رواية حلم الزين الفصل الخامس 5 – بقلم احلام عاصم

رواية حلم الزين البارت الخامس 5 بقلم احلام عاصم

رواية حلم الزين الفصل الخامس 5

-عايزاكِ تتجوزي زين

نزل كلامها عليا ذي الصاعقه-بسمله انتِ كويسه 

-أنا بموت ي أحلام 

-حاسه ب أي..اتصل ب زين يكشف عليكِ

-يارتني كنت بموت من ألم عضوي أنا بموت من الندم

-طيب أهدي عشان إلي ف بطنك دا ي حبيبتي 

-حبيبتك!..انتِ لسه بتحبيني بعد إلي عملته فيكِ

-عملتي أي فيا فهميني ي بسمله ابوس ايدك و اي الكلام إلي يتقوليه دا زين جوزك يعني جوز أختي

-زين مكنش ينفع يكون غير ليكِ ، مكنش ينفع يتجوز غيرك

-انتِ هبله ي بت اي الي بتقوليه دا انتِ اي إلي حصلك

-أنا مش عارفه إزاي كنت عاميه و بلا إحساس بالشكل دا ازاي مكنتش حاسه بيكِ مع إني كنت بشوفك طول الوقت سرحانه و ف عالم تاني بس والله كنت بقول إني الزعل دا عشان هسيبك و اجوز و أنا عارفه إنك متعلقه بيا بس إلي بجد كرهني نفسي إني إزاي محستش بقلب جوزي إلي مش معايا ، إزاي مقدرتش أحس لما كان ف بداية الجواز يندهني ب أسمك و لما اقفش يقولي بهزر معاكِ عشان اعصبك …

أنا إزاي كنت كدا ي أحلام ازاي مقدرتش أحس بوجعك و مش بس كدا لاء انا كمان كنت السبب فيه

قربت منها و اخدت ايديها بين ايديا-ي عبيطه زين جوزك و بيحبك انتِ و كمان مخلف منك فريده و لسه بيبي كمان جاي ف السكه تفتكري بعد كل دا بيحب حد غيرك

-يمكن بسبب فريده زين كمل معايا فريده لو مكنتش جات كان سابني

-يسيبك إزاي و قلبه معاكِ هي مش ب فريده 

-قلبه عمره م كان معايا ، قلبه معاكِ ، ذي م انتِ بردو بعد السنين دي كلها و كل الوجع دا لسه بتحبيه

انتفضت من كلامها-بحب مين بسمله دا حب مراهقه وراح لحاله دلوقتي كبرنا و عرفنا إني دا كان شغل عياال مش حب

-و لمااا دا حب مراهقه أمال اي الحب الي بجد

لما هو حب مراهقه و قفتي حياتك من بعده لي

مردتيش تتجوزي و رفضتي مئات العرسان لي

طيب هو لسه بيحبك لي

لسه موجوع لي

لسه موقف حياته و قلبه و عقله لي

بلاش تراوغي ي أحلام خلاص كل حاجه اتكشفت 

-بسمله..

-متتكلميش انتِ بتبرري لي اصلا أنا إلي غلطانه مش انتِ

مسكتها من درعاتها و هزتها-محدش غلطان غيره ، محدش عمل كدا غيره ، أنا بجد بكره

بصيت لعنيا-قلبك ميقدرش يكره إلا و كان كرهه من زمان و مكنش قفل عليه جوه كل السنين دي

-بسمله متعمليش ف نفسك كدا ابوس إيدك اهدي 

-أنا كويسه 

بس جيت اقولك إني كل إلي ف دماغك عن زين غلط

-مش فاهمه ازاي!

مشيت للتربيزه مدت ايدها و رفعت صندوق خشب صغير ع ايدها-خدي كل اسئلتك هتلاقيها هنا.

قعدت ع الأرض و فتحت الصندوق بلهفة ، لاقيت فيه شال أنا عارفه كويس

-أنا جيبالك مفاجأه 

-اي دا و أنا كمان 

-طيب قولي ي زين أي المفاجأة هاا

-لما اعرف مفاجأتي الأول

مدت شفايفي لقدام ذي الأطفال-عاااا مليش دعوه أنا الأول

-هه فطستيني ضحك أي ي حلم حركات الأطفال دي

-طيب يكبير وريني بقي

-أي رأيك

-الله ي زين اي الفستان الجميل دا و كمان اللون إلي بحبه

قرب مني و همسلي ف ودني-دا عشان يوم خطوبتنا

ميلت عليه و همستله ف ودنه-كتب كتابنا أحسن عشان دا اليوم إلي هكون قدام العالم كلها مراتك 

-طيب ي مراتي يلا بقي وريني هديتك أو مفاجأتك

لفيت و بقيت وراه و لفيتله الشال ع كتافه و حضنته-دا عشان يدفيك و عمايل إيديا خد بالك

-دفايا الوحيد ف و جودك جمبي

هاتي البرفان بتاعك

باستغراب-لي

-هاتي بس

خرجتله علبه البرفان ف مسكها و كبها كلها ع الشال

-أي ي زين إلي انت عملته دا والله رخم دي لسه مشترياها

-هجبلك غيرها 

-مش فاهمه بردو أي إلي أنت عملته دا

-عشان تبقي ريحتك فيه يهبله

– ع أساس إنك مش هتغسله يعني 

-كل م يتغسل هجيب علبه من برفانك و اكبها عليه

-مش هتحتاج لريحتي إلي ف الشال أنا كُلي هبقي معاك

-أنتِ كُلك ليا و أنا كُلي ليكِ .

لفيت الشال حوليا و كملت تدوير ف الصندوق ، كان فيه جوابات كتير اوي ورق بدأت أفتح أول جواب بس قطعني صوت جاي من البلكونه خرجت ف لاقيت زين لسه هدخل بس وقفني

-لو دخلتي هرمي نفسي من البلكونه دي و أريحك مني

قلبي أتنفض-زين انت بتعمل إي 

-لازم تسمعيني أنا لو فضلت يوم تاني وانا شايفك كدا مش طايقاني هموت…بحق كل وعد و عدتيهولي ب و جودك جمبي مهما حصل اسمعيني

-زين مش هقدر انزل ولا أتكلم معاك دلوقتي مش هقدر بسمله عرفت كل حاجه

-عارف

-عارف إزاي اي الي عرف اختي 

قسما بالله ي زين لو كنت انت السبب ف إنها تعرف و تتوجع كدا هقتلك ي زين هقتلك أنت فاهم 

-هستناكِ ف الجنينه إلي ف الشارع الي ورانا لو منزلتيش حالا هموت نفسي ي حلم .

عقلي اتشل و قلبي وقف و الدم أتجمد ف عروقي …

هو اي إلي بيحصل دا اي الوجع الي فقلب كل واحد فينا دا

لي ي زين كدا ، أنت سبب كل الوجع دا حتي لو كنت موجوع ذيناا ، طيب لو سامحت ف وجعي اسامح ف وجع أختي إزاي

يارب ارحمني ، يارب بقي خليني اكرهه ، يارب انزع حبه  من قلبي أنا مقدرش اشوف اختي كدا ، مقدرش اخلي فريده تكبر و تعرف إلي بيحصل  يارب بلطفك دبر كل حاجه و ريح قلبي و قلب اختي .

-نعم اتفضل قول و خلصني بقي

-ي أحلام متتكلميش معايا بالطريقه دي أنا زين حبيبك

-انت زين جوز اختي ، زين حبيبي مات ، لكن انت إلي دبحتني ب سكينه تلمه اوي و مش بس كدا جاي كمان تدبح اختي بنفس السكينه…مش هسمحلك تجرحها مش هسمحلك ي زين انت فاهم

-أسمعيني و أنا أوعدك أني همشي خالص من حياتكم 

-…

-قبل نتيجة الثانوية بتاعتك أمي تعبت أخدتها ورحت بيها للدكتور ف عرفت ان عندها كانسر و ف مرحله متأخره أوي 

دماغي اتشلت عن التفكير و أنا شايف امي بتعيط و تقولي اياك تقول ل أبوك حاجه ي زين ده عنده الضغط و ميستحملش خبر ذي دا وعدتها إني مش هقوله قصاد إنها تبدء ف العلاج

لما رحت سألت الدكتور عن العلاج و ممكن نروح مستشفى اي عشان نعالجها

قالي بكل أسف إني حالتها ملهاش علاج ف مصر و إني احسن مكان للعلاج بتاعها كان ألمانيا 

لما رحت و طلبت من أمي إنها تسافر معايا رفضت و قالت إنها مش عايزه تتعبني

و لقيتها بتمسك إيدي و بتقولي برجاء-زين انا عايزه أشوفك متجوز..عايزه أطمن عليك قبل م اموت

سكت شويا و راح سند ضهره ع شجره و كمل

فضلت أفكر لغاية م قررت أروح لعمي عشان أطلب إيدك و اقنعه إنك تسافري معايا و تقدمي ع جامعتك هناك مؤقتا

غمض عنيه و أخد نفس طويل 

لما رحت لعمي كنتِ انتِ و بسمله بتشتروا هدوم لجامعتك

لاقيت عمي قاعد و ماسك ورق ف إيديه و مرات عمي بتعيط

استغربت من قعدتهم و لما سألت عمي مدلي ملف فيه اشعه ف إيديه 

فتحت الملف و كان فيه تقرير إني صاحب الأشعه دي عنده ثقب ف القلب 

كنت فاكر إني عمي صاحب الأشعه دي بس طلع غلط

-أمال مين صاحبها

-بسمله اختك هي إلي كانت مريضه 

-بسمله إزاي 

-فاكره لما بسمله تعبت و نقلتوها المستشفي

-ايوا بس الدكتور مقالش حاجه

-الدكتور طلب من ابوكي اشعه و ساعتها مقالش ليكم عشان محدش يقلق خصوصا إنه كان عنده شك

بعدها عمي راح جاب الأشعه و كان فعلا شكوك الدكتور ف محلها و بسمله عندها ثقب ف القلب و كان لازم تعمل العمليه و تتعالج و إني لو كملت سنه و معملتش العمليه كانت حياتها هتبقي ف خطر

-إزاي كل دا يحصل و بابا ميقولش لبسمله ولا حتي يقولي

-لو بسمله كانت عرفت كان قلبها مش هيستحمل و انتِ مكنش ينفع يتقلك كدا لأنك مكنتيش هتقدري تتحكمي ف نفسك ولا تصرفاتك قدامها

ساعتها عمي كان بيتكلم بكل كسره-بسمله لازم تتعالج برا و أنا راجل جاهل اسافر بيها إزاي…طيب اسيب امها و اختها ع مين…انا لو خلفت ولد كان زماني قدرت اتسند عليه

كنتِ عايزاني أعمل أي…و أنا امي بين الحياة و الموت و ابويا ممكن يحصل امي لو جرالها حاجه و كماان بسمله لو معملتش العمليه هتبقي حياتها ف خطر كبير

أنا مشيت من عند عمي و كأني روحي انسحبت مني 

ف تاني يوم باباكي جه بيتنا و نزل يبوس إيدي و رجلي عشان أتجوز بسمله و اسافر اعالجها

ساعتها امي كانت عايزه تطمن عليه و قالتله إننا هنزركم بكره و نطلب ايدها…..

كنتِ عايزاني أرفضها…

اقوله ي عمي سيب بنتك دي تموت عشان انا بحب اختها..

طيب لو فعلا مكنتش قبلت و صممت عليكِ و بسمله جرالها حاجه كنتِ هتسامحيني ، كنتِ هتبقي مبسوطه 

انتِ فاكره إني انتِ بس إلي اتعذبتي ، انتِ بس إلي اتوجعتي

دا أنا كانت نظره منك واحده بتدبحني ف الثانيه ميت مره

دا أنا كنت بهتم ب بسمله عشان خايف ع مرضها و خايف إنها تحس ب حاجه ، كنت بشوف اهتمامي بيها خيانه بتوجع قلبي

و لما اتجوزتها كانت خلاص مسئوله مني ، كان لازم اعاملها بما يرضي الله ، مكنتش اقدر اعقابها ع ذنب ملهاش علاقه بيه

مفكرتيش لي اتخطبنا و كتبنا الكتاب كل دا ف اقل من 6 شهور لي!

طيب مفكرتيش لي سافرنا المده دي كلها!

إزاي قدرتِ تصدقي إني ممكن اسيبك ، او إني محبتكيش!

أنا اكتر حاجه خلتني أتجوز من بسمله هي انتِ عشان عارف اد اي متعلقه بيها ، و إني موتها هيكسرك

أنا عملت كل دا عشانك و لما مرات عمك اتوفت و بعدها بشهر عمك أنا فضلت فتره كبيره عايش و مش عايش يدوب نزلت دفنتهم و سافرت تاني مكنتش اقدر اقعد ف مكان مليان ب ذكرياتهم 

و لما رجعت عرفت من بسمله إنها حامل…

كنت هخليها تنزل الطفل دا بس مقدرتش اتكلم ، مقدرتش افرط ف الطفل الي ف بطنها و أنا وحيد مكنتش هقدر اعيش ، قولت يمكن ربنا بعتلي الهديه دي عشان تعوضني عن ابويا و امي…

أنا مردتيش انزل مع بسمله ف ولادتها عشان كنت خايف منك ، من نظراتك ليا ، كنت خايف ي حلم و كأني طفل مستخبي من امه عشان ميشوفش دموعها…

أنا محبتش غيرك ، عيشت مع بسمله جسم بس من غير قلب ولا روح مكنتش قادره اعيش مبسوط معاها ، كنت خايف لتقبلي عريس من إلي بيتقدمولك …

كنت بقول م انت اتجوزت و خلفت اهو بلاش انانيه و خليها تتجوز ، بس كان قلبي بيقف مجرد م اتخيل إني حد يقرب منك ، كنت بغير عليكِ من كل حاجه حوليكي

أنا استحملت كل دا بس مش قادر استحمل اشوفك قدامي و مجريش اترمي ف حضنك ، مش قادر اشوف أتحمل نظراتك إلي كلها حزن و خذلان و عتاب مش قادر 

مشيت و سندت ضهري ع الشجره جمبه- طيب كل دا يحصل لي ي زين…لي أي الذنب الي عملنه عشان نعيش كل دا 

لي ي زين لي

قام و ضرب رجله ف الشجره-قلوبنا مكنتش تستاهل كل دا

قمت و جريت عليه-وريني رجلك ي زين…اي إلي انت عملته دا

أبتسم-لسه بتحبيني و بتخافي عليا

-انت اكتر و احد كان نفسي احاول أكرهك و معرفتش

-يبقي نتجوز

سيبت إيدي من ع رجله -انت اتجننت و بسمله

-إحنا أطلقنا

يتبع الفصل التالي اضغط هنا

أضف تعليق