رواية رحلة ديزني الفصل الخامس 5 بقلم منة غريب

 رواية رحلة ديزني الفصل الخامس 5 بقلم منة غريب

رواية رحلة ديزني الفصل الخامس 5 بقلم منة غريب

اسد بصراخ :اعااااااا انتي مين وايه اللي جابك هنا

الفتاه :انا من سأخذك الي المليكه كاترينا 

اسد:وانتي مين قالك 

الفتاه:انا اعيش معاكم هنا واعرف عنكم كل شيئ 

اسد :ازي يعني 

الفتاه:وانا ايضا سأتي معاك الي عالم ديزني 

اسد:لا شكرا انا هروح لوحدي 

الفتاه :هيا ودع عائلتك وانا بأنتظارك 

اسد:يا ست انا مش عاوز اروح 

الفتاه :هيا سأنتظر هنا 

اسد :هو انا ايه اللي بيحصل معايا 

ودع اسد أفراد عائلته وودع جدته الحبيبه 

صافيه بدموع :خالي بالك من نفسك

اسد :متبكيش ها هروح وارجع تاني وهاخد معايا الكاميرا عشان اصور العالم الحقيقي 

صافيه :خالي بالك من نفسك ها 

اسد:يلا مع السلامه

طلع سيف الجنيه ولقا البنت مستنياها 

الفتاه :اولا انا اسمي فراشه 

اسد :افندم اسمك ايه 

الفتاه:الفراشه اسمي الفراشه لأنني اطير مثل الفراشه الحره واختفي في الهواء

اسد :ما انتي انسانه اهو عاديه ولا حتي فيكي اي حاجه من الفراشه 

الفتاه :وكيف دخلت الي بيتك وكيف اعيش معكم في البيت ايها الغبي 

اسد :بت متعليش صوتك فاهمه 

الفتاه :لانك غبي 

اسد :اهو انتي الغبيه ال حته بت تقولي غبي 

الفتاه بغضب :انا ليست فتاه 

اسد بصدمه :لا اله الا الله انتي ولد ومتنكره في بنت 

الفتاه :سأريك كل شيئ لكن عندما نغادر من هنا 

اسد :انا هغادر انتي لا خليكي هنا 

الفتاه :°انا من ارسلتني الي هنا المليكه كاترينا 

اسد :كوكي هيا اللي جابتك 

الفتاه :من كوكي 

اسد :احمم اها طب انا عاوز اروح لها 

الفتاه :هنروح ستركب في الموكب هذا 

اسد :لا ميرسي هركب عربيتي 

الفتاه :ماذا تقول 

اسد:اقول عربيه تعالي وهفهمك 

الفتاه :لا لن اذهب بهذا الشيئ 

اسد:ليه 

الفتاه :لأنني اخاف علي اجنحتي من الانكسار 

اسد :يا روحي هو انا ناقص هبل دا انا جالي هبل لوحدي 

الفتاه :انا روحك كيف 

اسد :ايه الغباء ده 

الفتاه :انا ليست غبيه هيا اذهب أنت بهذا الشيئ وانا ساتي خلفك هيا 

ذهب اسد بالعربيه 

وهذه التي تدعي فراشه ذهب مثل ما أتت طيران مثل الفراشه 

اسد :يا ترا شكلك عامل ازي يا كوكي 

بعد رحله طويله وصل اخيرا سيف متعب ومجهد من السواقه 

فراشه :ماذا حدث ايها الانسان 

اسد:ابعدي عني يا بت انتي مش كفايه ام المكان المضلم ده 

فراشه :لا تخف لا احد يستطيع روأيتك 

اسد :^ازي 

فراشه :هل نسيت كلامت جدتك وهذه الزجاجه السحريه 

اسد:دا انا بدأت اصدق انك كنتي معانا 

فراشه :لا صدق هيا وصلنا 

وصل سيف الي مكان مظلم وكانت مملكه لونها اسود وحراسها أشكالهم غريبه 

اسد :بت بت يا فراشه يا بت 

فراشه :اخرس ايها الغبي 

اسد :في ايه 

فراشه :°انت ليست مرائي لكن انا سياروني 

اسد :طب اتصرفي 

فراشه :خذني في جيبك 

اسد :جيب مين يا بت انتي هبله وهاخدك ازي وانتي شاحطه كده 

وفجاه طارت فراشه في الهواء ثم أصبحت صغيره جدا لا تري 

اسد :يا قرده 

فراشه :انا فراشه لست قرده 

اسد ‘طب يلا 

ودخل اسد وهو ليس مرئي لهذين الحارسين 

وبعد ما دخل سيف 

جأء من خلفه صوت يعرفه جيدا 

كاترينا :هل انت اسد 

لف اسد واول ما شافها اتخض من شكلها الذي تغير كثير ولم تعد هذه الطفله الجميله 

اسد وهو بيقرب من كاترينا :هو انتي بجد 

كاترينا ببرود :اهلا بك ايها الأسد في مملكتي 

اسد :هو انتي بتتكلمي زيهم ليه 

كاترينا بغرور:لأنني المليكه هنا يا اسد 

اسد :مالك انتي اتغيرتي اوي 

كاترينا :الفضل ل جدتك الحبيبه 

اسد :*خليني اوضح لك 

كاترينا :لا اريد أن اعلم شيئ 

فراشه قالت لي انك ستسافر الي رحله غريبه وما اتي بك الي هنا وانتي ستسافر الي هذه الرحله 

اسد بحب :∆جيت عشانك انتي جيت عشان اقولك اني هحررك من هنا 

كاترينا بتوتر :ومن قال لك انني اريد العوده انا احب حياتي هنا 

اسد :مهما اتغيرتي مش هتعرفي تخبئ عيونك اللي بتكدب دول 

كاترينا :اسد انا لم اعد حره انا سيده متزوجه من سافي هل تفهم 

اسد :انسي مفيش اهم حاجه اني هحررك من هنا وهجيلك معانا في عالمك الحقيقي 

كاترينا :يجب عليك أن تتخابئ لان سافي علي وصول 

اسد :هشوفك 

كاترينا :اكيد هيا اذهب 

فراشه هيا خذي اسد 

اسد :ثانيه قبل ما امشي 

انا رايح ديزني 

كاترينا :ماذا تقول يا غبي 

فراشه بضحك :أنها أيضا تقول لك غبي 

اسد يغيظ:خالي البت دي تسكت 

كاترينا بابتسامه :*هيا اذهبا من هنا وسأتي اليكم هيا 

اسد :متتاخريش

يتبع الفصل السادس اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية”رواية رحلة ديزني“اضغط على اسم الرواية

أضف تعليق