القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية مليكتي الفصل الثاني بقلم مريم ابو شامة

رواية مليكتي الفصل الثاني بقلم مريم ابو شامة

رواية مليكتي الفصل الثاني

زي كل يوم قعدت لوحدي وانا بقرأ روايتي لقيت الل قعد اتفاجأت ف رفعت راسي لقيت البنت اللطيفه الل كانت ف بيتنا امبارح. 
بصتلها بإستغراب وهي لقيتها بتبتسملي واااه من ابتسامتها جميله اويي  ...  
غصب عني ابتسمت وقولت 
_ اتفضلي 
= انا أميره اخت أيوب خطيب منار اختك. 
مش عارفه لي جذبني الاسم " أيوب " اسم لطيف اويي جميل ومختلف كمان. 
لقتني بقولها... 
_ هو اخوكي اسمه ايوب. 
ابتسمت وقالتلي
= اسم جميل مش كدا 
صراحه اتحرجت اصلا انا مالي ب اسمه مديت ايدي وقولتلها 
_ انا مليكه 
= اسمك جمييل ع فكره  
مددت ايديها وقالت الل خلاني استغرب 
= صحاااب 
استغربت منها اصلا كل البنات بيشمتو فيا ومش بيردو يصاحبوني بسبب لبسي وشعري.. يعني مكنتش اتوقع ف يوم انو واحده تتقبلني. 
مديت ايدي انا كمان وانا ببتسم وقولتلها بلهفه
_ وماله صحااب 
اخدت رقمها بس هي معرفتش تاخد رقمي بسبب الفون الل بابا كسرهولي 
اليوم عدي زيي اي يوم ورجعت الفيلا. 
لقيت معاذ اخويا قاعد وباين عليه الزهق  ..  استغربت هو دلوقتي المفروض يبقي ف الشركه اصلا 
مهتمتش وروحت عنده وقعدت جمبه 
بصلي ولقيته ابتسم وكأنه مكنش زهقان من ثانيتين بس. 
_ عامله اي يقلبي 
= الحمد لله  ..  قولي انت عامل اي شكلك متضايق وراجع بدري م الشركه 
اتنهد وقالي 
_ خلاص مبقاش ليا كلمه ف البيت دا ي مليكه 
مسكت ايده وقولتله بهدوء 
= اي الل بتقوله دا يحبيبي 
بصلي وقالي 
_ بقاا منار تتخطب وانا اخر من يعلم  ..  هو انا مش اخوها بردو 
ساعتها فهمت هو لي زهقان هو اصلا بابا بيقولوش ع اي حاجه تخص البيت بيعامله كأنه شغال عنده كل اال يهمه الفلوس ومنار 
حاولت اخرجه عن زهقه ف قولتله 
_ عارف ي ميزو 
= اي يرووحي 
_ اتصاحبت انهارده ع بنت بس اي جميله خالص 
لقيته كشر او استغرب مش عارفه 
= اتصاحبتي ازاي يعني
_ لا دي غيرهم كلهم هي الل جت وكلمتني عارف دي مين 
= مين 
_ دي اميره 
= ايون عرفتها انا كدا  .. اميره مين 
_ اميره اخت ايوب خطيب منار ي معاذ 
= اممم ودي بقاا كلمتك لي 
_ معرفش هي لقيتها جايه انهارده واتكلمت معايا بس حلوه اويي ي معاذ وكمان محجبه وباين عليها بتصلي وشها منور 
ابتسملي وقالي 
= عقبالك يرووحي 
_ ياارب ي معاذ يااارب ادعيلي 
= بدعيلك يحبيبتي ربنا يهديكي ويريح قلبك.
_ بقولك صحيح انا عايزه فون جديد 
= والل لسه جايبهولك من شهرين 
_ بابا كسره 
= طيب اطلعي انتي ذاكري شويه وانا ساعه وجايلك 
طلعت فعلا غيرت هدومي وقعدت اذاكر شويه وبعد وقت طوويل 
لقيت الباب بيخبط.
دخل معاذ وهو ماسك شنط كتيره 
_ اي دا ي معاذ 
= دول لبس محجابات يرووحي وقت ما تلاقي نفسك متقبلاهم البسي منهم  .. ودا الفون بدل الل اتكسر 
حقيقي فرحت جدا من معاذ قومت طلعت وقعدت اتفرج عليهم وكانو ف منتهي الرووعه عجبني جدا فستان ازرق غامق بورد ابيض صغنن...
لبسته ولبست عليه طرحه اوفوايت وبصيت لنفسي ف المرايه كنت جميله خاالص وحبيت شكلي اويي نزلت جري عشان اوريه لمعاذ وانا فرحانه بس اتفاجات من عيلة اميره داخله وكلهم بصولي ولقيت ايوب قال 
_ بسم الله ماشاء الله 
وبعدها بص ف الارض  .. 
حقيقي فرحت جدا وكان باين ع وشهم الاعجاب لقيت اميره جت مسكت ايدي وهي بتلفني وبتقول بإعحاب 
_ الله اكبر اي الجمال دا ي مليكه ..  انتي ملاك 
كان ساعتها بابا واقف بصيت اشوف ردة فعله اكيد هيفرح وانا باللبس دا بس لقيت نظره خذلتني مكنتش متوقعه رد فعله لما جه وقالي بصووت واطي بس تقريبا اميره سمعت 
_ اطلعي ع فوق والا مش هيحصلك كويس 
بصيتله بإنكسار وانا جيت اطلع سمعت صوت صفيير اتلفت لقيت معاذ واقف وبيضحك جريت عليه ونسيت تهديد بابا ليا 
_ اي رأيك ي معاذ حلو ولا اغيره 
=مسك ايدي وباسهم وباس راسي وقالي جميله وزي الورده ي ملاكي ربنا يثبتك يرووحي 
ف الوقت دا كان بابا دخل الضيوف ودخلت منار 
جيت اطلع شدني معاذ من ايدي وقالي 
_ والله منا داخل غير معاكي 
دخلت فعلا وانا ماسكه فيه وخايفه من بابا وهو بيطمني 
اتكلم ابو ايوب 
_ ما شاء الله جميله ي مليكه ربنا يثبتك يبنتي 
ابتسمتله بكسوف وقولتله 
= ربنا يخليك ي عمي 
شويه م الكلام ع شوية هزار ولقيت ايوب الحمد الله اتكلم ورفع راسه وقال 
_ عمي انا اسف بس انا طالب ايد بنت حضرتك مليكه  

يتبع الفصل الثالث اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية "رواية مليكتي"اضغط على اسم الرواية


reaction:

تعليقات