رواية الملك ام الحب الفصل الثالث عشر 13 – بقلم روان خالد

     رواية الملك ام الحب كاملة   بقلم روان خالد    عبر مدونة كوكب الروايات  

 رواية الملك ام الحب الفصل الثالث  عشر 13

 

جرى حاروت على غرفة خور بسرعة و خلفه سمرائيل و عندما فتح الباب وجد أميرة غارقة فدمائها و خور محتضناها و هى تبكى

حاروت بعينان متستعتان من الدهشة: اميرة؟! لا يمكن

سمع خاروت صوت سمرائيل يقترب من الغرفة خرج خاروت مسرعا و أغلق الباب خلفه و وقف عليه حتى لا يدخل سمرائيل

سمرائيل : فى ايه يبنى حور مالها

حاروت…..

سمرائيل: انت ساكت ليه خور فيها حاجة ولا ايه ما تتكلم يبنى

ضم خاروت أخيه بدموع قائلا:متدخلش دلوقتى

سمرائيل و بدء القلق يتسلل اليه:فى ايه يا خاروت مالك…اوعى خلينى ادخل اشوف البنت فيها ايه وسع

خاروت:لا مش هسيبك تدخل

سمرائيل: حاروت بلاش الهزار البايخ دة وسع يبنى خلينى اشوف البنت

حاروت: لا مش هتدخل

سمرائيل بعصبية: اوعى بقا

حاروت:طب امشي دلوقتى امشي دلوقتى و تعالى كمان شوية تكون حور هدت

سمرائيل: علفكرة انت بقيت تغير اوفر مش كدة يعنى انا ماشي و قبل أن يرحل وجد دماء خارجة من أسفل الباب

سمرائيل: ايه دة انت قتلت حور?

حاروت : هقتلها ازاى و هى بتعيط جوا

سمرائيل : اومال ايه دة

حاروت و هو يضم أخيه قائلا بدموع: أميرة اتقتلتت يا سمرائيل

سمرائيل و هو يبعده و يضحك: هاهاها مش هتضحك عليا المرادي أميرة فاوضتها بتعملو عليا مقلب بقا انت و الأخت حور😂😂

نزلت الدموع من عين حاروت و هو يمئ براسه ب لا

سمرائيل بشدة: انت بتهزر صح

حاروت: و الله ما بهزر أميرة ماتت

سمرائيل : لا انت بتهزر انت بتهزر صح قول انك بتهزر أميرة لا يمكن تموت متهزرش معايا يا حاروت انا مبستحملش الهزار فالحاجات دى يا خاروت قول بقا انه مقلب

صمت خاروت و هو يبكى على حال أخيه الصغير

نظر له سمرائيل : لا أميرة مماتتش لا

ثم دفعه بشدة ليدخل و يرى جثة حبيبته غارقة فدمائها

سمرائيل و هو متجه ناحيتها و هو لا يصدق و انحنى على ركبتيه و ابعد حور بيده

سمرائيل: اميرة؟أميرة انتى موتى؟! اصحى و قوليلى انك بتهزرى ابوس ايدك يا أميرة

بلاش الهزار التقيل دة ابوس ايدك لا

و ضمها اليه و هو يصرخ صراخ هيستيرى

شد حاروت حور و ضمها اليه و كانت تبكى بشدة: لااااا أميرة يا حاروت أميرة يارتنا ما جينا يريت كنت انااا😭😭😭

خاروت و هو يضمها بشدة و يقول: لا يا خور لا انا مقدرش اعيش من غيرك متقوليش كدة تانى

حور و هى تبكى: مشت و سبتني لوحدى

حاروت : مش لوحدك لا مش لوحدك انا معاكى

كان سمرائيل يصرخ يكل ما فيه من قوة بألم شديد

هكذا يكون شعور الإنسان عند فقد شخص غال عليه و أميرة لم تكن فقط شخص غال كانت حبيبته نصه الاخر وداعا أميرة فلترقد روحك فسلام💔

و أتى على الصراخ روز و شامل و أمينة و سانثير

روز بهستيريا : لا لااااااا لا أميرة لا

ضمها حاروت اليه و هى تصرخ بهستيريا: اهدى يا حبيبتى اهدى انا جمبك اهو متخافيش

سانثير و قد وقعت بجانب ابنها على ركبتيها: لااااااا يا حرقة قلبي عليك يابنى

كان سمرائيل يبكى بكاءا شديدا

سانثير و هى تضمه: عشان خاطرى يا حبيبي عشان خاطرى كفاية كفاية يا روحى

أمينة و هى تنظر لذلك الموقف و تختبئ خلف شامل من شدة المنظر: لا حول ولا قوة الا بالله ..شامل شامل

شامل بصوت منخفض: نعم يا روحى

امينة: بص فى ورقة فايد البنت الميتة

اقترب شامل من أميرة و فتح يداها و اخذ منها الورقة

سمرائيل و هو ينظر له: ايه دة يا بابا

شامل : مش عارف كتابة غريبة مش عارف اترجمها

حاروت: ورينى كدة يا بابا

نظر حاروت للورقة و بما انه وريث العرش و أمير مميز يستطيع ترجمه ذلك الخط

نظر حاروت للمكتوب فالورقة و نظر للجميع قائلا مصيبة

شامل: خير يابنى قول فيه ايه

حاروت بلهفة: حور فين

حور و هى تبكى : انا هنا

أخذها حاروت و ضمها اليه كابنته و هو يقول بغضب: المقصودة كانت حور

نظرت له سانثير باستغراب: ايه حور؟

حاروت : ايوا الرسالة دى تجديد للسحر الملكى اللى اتعمل لحور قبل كدة

شامل : سحر ملكى؟

حاروت: ايوا يا بابا سحر ملكى و ال انتم متعرفوش ان حور و أميرة بشر

شامل بصدمة: ايه

حاروت: زى ما سمعت و حور جت هنا عشان السحر الملكى اللى اتعمل

سانثير بتوتر: و انت عرفت منين انه ملكى يبنى

**************flash back ****************

سمرائيل: ها اطلع الورقة دلوقتى ولا ايه

حاروت: هاتها

اخذ حاروت ورقة السحر و قرأها

حاروت بغضب شديد: دة سحر ملكى

سمرائيل: ياسلام يخويا منا عارف انه هباب انا عايز اعرف مين اللى عمله

حاروت: مش هينفع اقولك

سمرائيل: نعم؟!اومال انا جايبك ليه

حاروت: توعدني الأول انك متقولش لحد مين اللى عمل السحر دة

سمرائيل: اوعدك

حاروت بحزن: امك يا سمرائيل امك

سمرائيل بصدمة: ايه؟! طب و امى هتعمل كدة ليه

حاروت: مش عارف يا سيمو مش عارف بس عمتا انا كدة كدة هفكه دلوقتى بس خايف لتجدده

سمرائيل: انا مش قادر أصدق طب ماما ايه مصلحتها فكدة و عرفتهم منين

حاروت: كل شئ هيتعرف فاوانه يا سمرائيل الصبر

**************

حاروت: لا يا ماما انا بتوقع بس لكن معرفش ملكى ولا لا

سانثير و قد هدات قليلا: طب يبنى دور وراهم اعرف اي حاجة شايف اخوك حاله بقا ازاى

حاروت فسره: اتخابثى براحتك يا سانثير مسيرك هتتكشفى انتى و عمايلك السودة

ثم نظر لامينة قائلا فسره: هبرد قلبك يا امى فاكراني غبى و مفهمتش و محستش بيكى بس خلاص كله اتكشف و كله بان و عرفت مين معايا و مين ضدى

امينة: ايه بتبصلى ليه انا و الله ما عملت حاجة

حاروت بغضب مصتنع: هنعرف كل حاجة فوقتها

شامل و قد نادى الحرس: شيلو أميرة من هنا ودوها التلاجة

سمرائيل و هو يقبل يده اباه: لا لا يا بابا ارجوك سبهالى شوية

شامل بغضب: انت هتروح الجيش و قوى قليك مش ست اللى تعمل فيك كدة روح يلا جهز نفسك عشان الخدمة العسكرية

سمرائيل بجحود: ماشي ماشي هروح الخدمة العسكرية حاضر

ذهب سمرائيل و مازلت خور تبكى بحضن حاروت عما حدث

حاروت لشامل: بابا انا هتجوز حور

شامل: مستحيل انا مش موافق

حاروت بجدية: انا مباخدش رأى حضرتك انا بقولك و اه فاكر لما قولتلك تختار الملك ام الحب

انا هختار الحب الملك عمرو ما هيدينى الحياة السعيدة هعيش مع واحدة مش بحبها و هضيع عمرى و انا تعيس انا عندى استعداد اعيش مع حور فالشارع بس مسبهاش

و اخذ حور و ترك ابيه غاضب

حور: انت واخدنى على فين

حاروت: امشي بس

حور: طب رايحين فين

وقف حاروت فالبلكونة المطلة على الشعب و امسك مكبر الصوت و بصوت عالى: يا معشر حاروت يا قوم الجان

تجمهر الناس ليعرفوا ما بحاروت

حاروت : انا جمعتكم انهاردة عشان اقولكم حاجة مهمة جدا هتحدد مصيرى و مصيركم

دلوقتى الملك خيرنى بين الملك او الحب بين المملكة و بين حور و بالمناسبة حور بنت بشرية و انا بحبها و انتم مشوفتوش منى حاجة وحشة

يا قومى دلوقتى قودامكم خيارين يا اتجوز حور و امشي على ارض البشر

يا اتجوز حور و امسك الملك و أفضل معاكم

هااا اختارته ايه

القوم بعدما تشاورو: احنا مشوفناش منك حاجة وحشة يا سمو الأمير و انت لو مشيت مش هيجى حد زيك فاخلاصك لينا لك حرية الاختيار يا مولاي هنيئا لك بمحبوبتك

كانت أمينة واقفة و تنظر لابنها بفخر و جرائته و نظرت لشامل قائلة: ابنك عملها و انت لسا هو دة الحب يا شامل لكت انت عمرك ما حبتني و تركته و رحلت

كان اعجم واقف مع حور و حاروت

و قال بمزح : طب يا شعبنا الحبيب بما ان الزواج اساسه الاشهار ف انا بعلن حور و خاروت زوج و زوجة على سنة الله و رسوله

ضحك الجميع على اعجم ذو الظل الخفيف

حاروت : اوعى تفكرى انى اتجوزتك عشان بحبك انا اتجوزتك بس عشان احميكى و عشان ينفع تقعدي معايا فنفس الغرفة غير كدة انا و انتى اخوات

حور و هى تبكى: احنا ف ايه ولا ايه

وجد حاروت يد وضعت على كتفه و عندما أدار وجهه للخلف

سمرائيل: جدع يا حاروت عملت ال انا معملتوش كدة هتقدر تحمى حبيبتك لكن انا مكنتش استاهلها انا غبى

حاروت و هو يضمه: دة قدرها يا حبيبي دة قدرها …انت مالك لابس لبس الجيش ليه

سمرائيل: هكون رايح اتفسح مثلا ولا فى بينى و بين الزى قصة حب.

حاروت: حتى و انت زعلان لمض

سمرائيل: انا رايح الجيش بس لما ارجع مش هسيب اللى عمل كدة يا حاروت حتى لو كانت امى خد بالك من حور غلبانة و بتحبك متكسرش قلبها

حاروت: انت هتوصينى على حبيبتى ياعم😂😂

يلا ترجع بالسلامة

و قبل أن يرحل: بقولكم ايه يا قوم حاروت انا رايح الجيش بقا ها انا عارف انى هوحشكم بس معلش استحملو غيابى

القوم: دة احنا هنكسر زير قلل

سمرائيل: تصدق مش هرد عليك انا ماشي جتكم البلا

و بينما الناس يضحكون لمح اعجم شخص غريب بين الناس و كأنها فتاة ليست من الجان

اعجم: شكلها مش مننا

حاروت: بقولك ايه جو افلام السينما دة فكك منه مش وقتك خلينا نشوف الغم ال احنا فيه دة

اعجم : طب ثوانى و جى مش هتاخر و طار حتى أصبح أمام الفتاة

الفتاة: اانت مين

اعجم بغضب: انتى اللى مين و بتعملى ايه فارض مش أرضك

ج،ت الفتاة بسرعة و ظلت تتعثر بتلك الضحرة و ذاك الطمى و تجرى بهستيرية و هى تبكى

و اعجم خلفها

حتى وصلو لحائط مسدود

اعجم: انتى هتقولى انتى مين ولا تم*وتى انهاردة و شد منها الوشاح الذى يحجب وجهها و كانت المفاجأة

**********

أضف تعليق