رواية خادمة قلبي الفصل التاسع و العشرون 29 – بقلم زهرة عصام

     رواية خادمة قلبي كاملة     بقلم زهرة عصام    عبر مدونة كوكب الروايات 

 رواية خادمة قلبي الفصل  التاسع و العشرون 29

 

مالك دخل وراها و شافهم و قال بصدمة : عملتي فيهم اية يا قادرة اية يا رب العيلة دي

منه قامت من على ريا و بصت لـ مالك و قالت: و مالها العيلة بقي يا حبيبي ملك وقفت جمب منه و شمرت اديها و مستنية مالك يتكلم

مالك : اية يا بنات دا انا حتى بهزر دي العيلة كلها قمرات أصلا و خصوصاً منال

ملك : برافوا ملوكي لحقت نفسك

منه ضربتها على قفاها خلتها طلعت قدام خطوتين و هي بتقول: قولنا نبطل محن بقي

و بصت لـ مالك و قالت: أنت تعرف العيال دي و شاورت على وليد و حازم

وليد : عيال مين اللهي تتشكي في رجلك يا بعيدة اكرشها يا مالك أنا كنا قادرين على واحده جايب لينا التانية ؟

مالك: مقدرش يا قلب اخوك كدا جوازتي هتبوظ

ملك : أهي شوية يا كنافة بالمنجة دي اختي

منه بصت بسرعة لـ و ليد و قالت في سرها: كنافة بالمنجة و كملت بصوت عالي خاطشيبي و جريت عليه

وليد : ابعدي عني بدل ما اديكي بوكس ميعرفوش ملامحك منها

منه بعيون بطلع قلوب: و مالة ضرب الحبيب زي أكل الزبيب

وليد زقها وقعها على الأرض و هو بيقول: حبك برص يا بعيدة امشي من خلقتي أنا مش طايقك أصلاً

منه بصدمة: أنت قد الحركة اللي عملتها دي بس مش مهم هسامحك عشان تطلع حلو في صور الخطوبة

وليد بص لـ مالك سنجده منه و مالك بص للسقف و صفر و هو بيقول: من أعمالكم سِلط عليكم

منه وقفت و هي بتنفض ايديها و حطت ايد على رأسها و هي بتقول: مش عارفه لية حاسة إني ناسية حاجة بصت على ريا ملقتهاش بصت على اوضيتها لقتها بتتسحب لـ هناك و هتقفل الباب

منه : و أنا بقول ناسية اية حلال الله أكبر و جريت لحقتها قبل ما تقفل الباب و جرجرتها من شعرها و قالت: تعالي يا صفرا أنا لسة مخلصتش

ريا : مالك الحقني

ملك زقت مالك على جنب و قالت: على جنب انت معلش يا ملوكي و جريت على ريا كعبلتها و قعدت فوقها و منه ماسكة شعرها بتشد شعراية شعراية تقطعها

وليد وقف جمب مالك و قال: تفتكر هتطلع عايشة

مالك : انا مفتكرش أي حاجه خالص دول اتنين يا ابني و بص على حازم اللي نام على الأرض و قال: صحي الزفت دا و دا وقت نوم

وليد زق حازم برجلة و حازم اتخض و قال: اية البيت بيقع و سمع صوت صراخ ريا وقف جمب اخواته و بص لـ منه بشر و حاب كوباية ماية حدفها عليها و هو بيقول: كدا خالصين

منه بصتله بشر و نطت عليه و هي بتقول: أنت قد الحركة دي طب تعال بقي

وليد جري و شال منه من علية و هو بيقول: ركزي في ناحية واحدة

منه بصتله بمحن و قالت: يا كنافة بالمنجة يا عسل انت هتخطبني امتي

وليد سألها وقعت على الأرض و هو بيقول: هي يا إما هبلة يا إما هبلة.

منه : قامت و هي ماسكة ظهرها و قالت: ماشي يا كنافة بالمنجة ماشي

بعد ساعة كانت وش ريا عبارة عن كدمات من اللونين الأحمر و الأزرق و ملك و ندي بينهجوا من كتر الضر.ب

مالك : خدتي حقك يا معلمة

ملك هزت راسها و قالت: ايوة يا حليوة روحنا بقي بدل ما تلاقي منال ناطة هنا

مالك أخد ملك و منه روحهم و وليد دخل اوضتة يستريح و بمجرد ما غمض عينه شاف صورة منه فتح بسرعة و قال : يلهوي حتي في أحلامي يا بنت الصر’مة انتي

—— اذكروا الله

ملك : أعمل حسابك تتجوزتي بسرعة و تاخدني من هنا بدل والله اسيب عليك منال .

مالك : إن كان عليا عاوز أخدك من دلوقتي أصلاً

منه و ملك طلعوا و منال قاعدة مستنياهم و جنبها ايد المقشة

أول ما شافتهم جريت عليهم و هي بتقول هي دي اللي ساعة يا بنت الصر’مة إنتي و هي

ملك و منه جريوا دخلوا الاوضة و قفلوا على نفسهم و هنا بيقولوا نفدنا

منال: و هو انتوا كدا هربتوا مني صبركوا عليا انتوا الاتنين

—– اذكروا الله

تاني يوم مالك قال لاخواتة أنهم هيزورا ملك و عيلتهم وليد فرح أوي و مش عارف سبب و جهز نفسة وإلا كانه العريس

بص لـ نفسة في المرايا و قال: عسل ياض يا وليد هيقعوا كلهم في حبك كان كل تركيزة في منه وقال: انتي عملتي فيا أية مشوفتكيش غير مرة واحدة بس اية شغلتي تفكيري يا بنت اللظينة

كلهم راحوا زيارة ليهم و منال استقبلتهم بصت لـ حازم قوي و قالت: انت ملك يا عين أمك ضعفان كدا لية هما مش بياكلوك وإلا اية و اية اللى أحمر اللي فعوشك دا

حازم كان لسة هيقول بس منه شاورتله على رقبتها فقال : خبط في عمود بعيد عنك

منال : خد بالك يا حبيبي و انت ماشي

وليد قاعد و بيبص لـ منه من تحت لتحت اللي واخدة بالها بس تقلانة و مبصتش لية ولا مره

وليد في نفسه: مالها دي و كمل القاعدة بملل عشان كان كلامها قليل هي متكلمتش أصلا

منه : أحسن حاجة اتقل علية كدا و هتقل اكتر لحد ما تيجي يا كنافة بالمنجة تعترف بحبك ليا و كملت بهيام هيييح دا انا حبيتك من اسمك هكتب في كارت الفرح الانسة لوح قلب الكنافة بالمنجا

مالك و عيلتة روحوا

فات شهر و مالك و ملك بيجهزوا لـ فرحهم و وليد بيحاول يكلم منه بس هي تقلانة عليه لحد ما في يوم راح ليها الحارة و كانت بتجيب حاجة من المحل و طالعة

وليد : بقولك اية يا عسلية عاوزين نيجي نشرب شاي مع منولة

منه فرحت من جواها بس مبينتش و قالت:- معنديناش شاي

وليد : و مالوا يا عسلية نجيب الشاي و احنا جايين قولي لـ منولة إحنا جايين بليل

وليد جري على مالك عرفة و أخده هو و وليد و نزل اشتري باكتت شاي و طلعوا على بيت ملك

ملك لـ مالك بهمس : جايين تخطبوا اختي بـ باكتت شاي يا مالك لية حد كان قال ليكم إن إحنا عيلة كييفه

مالك : انا معرفش لية وليد وقف جابها بس قال هنحتاجها معندهمش شاي

منال : خير يا مالك إحنا بنام بدري و عندنا ترتيبات الفرح مش كدا

مالك بحرج و ضرب وليد في دراعة علشان يتكلم

وليد : احم احم بصي يا منولة إحنا جايين النهارده نطلب ايد منه ليا و ايدها باكتت الشاي و قال: و أدي الشاي اللي هنشربة

منه كتمت ضحكتها جواها و فرحانة جدا من قرار وليد و أنه دخل البيت من بابه

منال بصت لـ منه لقتها فرحة فقالت:- أنا موافقة يا وليد

وليد : طلب أخير بقي عاوز فرحنا يبقي مع مالك و ملك .

منال اعترضت لكن من كتر الضغط عليها وافقت على الفرح

—– اذكروا الله

و أخيراً جه يوم الفرح و الكل كان مبسوط جدا أهل الحارة اللي على الرغم من أنهم مسببين المشاكل فيها إلا أنهم بيحبوهم و فرحوا ليهم جدا مالك اللي أخيرا اتجوز ملك و وليد اللي مهيبر على الأخر

ملك اللي مش قادره تسيطر على فرحتها و منه اللي مهيبرة مع وليد و نازلة رقص

ملك اخدتها و همست في ودنها متنسيش اللي اتفقنا عليه النهارده يا منه

منه : ابدا دا أنا متحمسة لية جدا

الفرح خلص وسط فرحة الكل و منال اللي بتعيط

ملك : بتعيطي لية يا ماما دا بكره الصبح هناخدك معانا على الفيلا

منال: ابعد عنكم يوم واحد مش مصدقه نفسي

منه : خلاص بقي لحسن هعيط انا كمان

سكتوا منال بالعافية و حازم روحها و رجع الفيلا لوحده و هو مبسوط و بيقول: اليوم خمر و نساء و البيت هيبقي فاضي

مالك أخد ملك و طلعوا جناحهم في الاوتيل

و وليد أخد منه و طلعوا جناحهم في الاوتيل

ملك و منه قالوا لـ مالك و وليد أنهم هيغيروا

عند مالك

قاعد متوتر جدا و مستنيها تخرج

مالك: هي اتاخرت كدا لية و نادي عليها

مالك: ملك يا ملك

ملك خرجت و هي لابسة عباية رجالي و نفس استايل جميلة

ملك : نعمين يا سعادة البيه الحليوة

مالك فتح بوقه من الصدمة و بعد ما استوعب ضحك و حضنها و قال: قلب سعادة البيه الحليوة انتي ملكتي قلبي من أول يوم دخلتي فيه مكتبي

” .. كُنت تعملي لدي خادمة و لكن حينما عشقتك اسميتكِ خادمة قلبي.. “

عند وليد

قاعد مستني منه مسك مذكرته و كتب

“… امتلكتي الفؤاد منذ أول لقاء.. ازداد عشقك داخلي يوماً بعد يوم.. و اليوم اصبحتي على أسمي فهنيئاً لي بكِ و هنيئا لكِ بي معشوقتي…”

وليد : اية يا منه بتخترعي الذرة جوه

منه خرجت و كانت نسخة من ملك

منه : نعم يا سعادة البيه كنافة بالمنجة طلبتني يخويا

وليد اتصدم من منظرها و قال بصراخ: جميلة تاني لااااااااا

كان بودي أقول يتبع لكن لكل بداية نهاية فتوكم بعافية

هستني الريفيوهات في الجروب 🥺👍

تــمــت بــحــمــد الــلــه

الـــنـــهـــايـــة

أضف تعليق