Ads by Google X

القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية احببت قلبا ليس لي الفصل الثالث عشر 13 - بقلم سهيله مصطفى

 رواية احببت قلبا ليس لي (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر كوكب الروايات بقلم سهيله مصطفى 

رواية احببت قلبا ليس لي الفصل الثالث عشر 13 

"أحببتُ قلباً ليس لي" 
 البارت ١٣
أمير: لي يعني وفرح مالها قصي انت عارف حاجة انا مش عارفها 
قصي:........... 
أمير: نعم بتقول إي؟!! 
قصي: زي ما سمعت فرح مش بتحبك يا أمير 
أمير: وإنت إي اللي عرفك إنها مش بتحبني 
قصي بتوتر: ع عادي إحنا أصحاب ومقلتش إنها بتحبك
أمير:يعم الحب هييجي بعد كدا المهم إنها وافقت عليا 
قصي:وافقت عليك إزاي؟!هي فرح تعرف إنك هتتقدملها
أمير:أكيد أومال كنت هروح كدا وخلاص أنا إتكلمت معاها وقالتلي أقابل والدها واللي هيقولوا هي موافقة عليه 
قصي:ربنا يقدملك اللي فيه الخير يا صاحبي 
أمير:ها هتيجي معايا ولا إي 
قصي:طيب إنت هتروح إمتا؟!
أمير:النهاردة بالليل إن شاء الله 
قصي:لا مش هينفع النهاردة...النهاردة خطوبة زين وكلنا هنروح وعمو أحمد والعيلة كمان هيروحوا وإنت برضو هتروح فخلينا نأجلها لبكرة وهروح معاك إن شاء الله 
أمير:معلش يا قصي هتقل عليك بس إنت عارف إن ماليش غيرك بعد م أهلي ماتوا وعمي رفض إني أكون إبن ليه بسبب الخلاف اللي كان بينه وبين بابا 
قصي:أمير إنت عارف إنك أخويا مش صاحبي ولو سمعت الكلام دا تاني هزعلك مني جامد 
أمير:ودا العشم برضو يا قصي 
..عند فرح كانت بتكلم دموع 
دموع:يعني إي مش هتروحي الخطوبة 
فرح بملل: والله يا دموع ماليش نفس ومش عايزة أروح 
دموع: م هو علشان الملل تعالي غيري جو وأهو نقعد مع بعض شوية 
فرح: والله مش عارفة بجد مش حابة أروح ولا أشوف الزفت دا 
دموع بإستغراب: مين الزفت دا 
فرح: قص قصدي آدم أخوكي هو فيه زفت غيره 
دموع بضحك: بس آدم قالي إنكم إتصالحتوا وبقيتوا أصحاب اوي كمان 
فرح بضحك مصطنع: آه بس برضو هيفضل رخم 
دموع: خلاص بقا نتقابل في الخطوبة ولا أقولك إنتي تيجي ونلبس هنا ونمشي سوا 
فرح: آه أجيلك وإنتي تقوليلي معلش يا فرح قصي هيوصلني وقصي هيعمل وقصي هيسوي 
دموع بضحك: هو فعلا قالي إنه هياخدني 
فرح بوجع: خلاص يستي أنا هروح مع بابا حبيبي بدال م أبقى زي العازل بينكم 
دموع: خلاص نتقابل هناك بقا 
... في ڤيلا الراوي 
جنى: يعني إي يا حنين 
حنين: يعني مش هروح وخلاص 
جنى: مينفعش طيب هتقولي لعمو ول قصي إي هيشكوا في الموضوع وهيسألوكي عن السبب
حنين بدموع: هخترع أي حاجة بصي هقولهم إني تعبانة ولم تكمل كلامها وفونها رن أخذته وطلعت من الغرفة 
حنين: ألو السلام عليكم 
آدم بإبتسامة: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته إزيك يا حنين عاملة إي 
حنين: الحمد لله إنت عامل إي 
آدم: كويس الحمد لله بس مال صوتك إي الخنقة دي
حنين: ها لا أبدا مفيش دا انا تعبانة شوية 
آدم: كنت متأكد إني هرن ألاقيكي كدا 
حنين بوجع: والله مش قادرة يا آدم خطوبته النهاردة كنت المفروض أبقى أنا العروسة كان زماني هلبس دبلته النهاردة اللي بقيت من حق منسة 
آدم بوجع هو الآخر وهو يسمعها تتحدث بهذا العشق عن رجل غيره: دا نصيبك يا حنين ولازم ترضي وإحنا إتفقنا على الكلام دا إتفقنا إنك لازم تكوني أقوى من كدا علشان تقدري تنسي 
حنين وقد عملت أن كلماتها تجرح آدم 
حنين: والله بحاول وطول م أنت جنبي مش هضعف تاني وهتقوى بيك يا آدم 
آدم بفرحة: وأنا والله هفضل جنبك على طول ومش هسيبك أبدا وهتروحي الخطوبة النهاردة وهتثبتي لنفسك وليا إنك مش ضعيفة أبدا 
حنين وكانت هترفض بس إتراجعت: تمام هروح علشان أشوفك هناك 
آدم بفرحة: هكون في إنتظارك يلا سلام يا حنين 
حنين: سلام يا آدم 
وبعد م قفلت مع آدم قالت في نفسها: والله هحاول أنساه علشان نفسي أولا وعلشان آدم اللي بيحاول علشاني أنا كمان هحاول علشانه هحاول أنسى زين وأبدأ صفحة جديدة بمشاعر جديدة للشخص اللي بيحبني 

حل المساء والجميع يحضر نفسه لخطوبة زين والذي يعتبره الجميع فردا من العائلة 
... في منزل زين كانت التحضيرات إنتهت وبدت حديقة المنزل وكأنها أفخم القاعات.. بدأو المعازيم بالقدوم وكان أول من حضر هم عائلة الراوي بإستثناء قصي الذي ذهب لإحضار دموع 
عند قصي رن على دموع 
قصي: دموع بقالي ساعة واقف تحت الڤيلا مخلصتيش لدلوقتي هنروح نلاقي زين اتجوز مش خطب بس 
دموع: أهو يا قصي نازلة بص وراك كدا 
قصي: أخيرا نزلتي أنا زهقت من الوقفة 
دموع: معلش بقا بس إي رأيك فيا النهاردة 
قصي: تبارك الله جميلة أوي يا حبيبتي 
دموع: ومالك بتقولها كدا لي ولا أكون مش حلوة دا الفستان دا إختارته ليا فرح 
كانت دموع ترتدي فستان من اللون الأزرق الغامق على حجاب أبيض مع لمسات ميكاب رقيقة فبدت جميلة جداً 
قصي: طيب يلا علشان منتأخرش 
وصل دموع وقصي في نفس لحظة وصول سيارة ياسين وفرح.. نزل قصي من سيارته مع نزول فرح من سيارة أخيها 
قصي بإنبهار في نفسه: بسم الله ما شاء الله دا إي الجمال دا حورية فعلا 
كانت فرح ترتدي فستان من اللون الزيتي الغامق مع حجاب من نفس اللون ولكن بدرجة أفتح بقليل فتطابق الحجاب مع لون عينها الأخضر الوهاج فبدت كأميرة فاتنة
فرح في نفسها: زي القمر كعادتك يا قصي وفجأة نزلت دموع من سيارة قصي لتفيق فرح وتستغفر ربها وتقول خلاص بقا دا خطيب صاحبتك اللي في مقام أختك 
سلمت فرح على دموع وأعجبت كلا الفتاتين بهيئة بعضهما  وفجأة قصي: إزيك يا آنسة فرح 
فرح: أهلا يا قصي بيه وأمسكت بيد أخيها وذهبت للداخل
قصي بغيظ: دي مالها دي بتتكلم بالطريقة دي معايا 
دموع: يلا يا قصي وذهبوا أيضاً للداخل 
في مكان ما بالداخل 
# أنا مش قولتلك متتصلش عليا تاني ولا البعيد مش بيفهم
*إنتي عارفة إني بحبك 
# بس أنا مش بحبك ومش طايقاك إبعد عن طريقي أحسنلك ومن غير سلام وأغلقت الهاتف في وجهه 
وادرات وجهها لتذهب وفجأة وجدت شاب أمامها 
# إنت؟!

كان آدم جالس ينظر في كل مكان حتى سمع صوت من خلفه 
حنين: آدم إزيك 
آدم بإرتياح: أخيراً جيتي فكرتك مش هتيجي وزعلت أوي لما شوفت أهلك من غيرك 
حنين: أنا وقفت برة لأن كنت بكلم صاحبتي بعيد عن الدوشة 
آدم وقد لاحظ هيئتها: بسم الله ماشاء الله إنتي جميلة أوووي يا أوزعة
كانت الاوزعة قصدي حنين ترتدي فستان من اللون الاسود فتناسب تماما مع بشرتها البيضاء وعيونها الخضراء 
حنين بخجل: شكرا يا آدم دا من ذوقك 

 إنت؟! 
*إنتي بتعملي إي وتكلمي مين 
 بدموع:....... 
*إنتي بتقولي إي؟!!! 
بقلم /سهيلة مصطفى 
يُتبع......

  •تابع الفصل التالي "رواية احببت قلبا ليس لي" اضغط على اسم الرواية 

reaction:

تعليقات