رواية تسنيم و الياس الفصل الاول 1 – بقلم نورا فريد

  رواية تسنيم و الياس كاملة   بقلم نورا فريد    عبر مدونة كوكب الروايات 

رواية تسنيم و الياس الفصل الاول 1

فى غرفة صغيرة لكن جميلة جدا كانت البطلة بتغني و هى بتراتب غرفتها

تسنيم : يا شمس تعالي تعالي تعالي بعد تررر مش قبل سنة تررر ترررر تررر مممم تررر اخيرا خلصت تعالي بقا نشوف ها تروحي الكلية بى ايه

و راحت تسنيم لى الدولاب : البس ايه البس ايه تلبسي ايه يا توتة تلبسي ايه لقيتو

تسنيم خدت هدومها و وقفت قدام المرايا : مممم مش بطل ماشي حالوا

بعد شوية تسنيم خلصت و وقفت قدام المرايا تسرح شعرها : مش محتاجة حاجة تانى انا قمر لوحدي ياختي على القمر ده

الام : تسنيم

تسنيم بضيقة: نعم يا ماما خير

الام : مالك يا بنتى متعصبية ليه كلمني زى ما بكلمك

تسنيم: اسفة يا ماما بس انا خايفه من اسقط و كده غصب عني

الام : ربنا معاكي يا قلبي ….. ممكن طالب ممكن تحضري الفطر و تشتغلي مكاني النهاردة لانى مش قادرة

تسنيم بابتسامة: عيوني ليكى يا قمر بس كده حاضر

و ظبطت تسنيم نفسها و بعدين طالعت من منزلهم الصغير اللي جانب القصر

تسنيم دخلت القصر و بعدين على المطبخ: يارب توب عليا من دى عيشة و شغلانة

زهرة: انتى بتعملي ايه يا بنتي مش وراكي كلية

تسنيم بابتسامة: اصلا يا زهرة هانم ماما تعبانة و طلبت مني انا اشتغل مكانها النهاردة

زهرة: تانى هانم شكلك عايزني ازعل منك انتى زى منه بنتي يعني تقوليلي يا ماما

تسنيم: حاضر يا ماما انا والله بحبك اوى بس دى مش لازم انسا نفسي

زهرة: ممم شكلي ها زعل منك يا توتة انا ها عمل الفطاو انتي ورحي شوفي إلياس صاحي ولا لسه و بالنسبة التانيين ملكيش دعوة بيهم هوم مش عيالها

تسنيم: بس كده كندة هانم و سامح بيه ها يتعصبو و ينكدو على الواحد

زهرة: طب حد فيهم يفكر يكلمك و انا ها وريهم ها عمل فيهم ايه يلا يا حبيبتي

تسنيم بابتسامة: حاضر

و سمعت تسنيم كلام زهرة و راحت صاحت منه و وقفت قدام غرفة و خبطت بى تردد

تسنيم: إلياس بيه.. إلياس بيه حضرتك صاحي استاذ إلياس

تسنيم فتحت الباب بخجل و تردد: إلياس باشا إلياس

تسنيم دخلت الغرفة : استاذ إلياس هو مات ولا ايه

تسنيم نظرت لى صورته اللى على التسريحة و ابتسمت: اللى يشوفو في الصورة ده ايه هو برئ و خفيف الدم ميشوفو و هو في المحاضرة ( تسنيم تقلدو و هو بيتكلم ) هو انا مش قولت محدش يدخل بعدي اطلعي بره و اياكي تكرريها بعد كده اياك حد يجي بعدي

و تلتفت تسنيم وراها و تنظر بذهول

إلياس: والله طب جهزي نفسك لى المحاضرة تمام و يلا من هنا يا ماما

تسنيم: انت بتزعق ليه فاكر يعني ها خاف منك و بعدين انا مش طالعة بى مزاجي زهرة هانم هى اللى قالتلي اطلع اشوفك لتكون موت ولا حاجة و و

إلياس نظر ليها بمعني استني عليا

تسنيم: هو الجو حر ليه ولا انا اللى متقلة ان انا لازم امشي عن اذن حضرتك

و خرجت تسنيم من الغرفة و هى في قمت الخوف و الخجل

إلياس و هو بيلبس الساعة بتاعتو: انا ها وراكي تطولي لسانك ازاي خلي المادة هى اللى تتكلم

و بعد كانت تسنيم راحت الكلية و مستنية المحاضرة تبدا و بعد شوية جاه إلياس و ابداتت المحاضرة و بعد مرور ساعة المحاضرة خلصت و كل واحد راح لى حالوا

و في المساء في قصر الهواري كانت العيلة كلها قعدة

نادر: انا مجمعكم دلوقتي علشان اقول ان انا و سامح حدتنا معاد خطوبة إلياس و شهيرة

زهرة: ايه ازاي

إلياس قام بعصبية: ايه بتقولوا ده ازاي تخدو قرار زى ده عني دى حياتي و انا حر فيها

نادر بغضب: الزم حدودك يا إلياس متنسش انك بتكلم ابوك و عمك

إلياس بعصبية: و انا مش موافق على الجوازة دي

نادر: اللى بنقولو ها يحصل غصب عن عيني الكل و ده كلامي الاخير

إلياس كان ها يتكلم لكن فجأة سمع صوت تكسير

إلياس التفت وراه هو و الجميع ووو

يتبع…..

أضف تعليق