صباح الخير 

-صباح النور  جبتلك الفطار..يالا كلي كويس عشان عمك مستنيكي 

-لا انا يا دوب امشي مش عايزة بدر  يستناني كثير 

-يا اختي يستنى براحته انتي حامل و لازم تاكلي 

-لا انا اكلت شوية … بدر كان جايبلي جبنة و مربى و حاجات تانية كثير 

هنادي : ربنا يخليه ليكي و يجيبلك كمان و كمان 

حنان بصدق :ياااا رب ☺️

– طيب يا بنتي. براحتك …بس انتي متأكدة انك تقدري عالمشوار من هنا لحد طنطا ؟؟ 

-ايوة يا خالتي ما تخافيش عليا انا كويسة و البيبي هيكون كويس 😊 ده كلها مشوار ساعتين و نص 

-طيب يا بنتي ..يبقى خلي بالك من نفسك 

كانت أم احمد تجهز وليمة للعشاء بمناسبة كتب الكتاب و أميرة تساعدها بحماس شديد 

أم احمد : يا بنتي انتي لسة عيانة و رجلك هتوجعك سيبيني انا هاخلص كل حاجة انتي ارتاحي…اصلا لسة بدري اوي على ما يوصلوا 

أميرة بإبتسامتها  المعتادة : ايه الكلام ده يا ماما معقولة اسيبك تحضري كل الاكل ده لوحدك !! و بعدين انتي سمعتي ياسين قال ايه! قال أميرة هتساعدك يعني انتهى الكلام مش هنعارضيه  🙄😊

ابتسمت أم أحمد قائلة : طب انتي تقعدي و تساعديني في التقطيع و انا اللي اقوم اشوف الحلل.. عشان رجلك يا بنتي

أميرة بإستسلام : ماشي 😊

اغلق ياسين الخط مع خالد ثم كان سيتصل ثانية حين  رن هاتفه وكانت نانسي

-سيدي صباح الخير

-اهلا نانسي ما الاخبار ؟

-كل شيء على ما يرام ..لكني اتصلت فقط كي اخبرك بأن بعض العقود تنتظر توقيعك  ولا تحتمل التأخير كما ان السيد سكينر الغى العقد الذي كان بيننا و انتظر ان تطلع على بنوده قبل ان نتصل بمحاميه السيد دواين 

ياسين : لا أستطيع الحضور اليوم يا نانسي ارسلي كل الأوراق مع منذر و سأطالعها من هنا

-حسنا سيدي ..طاب يومك 

اغلق الخط و أتصل بمنذر 

-صباح الخير يا منذر 

-اهلا يا بيه صباح النور ان شاء الله تكون ارتحت من السفرية؟

– متعودين عالتعب يا منذر … الحمد لله المهم اتوفقنا 

-الحمد لله يا بيه …اؤمرني

-بص انت الاول تعدي عالبنك تبعث رصيد للحساب الجديد اللي اديتك رقمه ..المفروض ابعث امبارح بس اتلخمت مع الصفقة و رجعت متصربع و نسيت 

-تمام يا بيه   احط فيه زي العادة ؟؟

-لا زودهم 400 دولار كمان 

-حاضر يا بيه تؤمرني يخدمة تانية ؟؟

– ايوة ..تعدي عالشركة تجيبلي اوراق من نانسي و تعمل حسابك عشان هتقعد تتعشى معانا

– استغفر الله يا بيه و دي تجي؟؟

-بطل بواخة يا منذر … مش كفاية  كلمة بيه  كل شوية … انا معتبرك اخوي و عازمك على كتب كتابي الليلة …خالتك أم أحمد عاملة الاكل بإيديها

منذر بفرحة: بجد !! ألف مبرووووك يا بيه !! 😍

– بيه تاني هههه عموما الله يبارك فيك با منذر عقبالك ..يالا خلص اللي طلبته منك بسرعة 

– حاضر يا بيه 😊

اقفل وهو يبتسم و سرعان ما وصلته رسالة من خالد: في وقتك يا خالد 😊

ضغط على الرقم و أتصل بشخص ما 

في مصر 

اتصلت سما بإيهاب و هي تتذمر : بيبوو😰 إلحقني يا بيبي 🥺

إيهاب : خير يا قلبي فيه ايه ؟!

سما: حصلت معاي  فض”يحة يا بيبي 🥺

ايهاب بخوف:يا ساتر !! فضي”حة ايه !  انتي فين الاول ؟؟

-انا في محل كلارا …فاكر الطقم  بتاع Valentino  اللي شفناه المرة اللي فاتت و قلتلك هاشتريه عشان عيد ميلاد سوزي ؟ 

-ايوة فاكره 🤨 ماله 

سما ببكاء : رحت اشتريه النهاردة و لما جيت أدفع الحساب قالي الفيزا بتاعتك مافيهاش رصيد 😭

إيهاب : طب ما تطلبي منه يشيك تاني يمكن حصل غلط!

سما بإنهيار : شيك عليها مرة و اثنين و عشرة و برضو كانت فاضية 😭 …انا اتفض”حت في وسط كل اللي كانوا هناك 

همس ايهاب بدهشة -غريبة ..المفروض يبعث امبارح 🤔

-طب انت متأكد من  اليوم ؟؟ يعني بتقول  كان مفروض يبعث رصيد  امبارح ؟؟  ما يمكن النهاردة او بكرة ؟؟

-لا طبعا ..النهاردة 11 في الشهر و انتي عارفة ان  بقاله كذا سنة بيبعث لعمته و عمره ما نسي اليوم اللي يبعث فيه !! ولا بيغيره!!

-طب و الحل يا ايهاب ! انا شكلي بقى زباا”االة اوي  و هوما بيبصوا عليا خصوصا البياعات الجر”بانات اللي هناك كانوا شمتانين فيا بشكل  فظيع 😓😫

ايهاب بضيق : ايه الكلام ده يا روحي و هوما هيشمتو فيكي ليه أكيد حصلت غلطة و هتتحل 

-لا شمتوا فيا بأمارة انهم كانوا  بيهمسوا لبعض و بيضحكو 😫

انا دلوقت في الحمام مش قادرة اطلع ..هأوري وشي للناس ازاي بعد الفضي”حة دي 😭😭 !! سيرتي هتبقى ترند في مصر كلها 😮‍💨

ايهاب بضجر: على فكرة انتي مأفورة زيادة ..مش هتوصل  للدرجة دي يعني ! 

-لا توصل 😰و اكثر 

-طب ما كنتي تختاري اي طقم تاني يعني لازم برندات غالية ما هي كلها لبس 

-انت بتقول ايه يا أيهاب ؟؟ عايزاني انا سما المصري  ألبس طقم من ماركة  عادية انت اتجننت 😳 !! عشان سوزي و الشلة يعملوا مني مسخرة مش كدة !! 😤 هوما مش أقل مني عشان هوما يبلسوا برندات و انا البس طقم أي كلام ! و دي آخر مرة هنتكلم فيها بخصوص الموضوع ده لإنك عارف رأيي كويس! 😤

-خلاص خلاص يا روحي اهدي  ما حصلش حاجة انتي 

بس روحي البيت دلوقت  و انا ه‍بقى اشوف موضوع الفيزا ده 

-اروح ازاي بقولك في الحمام مش عارفة اطلع !

نفخ بضيق و قال : حطي نظارات و شال ..و شيلي الميكب و اطلعي محدش هيعرفك 

-قصدك اني هابقى وحشة؟؟😤

جز ايهاب على اسنانه و قال بمحاولة منه للهدوء؛ لا يا قلبي انتي مفيش في جمالك …انتي بس هتبقي على جمالك الطبيعي و محدش هيعرفك ساعتها..صدقيني انتي احلى بدون ميكب 

سما بقلة حيلة : طيب حاضر …بس خلص لي موضوع الفلوس  بسرعة عشان الحق اشتريه و اجيب له  جزمة dolce Gabbana اللي شفتها معاه …عيد ميلاد سوزي بالليل ..اوعة تنسى !!

-مش هأنسى ..حاضر

اقفل الخط و هو يتسائل : يا ترى ايه الحكاية يا ياسين يا منشاوي !! 

أتصل بالبنك مسرعا: صباح الخير انا اتصلت عشان اتاكد من رصيد حسابي …رقم الحساب : …..

العامل : لحظة يا بيه..نظر في الحاسوب ثم قال : آسف يا بيه مفيش رصيد 

-من فضلك اتأكد تاني المفروض يدخل رصيد 800  دولار امبارح 

آسف يا بيه مفيش حاجة دخلت الحساب من شهر .

– طيب شكرا 

اقفل الخط و هو يجز على اسنانه: تكونش عملتها يا ياسين ؟؟ 

تذكر والدته فجأة و قال :اه طبعا … انا ازاي نسيتها !!! هي كانت عيانة و انا نسيت اروحلها أكيد اتصل بيها و رغت معاه زي العادة ماهي مش بتخبي عنه حاجة 😏

ركب سيارته و توجه نحو منزل والدته 

وصلت حنان مع بدر الى المنزل و نظرت إليه بتخوف فأمسك يدها بدعم و قال : ما تخافيش انا معاكي .. اللي هنعمليه ده هو الصح ..

ثم طرق بدر الباب 

كانت فاطمة  في غرفتها و رجب يتوضأ استعدادا  لصلاة الظهر حين سمعت طرقا على الباب فنادت بتعب

-ندى …بنت يا ندى !! شوفي مين عالباب !

-حاضر يا ماما 

اسرعت ندى نحو الباب و فتحته و هتفت بتعجب

-حنااان !!

حنان بإبتسامة: ازيك يا ندى كبرتي اوي على آخر مرة شفتك فيها !!

نظرت ندى الى بدر بتوجس ثم قالت : لحظة بس أقول لماما 

اغلقت الباب و ركضت للداخل 

-مين يا بنت !؟!

ندى بقلق: دي حنان بنت خالتي و معاها راجل غريب !

فاطمة بدهشة: حنان ! يبقى أكيد جاية هي و جوزها !

هوما فين؟؟

ندى ببراءة: سبتهم عالباب ..مش بابا دايما بيقولي ما تدخليش حد ما تعرفيهش؟؟

فاطمة بلوم: ليه يا ندى دول ضيوفنا اجري خليهم يدخلوا الصالون لحد ما البس و اطلع لهم 

-حاضر 

خرج رجب من الحمام على ركض ندى فوقف ينظر ناحية الباب 

فتحت ندى و هي تقول : اتفضلوا للصالون 

نظر بدر بإحراج لحنان : طب اسيبك معاهم انا هاستنى تحت عالقهوة

كانت ستمسك بجلبابه خوفا من بقاءها لوحدها حسن سمعت صوت رجب 

-قهوة ايه دي اللي تقعد عليها و بيتي مفتوح !! 

 تقدم نحو الباب و عانقه قائلا : أهلا و سهلا نورتنا يا بدر ! 

-البيت منور بنور اصحابه يا حج رجب

نظر رجب الى حنان : أهلا يا حنان ازيك يا بنتي اتفضلوا ادخلوا جوة 

-الحمد لله يا عمي هي خالتي مش هنا!

-لا موجودة بس بعافية شوية 

دخل بدر و حنان الممسكة بيده بقلق تحاول أن تخفيه بإبتسامة اصطناعية  خوفا من رد فعل زوج خالتها فهو عصبي  جدا و افعاله غير متوقعة 

جلست حنان و قالت  بإحراج : الف سلامة عليها 

رجب : بنت يا ندى روحي نادي أمك لو صاحية

-انا هنا يا حج ..

نهضت حنان مسرعة نحو خالتها تسلم عليها : ازيك يا خالتي عاملة ايه ؟ 

-الحمد لله يا بنتي انتي ازيك و ازاي اخبارك 

اقترب بدر و قبل يدها بإحترام : ازيك يا خالتي فاطمة ألف سلامة عليكي 

-اهلا يا ابني ..الله يسلمك …الحمد لله على كل حال 

نظرت اليهما و قالت : ألف مبرووووك على الجواز و لو اننا ما سمعناش الا متأخر ..ربنا يتمم لكم بخير يا ابني 😊

-الله يبارك فيكي يا خالتي ..معلش كانت ظروف منعتنا نعمل فرح .

نظر الى حنان بحب و قال :بس هنعوضها لكم ان شاء الله لما يشرف ولي العهد 😊

 

اطرقت حنان برأسها بإحراج و قالت فاطمة : الف مبروووك يا حنان ان شاء الله يكون ولد عشان يطلع راجل و جدع زي ابوه كدة 

-يا رب يا خالتي يسمع منك ربنا 

قالها بدر بصدق

رجب: قل لي  يا بدر  اخبار الحج مرسي ايه و الحاجة حسنات ؟

– كلهم بخير يا عمي و بيسلموا عليكم 

صمت الجميع لبعض الوقت ثم قال بدر فجأة 

-احنا اسفين لو كنا جينا كدة من غير معاد بس احنا معندناش رقم حد فيكم 

رجب : ايه الكلام ده يا بدر ! البيت بيتك تآنس و تشرف في اي وقت مش محتاج معاد ولا استئذان

-تسلم يا عمي 

-ندى روحي يا بنتي جيبيلهم عصير او فاكهة  لحد ما يجهز الغدا 

-ملوش لزوم يا عمي احنا جايين في موضوع مهم و راجعين تاني

-راجعين ايه  من غير ما نضيفكم حاجة يمين بالله ما انتو طالعين الا لما تاخذو واجب الضيافة 

يالا يا ندى 

-استني يا ندى جاية معاكي اطلعلك الكوبايات

وقفت فاطمة بتعب و كانت تهم  بالخروج معها 

فقال بدر بعد ان خرجت ندى : استني انتي يا خالتي ..حنان عندها كلام تقولهولك

نظرت فاطمة الى رجب بتوجس و جلست ثانية و هي تقول بتوجس: عساه خير يا ابني ؟

نظرت حنان اليه بخوف فاومأ لها يطمئنها لتبدأ الكلام 

-انا كنت جاية بخصوص موضوع يخص أميرة ..

نظرت الى بدر ثم إليهما ثانية و قالت: ماما ما قالتلكمش كل الحقيقة عشان كدة انا جيت بنفسي اقولهالكم و اريح ضميري 

  كانت اميرة  قد انتهت للتو من تحضير كل شيء مع أم أحمد ثم اخذتها الى غرفتها 

-كدة كل حاجة جاهزة يا بنتي …انا بقول لو ترتاحي لك ساعتين قبل الناس ما توصل 

-مش تعبانة يا خالتي ..انا عايزة اخذ دش بقالي كثير مش واخذة راحتي في الشاور عشان الجبس… أخيرا !! هاقدر استحمى راحتي 

-يبقى ادخلي الحمام على ما اجهز لنا سفرة الغداء

كانت أم أحمد تهم بالخروج حين سمعت ياسين ينادي على اميرة 

-احنا هنا يا ابني …

دخل ياسين  غرفتها بحماس :انا دخلت المطبخ ادور عليكم هناك ..لقيت ايه !!   بسم الله ماشاء الله ريحة الاكل بتجنن ..تسلم ايدك يا خالتي 🥰

-و ايد عروستك كمان 😊

نظر الى أميرة بحب و قال : الميكب ارتست هتكون هنا بعد ساعة و نص و الفستان و الإكسسوارات كمان هتكوني جاهزة من هنا لحد ما يجوا؟

-أم أحمد: أكيد هتجهز .. احنا خلصنا  كل الشغل  أصلا ..

– تمام  …و انا خلصت كل اتصالاتي و شغلي مش فاضل غير نستنى كل المعازيم يوصلوا

أميرة بتعجب -معازيم مين ؟؟ انا كنت فاكرة خالتي و جوزها بس اللي جايين!

– عندي شوية من معارفي ما اقدرش ما اعزمهمش على كتب كتابي 😊

-ربنا يسعدكم يا ابني 😊…يالا هروح انا  احط السفرة عشان تتغدوا

خرجت ام أحمد 

أميرة بإحراج : ايه لازمة الميكب ارتست و الفستان ؟ ما كنت ألبس اي دريس من اللي انت جايبهم جوة دول 😥

ده انا حتى شفت دريس كافيه تحفة اوي مستنية بفارغ الصبر امتى افك الجبس عشان البسه 

اقترب منها و هو يقول بحب 

-كافيه ايه و دريس ايه بس ده كتب كتابنا مش اي كلام …

امسك يديها بحب  و و ينظر في عينيها:

عايزك تكوني أميرة بجد  خصوصا قدام خالتك…و  كمان عايز اردلك اعتبارك قدام الناس كلها…عشان كدة عايزك تكوني في أبهى صورة 

-اميرة بتوجس: بس …

وضع اصبعه على شفتيها و اكمل : مفيش بس …هتعملي اللي اقولك عليه من سكات ..اقترب منها اكثر و همس 

-و بعدين انا محضرلك مفاجأة هتعجبك اوي 

-مفاجأة ايه ؟؟ 😳

ابتعد عنها قليلا بعبث : مش هتبقى مفاجأة لو قلتلك 😁

في منزل رجب 

بدر: حاج رجب انت تعرفني و تعرف أخلاقي و تعرف ابوي مش كدة !

رجب : ايوة يا ابني …و نعم الأخلاق و نعم الرجالة 

بدر: يبقى قبل ما حنان تقول لكم اي حاجة  و قبل ما تتصرف اي تصرف  يا حج رجب انا عايز منك الامان …افتكر انها دلوك مش بنت صالح ..هي دلوك  حرمتي و مسؤولة مني ..و حامل في ابني  و اديني جبتهالكم لحد عنديكم تصلح غلطتها..و تستسمحكم

بدات فاطمة تقلق و شعر رجب بأن الموضوع كبير لكنه احرج من كلام بدر و تحلى بالهدوء قائلا 

-مجيتك على راسي و مقامك انت و ابوك عالي ..عليكم الأمان اتفضلي يا بنتي احكي 

حنان بإحراج : أميرة ما هربتش من نفسها يا خالتي ….اميرة اضطرت تهرب لإننا اتهمناها بالسرقة و بلغنا عنها البوليس  😓

شهقت فاطمة بشدة من هول الصدمة

-يا مصيبتي!! بنتي انا تسرق !! 

    امسك رجب بيدها قائلا بحدة : استني يا فاطمة …خليها تكمل للآخر 

وصل خالد الى تورنتو و قد نال التعب من الجميع و خاصة فاتن المتذمرة طيلة الطريق والتي لم تتفوه بكلمة واحدة و لم تشاركهم في احاديثهم بسبب إرغامها على المجيء .

خالد : لسة فاضل ساعتين على معاد  كتب الكتاب احنا هنروح بيتي الاول ترتاحوا و تغيروا و تستعدوا و بعدين هنبقى نمشي قلتو ايه ؟

نظر صالح الى فاتن التي لم تعقب بكلمة 

بينما اكمل خالد

-و أهو بالمرة تشوف سحر بيتها الجديد و ان كان محتاج تجديد عفش  عشان اعمل حسابي 

صالح : موافق طبعا ..ايه رأيك يا سحر ؟

سحر بحماس : زي ما تحبو 🥰

اما فاتن فإكتفت بالنظر خارجا و هي تمط شفاهها  و تقول في سرها  :واحد خدام بيت ايه و عفش ايه اللي هيجدده…اقطع ذراعي ان ما كان عايش بخرابة و مسميها بيت 😏

بعد أقل من عشر دقائق وصلوا الى منطقة سكنية راقية متكونة من مجموعة فيلات منفصلة ، تفصلها عن بعض حدائق و كل فيلا افخم من سابقتها نظرت فاتن بتعجب و هي تقول :رايح فين ده؟؟ يكونش ساكن في بيت الخدم عند الراجل اللي مشغله ده !! 😳

بعد لحظات وصل امام سور عال ما إن وصل الى بابه المزخرف حتى فتحه آليا بجهاز تحكم و دخل بسيارته و هو يغلق الباب خلفه 

فتراءت امامهم فيلا فخمة من ثلاث طوابق مصممة بتصميم فريد بشكل دائري و معظم واجهتها الامامية من زجاج  ما عدا الشرفات

ركن سيارته و هو يقول : نورتو بيتي المتواضع ☺️

خرجت سحر و هي تنظر بدهشة الى تلك الحديقة الساحرة و الإطلالة الخلابة و تقول في نفسها : كل ده متواضع !!

صالح بإعجاب: بسم الله ماشاء الله ..ربنا يباركلك في مالك يا ابني

كانت فاتن اشدهم صدمة فخرجت فاتحة فاها و هي تقول -ده بيتك؟؟😳

في تلك اللحظة اقترب منهم خادم المنزل و هو رجل في الخمسينات

-بشمهندس خالد نورت الفيلا 🥰…

-اهلا يا عم محمد ازيك ؟؟

-نحمد ربنا يا ابني ..ما اتصلتش انك جاي زي عوايدك يعني !

خالد :جات فجأة … إتصل بسعدية قلها عندنا ضيوف

-حالا يا بشمهندس 

نظر خالد اليهم بينما ينظرون حولهم بتعجب قائلا : احنا هنفضل في الجنينة اتفضلوا جوة ☺️

دخلت فاتن لتصدم اكثر من روعة التصاميم العصرية و الأثاث و الديكورات التي تراها في الافلام و المسلسلات فقط 

قالت سحر في سرها بإنبهار: و قال اجدد !! أجدد ايه دي ولا في خيالي كنت احلم بكدة عفش !!

خالد : اتفضلوا من هنا يا عمي ..ده جناح الضيوف فيه اوضتين و صالة و حمامين خذو راحتكم  على ما يجهز الغدا 

صالح بإحراج : غداء ايه يا ابني معاد الغدا عدى و احنا اكلنا أصلا عالطريق

-و انت مسمي ده اكل ؟؟ دي  كانت حاجة خفيفة على ما نوصل بس ..اتفضلوا من هنا 🥰

اوصلهم الى الجناح الأرضي و بينما دخلت فاتن و صالح همس في الخارج لسحر : لما تطلعوا هبقى اوريكي الجناح بتاعي  على ما المفاجأة تجهز 😊

 تركهم و صعد بينما دخلت سحر لتجد والدتها تقف مشدوهة و هي تقول -هو قال جناح الضيوف ؟؟ ده اكبر من شقتنا يا صالح !!😳

كان ايهاب سيصعد تلك الدرجات نحو منزل والدته حين وصلته رسالة نصية ثار على اثرها بغضب و أتصل فورا بدانيال 

– الووو…. ابن وصلت في خطتك يا دانيال ؟!

– نحاول ان ننفذ اليوم او غدا على أقصى تقدير لماذا ؟؟

-ياسبن سيتزوجها رسميا الليلة …عليك أن تتصرف حاااالا 

حاول أن تمنع  هذا القران بأي طريقة هل تفهم !! 

اقفل الخط و هو يقول بشر : مش هتلحقي تاخذي حاجة  يا عروسة … و لو حصل  و اتجوزك  يبقى تقولي باي باي للدنيا لإني هخليكي تحصليه على طول زي ما عملت مع اهله…..أوعدك بكدة 😁

يتبع بقلمي آلاء إسماعيل البشري 🔥

  •تابع الفصل التالي “رواية الاميرة و المغترب” اضغط على اسم الرواية

أضف تعليق