القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية نور الجاسم الجزء الثاني الفصل الحادي عشر بقلم نيللي ياسر

 رواية نور الجاسم الجزء الثاني الفصل الحادي عشر بقلم نيللي ياسر


 رواية نور الجاسم الجزء الثاني الفصل الحادي عشر


ادم: كنز...بنتي!!.

         " كله بيبص لبعضه ومحدش فاهم مين ده ولايه موجود هنا "

كنز برفعه حاجب: بنت مين..بابي اتكلم مين ده؟!.

جاسم: احم..بصي يا كنز انا هفهمك...

       " ادم بيبصلها بفرحه وساكت"

كنز: تفهمني؟!.

ملك بصدمه: هو ده !!!

جاسم بهدوء: ايوه يا ملك..

كنز: طب ممكن تفهموني انا مين ده؟!.

جاسم: بصي يا كنز..زمان وانتي صغيره ملك لقتك وانتي تايهه..عارف ان الموضوع صعب بس دي الحقيقه..انتي بنت ادم جلال الصياد..أنا لما لقيتك كتبتك بأسمي علشان اقدر ادخلك مدرسه بس انتي الحقيقه مش...

كنز بدموع: مش بنتك..طب انا بنت مين..بنت الراجل ده..طب لايه مدورش عليا..لايه سابني من غير ما يعرف انا فين!!.

       " ادم قعد قدامها علي ركبه ومسك كتفها"

ادم: لا..لا انا دورت عليكي كتير.. كتير اوي لغايه لما..

كنز بصراخ: لغايه لما زهقت!!.

أدم: لا ..انا..انا شوفت جثتك بعيني..ومكنتش مصدق وعملتDNA علشان أتأكد وفعلاً التحليل طلع مطابق..

جاسم: مطابق ازاي وهي قدامك..

ادم: الموضوع كبيره..انا اتلعب عليا.

كنز: وانا المفروض اصدق بالسهوله دي.

ادم: لا انا هثبتلك..هجيبلك صورك وانتي صغيره..وصورك مع امك..

ملك: امها اللي رامتها..

ادم وقف: امها مين اللي رمتها!!.

عمر: احنا لما لقينا كنز شوفنا الكاميرات افتكرناها تايهه لاكن شوفنا واحده ست ومن الواضح انها امها وبتسيبها وتمشي ولما سألنا كنز قالت دي ماما..

ادم: لا بالراحه كده واحكولي كل حاجه بالتفصيل.. لأن ام كنز ماتت وهي بتولدها!!.

...

          " كلهم اتكلمو مع بعض وادم عرفهم اللي ريناد عملته معاه واكيد هي اللي فهمته أن دي جثه كنز وغيرت في تحليل DNA وفهم منهم هما لقو كنز ازاي وكل ده ومادلين مش فاهمه اي حاجه "

ادم: تمام انا مضطر امشي دلوقتي وهاخد كنز!!.

عمر بسخرية: تاخد مين يا معلم مش يمكن تكون مش بنتك.

ادم: كنز بنتي..ومش انت اللي هتمنعني اخدها.

عمر بضحكه: هه..وانا مش هسيبهالك..كنز بقت بنتي..انا اللي خدتها من الملاهي..وانا اللي بذاكرلها..وانا اللي بعلمها كارتيه..وانا اللي بلعب معاها..لو عايز ممكن تيجي تزورها.

جاسم: عمر أهدي محدش هياخد كنز!!.

ادم: انتو مجانين..كنز بنتي..وهاخدها.

جاسم: انا اتأكدت أنها بنتك بطريقتي..بس انا اقصد هي مش مؤهله نفسياً أنها تسبنا وتمشي..

مادلين: ممكن تيجي تزورها وتجيب لها لعب وتقنعها انك ابوها وبعد كده هي اللي هتطلب منك تاخدها.

ادم: ___.

جاسم: لو حابب تبات معاها مفيش مشكله.

         " ادم غصب عنه فكر في ليلي ولقي انه مينفعش يسيبها لوحدها مع الكلب خصوصا لانه لسه متعودش عليها"

ادم: لا مش هينفع انا هاجي بكره.

جاسم: تمام..مع السلامه.

      " جاسم مد ايده يسلم عليه وادم سلم عليه وفضلو بصين لبعض ثواني وبعد كده ادم مشي وهو بيفكر في موضوع تاني...ايه الشبه اللي بينه وبين جاسم ده..معقوله صدفه!!"

جاسم بص لنادر: نور تعالي عايزك.

مادلين: حاضر ثواني.

  " نادر بص لنورهان وغمز لها وهي اتكسفت ودخلت اوضتها"

...

جاسم: ممكن افهم الواد اللي بره ده مين؟!.

مادلين: ده البودي جارد بتاعي وزي اخويا.

جاسم: ممكن تحكيلي كل حاجه.

مادلين: انا مش فاكره اي حاجه عن الماضي كل اللي فكراه اني واحده كنت متجوزه بقالي تلات سنين ونادر جه من سنتين وكان البودي جارد بتاعي وجوزي اسمه حازم ومكنش عايز ينزلني مصر إطلاقاً وانا مش فاهمه لايه كان رافض كده وهو من فتره سافر شغل وانا طلبت من نادر اني انزل مصر لان حازم كان بيقولي اني من مصر ونزلت مصر ويوسف تعب من تغير الجو وجيت المستشفى بتاعتك..وانت شوفتني وبس!!.

جاسم: يعني كنتي عايشه مع وأحد تلات سنين ک جوزك.

مادلين: مكنش بيلمسني..مكنتش بسمحله..كنت بكرهه.

جاسم بابتسامة: يعني انتي نور الجاسم..وبس.

مادلين بضحكه: ههههه..وبس.

     " جاسم كان هيقرب منها بس هي بعدت فجأة"

مادلين: ممكن تكتب كتابك عليا من جديد.. لأن انا مش فاكره انك جوزي..يعني عايزه اكون مطمنه وانت بتلمسني.

جاسم وهو بيبوسها: وماله!!.

...

# انا شايف أن في تحسن كبير .

# ازاي يا دكتور دي بقالها سنين علي الحاله دي.

# قريب هتبقي كويسه..وقريب أوي.

يتبع الفصل الثاني عشر اضغط هنا 
reaction:

تعليقات