القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حين تقع في الحب الجزء الثاني 2 الفصل الثامن 8 بقلم ندى على

 رواية حين تقع في الحب الجزء الثاني الفصل الثامن

رواية حين تقع في الحب الجزء الثاني الفصل الثامن




البارت الثامن 
للكاتبه /ندي علي حبيب 

في الصباح في منزل منير الالفي 

نور والبنات في المطبخ بيحضرو الفطار 

نور :نسمه اعملي انتي الشاي متنسيش لبن عاصي 

نسمه :اكيد 

نورهان :وانا اعمل ايه 

نور :انتي ضفيتنا يا حب اعدي علي ما الفطار يخلص 

عاصي بصوت :انت اللي حيوان وكلب وزباله 

اسر بغضب:ولا اسكت احسن اقسم بالله اجي ارزعك بالم 

عاصي بغضب:تقدر 

نور بتبعدهم عن بعض :والله عال يا دكتور منك ليه 

اسر بغضب:سبيني اروح اموته الثانيه دي 

غسان واقف مربع ايده بغضب:سبيه يانور واختفي من قدامي 

نور بخوف عليهم خبت الولاد وراها :غسان هما كانو بيلعبو اكيد ميقصدوش صح 

عاصي بغضب:بابا هو اللي غلطان واحد غبي 

غسان رفع ايده وضربه بالم 

نور بصوت :غساان 

غسان بغضب:اخفي من قدامي ومتقفيش بيني وبين عيالي فهمه 

نور بغضب:دول عيالنا مش عيالك لوحدك وانا امهم وعرفه ايه اللي حصل خناقه عاديه بينهم عادي تفهمهم مش تقوم تضربهم لازم تفهم ازاي تتعامل مع الولاد 

غسان بغضب شديد رفع ايده وضربها بالم 

منير بغضب :غساااان طب احترم وجودي ووجود امك علي الاقل 

قاسم :نسمه خدي الولاد علي جوا 

نسمه اخدت الولاد اللي مرعوبين 

منير بغضب :في ايه اللي بيحصل كل يوم خناقه شكل كل يوم موضوع جديد ايه الحياه دي 

نور ودموعها نازله علي خدها راحت علي منير :انا اسفه يا بابا وطلعت علي شقتها وطلعت وراها نورهان 

عمر :غسان مينفعش تضربها قدمنا علي الاقل مهما كان احرجتها 

غسان بغضب :يعني انتو كلكو شايفني انا اللي غلطان وطرقتها الزفت دي ايه رايكو قدام العيال انا فاهم بعمل ايه مع الولاد عارف لما اضربهم بضربهم ازاي تدخل ليه هو انا مش خايف عليهم 

قاسم :انت غلطان انك تمد ايدك عليها وهي غلطانه متدخلش بينك وبين ولادك مهما حصل 

عمر :المهم موضيعك انت ومراتك حرين انا استأذن انا ومراتي ويا داخل بين الراجل ومراته مش هينوب غير خراب البيوت 

قاسم :ياعم خليك هتروح فين لسه بدري 

عمر :ياجدع دا الواحد عاش اكشن اليومين دول معشوش في حياته اروح اشوف امي واختي بقي 

غسان :ياعم خليك نفطر حتي 

عمر بضحك :اصل سيادة جنابك هتخلينا نفطر بحترام ورن علي نورهان 

...................
في شقة نور 

نور بتلم هدومها في شنطه بعياط وقهر وايده معلمه علي خدها 

نورهان بغضب وهي بتشيل الهدوم :نور اهدي هتروحي فين دا بيتك لو هو عاوز يمشي هو حر لكن انتي لاء علشان خاطر ولادك حتي 

نور بعياط وهي بتقفل الشنطه :يا نورهان انا اتحملت زياده عن طاقتي عصبيته ضربه ليا لكن انا انسانه بحس وعندي مشاعر انا غلطان ان خايفه علي ولادي من غضبه 

نورهان اخدتها في حضنها وردت علي عمر :الو ايوا يا عمر 

عمر :انزلي يا حب علشان نروح بقي 

نورهان :حاضر يا حبيبي نزله اهو وقفلت 

نور بعياط :نورهان اسفه بس سبيني اروح عند ماما شويه ارتاح حتي 

نورهان بقلة حيله :يلا يا نور دماغك اكبر مني ومش هتسكتي ونزلت معاها 

......................
تحت في شقة نفين 

غسان عمال يشرب سجاير بغضب ويطفي ونسمه قعده مع الولاد في الغرفه وعمر مستني نورهان قدام الباب ومنير وقاسم قعدين في الصالون مع غسان 

عمر :رايحه فين يا نور 

نور :نزله اخد ولادي علشان راحه عند ماما استني علشان توصلني في طريقك اسر عاصي اسر تعالو 

اسر وعاصي طلعوا بخوف وبصو لأبوهم اللي قام وقف من مكانه بغضب 

غسان بغضب:خير راحه فين 

نور بعدم اهتمام :عاصي اسر تعالوا يا روحي يلا 

عاصي واسر لسه هيروحو 

غسان بغضب ضرب الباب بايده :انا مش بتكلم 

نور بخوف :انا مبتكلمش معاك انا بنادي ولادي علشان ترتاح في بيتك 

غسان :اه طب يلا اطلعي الشقه علشان اعرف اتكلم 

نور بعياط :مفيش كلام بينا انا مش طالبه منك حاجه غير اروح عند ماما بولادي عاوز ايه مضايق من وجود اكيد عدمه يريحك 

غسان :تمام عوزه تروحي تروحي لوحدك ولادي مش طالعين 

منير قرب عليها بحب :ولو انا اللي طلبت منك تفضلي هترفضي طلب الراجل العجوز دا 

نور ضحكت بحزن :بس يا بابا انت شايف 

منير :انا بقول علشان خطري مش علشانه

نور هزت راسها بقلة حيله ومنير حضنها ودا ذاد من غضب غسان جداً 

منير :يلا خدي عيالك واطلعي شقتك 

نور اخدت اسر وعاصي ورجعت تاني بس بغضب منهم 

عمر اخد نورهان ومشو 

....................
في المخزن تحت 
عربيه كبيره بتنزل الدقيق 

غسان :هنفضل طول النهار بنزل في شويه الدقيق يارجاله ولا ايه 

الحج ثروت بضحك:العالم كله معندوش عضلاتك يا باشا 

غسان :نشني عين جيب اجلي يا عم ثروت المهم تعالي يلا نتحاسب ونعرف ليك ايه 

الحج ثروت :انا متفق مع الحج هتخدو الدقيق 5000 الطن 

غسان :ودول 4 طن يعني 20 الف ودي شيك يا باشا 

الحج ثروت :طول عمرك حقاني يا غسان 

نور كانت بتنشر هدوم في البلكونه غسان بص فوق وشفها وقال في سره :معقول الحب بيعمي 

منير :غسان اطلع انت بقي يابني ارتاح احنا كدا كدا خلصنا 

غسان :تمام يابا وطلع علي الشقه دخل لقي هدوء عرف ان الولاد نايمين راح دخل علي الغرفه بتاعته وقلع القميص وعضلات صدره وبطنه البارزه وراح نام علي السرير بتعب 

نور دخلت :لو سمحت ممكن تجيب هدومك علشان اغسلها 

غسان من غير نقاش شدها عليه :وليه لو سمحت انا جوزك وانتي عرفه عصبيتي 

نور :ابعد سبني ايوا فعلاً عرفه انك كل خاجه بقت بالعصبيه والضر*ب 

غسان حط شعرها ورا ودنها وباس رقابتها :طب اعمل ايه لما اشوف ولادي بيتخانقو واجي اتكلم مراتي تقف في وشي 

نور :عاصي بيترعب منك واسر نفس الشيئ 

غسان :يا روحي لازم يخافو عرفه لما كنا انا وقاسم نتخانق رغم انه مش اخويا بس كنت بضر*ب واتعاقب علشان كدا احترمنا بعض انا وهو طول حياتنا 

نور :بس عاصي لسه صغير ومش عارف حاجه 

غسان :علي فكره بقي عاصي هو انتي نفس الدماغ

نور بدموع :وبتضر*بني ليه 

غسان :يعني لما اكون بتكلم مع الولاد حتي لو بموته*م متقفيش معاهم ولا في وشي 

نور :انا خوفت عليهم 

غسان مسك خدها اللي ضر*بها فيه وباسه :اسف يا دنيتي 

نور بدموع دفنت وشها في رقابته :لاء علشان انت وجعتني وانا مش هكلمك تاني حتي لو ايه حصل 

غسان بحركه خبثه بقت تحته 

نور :انت بتعمل ايه 

غسان فك ازرار هدومها:ولا حاجه ورمي هدومها وانفض علي شفتيها بشتياق وحب 

نور :غسان سبتي خليني اقوم 

غسان بتوهان :هششششش اسكتي وانفض مره اخري علي شفتيها بقوة لكن استسلمت نور لمن تعشقه بكل ما في عيوب 
.....................

في شقة نسمه 
كانت وقفه في المطبخ بتعمل اكل ايجه قاسم من وراها برومانسيه وباسها من رقابتها وحضنها 

قاسم :عمري بتعمل ايه كدا 

نسمه ببتسامه :بعمل اكل علشان احنا مأكلناش 

قاسم باس خدها :عمري ياولاد المهم لسه كتير 

نسمه :خلصت خلاص يا روحي 

قاسم مسك ايدها :تعالي بس هقولك 

نسمه :في ايه الاكل علي النار 

قاسم بخبث:بلا اكل بلا بتاع تعالي هقولك 

نسمه بخجل :انا جعانه ومليش دعوه 

قاسم حملها واتجه الي الغرفه تباعهم :قال اكل قال 

يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية حين تقع في الحب الجزء الثاني" اضغط على اسم الرواية



reaction:

تعليقات