القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشقت العمدة نور الفصل الاول بقلم رنا احمد

   

رواية عشقت العمدة نور الفصل الاول

في الصعيد .
في قصر وهدان كبير الدباح .
في غرفه وهدان .
كانت تقف زوجته سعديه وهي تساعده في ارتداء عبايته وعمته ليلاحظ وهدان شرودها .
وهدان باستغراب /مالك عاد ي سعديه شكلك مش زينه .
سعديه بحزن /هكون زينه كيف ي حاج وحال بتي كده .
وهدان بعصبية/مالها نور دي بت بمائه راجل متحمله مسؤوليه بلد بذاتها .
سعديه بحزن/وانا ايه فيدتي في كل ده عاد دي بتي الوحيده عايزه أشوافها متهننه في بيت جوزها وأشوف عيالها حوليا كده البت خلاص نست أنها بت وبقت شايفه نفسها راجل طول الوقت ي حاج .
وهدان بوجع وكسره/انتي بتعيرني اني مخلفتش الواد ي سعديه بتعيرني بعجزي الي حوصل بعد ماخلفت نور .
سعديه بلهفه /ينقطع لساني لو ده قصدي انا بقول أن حسك في الدنيا ليه نور تبقا كده .
وهدان بعصبية/انا مش عايز حديد في الموضوع ده واصل سبق وانتي عارفه انا ليه عملت كده كان لازما اخلي نور خلف ليا ولا كنتي عايزه العمده تتنقل ل بدران وولاده واموت انا بحسرتي .
سعديه بحنان /بعد الشر عليك ي سيد الناس حقك عليا يلا عاد علشان نفطروا .
في غرفه العمده نور 💪💪💪💪.
كانت تقف أمام المراه بقوه وتحدي فهي فتاه قويه للغايه قد تحددت كل الصعاب وتخطت كل أحلامها من أجل ابيها من أجل ذلك البلد الذي تعلم لولا حدوث ذلك لكانت ذلك البلد وقعت في يد من لا يرحم ولكنها اخاذت عهد أمام الله أن تكون دائما رمز العداله لذلك البلد .
ريم بابتسامه /صباح الخير ي جناب العمده .
نور بابتسامه/كيفك ي بنت خالي .
ريم بابتسامه /زينه جوي جوي بقولك ايه عايزه منك خدمه .
نور وهي ترتدي عبايتها /جولي بس اخلصي انا مش فاضيالك .
ريم بابتسامه ورجاء/ابوس يدك تكلمي عمي يوافق اني اروح الجامعه .
نور بابتسامه وحنان /واه عاد عليكي مقولتلك هكلمه انا وعدته اني هعرف احميكي زين والي حوصل قبل كده مش ممكن يحصل واصل .
ريم بعصبية/وان كان ذنبي ايه عاد علشان عمي يمنعني من الجامعه .
نور بابتسامه وتوعد/ابوي خايف عليكي يا ريم بس متقلقيش واصل الزفت عمار مش ممكن يقرب منك تاني ساعتها قسما بالله هعلقه زي الدبيحه في البلد كلها وجامعتك هنروحيها ده انتي بنت خال العمده ي بت .
ريم بمرح /اموت فيك انت ي جناب العمده .
نور بعصبية/اتحشمي عاد ي بت اتحشمي .
ريم بارتباك من هيئتها /احمم اسفه ي نور .
نور بقوه /اسمعي عاد ي ريم الحرمه مينفعش تبقا طريه كده فاهمه .
ريم بتفهم /فاهمه ي نور .
في القاهره ...
في فيلا اللواء سراج الدين .
كان ذلك المشهد الذي يتكرر كل يوم كابر باشا وعاميله ..😂😂😂😂😂.
سراج بصراخ وغيظ /انت ي زفت الطين ي عره الظباط ي عملي الاسود في الحياه دي .
شمعه بابتسامه /صباح الفل ي سياده اللواء مين الي معكر مزاجك علي الصبح .
سراج بغيظ /هو فيه غيره اخوكي همي التقيل اللواء أشرف عمال يرن مش عارف ارد أقوله ايه والباشا نايم لحد دلوقتي .
شمعه بابتسامه /والله ي بابا المفروض أن اللواء أشرف نفسه يكون خد علي كده .
كابر بنعاس وهو ينزل الدرج/والله ده الي المفروض يحصل ي شمعه بس اعمل ايه رجل غريب .
سراج بغيظ /هو فعلا غريب حد كان قال ل سعادتك انك وزير الداخليه ولا حاجه .
كابر وهو يأكل التفاحه ببرود / لا اله الا الله ده كلهم ساعتين الي اتاخرتهم ي عني مش حوار ..
سراج بغيظ /اه طبعا عندك حق ويترا الباشا كان فين انبارح .
كابر بغرور وخبث/كنت بخلص قضيه كده بس ايه تعبتني اوي لحد ماخلصت .
سراج بغيظ وهمس/خود بالك لاني هبلغ عنك قريب اوي هتلاقي نفسك ممكسوك اداب .
كابر بمكر /تيجي منك برضه ي سراج تبلغ عن ابنك .
سراج بتوعد وغيظ /ايوه تيجي .
شمعه بابتسامه /سلام بقا علشان هتاخر عن الجريده .
كابر وهو يأكل ببرود /خالي بالك من نفسك .
سراج بغيظ /هو سعادتك لسه هططف وبعدين تنزل .
كابر ببرود/لا .
سراج /الحمد لله .
كابر ببرود /لسه هاخد شور واعمل شعري واتكاجول وانزل علطول .
سراج بغيظ /اه انا هروح اخد حبوب الضغط .
في الصعيد ..
في فيلا وهدان .
كانت تبكي هنيه بدموع وورعب .
نور بحده /جرا ايه عاد ي بت بطلي بكا عاد .
هنيه بدموع /امال اعمل ايه عاد ي جناب العمده ده انا كده اتفضحت ده ابويا هيقتلني .
نور بغضب /وانا روحت فين ي بت اكتمي حقك هياجي وهجيب الي عمل كده وادفنه تحت رجليكي واد ي عوض .
عوض /تحت امرك ي جناب العمده .
نور بأمر وقوه /حالا الواد صبحي يكون تحت رجلي هنه .
عوض /امرك ي جناب العمده .
في وزاره الداخليه .
كان يسير كابر بغرور ووسامه طاغيه ف كابر عبد الحي يتمتع بوسامه طاغيه تسحر كل من يراه .
ادهم بابتسامه /صباح الفل ي كبير للواء أشرف قالب عليك الدنيا .
كابر بابتسامه /وايه الجديد هشوفه واجيلك .
في مكتب اللواء أشرف .
كابر ببرود /حضرتك طلبتني .
اشرف بغيظ /اهلا اهلا بسعاده الباشا .
كابر بمرح /ده اكيد وراه وصله تهزيق سعادتك ممكن اسمعها كلها مره واحده علشان مش فاضي .
اشرف بغيظ وهو يخبط المكتب /اسمع يلا انا خلاص ماهو ي تستقيل انت ي اسيب انا الوزاره دي واطفش 
كابر ببرود /وانا عملت ايه ل ده كله سعادتك .
اشرف بغيظ /لا ابدا ي عني الاسبوع الي فات قبضت علي الحرامي وفي ثانيه كنت مسدد كل الي دفعه ومخرجه ايه ي حنين احنا في وازره الداخليه ولا في وزاره التضامن الاجتماعي .
كابر بغرور وبرود /ي باشا مش انا بما خرجته خدمته عملت في جميله خليته انسان جديد .
اشرف بغيظ /اه في دي عندك حق واهو سرق نص شقق القاهره ومش عارفين نجيبه لحد دلوقتي علشان كده خلاص انت مش هتتطلع مهمات تاني انا لو من مدير الأمن هواقفك علي دريم بارك .
كابر باستفزاز /ي باشاانا قولت لسعادتك ماليش في مكافحه السرقه والكلام ده وديني الادب هنضف البلد صدقني .
اشرف بغيظ /اه تنضف البلد وتقبض علي البنات علشان تظبط انت معاهم اسمع الحمد لله يارب انت جالك قرار نقل .
كابر بغيظ /قرار نقل فين .
اشرف باستفزاز /في الصعيد .
كابر بغضب /نعم الصعيد لا طبعا .
اشرف باستفزاز /انا عارف أن مشاكلها كتيره بس ده وقتك بس علشان تثبت نفسك .
كابر ببرود /انا مببتكلمش علي كده خالص قصدي أن الصعيد حار ونموس وكده شكلي وشعري يبوظوا ..
اشرف بغيظ شديد /ياارررب اشكو اليك 
يتبع الفصل الثاني اضغط هنا

الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية كامله"روايةعشقت العمدة نور" اضغط علي اسم الروايه


reaction:

تعليقات