رواية أحببت من لا يرانى الفصل السابع 7 – بقلم سحر السحرتي
احببت من لا يراني
حلقة ٧
*في صباح يوم الفرح استيقظت سماء وقامت بتشغيل اغنيه ايه اليوم الحلو ده وهتفت من البلكونه
:اصحوا يا ناس النهارده فرح ست البنات احلى عروسه في الدنيا
*لم يتفاجئ ادهم من تصرفها فقد فهم ان ذلك تعبير عن فرحتها ولكن يستعجب كميه الفرحه لديها لزواج اخته وقال في نفسه
: لمياء نفسها لو كانت هنا ما كانتش هتفرح بالشكل ده لسماح و هي بنت عمها حقيقي الحب مش بال-دم
*دخلت اميره على سماء وهي تمسك كالعاده الشبشب
:انت ما صدقت ان يبقى عندنا بلكونه كل يومين عامله هيصه فيها
*تدخل ادهم :خلاص يا طنط عشان خاطري واضح انها فرحانه لسماح
سماء :فرحانه قوي رغم اني زعلانه انها هتبعد عني
: تبعد ايه هتلاقيها هنا واكله شاربه نايمه بحجه انها اخر سنه و بتدرس
: احسن … انت نازل تذب-ح مع بابا ما تنساش بقى
: عارف عظم ست بسبوسه
:يا سلام على المفهومية يا سلام على الإنسانية بحبح ايدك بقى اصلها حامل
:هي الكلبه دي بتحمل كام مره في السنه
*وجهت كف يدها أمام وجهه
: قول ما شاء الله هي ام زغلول هيبقى لها منافس
: كدة طب امشي مفيش عظم
:لا ربنا يخليك ده انت احسن معلم في كل المعلمين … اجري اشوف العروسه قبل ما البخ ثاني
*ضحك ادهم على شقاوتها وسرح قليلا
:اعقل يا ادهم انت بتحب لمياء ومخلص لها انت بس مشدود عشان شخصيتها اول مره تعدي عليك
*ارتدت سماء فستان من تفصيل وتصميم والدتها وتزينت بمكياج رقيق كانت من اجمل فتيات الحفل وكانت نعم الاخت والسند لسماح
*طوال الحفل كان الكثير من الشباب معجب بها وذلك ما أثار غيره ادهم غير من طلبوها للزواج من سلطان
*الا ان هناك من يطاردها طوال الحفل واصبحت علامات الضيق مرسومه على وجهها
كريم: سماء ازيك
: الحمد لله يا معلم كريم
: انت ما لقيتيش غير الفستان ده تلبسيه
: ماله وحش
: اه وحش قوي
: وحش ازاي وكل الناس بتقول عليه تحفة
: ما هو وحش عشان كده
: ازاي يعني
: وحاشته انه مخلي كل الناس تاخد بالها منك ومن جمالك
: شكرا على مجاملتك اللطيفة عقبالك
: انا وانت
: في المشمش
: ليه بس يا سماء
: من غير ليه… عن اذنك اشوف العروسه
: استني بس
: اسفة مقدرش اقف معاك أكثر من كدة
: طب عايز اقولك كلمتين استني
*تركته وانصرفت فاض بها فذهبت لامها
:شوفي لك حل في الاستاذ كريم عشان انا جبت اخري منه و هعمل فضي-حه في الفرح
:ما انت عارفه انه بيحبك من زمان وطلب ايدك مني كتير وافقي بقى الراجل داخ السبع دوخات
:انا مش عايزه اتجوز دلوقتي غير اني مش بحبه
:يعني عايزاني اعمل ايه
:كلميه يتلم عشان فرح سماح يعدي على خير
:ما اقدرش اعمل حاجه هو ما اتجاوزش حدوده وهو طول عمره مؤدب ومحترم
: عشان هو على مزاجك ماشي هتصرف انا
: خودي يا بت اوعي تزعليه بكلامك الدبش
: مش هتكلم معاه اصلا
*ذهبت الى سلطان ووضعت يدها في ذراعه وكان يقف بجانب ادهم
:بقول لك يا بابا خليني واقفه معاك شويه
: مال القمر بتاعنا شكله متن-رفز لما تعرفي كام عريس طلبك مني مش هتصدقي
:مش عايزه اعرف انا جايه هربانه من كريم تقول لي كام عريس
:هو كريم كمان صحيح انا نسيت امك قالت انه اتقدم كثير وانت بترفضي حتى مسمينه مجن-ون سماء
: هو مفيش حد يحميني منه زهقني في عيشتي كمان بيتدخل في الفستان اللي لابساه
:لا ما لوش حق ده حلو قوي عليك ايه بقى اللي مش عاجبه فيه
: بيقول زيك كده انه حلو قوي عليا وان كل الناس معجبه بيا
:طب ما توافقي عليه انا سمعت انه بيحبك قوي ومن زمان
:لا اخلص تعليم الاول
ادهم :انت مش موافقه عشان هتبقي دكتوره وهو دبلوم و بيشتغل جزار مع والده
:لا طبعا بس مش بحبه
:يعني لو حبيتيه هتوافقي عليه
:اكيد المهم الاخلاق الشهادات سهله بقت مع اي حد وهو الحقيقه مؤدب اي نعم مزهقني بس ما يمنعش اعترف أنه اخلاق وجدع كل الشارع بيشكر في جدعنته
سلطان :جدعه هي دي بنتي طب هكلمه
:بس بالراحه عشان خاطري
:خاي-فه عليه
:خاي-فه على مشاعره الحب مش بايدينا مش عايزه اك-سر بخاطره
:حتى وهو بيض-ايقك
:هو مفكر انه بيعبر عن حبه وحاولت اشرح له اني مش ببادله نفس الحب مش بيسمع
:حاضر هروح اكلمه
*قبلته من خده
:تسلم لي يا حبيبي
*رأى ادهم علامات الحزن على وجه كريم وهو يتحدث مع عمه وعندما عاد سلطان سأله
:قلت له ايه
:طيبت خاطره وقلت له انها لسه صغيره واكيد يوم ما تفكر يشرفنا طبعا نسبه وانها مش رفضاه شخصيا هي رافضة المبدأ
*انتهى الحفل ومرت الايام التحقت سماء بالكليه التي احبتها وكانت تذهب لتتمرن مع عمار … الذي استغل الفرصه وظل يشكر فيها لدى ادهم
*تحقق كلام ادهم عن سماح وكانت تبقى كثيرا عند والدتها لتهرب من اعمال المنزل … وعمار يدعمها حتى لا يشعر انه بزواجه منها قد قام بتعطيلها عن الدراسه واحيانا كان يبيت عند والدتها معها
بقلمي سحر السحرتي
*كثرت لقاءات ادهم مع سماء في البلكونه لان كان معها دائما حيوان تقوم بعلاجه … فقد سمح سلطان بدخولهم لكن في غرفتها … واميره لم تسمح لها سوى بدخولها البلكونه
*كان ادهم دائما يسمعها تحدثهم وكأنهم يفهمون عليها
*مر العام الاول لها في الجامعه ونجحت بتقدير عالي وايضا سماح
*عادت لمياء لقضاء اجازه نهايه العام ونفذ والد ادهم مخططه وذلك ادى الى ثوره لمياء
:نعم يعني ايه نكتب الكتاب مش لما ارجع
:وفيها ايه ما احنا هنتجوز السنه اللي جايه
:في ان مش عايزه حاجه تشغلني عن الدراسه
:وايه اللي هيشغلك وانت مسافرة هيبقى وضعك زي ما هو… على الاقل وانا بقرب منك يبقى حلال ما احسش اني بسر-ق او بخ-ون عمي
: يوووه بقى يا ادهم اصلك فاجئتني ومش محضره حاجه البسها
:كل دي حجج دي مش دخله ده مجرد كتب كتاب نشتري فستان من اي مكان
*حاولت التهرب ولكن امام اصراره هو ووالدها وافقت
*علمت سماء بالخبر وصعدت الى السطح مع كلبها عنتر وظلت تبكي وهي تحتضنه
:خلاص يا عنتر هيتجوز كان عندي امل … امال كلامه ومعاملته ليا معناها ايه .. كان بيعلقني بيه ليه
*شعر عنتر ان احدا يصعد فقام بالنباح لينبه سماء
*مسحت دموعها لكنها كانت سماح شعرت بها وصعدت كي تواسيها
:بتعملي ايه عندك يا سماء
:بكشف على عنتر حاسه انه تعبان
: انت بتك-دبي احنا اخوات مش أصحاب
*انهارت سماء داخل حضنها
: اه يا سماح انا ك-ذابه بلاش تساليني انت عارفه ليه
:ما تزعليش يا حبيبتي ما يستاهلش حبك وعلى فكره انت احسن منها و اتمنيتك انت له بس هو اع-مى العين والقلب
: ما تقوليش عليه كده
:رغم انه هيتجوز واحده ثانيه لسه بتحبيه
: الحب مش بايدينا وهو عمره ما لمح لي بحاجه ولا وعدني بشيء انا اللي حم-ارة رغم اني عارفه انه بيعشقها حبيته
*شعرت لمياء أن اختفاء سماح وسماء على السطح لسبب ما فأرادت معرفته فصعدت في صمت
*استمعت لمياء لحوارهم وقامت بتخمين من المقصود
:طيب يا سماء بقى انت بتحطي عينك على حاجه بتاعتي حتى لو انا مش عايزاها مش هسيبهالك مش كفايه بابا اللي اكلتي عقله … اما حس-رتك اكثر
بقلمي سحر السحرتي
*طلبت سماء من سماح ان تجعل عمار يقوم باستدعائها يوم الحفل الى المزرعه حتى لا تحضر وتشاهده وهو يتزوج من أخرى
*ذهبت سماح لتفاتح عمار في طلب سماء
عمار :وانا اعملها ازاي دي وانا نفسي هبقى هنا جنب ادهم
:ما اعرفش احنا السبب انها اتعلقت بيه ولازم نساعدها كده ك-سره قلبها هتزيد وهي بتشوفه بيتجوز قدامها لو سمحت اتصرف
: حاضر هحاول غرق-ينا بأفكارك الجهن-مية وبعدين اتصرف يا عمار
: اعمل ايه انا كان نفسي من قلبي يتجوز سماء لانها احسن في حاجات كتير وهتسعده
: وادى النتيجة قلت لك محدش هيخ-سر غيرها ما سمعتيش كلامي
*وفي يوم الحفل اخذ عمار سماء وذهب بها الى المزرعه بحجه انهم يحتاجون اليها وعاد إلى المنزل وحده
سلطان :انت رجعت لوحدك على هنا ليه وسبت سماء لوحدها هناك
:عشان شغلها لسه ما خلصش
*سحبه ادهم وهمس بنرف-زه
:شغل ايه دلوقتي
:اصل في طور اع-مى هيم-وت نفسه وهي كان نفسها تلحقه
: ما يغ-ور الطور في داه-يه
:وهي اهميتها هنا ايه هي هناك لها لازمه بتلحق الطور اللي هناك انما المشكله في الطور اللي هنا محدش عارف يلحقه
:نعم قصدك ايه
:ولا حاجه انت محتاجها في ايه هنا
:انا ابدا عشان تبقى جنب لمياء
:لمياء مش محتاجه حد جنبها وعموما سماح موجوده واصلا مش بتحب سماء وانت عارف العد-اوة اللي بينهم….كده احسن
:طب كانت تبقى جنبي انا
: ليه يا ادهم تبقى جنبك … ليه
:عشان .. عشان بنت عمي
*نظر له عمار بح-سره على حاله
:لا مش بنت عمك يا ادهم كمل اللي انت بتعمله و سيبها في حالها
:يعني ايه اسيبها في حالها
:قصدي سيبها لشغلها هي بتحب تعالج الحيوانات بتفهمهم و يفهموها عكس البني ادم اوقات بيقلب حما-ر والغ-باء بيتربس في تروس مخه
:عمار انا مش فاهم منك حاجه
:وانت من امتى بتفهم
:هو في ايه بالظبط
:مفيش يلا يا عريس عشان تتجوز
*لم يجد ادهم الفرحه على وجوه من حوله كما فعلوا مع سماح .. حتى لمياء لم تكن سعيده بهذا الزواج مثلما كانت سماح
*شعر ان هناك خطب ما ولكنه اغمض عينيه و استمر في اتمام الزواج
*بعد كتب الكتاب ضم لمياء الى حضنه
:مبروك يا حبيبتي انا اسعد انسان دلوقت … مالك مش بتردي ليه
: من السعاده مش عارفه انطق
*كانت ترتسم على وجهها ابتسامه صفراء وليست ككل العرائس
*عادت سماء بعد انتهاء الحفل وعيونها منتفخه من البكاء فزع ادهم
:مالك يا سماء في ايه
:مفيش الطور رفص-ني وانا مش واخده بالي
:تحبي نروح للدكتور
لمياء :دكتور ليه ما هي زي القرده قدامك
:صحيح دكتور ليه وحبيبتي احسن دكتوره اكشفي عليها يا لمياء
سماء :شكرا مش محتاجه انا كويسه
لمياء: ايه ما فيش مبروك
:مبروك معلش ما اخذتش بالي من الخبطه
:هي الخبطه كانت فين
: في قلبي
:نعم
:قصدي في صدري جنب القلب
:معلش بكره تخفي وتبطلي تبصي للي في ايد غيرك
:افندم مش فاهمه تقصدي ايه
*لم ينقذها من هذا الحوار سوى نداء ام زغلول
: يا ضاكتوره سماء … يا ضاكتورة سماء
:نعم يا ام زغلول
:ينوبك ثواب تعالي شوفي ابني سخن و تعبان قوي
:حاضر هغير خمس دقائق واحصلك
لمياء :نعم انت رايحه فين انت دكتوره بهايم ازاي هتكشفي على طفل
:عادي الاختلاف بينهم مش كبير ودي سخن بس اكيد التهاب
: لا طبعا ما ينفعش انا ممكن اروح بدالك
:ما انت كنت واقفه وهي بتنادي عليا وشافتك وما رضيتش تطلب منك عشان عارفاك مش هتوافقي تدخلي بيتها المتواضع
:اكيد طبعا مش هوافق بس ده لاني لسه ما اتخرجتش مش ممكن امارس المهنه من غير ما اخلص لكن انت مستحيل تكشفي على البني ادمين مفكره نفسك دكتوره بصحيح
: انا مش مفكره نفسي حاجه انا رايحه ابقي بلغي عني قولي لهم دكتوره بهايم بتساعد الناس الفقراء
*تركتها وذهبت تمو-ت من الغي-ظ
*في اليوم التالي اتصلت لمياء على كريم المتيم بحب سماء لان ادهم كان قد حكى لها عنه … واتفقت معه ان تساعده على اقناع سماء بالزواج منه … لكن عليه ان يتقدم لها يوم الخميس صباحا ويتحدث مع والدها بهذا الشأن
كريم: الو
لمياء: الو معلم كريم معايا
: ايوه حضرتك مين
: معاك دكتوره لمياء سلطان مش فاكرني جارتكم بنت المعلم سلطان
: اه اهلا وسهلا اقدر اخدم حضرتك ازاي
: غريبة طريقتك رسمية قوي في الرد
: عايزه طريقتي تبقى ازاي واحنا مفيش تعامل بينا غير واحنا صغيرين بنلعب في الشارع غير اني مش فاضي
: عموما مش هعطلك وكلامي عشان تفك شويه ونعرف نتكلم وتفهمني
: افهم ايه بالظبط
: انا عرفت انك بتحب سماء وتتمنى تتجوزها وهي رفضتك كثير
: كل الناس عارفة الكلام ده ايه الجديد
: الجديد اني هساعدك تتجوزها
: المقابل … ما اعتقدش انك بتشتغلي في الجمعيات الخيرية عشان تساعدي واحد ما تعرفيهوش اكيد عايزه حاجه او لك مصلحة
: ليه أسبابي مش انت كل اللي يهمك مصلحتك
: لازم اعرف لاني مش هقبل اي شيء يضر سماء خصوصا لو جوازي منها
: يبقى مش عايز تتجوز
: استنى انا قلت عايز افهم
: اعتبرني واحده بتغ-ير على خطيبها
: من سماء
: امال من مامتها
: بس انا متأكد من اخلاقها
: هو انا قلت لك انها بتعمل انا بقولك بغ-ير
*اغلقت معه الهاتف بعد أن تركته في حيرة من كلامها لكنه سعيد انه سيتقرب من محبوبته فهو يريد فرصه واحدة معها
بقلمي سحر السحرتي
*دخلت لمياء الى اميره لتبدأ اول خطوه في تنفيذ الخطة
:ممكن يا طنط نعزم ادهم واهله يوم الخميس مش اي عروسه بتعزم اهل عريسها
:طبعا يا حبيبتي عينيا
:شكرا انت بدل ماما
: اكيد وكله من خير ابوكي
*جرت الامور كما خططت لها لمياء
*بعد الغداء كانوا جميعا مجتمعين …. ذهب ادهم ليجري اتصال فحاولت لمياء استف-زاز سماء
: صحيح يا بابا هو مين الشاب اللي كان واقف معاك في المحل الصبح وحسيت انه شويه و هيبوس ايدك هو كان طالب حسنه
:لا حسنه ايه فكرتيني ده ابن معلم كبير … تعالي يا سماء يا حبيبتي اقعدي جنبي
: نعم يا بابا خير
:كريم النهارده جالي وفتح معايا موضوع جوازكم تاني
سماح :مش ده اللي كان بيض-ايقك في فرحي
:اه هو بس انت عارف يا بابا انا مش بفكر في الجواز غير لما اخلص تعليم
: قلت له وهو موافق على كل طلباتك
:اعتذر له يا بابا لاني رافضه وكمان انا لسه صغيره
:ما تقعدي معاه و اسمعيه يمكن تقتنعي ونعمل خطوبه على ما تخلصي
: لا اسفه
لمياء :مش موافقه ليه واحد و بيحبك وابن معلم كبير ولا حاطه عينك على حد ثاني
: حد ثاني زي مين انا مش بتاعه الكلام ده واحترامي نفسك معايا
:حد يمكن يكون اتكتب كتابه من اسبوع مثلا عشان كده ما حضرتيش الحفله ورافضة تتجوزي
: انت بتقولي ايه انت واعيه للكلام او يمكن الاكل كبس على نفسك الدم ما طلعش لمخك فبتهلوسي
*احتد النقاش بينهم وعليت الاصوات
: اخرسي تنكري انك روحتي المزرعه يومها عشان زعلانه ان ادهم اتجوزني
عمار :في ايه يا لمياء هي راحت لان كان في شغل مهم وانا اللي موصلها بنفسي وما فيش مجال للكلام بتاعك لان ادهم زي اخوها الكبير
سماء :وبعدين خطيبك مش من نوعي المفضل
لمياء :امال نوعك المفضل ايه هو … تفتكري مين هيفكر يتجوزك ولا عشان دخلتي طب وهيكون لقبك دكتوره الناس هتنسى انك بنت واحد حش-اش … احمدي ربنا ان كريم اتقدم ومصر يتجوزك رغم اللي يعرفه عنك
*سماء بعص-بية وغض-ب
:اخرسي اوعي تتكلمي عن ابويا او تقولي كلام فارغ عليه
:مش هي دي الحقيقه انه مش عايز يشوفك ولا يعرفك الى الان لانه دائما مش فايق يعني حش-اش او م-دمن
:قلت لك اخرسي
*سلطان بحدة :في ايه انتم هتت-خانقوا قدامي
لمياء: ايه يا بابا مش دي الحقيقه ان ابوها على طول مس-طول وكفايه انك اتجوزت امها ولمتهم من الشارع
*فقدت سماء سيطرتها على نفسها وقامت بجذب لمياء من شعرها ولفت ذراعها حول رقبتها وض-غطت على حنجرتها
:كلمه ثانيه عن ابويا اقسم بالله تم-وتي فيها انا ما اعرفوش بس مش هسمح لحد يغلط فيه
*حاولوا جميعا فك زراع سماء من حول رقبه لمياء لكنها كانت متمكنه من مسكتها
:مش هسيبها غير لما تعتذر
*سلطان بق-وه
:سماء سيبيها بقول لك
*تركتها وهي ما زالت غاض-به
:حاضر هسيبها عشان خاطرك بس
*امسكت اميره شبشبها كي تقوم بض-رب سماء على فعلتها لولا أن سماح منعتها
:معلش يا طنط هي اتعص-بت عملت كده من غير قصدها
:بقى تض-رب بنت الراجل اللي خيره علينا ايه يعني قالت كلام وهي عارفه انه مش صح تفوت أو ترد عليها بالكلام
سماء : لما تقول إنه لمنا من الشارع يبقى ايه الكلام ده معناه ايه … سيبيها يا سماح خليها تض-رب بس لو الشبشب لمسني هروح للحش-اش اللي هي بتقول عليه واسيبهالك
سلطان :اهدي يا سماء وانت يا اميره نزلي الشبشب بنتك رد فعلها طبيعي للكلام اللي سمعته … لمياء اعتذري لاختك واخر مره اسمعك تقولي الكلام ده
*في تلك اللحظه دخل ادهم
: في ايه صوتكم عالي وانا بتكلم في التليفون
*في هذه الحظه ايضا استغلت لمياء وجود ادهم و بدأت دموع التماسيح وتنفيذ باقي الخطه
: الحقني يا ادهم شفت ض-ربتني ازاي دافع بقى عن مراتك اللي ابوها نفسه عايز يضيع حقها
*نظر اليها ومن حالتها المزريه
:مين اللي ض-ربك بالشكل ده
*سماء بكل ح-ده
: انا اللي ض-ربتها ولو قالت نفس الكلام هض-ربها تاني ومفيش حد ..
*قبل ان تكمل كلامها كانت تتلقى صف-عه على وجهها من ادهم
:وانا مفيش حد يمد ايده على مراتي وانا عايش على وش الدنيا ولو عرفت انك رفعت صباع عليها مرة ثانية همسحك من على وش الارض
سلطان :ايه اللي انت عملته ده يا ادهم مش تعرف الاول مراتك عملت ايه قبل ما تمد ايدك عليها
: مهما عملت يا عمي محدش يعمل فيها كدة وانا موجود
*حاول سلطان ان ياخذ سماء داخل حضنه لكنها رفضت
*حتى اميره الا انها ابعدت الجميع … والغريب انها وجدت عنتر ينبح خارج باب الشقه كأنه ينده عليها لانه شعر انها حزينه
*اسرعت وفتحت الباب و احتضنته وبكت بح-رقه فرفع احد قدميه خلف ظهرها وكانه يطبطب عليها
سلطان :خدي عنتر على اوضتك يا سماء وادخلي
*نفذت ما طلبه منها وجلس سلطان معاتبا لادهم ما فعله … وشرح له ما حدث
*الا ان ادهم كان في عالم اخر امام دموع لمياء
:برده يا عمي ما كانش ينفع تمد ايديها عليها
اميره :انت صح يا ابني كان المفروض انا اللي امد ايدي لانها اهأنتها اكثر من مره قدام الناس وانا سكت عشان خاطر المعلم سلطان وكنت هاجي عليها واض-ربها برده قدام الناس …. كفايه على بنتي كده اهانة بعد اذنك يا معلم ….
$ ماذا ستطلب أميرة من سلطان ؟ وهل سيمر ما فعله ادهم مرور الكرام ؟
• تابع الفصل التالى ” رواية أحببت من لا يرانى ” اضغط على اسم الرواية