رواية لم يكن في الحسبان الفصل الثاني 2 بقلم ريناد أحمد

 رواية لم يكن في الحسبان الفصل الثاني 2 بقلم ريناد أحمد 

رواية لم يكن في الحسبان الفصل الثاني 2 بقلم ريناد أحمد 

عندما خرجت قمر من الجامعة كنت ع وشك أن أذهب واعترفلها بمشاعري تجاهها ولكنها دمرت كل شىء 

رأيتها تتحدث مع ولد “يوسف” معها بالجامعة 

دموعي نزلت تلقائيا 

وعندما قربوا من مكاني اختبأت وقررت أن استمع لحديثهم 

يوسف: قمر ، انا .. انا بحبك 

قمر بتوتر : وانا كمان يا يوسف .. بحبك اوي 

الصدمة والحزن ظهروا على وجهي وانتظرت لحتى ذهبوا وبكيت بحرقة

ياسين وهو مازال يبكي : يعني لما أقرر احب واحده يبقى حب من طرفي انا بس 

قمر رأته من بعيد …

ذهبت لمنزلي مسرعاً 

__________________________________

وحدوا الله ♥️

عندما وصلت لمنزلي

ياسين بحزن : السلام عليكم

محمد وجميلة باستغراب : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 

جميلة : مالك يا حبيبي 

ياسين :…. 

محمد : قول يا ياسين مالك 

ياسين ببكاء : طلعت بتحب واحد معاها ف الجامعه

محمد وجميلة بذهول وحزن : ازاي الكلام ده 

ياسين حكى ما شاهده ودخل لغرفته وهو مازال يبكي 

__________________________________

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم ❤️

ببيت قمر 

*فلاش باك*

قمر عندما رأت ياسين خارج الجامعه قررت أن تختبر حبه لها فقامت بعمل خطة مع زميلها الذي يعتبرها أخته ولا يحبها 

قمر : يوسف .. يوسف

يوسف : نعم يا قمر 

قمر حكت له ما حدث ليلة الأمس وأنها تريد تتأكد من حبه لها

قمر : يلا نخرج برا الجامعه ونعترف بحبنا لبعض أمامه 

يوسف : بس حرام عليكي ده لو بيحبك هتقهريه 

قمر : تعالى بس 

يوسف ذهب بدون ولا كلمه 

عندما خرجوا خارج الجامعه قمر رأت ياسين وهو يختبئ وقالت : يوسف .. اهو اختبأ ولازم نقرب من سيارته ونعترف 

يوسف بتوتر : قمر انا .. انا بحبك 

قمر بتوتر : وانا كمان يا يوسف .. بحبك اوي 

وذهبوا وبعدها قمر رأت ياسين وهو يبكي ف فرحت وحزنت في نفس الوقت 

فرحت لأنها تأكدت وحزنت على بكاءه 

*باك* 

وعندما تذكرت بكاءه انبها ضميرها وقررت أن تذهب لياسين في عيادة الأسنان لديه

وبالفعل سألت على مكانه وذهبت له …

__________________________________

الحمدلله ❤️

في عيادة ياسين 

ياسين شارد وهو يتذكر ما حدث وقلبه مليء بالحزن الشديد 

السكرتيره “روان” وهي تطرق على الباب : دكتور ياسين في واحده عايزه تكشف برا واسمها….

قمر وهي تدخل بدون استئذان : قمر عبد الوهاب 

ياسين نظر لها بصدمة وحزن وفرحة بنفس الوقت : اهلا يا آنسة قمر اتفضلي .. روحي انت يا روان خلاص هبقى اناديكي اول ما نبدأ الكشف 

روان خرجت خارج غرفة الكشف.. 

قمر : ازي حضرتك يا دكتور ياسين 

ياسين بحزن :كويس الحمدلله .. وحضرتك عامله ايه

قمر بتأنيب : يارب دايما .. انا الحمدلله 

ياسين : يارب دايما 

قمر : ربنا يخليك 

ياسين : اه صحيح عرفتي مكان العياده ازاي 

قمر : اللي يسأل ميتوهش 

ياسين : طب بتعاني ب ايه في اسنانك 

قمر : الصراحه انا مش جايه عشان اكشف .. انا جايه عشان عايزه اتكلم مع حضرتك ممكن نروح اي مكان نتكلم فيه ؟

ياسين بصدمة : طبعا طبعا يلا بينا في كافيه قريب من العياده تعالي نروح 

قمر : تمام يلا 

__________________________________

استغفر الله الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه 💜

في الكافيه ..

ياسين : تطلبي ايه 

قمر : ايس كوفي 

ياسين للجرسون : 2 ايس كوفي لو سمحت 

الجرسون : تحت امرك يا فندم 

قمر بتوتر : دكتور ياسين انا … 

ياسين بمقاطعة : قوليلي ياسين من غير دكتور 

قمر : تمام .. بص يا ياسين انا شوفتك النهارده امام جامعتي ممكن اعرف كنت بتعمل ايه ؟

ياسين : كنت مستني قريبتي .. واكمل بتوتر: هو انت ف نفس الجامعه مكنتش اعرف 

قمر بخبث : والله! .. طب قريبتك اسمها ايه وفي كليه ايه بالظبط ممكن تكون زميلتي

ياسين بتوتر : قريبتي ؟ اس اسمها ريتاچ ف في كليه العلوم 

قمر : قول الصراحه يا ياسين انت كنت بتراقبني صح ؟

ياسين: الصراحه اه 

قمر: ليه إن شاء الله 

ياسين : ع عشاان .. عشان بحبك يا قمر .. ومن اول مره شوفتك فيها انت اكيد لاحظتي نظراتي ليكي 

قمر بفرحة : بتحبني؟! .. وازاي حبيتني من اول مره شوفتني فيها 

ياسين : معرفش .. انا حبيتك وقلبي اتعلق بيكي وكنت واكمل بحزن … كنت هاجي اطلب ايدك بس . بس لقيتك بتحبي واحد زميلك في الجامعه  

قمر : بس انا ..

ياسين بمقاطعة: مش عايز اعرف حاجه

قمر : طب استنى واسمعني .. الصراحه … بص انا هحكيلك 

وحكت له كل ما حدث 

ياسين : بس انت كده كسرتيني … مش اختبار ده خالص يعني 

قمر : انا اسف يا ياسين .. اسفه والله مكنتش اعرف انك حبيتني بالسرعة دي

ياسين بغضب : واديكي عرفتي عايزه حاجه تاني؟ .. وقف لكي يذهب ولكن أوقفه صوت قمر قائله : وانا كمان بحبك يا ياسين 

ياسين التفت لها بفرحة : ايه ؟ قولي تاني كده .. قولتي ليه 

قمر : انا كمان بحبك 

جلس ياسين على مقعده لتاني مره وهو لا يصدق : انا بحلم ؟ حبيتيني بجد ؟ 

قمر أشارت له بالايجابيه

ياسين من فرحته الكبيرة ضم قمر وقمر في ذهول ولا تقل شىء وياسين لا يدرك ما حدث

ياسين : انا اسف .. اسف جدا انا من فرحتي حضتنك بالغلط

قمر : …..

ياسين : انا هاجي اطلب ايدك الاسبوع الجاي إن شاء الله

قمر بفرحة : بجد ؟!! 

ياسين : اه بجد واكمل بخبث : ويا ترى هتوافقي ولا لا

قمر بضحك : لا طبعا 

وضحكوا الاثنان وتناولوا الآيس كوفي وعادوا لمنازلهم 

__________________________________ 

لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين ♥️

ياسين وصل إلى بيته بعد أن أوصل قمر

ياسين بفرحة: السلام عليكم 

محمد وجميلة باستغراب : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

ياسين بحماس : ماما .. بابا قمر طلعت بتختبرني وطلعت بتحبني ومبتحبش زميلها اللي في الجامعه 

وحكى لهم ما حدث 

محمد وجميلة فرحوا كثيرا 

جميله : يعني بجد اعترفت بحبها ليك

ياسين اشار لها بالايجابيه 

محمد : يعني هنتقدم في ميعادنا بقا .. انا هقول لعبد الوهاب أننا هنطلب ايد قمر وأننا هنبقى نسايب اخيرا إن شاء الله

ياسين: تمام .. انا هنام تصبحوا على خير 

محمد وجميلة: وانت من أهله 

__________________________________

الله اكبر ♥️

بعد مرور أسبوع… 

ذهب ياسين مع عائلته إلى بيت منزل عبد الوهاب واستقبلهم عبد الوهاب وزوجته “فاطمة” بفرحة 

عبد الوهاب : اتفضلوا

محمد : هنبقى نسايب اخيرا

فاطمه وجميلة تعرفوا على بعض 

جميله : يلا يا فاطمة هاتي قمر

فاطمه : حاضر

ياسين ينتظر قمر بفارغ الصبر.. واخيرا خرجت لهم 

قمر كانت ترتدي فستان جميل جدا لونه رمادي وكانت قمر في منتهى الجمال 

بينما ياسين تركيزه كله مع قمر 

عبد الوهاب : يلا نقرأ الفاتحه ؟ 

محمد : يلا 

قرأوا الفاتحه والفرحة تملأ المكان بأكمله 

وحددوا ميعاد الخطوبه “بعد الاسبوعين” 

__________________________________

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد ♥️

قبل الخطوبه ياسين وقمر تعرفوا على بعض اكتر وحبهم لبعض زاد اكتر واكتر 

وجاء يوم الخطوبة وعزموا أقاربهم وأصدقائهم المقربين 

ولبسوا لبعض الدبل 

ورقصوا واحتفلوا والمعازيم ذهبوا

وفجأه : ازيك يا ياسين

ياسين بصدمة :…..

يتبع الفصل الثالث اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية “رواية لم يكن في الحسبان “اضغط على اسم الرواية

أضف تعليق