رواية قلب يشفى الفصل الثامن 8 – بقلم منة عاطف

 رواية قلب يشفى الفصل الثامن 8 – بقلم منة عاطف

البارت التامن

الممرضه : المريضه فقدت دم كتير احنا محتاجين متبرع بسرعه

سيف: انا أخوها اقدر اساعدك

الممرضه: تعالي بسرعه ورايا

ودخلت اوضه التبرع بالدم 

الممرضه: احنا لازم نحلل ليك الاول سيف: تمام

وبدأت الممرضه بسحب عينه دم علشان تتأكد اذا كان الدم مطابق او لا   بعد فتره جت وبدأت تسحب الدم منه اخدت منه كيسين دم

الممرضه: خلصنا

سيف بألم : لو عاوزه تاني خدي

الممرضه: مش نقدر كده ممكن تموت

سيف وهو بيقوم وهو دايخ

الممرضه : خليك هنا فترة وامسك العصير ده اشربه علشان تعوض اللي فقدته من دمك

سيف: شكرا جدا

الممرضه: الشكر لله

واخدت الدم ورجعت علي اوضه العمليات 

يوسف : بسرعه يلا

عند تميم اللي كان حاسس احساس غريب حاسس ان قلبه بيقوله في حاجه 

تميم مسك موبايله ورن علي يوسف

لقاه مش بيرد 

تميم: يمكن في العمليات دلوقتي 

تميم بخوف: طب فيه ايه يارب استرها يارب

_ عند ريم اللي بدأت تفوق 

مالك جري عليها 

مالك : انتي كويسه يا روحي 

ريم بألم: انا حصلي ايه

مالك : اغمي عليكي 

ريم وهيا شايفه الدموع في عيون   والدها

ريم : انا بخير مش تقلق 

مالك : اكيد يا روحي هروح انادي الدكتور 

هزت ريم راسها

وسابها وخرج

راح عند الممرضه يسألها هو الدكتور فين انا بنتي فاقت

الممرضه: حاضر هناديه ليك

مالك وهو ماشي لمح سيف

مالك: سيف؟!! طب هو ايه اللي هيجيبو هنا سيف

سيف التفت : نعم 

مالك بصدمه: انت بتعمل ايه هنا؟!!

سيف بدموع: اخ اختي عملت حادثه وهيا في العمليات دلوقتي

مالك : ملك !!!!

سيف: ادعيلها يا عمي 

وسابه ومشي

_

عند ا

آلاء اللي كانت بترن علي ملك 

الاء : علي هيا مش بترد عليا رن عليها انت كده يمكن ترد

علي: يمكن نايمه ولا حاجه بس حاضر

ومسك موبايله وبدأ يرن عليه 

سيف:  علي؟!

ورد عليه

علي: فينك يا ملك الاء مستنياكي وخايفه عليكي اتأخرتي كده ليه

سيف: انت مين

علي باستغراب: مش ده رقم ملك؟

سيف: ايوه وانا أخوها

علي: اه انا علي مدير شركه ملك اللي شغاله فيها ومراتي صديقتها ممكن اعرف هيا فين

سيف بهدوء : في العمليات 

علي بصدمه: عمليات

سيف: اه

علي : انت في مستشفي ايه

سيف: مش لازم تيجي

الاء مسكت من علي الموبايل: لو سمحت 

انا صديقه ملك هيا فين دلوقتي قلقتني عليها 

سيف: هيا حاليا  في العمليات

الاء: بصدمه:: طب اسم المستشفي ايه بسرعه

سيف….. ……

الاء: شكرا وفصلت علي يلا بينا 

علي: حاضر بس خليكي انتي هنا علشان حملك انا هروح

الاء: لا صدقني مش هقدر هاجي معاك علشان خاطري والنبي  

علي: حاضر 

وقامو لبسوا واتوجهوا ناحيه المستشفي 

 

بعد فتره خرج يوسف من الاوضه

نهاد اول ما شافته قامت جريت عليه: بنتي ايه اخبارها طمني يا دكتور علشان خاطري

يوسف: مش تقلقي الحمد لله  مش كان معاكو شاب

نهاد: اه سيف أخوها

يوسف: طب لما ييجي انا عايزه في اوضتي

نهاد: هيا بخير يا ابني

يوسف بتنهيده: تدعي يا أمي ال٢٤ ساعه دول يعدوا علي خير مقدرش اقولك غير كده

 في الوقت ده وصل سيف

سيف: اختي ايه اخبارها يا دكتور

يوسف: محتاجك دقيقه لو سمحت 

سيف: اتفضل يا دكتور

وراحوا في حته بعيده عن نهاد

سيف: في ايه يا دكتور قلقتني

يوسف: الحاله مش تطمن ابدا 

سيف بصدمه: ازاي؟!!!

يوسف: حصل لها نزيف جامد وشرح في الجمجمة غير الاصابات اللي في جسمها ادعوا ال٢٤ ساعه دول يعدوا علي خير 

سيف بدموع: يعني!!

يوسف: احنا عملنا اللي علينا والباقي علي ربنا ادعي

ساب يوسف سيف في حاله صدمه ودموعه اللي بدأت تنزل 

سيف من بين دموعه: هتكون بخير هتكون بخير

مسح دموعه وراح لأمه

نهاد بدموع: ودوها العنايه يارب خليك معانا يارب

__عند يوسف اللي فتح موبايله لقي تميم رن عليه كتير

يوسف بتوتر: طب اقوله ولا ايه

جاب رقم اخوه ورن عليه

يوسف: الو 

تميم: انا قلبي مش،مرتاح 

يوسف: تميم انا عايزك تهدي

تميم بتوتر: انا هادي اهو

يوسف : ملك عملت حادثه وحاليا هيا في العنايه

تميم بصدمه …..

يتبع 

قلب__يُشفي

بقلم منه عاطف

البارت التامن

  •تابع الفصل التالي “رواية قلب يشقى” اضغط على اسم الرواية 

أضف تعليق