القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عروسة الصعيد الفصل الأخير

 رواية عروسة الصعيد الفصل الأخير 

رواية عروسة الصعيد الفصل الأخير 

عروسه الصعيد 
حماتي قالتلي اطلعي شقتك 

"طلعت و صليت و بعدها مسكت الموبيل اقلب فيه ؛دخلت علي الصور و طلعت صور حازم من علي الموبيل ؛كنت بجيب صوره من الفيسبوك ؛اول مره شوفت حازم كان في البلد منكرش انه عجبني جدا و خطف قلبي كمان ؛بعدها استغفرت و مشيت و عرفت أنه متقدملي و بما أن عمي مكنش بيسمح اني أقابله اول اشوفه غير بعد كتب الكتاب عشان هو كان عارفني و جه اتقدم يبقي ملوش لازمه اني اقبله ؛بعد كتب الكتاب جبت صوره من الفيسبوك و حفظتها عندي ؛اسعد يوم في حياتي هو. يوم جوازي من حازم و ربط اسمي ب اسمه فعلا هو احلي يوم في عمري حرفيا ؛بما ان والده كان متوفي من فتره معملناش فرح و كده ؛بس احساس غريب ب يجذبني انه حازم تصرفاته معايا غريبه ؛خرجت من شرودي علي صوت فتح الباب 
_نورا 
_حمدالله علي السلامه 
_الله يسلمك 
_اجهزلك اكل 
_مش انا قولتلك هاكل في الشغل 
_انا قولت انك تغير رايك 
_لا انا فعلا كلت في الشغل 
_اممم تمام 
_انا هدخل انام عشان تعبان جدا 
_اوك 

"حاسه في تصرفاته بشئ غريب هو ده الجواز اللي كنت بتمناه اعيش معاه !!! عدت ايام واحنا بنفس النظام يروح الشغل و يرجع و مفيش كلام بينا غير قليل وانا اللي كنت بكلمه و كنت بخصص يوم ل ماما في الاسبوع اروحلها اليوم كله غير في نص اليوم اروح اساعدها بعد ما اساعد حماتي و كده كده شقتي مش بقعد فيها كتير 
"في يوم يوم صحيت و خطبت عليه كالعاده قام 
_صباح الخير. 
_صباح النور 
_اي الشنطه دي 
_عندي شغل في القاهره 
_النهارده !!! 
_اها النهارده عايزه حاجه 
_لا هتقعد اد اي 
_لسه مش عارف 

"سبني و مشي وانا بحاول اعدي يمكن شغله كده يمكن عنده ضغوطات ؛نزلت ل حماتي و خلصت كمان و قولتلها هروح ل ماما و معترضتش بصراحه ؛روحت عند ماما ارتحت شويه و قومت ساعدتها مع مرات اخويا ؛كنت ماشيه عشان اروح البيت و لقيت واحده وقفتني 
_انتي بقي مرات حازم 
_اها انا 
_امتي العروسه البدل صح 
_عروسه بدل ازاي !!
_انتي مهتعرفيش انه كان عايزني انا و اختارك بالغلط 
_انوي اكيد كذابه 
_هههههه يبقي اسأليه 

"روحت البيت وانا مصدومه طلعت علي شقتي وانا يفتكر معاملته معايا دايما بيبعد يبقي اكيد عشان كده ؛كنت قاعده بعيط و بحاول اتحكم في اعصابي ازاي كده يعني حتي مبيحبنيش ؛كنت بنزل ل حماتي و تسألني مالك اقولها مفيش ؛بعتلي مره علي الوتس و فتحت ومردتش عليه حتي كنت ببعتله مبقتش ابعت ؛قولت ولما يجي هطلب منه أنه يطلقني و يتجوز اللي هو عايزه .

حازم 
"رجعت قبل ميعادي حسيت أنه فيه حاجه دي مش معاملتها و ضحكها اللي كان بيستفزني ؛روحت لقيت ماما سلمت عليها و عرفت أنها بقت بتطلع علي طول بعد ما تخلص حاجات ماما و اخويا ؛طلعت فوق و فتحت الشقه لقيتها قاعده دبلانه و تحت عيونه اسود روحت عليها 
_مالك يا نورا 
_انت اتجوزتني لي 
فجأتني بسؤلها _اتجوزتك لي ازاي 
_اتجوزتني لي يا حازم 
_عادي 
_لا اتجوزتني بالغلط صح 
_مين قالك كده 
_ده فعلا صح رد عليا 
_مين اللي قالك 
_طلقني يا حازم 
_بتقولي اي 
بعصبيه_بقولك طلقني عشان اريحك مني 
_يعني انتي عايزه كده 
_اهاا 
_حاضر هبقي اطلقك بس ممكن استني لحد خطوبه رامي عشان محدش يحس ب حاجه 

"هزت راسي و دخلت انام ؛صحيت تاني يوم نزلت ل مامتك عشان متحسش بحاجه ؛و مصحتهوش بعد شويه نزل وانا طلعت فوق ؛مامته و قفته 
_انت مزعل مراتك يا حازم 
_لا يا ماما لي بتقولي كده 
_متزعلهاش يبني مراتك بنت اصول مفيش زيها الايام دي ؛وانت مش موجود كانت بتنزل و تعمل كل حاجه حتي بتروح ل امها و كانت بتساعدها دي كانت مش بتاكل غير لما انت تيجي 

"فضلت واقف استوعب انا مكنتش بأكل معاها عشان كده خست اظاهر اني غلطت فعلا بعد ما عرفت أن البنت اللي كنت عايزها اتجوزت و قبلت نورا و قالتلها و كمان معاملتها ل جوزها و امها و حشه جدا مش زي نورا خالص .

"طلعت فوق لقيتها قاعده و كانت هتدخل بس مسكت أيدها ؛بعدها حسيت برعشت ايدها 
_استني 
من غير ما تلف وشها _نعم 
_انتي مش هتاكلي 
_لا كل لوحدك 
_هناكل مع بعض 
_بعد اذنك اتعامل معايا بحدود 

"سابتني ودخلت وانا قولت لازم اصالحها اكيد مش هلاقي زيها وحتي مش هتلاقي زي اهتمامها و شقاوتها و سؤالها عني ؛هي اول واحده قلبي دقلها .
"خدت الاكل و دخلت عندها 

_يلا كلي 
_اطلع بره 
_لا مش هطلع يلا كلي 
_مش هاكل 

"مسك الاكل و اكلها ب أيده غصب عنها كانت الاول بتعاند و بعدها استسلمت ل اكلي ؛بعد شويه نزلت حضرت الاكل ل ماما و طلعت بعدها و ماما قالتلها هي هتكمل ؛طلعت لقتني حطيت لبسي في الأوضه و نائم علي السرير 
_انت بتعمل اي 
_هعمل اي يعني هنام 
_دي اوضتي اطلع بره 
_انا هنام هنا مليش دعوه 
_خلاص انا هطلع 

"لسه كنت همشي شدني من ايدي و فعت جنبه علي السرير 
_انتي بتعملي اي 
اتوترت _هنام في الاوضه التانيه ابعد يا حازم 
همس _تؤتؤ هتنامي جنبي 
_بعد اذنك اتكلم معايا بحدود وسع 
_حدود مع مراتي ازاي 
_انت هطلقني 
_مش هطلقك 
_لا هطلقني و تروح ل حبيبه القلب طلقني يا حازم 
_خلاص نامي و هطلقك بكره جامد اوي 
_بس 
_شششششش نامي 

"باس راسي و نام قومت تاني يوم لقيته جهز اكل و حطه جنبي 
_قومي يلي عشان ناكل 
_مش هاكل 
_مش بمزاجك 
_لا بمزاجي انا هنزل ل ماما تحت 
_انا و ماما خلصنا تحت من بدري يلا كلي 
_هزل و 
_ششش كلي يلي 

"قعد يأكلني و انا مستغربه و كان بيبصلي و للاسف قلبي المهزا كان بيدق ؛بعدت بعيد 
_انا شبعت 

"باسني في خدي وانا اتصدمت وهو ضحك 
_بالهنا و الشفا 

"دخل المطبخ وانا قولت ف دماغي ده اكيد بيستغلني وبعدها يطلقني ؛طلع من المطبخ 
_هطلقني امتي 
_انا بحبك 
_لا هطلقني و انت بتقول اي 
_انا بحبك يا نورا 
_انت بتكدب عليا يا حازم انت بتحب ا 
_والله بحبك انتي ممكن التانيه تكون اعجاب بس راح انا حبيتك انتي و مفيش في قلبي غيرك 
_احلف مش هطلقني 
ضحك_والله ما هطلقك انا بحبك 
كمل بغيره _ولا انتي بتحبي حد تاني من قبل الجواز 
_اها بحب 
_هو مين ده و انا هموته و 
_بحبك انت 
_هموته و ...قولتي اي 
_بحبك انت من اول مره شوفتك فيها وانت دخلت قلبي .
حضني _وانا بعشقك يا نورا 
بعد خمسه و عشرين سنه بنحتفل ب اول مولود ل ابني اسر معايا في البيت بعد وفاه حماتي جت مرات ابني بتعملني بفضل ربنا نفس المعامله و مبتسبنيش بعيد عن العادات والتقاليد 
حازم_ النهارده بحتفل علي مرور خمسه و عشرين سنه من جوازي من مراتي حبيبتي و عشقي الوحيد اللي بيها ربنا رزقنا ب اجمل عيله و سندي و دعمي ليها واحتفال ب الروايه اللي عملتها ليها و باسمها 
_اسمها اي 
باس جبيني _عروسه الصعيد انتي عشقي الوحيد بحبك 
_وانا بعشقك 
تمت 
"انتمي اليك بكل تفاصيلي وارغب في الحصول على جزء من قلبك 

لقراءة ومتابعة القصص والروايات كاملة انضم الينا عبر التلجرام اضغط هنا

reaction:

تعليقات