القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية صغيرة الاسد الفصل الثامن بقلم رنا احمد

 

رواية صغيرة الاسد الفصل الثامن

من أمام دوار الصعيد ..
كانت تجلس عشق مع اسد بدموع والم وهي تحكي ابشع سنوات حياتها ..
فلاش باك ...
في منزل جلال والد عشق ..
كانت تجلس ناديه بدموع والم وهي تحتضن ابنتها عشق الذي تبلغ من العمر خمسه عشر سنه .
رشدي بخبث /اطمني ي ست ناديه انتي وعشق في عنيا ده جلال الله يرحمه كان اخويا .
ناديه بحزن /تشكر ي استاذ رشدي ده العشم برضه .
بعد مرور شهرين .
عشق بدموع /انتي فعلا يا ماما هتتجوزي عمي رشدي .
ناديه بابتسامه /عشق ي حبيتي عمو رشدي بيحبك زي بابا الله يرحمه وهيجبلك كل الي انتي عايزاه .
عشق بدموع/بس انا مبحبوش ي ماما ابوس ايدك بلاش .
ناديه بحزن /ي حبيبتي الفلوس الي معانا مسيرها تخلص واحنا محتجين سند وعمك رشدي راجل كويس اوي وبيحبك ي حبيبتي .
باك ..
عشق بدموع وقهره /وفعلا اتجوزته فضل اول سنتين كويس اتاريه بيسحب في فلوسنا اول باول لحد ما ظهر علي حقيقته خلا امي ادمنت كنت بشوفه وهو بيذلها علشان يديها الجرعه كرهت حياتي وكرهت امي لحد ماستغلني انا في كل شغله الوسج وبقا بيهدنني بيها لحد مخفاها عني خالص ومن ساعتها وانا بعمل اي حاجه علشان أوصلها ومش عارفه .
اسد بحزن عليها /كل ده شوفتيه .
عشق بدموع/واكتر ي اسد واكتر بس انا عارفه نهايتي خلاص بس المهم امي امي ي اسد عايزه أنقذها .
اسد وهو يمسك يدها بحنان /اطمني ي عشق اوعدك أننا هننقذها والكلب ده نهايته هتكون علي أيدينا .
عشق وهي تسحب يدها بارتباك /يارب ي اسد يارب .
ام حميده بمرح /واه واه عاد طب اتحشموا كده خوشوا الدوار .
اسد بضحك /ههههه ايه ي ام حميده فضحتينا في المكان عجبك كده .
عشق بابتسامه ولا اول مره السعاده تتدخل قلبها /وانا ذنبي ايه .
ام حميده بابتسامه /خودوا كوزين الدره العسل يستاهلوا بقكم .
اسد بابتسامه /تسلمي ي ام حميده حلو اوي .
عشق بابتسامه ومرح/واه عاد ي اسد قصدك جوي جوي .
ام حميده بضحك/هههههه واه عاد دي مراتك طلعت حلوه في الصعيده اهي ي اسد فوتكم بعافية بقا لاني هروح انام .
اسد بابتسامه/انتي بقا عرفتي الصعيدي منين .
عشق بتعب ونعاس/بعدين لاني عايزه انام .
اسد بابتسامه/تمام انا لازم انزل القاهره اوعدك اني مش هتاخر .
عشق بخوف /هتسبني انا معرفش حد هنا .
اسد بابتسامه/مش عيب واحده زيك تخاف ولا ايه .
عشق بحزن /انا أضعف خلق الله .
اسد بابتسامه /لا ابدا انا عايزك قويه لازم انزل لازم اظبط اموري هناك وهرجع بكره انشاء الله علطول خالي بالك من نفسك .
عشق بابتسامه حزينه /حاضر .
/////////////////////////////////////.
في فيلا رشدي مهران 💥💥💥💥💥.
في غرفه تحت الارض ....
كانت تجلس تلك المسكينه الذي أصبحت كالمومياء من قله الطعام والحزن والوجع الذي كسرها لسنوات .
رشدي بغضب وغيظ /غلطه عمري أن اتجوزتك وربت الحيه بنتك .
ناديه بالم وضعف /ها كل ده والي شوفته انا وبنتي وكانت غلطتك انت دي غلطه عمري انا انا الي دخلتك في حياتي انا وبنتي لحد مادمرتها خادت فلوسنا انت شيطان شيطان .
رشدي وهو يمسكها بغضب /بقولك ايه ي بنت الكلب انا مش ناقص واحده زيك تتكلم بنتك هربت مني غارت في انهي مصيبه .
ناديه بسعاده /هربت ربنا يساعدك ي بنتي ويوقفلك ولاد الحلال ويحميكي ي عشق .
رشدي بغضب /انطقي ي وليه لاحيب اجلك .
ناديه بكره /مش هقولك ي شيطان مش هقولك .
رشدي وهو يدفعها بغضب /ماشي هي اكيد مع حضره الظابط ونهايتهم علي ايدي هما وعائله المنشاوي كلها ..
/////////////////////////////.
في فيلا الشناوي ....
في غرفه شمس  ....
قمر بغضب وغيظ /انتي بتهرجي صح واضح انك اتجننتي .
شمس برجاء /وطي صوتك ي قمر فيه ايه .
قمر بغيظ /فيه ايه في انك خلاص اتجننتي ي عني ايه هتتجوزي جاسر وانتوا شرطين انك متخلفوش ده كلام .
شمس بدموع /انا بحب جاسر اوي ي قمر وانتي عارفه وبعدين كلامه مقنع .
قمر بغضب /مقنع ولا علشان العقده الي عنده من موت أخته وأمه براحته خلاص يروح يتجوز واحده تانيه بس الي انا متاكده منه ان مفيش واحده هتوافق وترخص نفسها غيرك .
شمس بصراخ ووجع /علشان بحبه ي قمر بحبه ومش عايزه غيره وأبوس ايدك ي قمر انتي اختي اقفي جنبي واوعي حد يعرف حاجه فاهمه .
قمر بحزن /ي شمس انا زعلانه علشانك ي حبيبتي .
شمس بدموع/انا واثقه اني هقدر اغير الفكره دي بعدين ي قمر ونخلف انا واثقه ي قمر بس ارجوكي اوعي حد يعرف حاجه .
قمر بحزن /حاضر ي حبيتي حاضر .
/////////////////////////////.
في غرفه ميسره ...
كانت تلتفت يمينا ويسارا بغيظ .
ميسره بغيظ /اهو قصر كبير وعريض ومش حاطين حته أوله الناس تشرب منها ايه إلبخل ده اووف انزل المطبخ اشرب .
في ممر الغرف ..
كانت تسير ميسره لتصدم ببرق .
برق بغيظ /مش تفتحي .
ميسره بغيظ /استغفر الله العظيم يارب من بين كل الي موجودين في البيت مفيش غيرك انت الي تتطلع قصادي اوعا كده خليني اشرب .
برق بهمس وغيظ وهو يسير الي غرفته /تشربي السم ي بعيده .
ميسره بغيظ /ان شاء الله انت ي بعيد .
في المطبخ ...
كانت تسرب ميسره ليسير اسد الي الداخل .
اسد باستغراب /مساء الخير .
ميسره وهي تلتفت إلى الخلف لتفزع مما تراه لتصبق المياه بفزع في وجه اسد .
اسد بغيظ /ايه ي مجنونه انتي .
ميسره وهي تنظر إليه بفزع لتصرخ /عفررررريت عفررريت ي أما .
لتسرع الي الخارج تحت نظرات اسد المستغربه .
ميسره بفزع وصراخ /عفررريت الحق ي رعد بيه الفيلا مسكونه بعفريت شبه برق بس علي انضف .
برق بغيظ /عفريت لما يشيلك ي بعيده .
فله بفزع /فيه ايه عفريت ايه .
رعد بقلق /فيه ايه .
اسد باستغراب /مين دي ي جماعه .
ميسره بفزع /انت بتتكلم كده ازي .
برق بغيظ /ده اسد اخويا التؤام ي غبيه .
ميسره باحراج /احممم اخوك التؤام انا اسفه والله مكنتش اعرف انا قولت برضه ازي عفريت برق يكون مز ونضيف كده .
برق بغيظ /اسم الله عليكي ي بتاعه السمك .
اسد بابتسامه /هي مين دي ي جماعه محدش قالي .
رعد بجديه /دي ميسره ي اسد بنت عمك سيد .
ميسره بإعجاب ومرح وهي تمد يدها/انا ميسره حته سكره عندي محل السمك بتاعي وحياه غلاوه امك لتنورني .
برق بغيظ /الكشك بتاعك بقا محل .
اسد بابتسامه /وماله اجي ي ستي عن اذنكم لاني لازم انام تصبحوا علي خير .
ميسره بهيام ومرح /اه ي أما علي جماله صحيح البطن قلابه هو حد يقول البطن الي تجيب الغزال ده تجيب العجل ده .
برق بغيظ شديد/عجل في عينك ي بومه .
رعد وهو يكتم ضحكاته بصعوبه/خلاص خلاص يلا كله يطلع علي أوضته .
///////////////////////////////.
في كافتيريا المستشفى .
كانت تجلس جنه وحازم ..
جنه بغيظ /ممكن اعرف سعادتك جيت ليه اظن انك اعتزرت وانا قبلت خير .
حازم بابتسامه/انا كان لازم اعتزر عن الي حصل وصدقيني انا مكنش قصدي بس بصراحه الموضوع مش كده بس .
جنه باستغراب /قصدك ايه .
حازم بجديه/جنه انا بصراحه عارفك من زمان وكنت بشوفك كتير مع قمر بس لاني عارف انك محترمه كنت دائما بقلق اني اكلامك لحد ما قررت اني خلاص مش هستنا .
جنه بقلق /حازم انت عارف فرق السن بينا قد ايه .
حازم بابتسامه /ميهمنيش كل ده كل الي يهمني انك توافقي صدقيني ي جنه انا عايز اتغير علي ايدك عايز اكون حازم جديد ارجوكي توافقي  .
جنه بشرود وقلق /سبني افكر ي حازم .
حازم بابتسامه /ماشي بس مش هسيبك كتير ده انا مصدقت .
///////////////////////////////////.
في شقه سليم ...
كانت تسير رحمه بارتياح وهي تمسك بوالدتها .
رحمه بابتسامه /مشاء الله الشقه حلوه اوي ي سليم بيه .
سليم بابتسامه /ايه رايك ي ست صباح .
صباح بابتسامه/زي الفل ي ابني ربنا يزيدك يارب .
سليم بارتياح /ربنا يخليكي ي ست الكل كل حاجه موجوده والشقه اعتبروها بتعاتكم.
رحمه بابتسامه /تسلم ي سليم بيه .
سليم بابتسامه /فيه مشوار مهم لازم اروحه وبعدين هاجي ومعايا الدكتور علشان نطمن علي ست الكل .
صباح بحنان /ربنا يخليك ي ابني .
رحمه بقلق /هتروح ل رامي خالي بالك من نفسك ده شراني .
سليم بابتسامه /متقلقيش عليا خالي بالك انتي بس من نفسك ومن والدتك عن اذنك .
رحمه بابتسامه وسعاده/مع الف سلامه .
//////////////////////////.
في فيلا عامر ...
كان يسير رامي بقلق شديد وهو ينظر في ساعته ينتظر مكالمه رحمه بفارغ الصبر لينصدم ممن يأتي في ذلك الوقت ليفتح رامي لينصدم بشده .
الظابط بغضب /اتفضل معانا ي استاذ رامي.
رامي بقلق /علي فين ي حضره الظابط .
الظابط بحده /لاما تيجي معانا هتعرف .
/////////////////////////////.
في القسم ....
كان يجلس سليم بثقه وهو ينظر إليه بثقه وشماته .
الظابط بغضب /طبعا صوتك ده ي رامي بيه .
رامي بغيظ /لا مش صوتي .
الظابط بغضب /لا صوتك وحضرتك متهم بتلفيق تهمه ل سليم الشناوي ي عني سعادتك هتشرف في السجن .
اكتب ي ابني .
سليم بهمس وشماته/غبي هتفضل طول عمرك غبي وفاكر نفسك انك تقدر تقف قصادي .
رامي بغيظ وتوعد /كسبت الجوله دي ي سليم بس اوعدك الضربه الي جايه هتبقا قاضيه ..
/////////////////////////////.
في معرض قمر ...
كانت تجلس قمر وهي تنظم لوحاتها .
مراد بابتسامه /ازيك ي فنانه .
قمر بابتسامه/بشمهندس مراد ازي حضرتك .
مراد بابتسامه /انا الحمد لله بخير بس كنت محتاج اتكلم معاكي شويه .
قمر بابتسامه/اتفضل .
مراد بابتسامه /افضل نتكلم بره ممكن .
قمر بابتسامه /ممكن .
//////////////////////////////.
صباحا في الصعيد ..
كانت تقف عشق وهي تصب كاس القهوه ليقاطعها طرق الباب .
عشق بلهفه /اكيد اسد لتسرع لتنصدم بام حميده .
ام حميده بابتسامه/صباح الفل ي عروسه .ص
عشق بابتسامه /صباح الخير ي ست ام حميده اتفضلي .
ام حميده بابتسامه /الفطور ي يا ست العرايس امال فين اسد .
عشق بارتباك /اسد نزل القاهره .
ام حميده باستغراب /واه عاد حد يسيب عروسته كده .
عشق بابتسامه /معلش ظروف قوليلي ي ام حميده انتي تعرفي اسد من زمان .
ام حميده بابتسامه/يوووه من زمان جوي من هو عيل صغير البيت ده اشتراه رعد بيه من زمان جوي واسد هو الي بيجي هنا علطول ومن ساعتها وبقا ابني الغالي واي حد بيعوز حاجه بيقوله وهو بينصر الغلابه علطول والكل هنه بيحبه .
عشق بابتسامه وسعاده/هو فعلا يتحب .
ام حميده بابتسامه/بقولك ايه عاد متيجي تقعدي حدانا لحد م اسد يجي البنات بيخبزوا تيجي .
عشق بسعاده ولهفه/ماشي يلا .
///////////////////////.
في فيلا رشدي مهران 💥💥💥💥💥💥💥.
كان يتحدث في الهاتف بغضب شديد .
/اسمع انا عايزعم ميقموش منها عايزها كوم رماد فاهم .
ليغلق هاتفه ليتحدث بشر /وده هيكون اول مسمار في نعش اسد المنشاوي ...
///////////////////////.
في دوار الصعيد .
كان يسير اسد الداخل بابتسامه وهو يحمل اكياس بيده /عشق ي عشق لكن لا يوجد رعد ليرمي الاشياء الذي بيده بعنف ليصرخ برعب وخوف /عشششششق
يتبع الفصل التاسع اضغط هنا
الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية كامله"رواية صغيرة الاسد " اضغط علي اسم الروايه


reaction:

تعليقات