رواية حب بعد عذاب الفصل الثالث 3 – بقلم بسمة محمد

   رواية حب بعد عذاب كاملة   بقلم بسمة محمد     عبر مدونة كوكب الروايات 

رواية حب بعد عذاب الفصل الثالث 3

 فارس: انا قررت اتجوز شاهي

لم يلاحظ احط هذه المسكينه التي كسر قلبها منذ قليل وعيونها امتلأت بالدموع وكأن احدهم غرز سكينا بارد في قلبها……

حنان : شاهي مين يبني

فارس: هي اسمها شاهي مهران السيوفي

عبدالله بصدمه: انت قولت ابوها اسمو اي

فارس: مهران السيوفي انت تعرفو ي بابا ولا اي

عبدالله بجمود: انا مش موافق

*ملحوظه(عبدالله يبقا الاخ الاكبر ل ابراهيم متجوز حنان واولاده يبقو فارس وسما

وابراهيم متجوز فاطمه واولاده مروان ومريم

وزياد يبقا ابن اخوهم الاصغر بس توفي ف حادث هو وامه من سنين ومكنش عندهم غير زياد)

ابراهيم: طيب جماعه احنا هننزل ونسيبكم تتكلمو براحتكم

عبدالله: اي الكلام ده ي ابراهيم. انت مش غريب

ابراهيم: لا مهما كان بردو.. يلا يولاد متنشفش دماغك انت بس وسيب الواد يعمل اللي يريحو

عبدالله: ان شاءلله

مريم بقهره: الف مبروك يابن عمي….

فارس: الله يبارك فيكي يمريم عقبالك

سما: انا هنزل انا كمان تحت

بعد م نزلو كلهم….

فارس: ممكن افهم سبب رفض حضرتك

عبدالله: انا حر.. انت مش هتحقق معايا ي ولد جواز من البت دي مستحييل

حنان: اسمع كلام ي فارس.. بلاش يبني الجوازه دي

فارس بعصبيه: وانا مش عاوز غيرها انا مش صغير عشان تقولولي اعمل اي ومعملش اي

عبدالله بغضب: انت اتجننت يولد ازاي تعلي صوتك بالطريقه دي

فارس: انا اسف لحضرتك.. بس انا من حقي افهم سبب رفضك وساعتها اقرر اعمل اي

عبدالله: يعني اي الكلام ده

فارس ببرود: يعني زي م حضرتك سمعت انا مش هتخلي عن شاهي

عبدالله بغضب: اسمع ي ولد الجوازه دي مستحييل تتم

فارس بتحدي: تمام.. وانا مستحيل اتخلي عنها وهتجوزها غصب عن الدنيا كلها

حنان:يبني متتعبش قلبنا معاك

فارس: هتجوزها ي امي. وبعدين انا مش فاهم اي سبب رفضكم

حنان: يابني اسمع كلام ابوك وخلاص بلاش عشان خاطري الجوازه دي.. م البنات كتير قدامك اشمعني دي

فارس: بحبها ي امي وهي كمان بتحبني

عبدالله: اسمع يبني ده اخر كلام عندي انت مينفعش تتجوزها

فارس: طب فهمني ليي. اي المشكله ف اني اتجوزها

عبدالله: سيبينا لوحدنا دلوقتي ي حنان

حنان: حاضر ي حج

…..

عبدالله بحزن وندم: اسمع ي فارس انا زمان…………

مريم: شوفتي ي سما هيخطب واحده تانيه

سما بحزن: معلش يقلبي مهو مكنش ينفع بردو تتعلقي بيه اوووي كده

مريم: اعمل اي مهو مش بأيدي غصب عني حبيتو بقيت مبشوفش غيرو قدامي.. هو الوحيد اللي اتمنيت احقق معاه كل احلامي كاان حلم نفسي يتحقق بس خلاص ضاع

سما: خلاص بقا وحياتي عندك كفايه عياط والله الواد اخويا ده اهبل ولا يستاهل..

مريم: مش قادره ي سما قلبي واجعني اوووي

سما: طب يحبيبتي نامي شويه وبطلي عياط ونبي

مريم: خليكي جمبي

سما: انا معاكي اهو لحد م تنامي

……….

بعد فتره خرجت سما من عند مريم بعد م نامت

سما وهي خارجه: طب ي طنط انا هطلع بقا محتاجه حاجه

فاطمه: تسلميلي يحبيبتي

زياد: اي ي اوزعه راحه فين

سما: يعم بقاااا مش كل م تشوف وشي تقولي الكلمه دي بتعصبني

زياد: ههههههه ماشي ي اوزعه.. راحه فين بردو

سما: هكون راحه فين يعني طالعه شقتنا

زياد:ممكن ننزل نتمشي شويه لو معندكيش مانع

سما: بس الوقت اتأخر وبابا عارف اني عند عمي ابراهيم

زياد مش هنتأخر او حتي تعالي نقعد هنا

سما بتعجب: عالسلم

زياد: ايوه اقعدي اقعدي هو فيه احلي من قعدت السلم

سما قعدت: انت كويس

زياد: اه انا زي الفل.. بس كنت عاوز ارغي معاكي شويه

سما: طب ارغي بقا يابو الصحاب

زياد بقرف: ابو الصحاب.. هو انا بكلم واحد صاحبي

سما: هتنجز ولا اطلع

زياد: لا ياختي هنجز وربنا يسامحني بقا علي اللي هعملو ف نفسي

سما بشهقه: اوعا تكون هتنتحر لا ي زياد حرام عليك

زياد: يبنتي اتهدي بقا انتي بتجيبي الافكار دي منين

سما: طب متتنيل تتكلم بدل م انت سايبني بخمن كده الله

زياد: هتنيل.. هو انتي مدياني فرصه اصلاا

سما: اهوو سكت اهوووو

زياد: احمم.. يعني كنت عاوز اقول اني بحبك وعاوز اتجوزك

سما بصدمه: انت بتقول ايييي

زياد: انتي طلعتي طرشه ولا اي.. لا بقولك اي هنخم من اولها مش لاعب

سما وهي لسه تحت تأثير الصدمه: انت قولت بتحبني صح

زياد: صح الصح

سما: وعاوز تتجوزني

زياد بجديه: ايوه ي سما انا عاوزك تخديلي معاد مع عمي

سما: يلهووووي بجد

زياد بخطه: في اي ياوليه..

سما بضحك: مش مصدقه ههههه.. مطلعتش حلوف زي م قولت عليك ههههههه

زياد بصدمه: انتي قولتي عليا كده.. اه ي اوزعه الكلب

سما: خلاص بقا سماح المرادي.. انت ابن عمي بردو

زياد: وجوزك إن شاءلله

سما: لو وافقت بقاا.. انا لسه هفكر ف الموضوع

زياد بنظره شر: وحيات امك. سمعيني كده تاني قولتي اي

سما بخوف: اا.. انا بقول يعني اني لازم اطلع دلوقتي.. يلا بقا بااي

وطلعت بسرعه……. زياد: ههههه مجنونه والله وطلع شقته هو كمان

………………..

يتبع……

أضف تعليق