رواية حلم الزين الفصل الرابع 4 – بقلم احلام عاصم

رواية حلم الزين البارت الرابع 4 بقلم احلام عاصم

رواية حلم الزين الفصل الرابع 4

-أحلام أصحي 

-مش هنزل العياده ي ماما إنهارده سيبيني أنام ونبي 

-بسمله أختك و جوزها جايين إنهارده 

اتفزعت و أنا بفتكر أكتر من 7 سنين عدو -إزاي…امتي…لي

-قلبي مش مطمن لجيتهم دي و خايفه أوي ع فريده

-متقلقيش ي ماما طمني قلبك 

-قلبي يطمن إزاي و أنا شايفاكِ كدا!

-كدا إلي هو إزاي يعني

-تبقي هبله لو فاكره إني مش حاسه بيكِ ، دا انتِ بنتي عارفه يعني أي بنتي يعني كبرتي جوايا ، يعني حته مني ، يعني بحس بيكِ قبل منك

-أي يحجه الأفوره دي ع الصبح عديني كدا عشان أغسل وشي بقي 

اتكلمت بحزن- لسه ذي ما انتِ متغيرتيش دايما كاتمه حزنك ، حزنك إلي كل يوم يكبر جوا قلبك مش بيقل

مسكت كفها بحنان و بوسته- بنتك بقي أمرك لله

-أحلام مش هتنزلي عيادتك بردو!

-هفضل أهرب لأمتي يعني

-يبنتي متقطعيش قلبي ، كل يوم بشوفك ب الحاله دي بحس إني السبب ف حزنك دا

اتكلمت ب ابتسامة مزيفه-مالها بقا حالتي يست ماما م أنا ذي الفل اهو دكتوره قد الدنيا 

-عايزه أفرح بيكِ

-افرحي بيا ي ماما اي إلي منعك

-انتِ فاهمه قصدي كويس..انا عايزه أطمن عليكِ و افرح بعيالك ذي أختك 

-لاء كدا انتِ ناويه ترغي كتير من أمتي و انتِ رغاية كدا

تنهدت بقلة حيل-هتفضلي ذي م انتِ مفيش فيكِ فايده.

-أحلام افتحي الباب اكيد وصلوا

-لاء ي أحلام هفتحه انا 

-خلاص ي ماما هفتحه انا خليكِ مرتاحه انتِ.

-بسملاااله أي يمفتريه انتِ سافرتي و قولتي عدولي

5 سنين بحالهم ي جاااااسيه

ظهرت بنوته صغيره لابسه فستان قصير جميل و شعرها ملموم ب فيونكه صغيره و برجليها الصغيرين طالعه ع السلم

-اعاااا أخيراً تكرمت فريده هانم علينا عشان نشوفها

أخدتها ف حضني و فضلت أمشي ب إيديا ع شعرها القصير-كبرتِ اوي ي فريده 5 سنين من غير م أشوفك يدوب هو شهر ولادتك و أخدتك البت الجاسيه امك و هربت

و فجأه الابتسامة تحولت لعاصفه سحقت قلبي و عقلي …

هزت كياني كله…و بعد 7 سنين شوفته رجعني للطفله إلي كانت جوايا…الطفله إلي عرفت يعني اي حب ع إيديه…الطفله إلي كانت طالعه بحبه لسابع سما و فجأه لاقيت نفسها ف سابع أرض….سنين كتير عدت و أيام أكتر و برغم كل القسي إلي شافته الطفله دي ع إيدين إلي قتلها لسه بتحبه!

-أحلام زين مادد إيده من بدري سرحانه ف أي

-هااا مفيش

احم أهلا ي دكتور حمدالله ع سلامتك.

-بردو كل دي غيبه ي بسملااااه

-خلاص إحنا مش مسافرين تاني

-لاء بجد! طيب لي

-اممم شوفتي فريده كبرت إزاي 

-ف أي ي بسمله مالك حاسه إني ف حاجه ورا موضوع السفر دا

-لي بس بتقولي كدا

-لي بقول كدا!…مش انتِ يبنتي إلي اتخطبتي و اتجوزتي ف 6 شهور و بعد كدا سافرتي ألمانيا و يدوب نزلتي شهر ف ولادة فريده و سافرتي تاني…دا انتِ حتي كملتي آخر سنه ليكِ هناك..فجأه كدا قررتي متسافريش تاني!

-عادي ي أحلام متكبريش الموضوع

-بسمله أنا أختك يعني لو محكتليش انا هتحكي لمين بس

-و أختي بقي بتحكيلي كل حاجه!

-هاا…ايوا طبعا

-طيب ماشي 

-رايحه فين!

-اوضتي 

-لا ناموا انتِ و الدكتور و فريده هنا دي أوسع و أنا هنام ف أوضتك

-لاء زين هينام عند أخته 

-احم.. لي هو انتوا متخانقين!

-تصبحي ع خير.

-مالك ي أحلام زعلانه كدا لي

-مش عارفه مال بسمله حاسه إنها زعلانه اوي بس مش راضيه تتكلم معايا

-معلش يمكن من تعب الحمل

-ممكن بردو بس هانت كلها 3 شهور و تولد 

ربنا يقومها بالسلامه 

-يارب يبنتي …تعالي كلمي ابوكِ

-حاضر ي ماما أصلي المغرب و اخرجله .

-أي ي بابا تعبان..اخدت الدواء بتاعك

-يبنتي كفايه قلق انا كويس

-دايما ي نور عيني

-كنت عايز منك طلب 

-طبعا ي بابا دا أنت تؤمر

-خدي مفاتيح شقة عمك و روحي نضفيها عشان أختك و جوزها يقعدوا فيها و يقدروا ياخدو راحتهم

-حاضر ي بابا

-منخلي بنت تضنفها يحج 

-ي أسماء دي شقة أخويا فيها كل ذكرياته و فيها ريحته لما أحلام تنضفها هتحافظ عليها لكن اضمن منين البنت الغريبه 

-خلاص أستني ي أحلام أروح معاكِ

-ي ماما اقعدي هتروحي فين بس انتِ ناسيه إني عندك الغضروف و بعدين يستي متقلقيش الشقه نضيفه إحنا مكملنش 3 شهور منضفنها.

-مالك بس ي زين

-خايف لعمي يصمم ع زياد

-أطمن يبني م أنت شايف الأمور بدأت تتصلح م بين عمي و بابا أهو و بعدين هيلاقي دكتور عيونه عسليه ذيك فين!

-هه انتِ إزاي قادره تشيلي من علي كتافي الهم بالسهوله دي لاء و كمان بتضحكيني لاء عاش

-احم دا شويا من الي عندي بس

شوف ف التواضع معنديش يما ارحميني

-بس أنا قلقان بجد 

-تبقي لسه معرفتش بحبك أد أي لو فكرت إني ممكن ابقي غيرك ليك ي زين

-هتقدري تقفي قدام عمي يعني

-أنا اقف قصاد الدنيا بحالها عشانك و لو ضيقت بيا أوي يبقي أهون عليا إني اموت نفسي ولا حد يقرب مني غيرك

أخدني ف حضنه و مشي إيده ع رأسي-و لا أنا أقدر أعيش ثانيه واحده و انتِ بعيده عني..انتِ احتليتي قلبي و عقلي خلاص مبقاش فيه مكان لأي واحده غيرك

بعدت عنه بلماضه-حتي لو بعدت عني عشان واحده تانيه هقتلك و اقتلها

-هه و أهون عليكِ

-لاء م أنا هقتل نفسي معاكم 

شدني لحضنه تاني-بحبك يالي هتموتيني ناقص عمر.

فقت من سرحاني و أنا واقفه قدام شقتهم ، فتحت الباب و دخلت ، غيرت هدومي و بدأت أغني و أنا برتب الأوضه 

‘…مخطرتش ع بالك يوم تسأل عني..

-انتِ مرحتيش عن بالي لحظه واحده ي حلم

فجأه جسمي كله تلج و أتجمدت مكاني

وقف قدامي-وحشتيني

-أنت بتعمل أي هنا!

-كنت نايم لغاية مصحيت ع صوتك

مشيت سحبت العبايه و الطرحه و لسه همسك باب الشقه لاقيت سحبني-انت اي الي بتعمله دا انت اتجننت

-اها اتجننت….أحلام أسمعيني أسمعيني و لو لمره واحده بس أديني فرصه متعذبنيش أكتر من كدا

-أسمعك! هتقولي أي..

هتقولي إزاي جيت طلبت أيد اختي و خطبتها و أنا قاعده..

هتقولي إزاي لابست دبله ب أسمها ف إيدك…

هتقولي إزاي اختارت معاها فستان الخطوبه قدام عنيا…

هتقولي إزاي قدرت تاخدها ف حضنك…

-هتقولي إزاي قدرت تخلي واحده غيري تنام جمبك…

هتقولي إزاي قدرت تخلف طفله مش مني…

هتقولي إزاي قدرت تكسرني ، تكسر قلبي ، عقلي ، نفسي ، أحلامي ، حبي هتقدر

رجليا اتخلت عني و قعدت ع الأرض..

-هتقولي إزاي قدرت تتجوز اختي

ملقتش غير أختي ي زين

ملقتش غير بسمله 

دا أنا كنت عايزه اجري عليها و اقولها إني حبيتك

-دا أنا مليش غيرها

طيب كنت تتجوز واحده غيرها و تسيبلي اختي تداويلي كسرة قلبي الي كسرتها…

بس حتي دي استكرتها عليا و خليت الكسره كسرتين

-أسمعيني…أسمعيني شوفي عملت كدا لي

-هه هو فيه مبرر للي أنت عملته

تخيل ي زين فضلت السنين دي كلها ادورلك ع مبرر ملقتلكش

-أرحميني ي أحلام 

-و انتتت مرحمتنيش لي

مرحمتش قلبي لي…مرحمتش إحساس ب الخيانه عشان بحب جوز أختي لي…

تعرف أنا كنت بحس ب أي لما أعرف إنك بتكلم بسمله 

تعرف النار إلي كانت جوايا أنت و بترقص معاها 

تعرف حرقة قلبي و أنا عارفه إنك مع واحده غيري ف شقه واحده لاء و مش أي وحده دي اختي

تعرف كام مره كان المفروض اصرخ فيها و مكنتش اقدر انطق بكلمه لاء و كمان المطلوب مني إني افرح و اساعد ف تجهيز الشقه و ف اختيار الشبكه و الفتسان و القاعه م انا اختها..

حتي فرحتي ب أختي سرقتها مني ، انا كنت ساعات بحس إني بكره بسمله بس ارجع و اقول و هي ذنبها اي…

دي مظلومه ذيها ذيك…

-أنا جيتلك و قولتلك هسيب بسمله و انتِ إلي مردتيش

-عايزني اكسر قلب اختي!

عايزني اقولك أجري طلقها بعد كتب كتابكم ب أسبوع

عايزني اقولك يلا شيل السكينه من قلبي و حطها فقلب اختي

-عايزني اقولك اي بعد ما أختي حبيتك و اتعلقت بيك

-أحلام أنا عملت كدا…

-أخرص خالص مش عايزه اسمع كلمه واحده 

مش طايقاك ي اخي …قرفانه منك أوي 

-أحلام أنا كنت شايف بسمله انتِ

عشت معاها بصورتك انتِ

-سميت فريده الأسم دا لي ي زين

-عشان دا الأسم الي اتفقنا نسميه لبنتنا

-بس فريده بنتك انتِ و اختي كفايه بقي قرف كفايه 

قمت و فتحت الباب

-كرهتيني ي أحلام !

-كرهت نفسي عشان مقدرتش أكرهك ولا اشيلك من قلبي.

خرجت م الشقه و أنا كل وجع اتوجعته ف ال 7 سنين كلهم حاسه بيه فقلبي…

دخلت الشقه و مكنش فيه حد طلعت أجري ع اوضتي بس لاقيت بسمله قاعده ع السرير تعيط

-بسمله مالك

-أحلام 

-تعبانه اجبلك دكتور

-لاء

-امال مالك

-عايزاكي تتجوزي زين

يتبع الفصل التالي اضغط هنا

أضف تعليق