رواية احببتك بعد كرهي لك الفصل الثاني عشر 12 – بقلم يارا علاء

   

 رواية احببتك بعد كرهي لك الفصل الثاني عشر 12

جميله قربت بقلق وقالت: طمني يا دكتور هو عامل اي .

الدكتور بحزن:البقاء لله للاسف مقدرناش ننقذ المريض

جميله بصدمه:اي

الدكتور:البقيه في حياتك هما هيغسلوه وهيدفن .

جميله هزت راسها والدكتور مشي.بعد وقت كانوا خلصوا تغسيل ياسين واخدوه ودفنوه أما جميله مكنتش حزينه لان ال عمله فيها مكنش سهل ف قررت تسافر وتبدء حياتها من جديد.

_____

(في المستشفي)

كان تميم فاق والممرضه راحت تقول لمليكه وهي راحت تشوفه واول ما دخلت لاقته بيبص عليها.

تميم بتعب: مليكه.

مليكه قربت منه وقالت:حمدالله علي سلامتك.

تميم:الله يسلمك .

وبعدين سكتوا ف مليكه قالت:خف بق بسراعه عشان نرجع بيتنا انا وانت ولما تخف ننزل نجيب هدوم للبيبي.

تميم وهو بيستوعب:بيبي( وبص لبطنها)وقال مليكه ان انتي حامل بجد يعني انا هكون اب.

مليكه هزت راسها بابتسامه ومسكت ايده وحطتها علي بطنها وقالت:اه هتبقي احلي اب وكمان فاضل تلات شهور واجيب ولد شبهك.

تميم وعنيه مدمعه:يعني انتي هتسامحيني وهنبدء صفحه جديده .

مليكه :اه انا سامحتك بس اوعي تخليني اندم اني سماحتك لاني ساعتها مش هسامحك ابدا وهبعد واخد ابني ومش هتشوف وشنا انا وابنك.

تميم بلهفه وخوف:لا والله انا ندمت ومعنتش هعمل اي حاجه تزعلك مني والله بس مش تسبيني.

مليكه:عمري ما هسيبك.

تميم: أنا بحبك يا مليكه بموت فيكي.

مليكه بصتله وسكتت وبعدين قالت: ارتاحلك شويه تمام .

تميم: تمام يا حببتي .

مليكه سألته ينام وخرجت قعدة برا

______

عند وعامر كان عامر قاعد وفاتح موبايل وجه منشور وهو قراءه واتصدم وراح مسك الموبايل واتصل ب ميرا.

جارا الرد…..

عامر:الو يا ميرا عامله اي.

ميرا: الحمدلله انا كويسه انت عامل اي.

عامر: الحمدلله كويس احم ميرا انا عاوز اقولك حاجه.

ميرا:اتفضل

عامر:بصي انا هقول بس اهدي تمام.

ميرا:حاضر بس قول.

عامر:ياسين مات.

ميرا ببرود:طب اعمل اي يعني.

عامر بصدمه:تعملي اي في اي انا بقولك جوزك مات.

ميرا:بص يا عامر ال بتقول عليه جوزي ده انا شوفت معاه ايام ما يعلم بيها الا ربنا وهو مكنش بيحبني وانا اكتشفت اني مش بحبه ف الله يرحمه وخلاص.

عامر:امم تمام انا هقفل.

ميرا:تمام سلام.

بعد ما قفل عامر مع ميرا قال لنفسه:طب هي مش بتحبه اعمل اي اعترفلها بحبي واتقدم ولا لا يستحسن استني شويه

____

عند عميرا صحي واخد فيروز وراح المستشفي لجنه واول ما وصل لاقها قاعده ف اتصدم وقال:جنه انا بحلم صح انا اكيد بحلم.

جنه:مش بتحلم يا عمير.

عمير بلهفه ودموعجري وضمها لحضنك وبعدين قال:ياه اخيرا فوقتي تعرفي كنت محتاجك اوي يا جني حتي شوفي فيروز بنتنا شبك ازاي انا وفيروز كنا محتاجينك جدا الحمدلله انك فوقتي الحمدلله.

في الوقت ده دخل الممرضه وقالت:استاذ عمير كويس انك جيت كنت هتصل بحضرتك عشان ابلغك أن المدام جنه فاقت.

عمير:تمام هي هتخرج امتي.

الممرضه :الدكتور قال أن هي تقدر تخرج بليل بس .

عمير:تمام شكرا

الممرضه خرجت وعمير

بص لا

في جنه بتبص لي فيروز ف ابتسم وحطها في حضنها واول ما حطها البت عيطت.

ف قالت بخوف:دي بتعيط سكتها.

عمير بضحك:متخافيش ضميها انتي بس.

جنه فعلا ضمتها وحست بإحساس حلو وعنيها دمعت وقالت:هي اسمها فيروز زي ما انا كنت عاوز اسميها صح .

عمير:اه سميتها زي ما كنتي عاوزه.

جنه :تمام ابعد

عمير:قصدك اي يا جني.

جنه:اوعي تفكرني نسيت ال عملته لا انا مش ناسيه ابعد عني بقي.

عمير:جنه انا عارف اني غلطت وجدا كمان بس سامحيني عشان خاطر فيروز .

جنه بعصييه:اطلع برا يا عمير.

عمير:ماشي يا جنه بس هخليكي تسامحني وهتشوفي.

جنه بغضب:برااا.

عمير طلع ف جنه قالت:انا هسامحك بس لازم اءدبك شويه.(وبعدين سكتت وهي بتبص لفيروز بحب)

(في المساء)

الدكتور كتب علي خروج لجنه ف عمير خدها

وروح ولنا وصلوا جنه لاقت حنان.

حنان بفرحه: حمدلله علي سلامتك يا بنتي.

جنه بابتسامه:الله يسلمك يا ماما.

حنان:نورتي البيت ادخلي يا حببتي ارتاحي وانا هحطلك اكل.

جنه:تسلمي يا ماما.

(جنه دخل غيرت وبعدين خرجت واكلت هي وحنان وعمير وبعدين حنان قعدة شويه ومشيت وبهطعدين جنه بصت لعمير)

جنه:سيبني بق لوحدي.

عمير :لا انا قاعد مع قلبك.

جنه:انا مش بهزر والله لو ما مشيت لهسيب البيت وامشي.

عمير بضيق:خلاص انا هروح اقعد ما اخويا .(قال كده ومشي)

____

في بيت عامر .

كان قاعد ف سمع خبط علي الباب راح فتح لاقي عمير ف قال:مش مراتك طلعت النهارده سايبها وجاي لي.

عمير:هي دي اذيك.

عامر بغضب:ولا اتظبط كده وقولي جاي لي.

عمير :بص انا مراتي طردتني من الاخر.

عامر:تستاهل وبعدين انا عاوز اقولك حاجه.

عمير:اي .

عامر:بص ياسين مات ويعني عرفت أن ميرا مش بتحبه اي رايك اتقدم ليها.

عمير:معرفش ياريت مش دلوقت استني أو اقولك بلاش انا داخل انام.

عامر:امشي عن ابو شكلك يا شيخ انا اقوم انام

____

المهم عدا يومين وخرج تميم وروحوا بيتهم ومليكه سلمت علي أهلها ومليكه وتميم بدءاو حياتهم من جديد

____

اما عمير كانت جنه مشياه علي عجين😂 وعمير حرم أنه يزعلها وبداوء صفحه جديده.

___

أما عامر راح اعترف لي ميرا وقرروا يتجوزوا بعد شهور العده ومر تلات شهور .

____

(في القاعه)

كان ميرا وعامر قاعدين في الكوشه وفرحانين

ف اتكلم عامر:مش مصدق انك بقيتي ملكي بحبك يا اجمل وحده في دنيا.

ميرا بحب:وانا بعشقك كنت هكون غبيه للمره التانيه لو رفضتك

عامر:مش مهم انسي اي حاجه وخلينا نبدء صفحه جديده

ميرا ابتسمت وهزت راسها أما عند مليكه وتميم كانوا قاعدين في الفرح معاهم ف مليكه قالت بعصبيه:تميم تعالي شيل ابنك ال كل شويه يعيط ده.

تميم:هتيه يا حببتي واهدي عشان اعصابك.

مليكه:انتي شايفني بشد في شعري.

تميم:لا يا حببتي اسف مش هكلم تاني.

عمير ضحك وقال:في برستيجك يا تميم باشا(تميم و عمير اتصالحوا وحلوا الخلافات ال بنهم)

تميم بهمس:طار في الهوا .

عمير:ههه تستاهل انا بقي محدش يقدر عليا .

جنه:بتقول حاجه عمير.

عمير :لا يا حببتي.

جني:طب خد شيل فيروز انا تبعت .

عمير:هاتيها حبيبت بابا.

مليكه قالت:جنه تعالي نروح نبارك وبعدين نخرج برا شويه.

تميم:نعم طب والولد ده.

مليكه:خليه ليك مش كنت انت عاوز ولد.

تميم بغيظ:خلاص امشي .

جنه بصت لي عمير ال باصص ليها بضيق:في حاجه يا عمير.

عمير:لا يا حبيبتي روحي انا مني لله اني اتجوزت .

تميم بضحك:هههه أن كيدهن عظيم

عمير:علي رايك ههههه

تمت❤️

أضف تعليق