القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ماسة الفهد كاملة بقلم حبيبة محمد (مكتملة جميع الفصول)

 رواية ماسة الفهد كاملة بقلم حبيبة محمد (مكتملة جميع الفصول) 

رواية ماسة الفهد كاملة بقلم حبيبة محمد (مكتملة جميع الفصول) 

البارت الاول(1).
رواية:ماسة الفهد💙.
بقلمي الكاتبة:حبيبة محمد.
ماسة بعياط:يعني ايه 
ادم بجبروت:يعني ذي ما سمعتي يا ماسة انا مش بتاع جواز ومش يوم ماهتجوز اتجوزك انتي 
ماسة بعصبيه وبتمسح دموعها:واحده ذي؟
ادم:اه ذيك انتي واحده خونتي ثقت ابوكي فيكي ويعالم ارتبطي كام مره قبلي 
حب :فعلا عندك حق انا غلطان ان حبيتك واستحملتك سنتين بكل عيوبك وبقول معلش بحبو وانت تجي في الاخر تقولي مش انا اللي تتجوزرني وبتكمل بقوه مصطنعه ليه سنتين وانا معاك بحترامي يا زباله سنتين وانا عمري مابصيت لحد غيرك وانت تاكد علي الاحترامي ولاعمري خليتك تلمسني يا زباله بس هقولك ايه اصل الزباله الي ذيك والي كل يوم مع حد شكل بيبقا فاكر ان الناس كلها ذيو 
ادم:انا ساكتلك ومقدر المواقف قد ايه صعب عليكي 
ماسة :لا مش صعب في ستين دهيه ارجع ل سلة الزباله بتاعتك وانا هعرفك مين ماسة اللي انت بتقول ان ماينفعش ابقا مراتك 
و مشيت و بقهرتها ومش عارفه هي ازاي الكلام ده طلع منها و جواها الف سؤال ومش لاقيه اجابه وجلست علي البحر 
ماسة بعياط :يارب انا غلطانه انا عارفه عارف كمان انك من حقك تعاقبني بس مش قادره يارب داوي قلبي من ناحيته يارب قويني انا ماليش غيرك سنتين وانا متمرمطه معاه كل حاجه عملتها يارب سامحني منك لله يا ادم منك لله علي حرقة قلبي وارجع اقول انا غلطانه 
نسيت اعرفكم 
(ماسة غاليه جدا عن بابا وماما واتولدت بعد 7 سنين من جوازهم وسموني كده عشان فعلا انا غاليه عليهم )
(ماسة 21 سنه في كليه هندسة برمجه تالته طويله وعيونها عسلي وبيضه و جسمها حلو بمعني الكلمه يما وقعت رجاله في حبها بس جيه الي كسر حصونها علي قد ما الناس بتشوفها حاجه كبيره بس هي ضعيفه بمعني الكلمه من عيله كبيره في مصر واحيده مالهاش اخوات )
(ادم مهندس اتعرف علي حب في اخر سنه ليه في الكليه ومعروف عنه ان دنجوان 25 سنه )
اسيل بطبطب علي ماسة:اهدي خلاص يا حبيبتي هو مايستهلكيش صدقيني وبعدين بيقوله الطيبون للطيبات وهو لو طيب ذيك كان هيبقا ليكي وان شاء الله ربنا هيعوضك 
ماسة:انا مش عايزه حاجه تاني ومش عايزه احب ولا اتحب تاني 
اسيل بتحضنها:اهدي يا روحي خلاص يا حب صدقيني ربنا هيعوضك خير ان شاء الله 
ماسة:يارب 
اسيل:قومي يختي من امته واحنا كده وبتقلد طريقة حب الرجاله دي مشروع فاشل 
ماسة بضحك:عشان تعرفي كلام حكم 
اسيل بضحك:قولي لنفسك يختي 
(اسيل 21 سنه مع حب في نفس الكليه و مش مرتبطه طويله وفيها شبه كبير من ماسة بس قويه شويه وتبقا بنت عم ماسة)
ماسة هديت ورجعت علي الڤيلا هي واسيل 
ماجد بعصبيه:كنتو فين 
اسيل:عم..
ماجد:بسال الهانم علي حب 
ماسةبتوتر:كنت ف...
ولسه هتكمل ماجد ضربها 
ماجد:يا خسارة تربيتي فيكي يا ماسة
ماسةبعياط: والله يا با..
ماجد:ماتقوليهاش انا ربيتك وكبرتك عشان تجي في الاخر ترتبطي من ورايا تغفليني 
محمود جد ماسة:سيبها يا ماجد تعالي يا ماسة
اسيل قومتها ودخلو المكتب للجد محمود 
محمود:انتي شايفه الي عملتي عادي 
ماسةبعياط:عارفه ان غلطانه يا جدو بس وندمانه والله العظيم ندمانه والنبي يا جدو خلي بابا يسامحني 
محمود: هي دي حاجه سهله انتي عارفه يعني ايه نتغفل كلنا كده مش معني ان احنا ناس غنيه هننساه اصلنا وننساه ان احنا صعايده ابوكي لو كنت سبتك كان ممكن يموتك مع انو روحه فيكي 
ماسة بعياط: عارفه بس وربنا وربنا يا جدو مش هتتكرر انا عارفه ان انا غلطانه بس يسامحني 
محمود:هتسافري 
ماسةبعياط: هسافر فين 
محمود:الامارات عند فهد 
ماسةبعياط اكتر:لا لا والنبي يا جدو انا بخاف من فهد حقكو عليا كلكو بس والنبي والنبي فهد لا 
محمود:ماعنديش كلام تاني هتسافري و كل حاجات هتتنقل علي الامارات ولما فهد يرجع هترجعي معاه 
ماسة بعياط: عشان خاطر ربنا عندك لا ماتودنيش ل فهد 
محمود:خلصت يا ماسة هتروحي يعني هتروحي وانا مش هعرفه انتي عامله ايه كانك راحه عادي تكملي دراسه هناك عشان انتي عارفه هو لو عرف حاجه ذي دي ممكن يعمل فيكي ايه 
ماسةبعياط: حاضر يا جدو
محمود:علي فوق وانا هعرفه انك هتسافري 
ماسة طلعت وهمها بقا اكبر بكتير اول حاجه باباها الي مش طايقها و جدها و قلبها المكسور وان هي راحه ل جحمها برجليها ل فهد
علي السفره
يونس اخو اسيل: امال فين ماسة
اسيل بكدب:نايمه 
مريم ام ماسة:البت دي لما اطلعلها جت من برا منغير ما تسلم عليا 
معتز يبقا عم ماسةوابوه فهد:صحيها يا اسيل
ماجد:لا لا سبها 
احمد يبقا ابو اسيل وبضحك:غريبه يا ماجد اول مره تقول سبها كده ده انت بتبقا هتموت وتشوفها 
ننظم العيله 
( معتز و مها يبقا فهد و جاسم ولادهم)
(ماجد و مريم بنتهم تبقا ماسة)
(احمد و اسراء يونس واسيل ولادهم)
و محمود الجد وباقي الشخصيات هنعرفها 
(يونس27 سنه ضابط شرطه طويل وعريض وبشريتو بيضه و عيونه عسلي فاتح )
(جاسم25 طيار وطبعا كلنا عارفين يعني ايه طيار يعني كل الجمال متجمع في )
محمود في التليفون:فهد يا ابني 
فهد بصرامه:بسرعه يا جدو في ايه عندي شغل 
محمود:ماسة هتجي تقعد معاك عشان ..
فهد:ماسةمين يا جدو ماتبعتليش حد انا مش ناقص ماسة ال ماسة دي في بوقها معلقه دهب و مدلعه 
محمود:انا هبعتهالك
فهد:هي عملت ايه 
محمود: ماعملتش حاجه بس هي عايزه تكمل في الامارات 
فهد:هتجي تستحمل شهر و هبعتهالك تاني اوي هي اكيد هترجع قبل شهر سلام وقفل
بعد يومين 
ماسة في اوضتها مش بططلع و مامتها هتموت عليها وليه هي زعلانه كده و ليه عايزه تسافر  
مريم بعياط:يا ماجد ليه طب هتسافر ليه كانت هنا جمبنا يا ماجد والنبي سبها جنبي
ماجد :دي حاجه هي عايزها عشان مستقبلها 
مريم:طب نسافر معها 
ماجد:خلاص بقا يا مريم هي كلها كام شهر وهترجع 
مريم:طب لسه فاضل علي الجامعه
محمود:هتسافر عشان تاخد علي الجو هناك 
محمود:تعالي يا ماسة 
في المكتب 
ماسة:نعم يا جدو
محمود:خلي بالك من نفسك فهد مايعرفش اي حاجه واتجنبي معاه المشاكل 
ماسة :هو فهد لسه ذي ماهو هو مسافر من خمس سنين لسه ذي ما هو 
محمود:الطباع مابتتغيرش 
ماسة:يا جدو اسافر في اي حته غير الامارات والنبي يا جدو
محمود:خلاص يا ماسة يلا عشان طيارتك 
ماسة بمدموع:حاضر يا جدو واتجة للمطار
يونس:انتي ليه غيرتي رايك كده 
ماسة:غيرت في راي في ايه 
يونس:ماسه مالك يا حبيبتي انتي كويسه 
ماسة:اه كويسه 
يونس:غيرتي الجامعه ليه انا مش مصدق ان عمي وافق اصلا 
ماسة:انا قولتو وهو وافق 
يونس:خلي بالك من نفسك 
ماسة:وانت واسيل و سلملي علي جاسم اوي 
يونس:حاضر يلا باي 
وركبة الطياره 
بعد ساعتين 
السواق:حضرتك ماسة هانم 
ماسة:ايو انا 
السواق:اتفضلي يا فندم فهد بيه باعتني لحضرتك 
العربيه وقفت قدام ڤيلا كبيره 
ماسة نزلت وبقيت تتقدم في اتجاه الڤيلا بخطوات بطئ 
مشرفة الڤيلا منه :اتفضلي يا هانم 
ماسة:شكرا 
منه:فهد بيه في الشغل وهو امر ان احنا نحضرلك اوضتك الخاصه 
ماسة:شكرا 
منه:اتفضلي يا هانم و طلعت مع ماسة الاوضه 
ماسة بتبص ل كل حته في الڤيلا الاثاث راقي و بس كئيب و الالوان سوده وسلفر 
منه:دي اوضة حضرتك والعشاء بيبقا الساعه 10 والفطار 8 الصبح والغدا 5 و فهد بيه منتظيم جدا في مواعيده 
ماسة في سرها:هو بيت ولا معسكر ده 
ماسة:ماشي
منه:اسيب حضرتك عشان ترتاحي تحبي اجبلك اي حاجه 
ماسة:لا لا شكرا 
ماسة فضلت قاعده بتفكر هتعمل ايه وازاي هتعيش معاه ده منتظيم في كل حاجه وهي مافيش حاجه في حياتها بتعملها في وقتهاا 
بعد ساعتين 
فهد:منه 
منه:نعم يا فهد بيه 
فهد:هاخد شاور ونازل يكون الغدا جاهز 
منه:حاضر يا فندم 
وطلع علي الجناح بتاعه الخاص كل حاجه ممكن يحتجها الانسان موجوده في الجناح 
فهد:فين الهانم 
منه:اسفه يا فندم هانم مين
فهد بعصبيه:الهانم الي لسه جايه 
منه بخوف:اه اه يا فهد بيه هطلعلها 
وطلعت ل ماسة 
منه:فهد هانم في انتظارك 
ماسة :نازله 
ونزلت 
وكان فهد مركز في الفون حاجه تبع الشغل وماسه بتقرب منه بخطوات بطيي 
فهد بعصبيه:البيت ده ليه مواعيده يا هانم 
(فهد 30 سنه اسمراني وطويل و عريض جسمه يشبه كمال الاجسام عيونه زيتوني غريبه شويه وصارم في قراراته و عصبي و منتظيم في كل حاجه عنده شركه من اهم شركان البرمجه في العالم و هو عباره عت سلة شركات)

لمتابعة الفصل الثاني اضغط هنا

reaction:

تعليقات