رواية زواج بالإكراه الفصل السابع عشر بقلم سارة مجاهد

 رواية زواج بالإكراه الفصل السابع عشر بقلم سارة مجاهد

رواية زواج بالإكراه بقلم سارة مجاهد

البارت(17)

 وف الاسفل

يقف بالقرب من منزلها وهو يسال المار ف الشارع: خد ياض يا مرسي تعالي اما اقولك

مرسي: خير يا اشرف

اشرف: هى ايه الزغاريط اللي جايه من بيت المزه دى

مرسي: اااه هو انت ماتعرفش عقبال عندك يااشرف دى المزه بتتخطب

اشرف بغضب: ايييييييه انت بتقول ايه يااض انت اتجننت ولا ايه

مرسي: ولا اتجننت ولا حاجه واسأل اى حد هيقولك كدا

اشرف: ماااشي غور انت دلوقتى

مرسي: ماشي ياعم..ويذهب

اشرف بتوعد: مااشي يا برنسيسه بقي بتتخطبي وحيااتك عندى وحيات الحب اللي حبتهولك بدل ما تبقي جوازه هخليهالك جنازه وبدل ما يلبسلك البدله السوده هلبسلك كفنه

وف الاعلي

عبد الحميد: مبروك ياولاد ربنا يسعدكو ويتمم ليكو بخير

ريناد: الله يبارك فيك يابابا

ياسين: الله يبارك فيك ياعمى عقبال ماتفرح بأميره وامير ياارب

عبد الحميد: يااه يا ياسين يامين يعيش يابنى

نجوى: ربنا يديك الصحه وطول العمر ياحاج وتفرح بيهم وبعيالهم كمان

عبد الحميد: ياااه عيالهم كمان لا ياحاجه انا كفايه عليا افرح بيهم هما

ياسين: المهم ياعمى ماقولتليش تؤمرنى بايه

عبد الحميد: الامر لله وحده يا ياسين وانا قولتلك طلباتى مش عاوز اكتر من كدا

ياسين: ماشي ياعمى دى طلباتك..انما طلبات ريناد لازم تجيلها كامله دا حقها

عبد الحميد: يبقي تسألها هى بقي

ريناد: انا يا ياسين مش عاوزه حاجه خلاص من الدنيا تانى غيرك وبس..كفايه عليا انت مش عاوزه اى حاجه تانى

ياسين بابتسامه: بس دا حقك ياريناد ودى الاصول

عبد الحميد: شوف انت عاوز تجيب ايه وانا موافقك عليه…

ياسين: هاخدك انت وطنط وريناد وهننزل نشترى الشبكه اللي ريناد تختارها وكمان المهر اللي تطلبه وبالنسبه للفيلا ..انا عايش فيها لوحدى..وقبل الفرح هبدأ اظبط فيها شويه حاجات بسيطه كدا وهتبقي زى الفل المهم ان ما اقصرش ف ريناد ابداا

ريناد بابتسامه: ربنا يخليك ليا يا ياسين

ياسين: ويخليكى ليا يا حبيبتى

عبد الحميد بمداعبه: هاا..ويخليكو لينا احنا كمان

ياسين: احم..عمى..منورنا ياعمى

فيضحك الجميع بشده وبعد وقت لطيف قضاه ياسين مع اهل ريناد يهبط للاسفل وهو يسير يشاهده اشرف فيذهب ويخطى بجانبه وعن قصد يخبط ف كتفيه

اشرف: اييه يا اخيناا انت..مش تاخد بالك ولا ايييييييييه

ياسين: جرا ايه ياعم ..انت اللي خبطت فيا مش انا

اشرف: يعنى انا بتبلي عليك ولا ايييه

ياسين: انت توطى صوتك ده وانت بتكلمنى وتتكلم بأدب

اشرف: لا دا انت ما اتربتش وعاوز تتربي من جدييد

ويهجم علي ياسين ياسين ويظل يضرب فيه وتجتمع الناس عليهم وف وسط هذه الهمجيه يخرج اشرف من جيبه مطوااه ويغرزها ف بطن ياسين..لتخرج ريناد الي البلكونه وتشاهد الناس وهى مجتمعه وبعد تركيز منها ادركت انه ياسين من يتعارك

ريناد بلهفه: ياسيييييييين

فتهبط الدرج مسرعه لتتفاجئ بانه غارق ف دمه فتجرى عليه متلهفه وهى غارقه ف دموعها: ياسيين..ياسيييين قوم ياحبيبي..ياسين رد عليا..اطلبو الاسعاف بسررررررررعه

وبالفعل اتت الاسعاف ونقلته الي المشفي وذهبت معه ريناد هى ووالدها..وبعدها اجرت اتصالا بمروان

عند مروان قبل ذلك

كان يجلس هو وافراد العائله مع الدكتور معتز الذي جاء للمباركه

الدكتور معتز: هاا يلا ياحوريه اتجدعنى الشغل مستنيكى

حوريه:هههههه من عنيا يادكتور قدامك لاخر الاسبوع بس وبعدين هرجع ارخم عليكو هناك

الدكتور معتز: والله وحشتنا رخمتك يا حوريه

مروان: ومين قالك يا دكتور ان حوريه مراتى رخمه دى دمها زى العسل

الدكتور معتز: ايوه ياسيدى مين يشهد للعروسه ههههههههه

وبعد وقت قليل

الدكتور معتز: استأذن انا بقي يا جماعه

مجدى: ايه الدكتور معتز مستعجل ليه

الدكتور: لا كويس اووى كدا…بعد اذنكو ياجماعه

حوريه: ماشي يا دكتور ميرسي اووى علي زيارتك دى

الدكتور معتز: دى اقل حاجه ياحوريه..يلا بعد اذنك

حوريه: اتفضل يادكتور

وبعدها تصعد حوريه غرفه الليفينج ويصعد مروان ورائها فتجلس وتشاهد التلفاز اما مروان فيتصفح ف هاتفه ويلعب عليه بلايستيشن

حوريه: وطى صوت الفون لو سمحت يامروان

مروان ونظره ف الهاتف: طيب

حوريه: وطى صووت الفووون لو سمحت

مروان: حاضر

حوريه بضيق ونفاذ صبر: ممكن بعد اذنك لو سمحت توطى صوت الفون شويه انا مش عارفه اتفرج

مروان: وانا مابعرفش العب غير والصوت عالي كدا

حوريه: خلاص قوم ادخل اوضه النوم والعب فيها

مروان: طب ماتقومى تدخلي انتى

حوريه: اوضه النوم مافيش فيها تليفزيون

مروان ويترك ما بيده: طب ايه رأيك انا عندى فكره حلوه

حوريه: قوول

مروان ويقترب منها ببطئ: ما انا اسيب الفون وانتى تقفلي التليفزيون ونقعد نتكلم مع بعض شويه

حوريه بارتباك: ها..لا لا انا متابعه المسلسل وعاوزه اتفرج عليه

مروان: هنتكلم والله ماتفهمنيش غلط

حوريه: ع فكره انا فهماك صح وعارفه انك عاوز تتكلم بس انا عاوزه اتابع المسلسل فعلا

مروان بغضب: ماشي ياحوريه

حوريه لتعانده: ماشي رايح فين ماتقعد

مروان: ياا عسل احنا بقينا بنألش وكدا طيب مش ماشي وقاااعدلك يا حوريه قاااعدلك واهو هلعب عالفون وهعلي الصوت كمان..وما ان امسك بهاتفه حتى وجد ريناد تتصل به

مروان: ريناد بتتصل دلوقت..خير يارب..الو

ريناد ببكاء: مروااان الحقنى يا مرواان

مروان بخضه: ايه ياريناد ف اييه

ريناد ببكاء: ياسين يامروان ف اوضه العمليات الحقنا ارجوك

مروان بلهفه: ياسييين..عنوان المستشفي ايه يا ريناد بسرعه

ريناد: العنوان,,,,,,,,,,, ارجوك يامروان بسرعه

مروان: مسافه السكه…وبعدها يجرى اتصالا بيوسف

حوريه: ف ايه يامروان وياسين ماله……..مروان رد عليا……..مروان

مروان: ايوه يا يوسف..انت فين..تلبس هدومك بسرعه وتروح مستشفي,,,,,,,,,,,, دلوقتى حالا ياسين هناك ف اوضه العمليات…مااعرفش يايوسف انا لسه عارف زيي زيك دلوقتى ريناد كلمتنى وقالتلي…..يلا يايوسف……زويغلق الخط ويجرى ناحيه غرفته ويرتدى ملابسه بعجاله ويهبط للاسفل يستقل سيارته ويذهب

لتهبط حوريه لتجد هويدا وسهيله ومجدى

هويدا: ف ايه يا حوريه مروان بيجرى كدا ليه وبنادى عليه واخد ف وشه وما بيردش علي حد

حوريه: مش عارفه ياطنط كل اللي اعرفه انه جاله تليفون من ريناد وقالتله ان ياسين ف المستشفي

مجدى: اييه ياسين..ماله ف ايه

حوريه: والله ياعمى مش عارفه..انا برضو كنت بكلمه وبسأله وهو ماكانش بيرد عليا

مجدى: لا انا كدا لازم اتصل بيه واسأله..ويجرى اتصالا بمروان فيرد عليه

مروان: ايوه يابابا

مجدى: ايوه يامروان ف ايه يابنى وياسين ماله

مروان: انت عرفت منين يابابا

مجدى: من مراتك المهم قولي ف ايه

مروان: مااعرفش يا بابا انا لقيت ريناد بتتصل بيا وبتقولي ان ياسين ف اوضه العمليات وادتنى عنوان المستشفي وانا كلمت يوسف وزمانه راح وانا دلوقتى خلاص قربت اوصل

مجدى: ماشي يابنى احنا جاينلك دلوقتى حالا

مروان: ماشي يا بابا معلش انا مضطر اقفل لانى وصلت…وبعدها يغلق الخط ويصعد علي عجاله ويصل لغرفه العمليات وبانفاس متقطعه يسأل يوسف: يوسف ف اييه وياسين ايه اللي حصله

يوسف: اهدى بس يامروان وخد نفسك

ريناد بدموع: انا السبب انا السبب

مروان: انتى!! ايه اللي حصل لياسين ياريناد

عبد الحميد: اهدى بس يابنى…ريناد مش السبب فاللي حصل لياسين..هى بس حاسه بالذنب

مروان: ومين حضرتك

عبد الحميد: انا عمك عبد الحميد والد ريناد

وبعدها يخرج الطبيب ويقول: يا جماعه المريض نزف كتير واحنا محتاجينله دم بسرعه وفصيلته مش موجوده هنا وعما نبعت نجيب هناخد وقت

مروان: انا يادكتور فصيلتى نفس فصيله ياسين..انا جاهز

الطبيب: طيب اتفضل معايا…وبعد وقت يخرج مروان وهو دايخ بعض الشئ ويجرى عليه يوسف

يوسف: اقعد ارتاح هنا يامروان

مروان: انا عاوز اعرف اييه اللي حصل لياسين

يوسف: اقعد طيب وانا هحكيلك اللي قالهولي عم عبد الحميد وريناد..وبعد ان حكى له يوسف

مروان: يا ابن ال……بقي يضرب ياسين بالمطوه عشان خطب ريناد..والله لا لازم اخد حقك يا ياسين واوديه ف ستين داااهيه

عبد الحميد: ماتخافش يامروان يابنى احنا طلبناله البوليس وجه خده وهما هيجو ياخدو اقوال ياسين

وبعد وقت كبير يخرج ياسين من غرفه العمليات وهو غائب عن الوعى ويجرى عليه جميع الموجودين واولهم ريناد

ريناد ببكاء: ياسين..ياسين رد عليا يا نورعينى..دكتور هو عامل ايه

الطبيب: لاا اطمنى خاالص الحمدلله بقي كويس جدا وشويه صغيرين وهيفوق بس هو محتاج راحه وتغذيه مش اكتر

مروان: متشكرين اووى يادكتور

الطبيب: علي ايه دا واجبي ..بعد اذنكو

فيدخل له الجميع الغرفه..وبعد وقت كبير يبدأ يفيق شيئا فشيئا ويقول بصوت مبحوح ومنخفض: رينااد..ماحدش هياخدك منى..ريناد

ريناد بدموع وهى جالسه بجانبه وتمسك بيده: نعم يا حبيبي انا جمبك

ياسين: بحبك

ريناد: وانا كمان بحبك اوووى ومااقدرش اعيش يوم واحد من غيرك يا حبيبي

ويفيق تمام وينظر حوله ويقول: انا فيين

يوسف: انت فين ايه بس..وقعت قلبنا ياعم ياسين وانت قايم تحبلي ف ريناد

عبد الحميد: حمدالله علي سلامتك يابنى

ياسين بألم: الله يسلمك ياعمى…ااااااااه بطنى بتوجعنى اوووى

مروان: معلش يا ياسين اتحمل شويه وانشف كدا يااض

ياسين: انشف اييه بس..وبعدين ايه اللي حصل..هو..هو ااااه انا افتكرت..انا لما نزلت من عند ريناد ف واحد جه وخبط فيا وبعدها فضل يزعق معايا والناس اتلمت وفجأه حسيت بحاجه بتدخل بطنى وبعدها ماحستش بأى حاجه حواليا

عبد الحميد: منه لله يابنى..ربنا كبير وهياخد جزاؤه علي اللي عمله فيك

ياسين: طب هو عمل كدا ليه انا مااعرفوش

عبد الحميد: بيحب ريناد وكان عاوز يتجوزها واحنا رفضناه كتييير فلما لقاها اتخطبتلك قرر ينتفم منها فيك

ياسين: ياااه الشر بتاع الناس يوصل لدرجه القتل

عبد الحميد: واكتر يابنى واكتر المهم انك قومتلنا بالسلامه

ريناد بدموع: سامحنى يا حبيبي انا السبب

ياسين: لا يا حبيبتى انتى مالكيش ذنب ف حاجه

وبعدها يدق الباب ليدخل ظابط ويطلب ان يأخذ اقوال ياسين..واخذها بالفعل ورحل وبعدها جاء مجدى وهويدا ويليهم سهيله وحوريه وجميعهم اطمئنو علي ياسين وقرر الطبيب ان يمكث ياسين ف المشفي اسبوعا كاملا للاطمئنان علي صحته تماما وكان برفقته اياما ريناد ووالدها واياما مروان واياما يوسف..وبعدها جاء يوسف له ليبلغه بأنه اصدر حكم علي اشرف بالسجن لمده 3 سنوات مع الشغل

عبد الحميد: الف حمد وشكر ليك يارب

ريناد: ربنا اخدلك حقك يا حبيبي

ياسين: الحمدلله ياحبيبتى..الحمدلله

******************

ويبدأ اسبوعا جديدا خالي من المشاكل ومن المتاعب ومن اى شئ…فيه تذهب حوريه لعملها ويذهب مروان ويوسف وياسين لعملهم

مروان: ها ياولاد اخبار الشغل ايه

يوسف: ياولاد ايه حضرتك..اسألنى انا عن الشغل مش حضرتك كنت بتعسل الاسبوع اللي فات والبيه كان ف المستشفي

مروان: الهى يابعيد تدوق العسل اللي انا دوقته.. طيب يايوسف..اخبار الشغل ايه يا يوسف..حلو كدا

يوسف: اه كدا حلو..الشغل تمام والصفقه الجديده مشعلله الدنيا

مروان: اه مش صفقه المدارس..بقولكو ايه احنا عاوزين نحط اقل سعر عاوزين الصفقه دى ترسي علينا مفهوووم يايوسف انت وياسين

يوسف: مفهوم يابوب

ياسين: تمام ياميرو

يوسف: الا قولي عامل ايه مع حوريه

مروان: هكون عامل ايه يعنى زى مااحنا مافيش جديد..بس.

ياسين: بس ايه اتكلم يا ميروو

مروان: بس انا حاسس كدا احساس اتجاها مش عارف ده ايه

ياسين: احساس ايه ده

مروان: مش عارف يا ياسين بس احساسي من نحيتها اتغير

يوسف باستنكار: من اسبوع!!

مروان: اهو الاسبوع اللي انت بتتكلم عليه ده غير فيا حاجات كتير من نحيتها ..يايوسف كونك انك تشوف حد ليل نهار قدام عنيك بتاكلو مع بعض بتنامو ف اوضه واحده مع بعض اى نعم مابنتكلمش كتير ولو اتكلمنا بنرمى دبش بس لما بتبصلي وابصلها بحس ان احنا بنقول لبعض كلام كتير من غير حتى مانتكلم

يوسف: اقدر اقول انك..حبيتها

مروان: مش بالظبط كدا بس تقدر تقولي ان عرفتها كويس اووى ومالقتش اطيب من قلبها ولا ف حنيتها

ياسين: طب دى بدايه مبشره جدا يامروان

مروان وينظر امامه: تفتكر!!

****************

ف المشفي عند حوريه

بسنت: يااه يا رورو كان واحشنى مشينا ف طرقه المستشفي واحنا بنرغي سوا انتى نفسك وحشتينى اووى كنتى سايبه فراغ يابنت الايه

حوريه: وانتى كمان يابسبس كنتى وحشانى جدا..وادينى اهو ياستى رجعتلك تانى وهفضل علي قلبك

بسنت: ياريت ياحبيبتى…المهم قوليلي عامله ايه مع مروان ما اتكلمناش من اخر مره كنا عندكو فيها

حوريه بابتسامه: مروان

بسنت: ايوه مروان وايه السرحان والضحكه دى..خيييير يارورو

حوريه: ايه يا بسبس كل خير ان شاء الله بس..بس

بسنت بضحك: بتبسبسي ليه يا حوريه احكى احكى وماتكسفيش ههههه

حوريه: اوعى تفهمينى غلط انا ومروان زى مااحنا

بسنت: اومال ف اييه

حوريه: مش عارفه يابسنت بس انا حاسه ان احساسي من نحيه مروان مابقاش زى الاول

بسنت: ازاى يعنى

حوريه: يعنى لما عرفت مروان كويس نظرتى فيه اتغيرت مروان طلع انسان كويس جدا وبيحب اصحابه واهله وبيخاف عليهم جداا يعنى حاساه شخص غير اللي انا عرفته خاالص

بسنت: وكل ده حستيه ف اسبوع واحد بس

حوريه: انا برضو مستغربه اصل انك تعيشي مع حد وتشوفيه طول اليوم قدام عينك وتاكلي معاه وتنامى معاه ف اوضه واحده..اكيد هتعرفيه كويس اووى لما تعاشريه كدا ويا اما احساسك يتغير يا للاحسن يا للاوحش

بسنت: واحساسك بقي اتغير لانهووون يا رورو

حوريه بابتسامه وهى متسائله: للاحسن؟؟

بسنت بضحك: انتى بتسألينى انا…حلوتك ياحوريه ههههه

حوريه: ههههههه بس يابنت

*********************

اما عند تاليا فيتصل بها حمدى ويأخذ منها معادا ليقابلها ف نفس الكافيه الذي قابلها فيه اول مره فذهبت له وهى حامله لذاك السي دى

تاليا: اذيك يا حمدى

حمدى: الله يسلمك..اذيك يا تاليا

تاليا: مدااااااااام تاليا ياحمدى احنا هنشيل الالقاب ولا ايه

حمدى: ماشي يا ت..مدام تاليا

تاليا: كدا تمام يا حمدى

حمدى: هاتى الحاجه

تاليا:الفلوس الاول يا حمدى

حمدى بسخريه: مااشي يا.. يامداام..ويضع امامها حقيبه صغيره بها النقود…اتفضلي 150 الف جندى

تاليا: يا سلاااام ايوه كدااا..كدا انا احبك

حمدى: هاتى الحاجه بقي

تاليا: اتفضل يا حمدى..واعطته الظرف الذي يوجد فيه السي دى

حمدى: كدا تمام..تحبي تشربي ايه بقي

تاليا وهى تضع ساق فوق ساق: هوت شوكليت يا حمدى

حمدى: من عنيا يا جميل

******************

وبعد يومين ف شركه مروان العوامى

مروان: ايه الاخبار ياولاد

يوسف: كله تمام يامروان حطينا اقل سعر ف السوق

مروان: واش عرفك انه اقل سعر مش يمكن ف سعر متقدم اقل مننا

ياسين: عيب عليك يا مروان انت بيشتغل معاك رجاله مش عيال

مروان: طيب وحطيته كام

يوسف: 10 مليون جنيه

مروان: طيب تمام اووى..الصفقه دى صعبه ومهمه جداا يايوسف لازم ترسي علينا انت فااهم

يوسف: فااهم يامروان

ياسين: ماتخافش يامروان وسيبها علي الله

مروان: ونعم بالله

*********************

ويأتى تانى يوم ويكون الجميع منتظرين علي احر من الجمر..كان يتواجد مروان مع يوسف ف الشركه وياسين ف مكان اخر منتظر ان يعرف النتيجه..وكانت حوريه ف عملها

مروان بتوتر: ياسين اتأخر ولا انا بتهيألي يا يوسف

يوسف: اهدى يا مروان هو ما اتأخرش ولا حاجه بس انت اللي متوتر

مروان: الصفقه دى مهمه اووى يا يوسف ولو مارستش علينا هنخسر اووى

يوسف: ان شاء الله خير يا مروان

مروان بتوتر:ان شاء الله..ان شاء الله

اما عند حوريه كانت متوتره هى الاخرى

بسنت: حوريه مالك ف ايه

حوريه بتوتر: ها لا مافيش مالي يعنى يابسنت

بسنت: حوريه انتى متوتره من الصبح وموترانى معاكى مالك ف ايه

حوريه:………..

بسنت: يابت انطقي

حوريه: مروان..قلقانه عليه اووى

بسنت: قلقانه علي مروان..والنبي

حوريه: بسنت مش وقتك خالص والله

بسنت: سورى يا حوريه طب ف ايه فهمينى

حوريه: كان خارج متوتر جدا..عشان صفقه المدارس خايف انها ماترساش عليه وانا كمان بصراحه خايفه ان الصفقه ترسي علي حد غيره دا لوحصل هيخسر كتير اووى ف شغله

بسنت: تصدقي صح..انا برضو كنت بكلم يوسف النهارده قفل معايا كدا وكان موده مش اللي هو

حوريه: مش بقولك متوترين خايفين ماترساش عليهم

بسنت: بس مش غريبه انك قلقانه عليه يارورو

حوريه: الله مش جوزى يابسنت

بسنت: اييه سمعينى تانى كدا..جووزى..الله اكبرررر

حوريه: بس بقي يابسنت

بسنت: طب بقولك ايه ماتتصلي علي مروان اسأليه عمل ايه..يعنى اهو يعرف انك مهتمه وكدا

حوريه: تفتكرى

بسنت: افتكر ونص..يلا

حوريه: اوك..وتمسك هاتفها وتجرى اتصالا به..فيرن هاتفه فيمسكه بلهفه اعتقادا منه انه ياسين

يوسف بلهفه: دا ياسين يا مروان

مروان: لا لا دى حوريه

فيرد عليها: الو..ايوه يا حوريه

حوريه بارتباك: ايوه يا مروان اذيك

مروان: انا كويس ياحوريه انتى عامله ايه كويسه

حوريه: اه كويسه انا بطمن بس اخبار النتيجه ايه

مروان: لسه والله يا حوريه ياسين لا اتصل ولا جه

حوريه: ماتخافش ان شاء الله هترسي عليكم..سيبها علي الله

مروان: ونعم بالله….ادعيلي يا حوريه

حوريه بابتسامه: بدعيلك يامروان…خلي بالك من نفسك

مروان بابتسامه: وانتى كمان

حوريه: مع السلامه

مروان بابتسامه: الله يسلمك

يوسف: ايه يا مروان ف حاجه..كان مروان سارح بخياله..مرواان مالك

مروان: هاا..لا مافيش حاجه..ياسين جه

يوسف: لا لسه وتأخيره ده قلقنى..ليدخل عليهم ياسين وهو منكس الرأس

مروان بلهفه: ايه ياياسين ايه الاخبار

ياسين:…………….

يوسف: ماتنطق يابنى وخلصنا

ياسين بحزن: الصفقه مارستش علينا ورسيت علي عبدالله المنشاوى

يوسف ومروان بصدمه: ايييييييييييييييه

**********************

يتبع…..

لنتابعة البارت الثامن عشر  اضغط هنا

أضف تعليق