رواية احببت مربية ابنتي الفصل الخامس والاربعون 45 – بقلم رهف حاتم

 رواية احببت مربية ابنتي الفصل الخامس والاربعون 45 – بقلم رهف حاتم 

خرجت فرح من غرفتها و هي ترتدي فستان قصير و لونه تركواز سمبل جدا و قامت بعمل شعرها كحكة كبيرة كان شكلها مثل الملكات و خبطت على غرفة ادهم وجدته يفتح لها الباب و هو يحمل حنين و عندما نظر اليها فرغت شفتاه و 

ادهم: بقول يعني بلاش نروح الفرح 

ضحكت و 

فرح: دادة مستنية يلا بقا

امسك يديها و داعبت فرح أنف حنين بمرح و نزلوا و خرجوا و ركبوا السيارة و ذهبوا إلى القاعة 

****

و بعد ساعة 

وصلوا كان القاعة كبيرا و فخما كان مثل قصر الملوك و كان الموسيقى عاليا و كان هناك كثيرا من الأضواء الجميلة دخلوا و انبهروا بجمال القاعة و وجدوا دعاء تجلس مع اخيها و ذهبوا إليهم و سلموا عليهم و

فرح: امال فين عمر 

دعاء بحزن: مش جاي هيروح يسافر برة علشان ابن عمه تعبان 

فرح: معلش يا حبيبتي 

دعاء: يلا نروح نرمين مستنياكي من الصبح 

فرح: هههه يلا عن اذنكم 

و ذهبوا إلى غرفة تبديل الملابس 

*****

في الغرفة 

دخلوا وجدوا نرمين تجلس في التسريحة و للكوافيرة تقوم بوضع مكياج الخفيف لها دخلوا و أطلقت دعاء زغروطة و 

نرمين: نورتوني 

فرح: احلى عروسة ايه القمر ده

ضحكوا و 

نرمين: حبيبتي ده انتي ألي قمر ده انا متوترة موت 

فرح: ههههه مبروك يا حبيبتي 

نرمين: الله يبارك فيكي يا حبي

و ظلوا يتحدثون و يضحكون حتة انتهت الكوافيرة 

كات فستان نرمين طويلا ضيق من الخصر و منفوشا من تحت و بدون اكمام و قامت بترك شعرها إلى الجانب الأيمن و كان الفستان له فسوس هادئة و جميلة جدا 

دعاء: مزة 

ضحكوا و وقتها دخلت ماريهان و هي تلبس فستان ابيض في بنك و قصير و 

نرمين: ماريهان اخت سيف فرح و دعاء صحابي

فرح: تشرفنا 

ماريهان: انا اكتر

و ثم قالت بمرح 

ماريهان: ده سيف هياخدك و يروح و يسيب القاعة

ضحكوا

وقتها دخل سيف و ظل يتأمل في نرمين و كانت نرمين خاجلة من نظراته و 

ماريهان: سيف

تجاهلها سيف و خبطته في كتفه بقوة و 

ماريهان: ايه ياعم المعازيم منتظرين أبقى تأمل بعدين

ضحكوا و 

سيف: انتي حلوة اوي بقول بلاش الفرح خلينا في الدخلة علطول

نرمين بخجل: متوترنيش بقا 

قبل رأسها و أخذها و نزلوا و عندما نزلوا صفقوا الجميع و جلسوا 

*****

بعد 5 ساعات 

انتهى الفرح و أخذ سيف حبيبته و زوجته و ذهب بها إلى الاوتيل 

******

في غرفتهم حملها و دخلوا و 

سيف: مبروك يا عروستي 

نرمين: انا فقرية اوي

سيف:متقوليش كدة ده انتي حظي الحلو الي طلعت منه بدنيا 

نرمين: أصل قبل فرحنا علطول دخلت المستشفى 

سيف: ده قدر يا نرمين أهم حاجة انك بقيتي ليا انا بحبك والله خفت انك مكنتيش نفس احساسي مع أننا نعرف بعض من زمان 

نرمين: انا بحبك بس مكنتش اعرف بس اديني عرفت 

سيف بمرح: بدل ما احنا قاعدين نتكلم خلينا نكمل كلامنا جوة بقا 

نرمين بتوتر: كلام ايه

سيف: هقولك دلوقتي 

و دخل الغرفة و ذهبوا إلى حياتهم الخاصة 

******

عند ادهم 

ادهم: انا مش مصدق بعد 4 أيام و فرحي هيييييه 

ضحكوا و ذهب كل واحد إلى بيتهم 

******

عند البوص 

” اه يا باشا مات”

هتف منير بهذه الكلمات في فرح و 

البوص: طب كويس جدا هشوف واحد بقا و نظبط الدينا 

منير: تماااام عملت ايه مع محمد 

البوص: يغور في داهية أهم حاجة الورق علشانك انت 

منير: لو كان واقع في ايد ظابط كان زمانه قبض عليا 

البوص: لا يا بابا ما ده مش دليل كافي يقبضوا عليك متلبس 

منير:اااه لا صعبة دي 

و ضحكوا و شربوا الخمر 

*****

عند دعاء .وصلوا البيت و 

عماد: بت اعملي حسابك بكرة عند هنا 

دعاء: عاملة حسابي ياخويا 

ضحكوا و دخلوا غرفتهم و لبست دعاء و اتصلت ب فرح و 

دعاء بنبرة حزينة

” معلش يا فرح مش هقدر اروح معاكي نجيب الفستان “

“و ليه بقا انشاء الله “

” أصل بكرة هنروح لهنا”

“الله مبروك لعماد يارب يتمم بخير مش مشكلة يا حبيبتي ولا يهمك “

“ربنا يخليكي ليا يا فرح “

“و يخليكي ليا يا روحي يلا بوسيلي مالك كتير “

“يوصل سلام “

” سلام”

*****

بعد يومين 

في السفرة 

كانت فرح تكتب بعض الأشياء و ادهم يمليها و كانت حسناء تضحك بشدة عليهم و

ادهم: اول حاجة جاهزة البوفيه 

فرح و هي تكتب 

فرح: البوفيه 

ادهم: الفستان جبتيه امبارح 

فرح: اه الفستان و البدلة 

ادهم: اه جبته و الميكب

فرح: لا مش هحط حاجة طبيعي 

ادهم: احسن بردو 

ضحكوا و 

فرح: القاعة خلصت و ال دج تمام و ايه كمان 

حسناء: والله يا جماعة كل حاجة جاهزة 

ضحكوا و 

ادهم: ده انا مستعجل 

شعرت فرح بلخجل و أكملوا كلام بمزاح و فرح

فرح: بس زعلانة علشان سيف مش هيجي هو و يوسف 

حسناء: مش مشكلة بقا

فرح: ربنا يتمم بخير للكل

ادهم:يارب

فرح: هروح اوضتي بقا انام 

حنين: مامي 

فرح: ايوة يا حبيبتي 

حنين: انتي هتلبثي فثتان 

فرح: ههههه اه هلبسه 

ابتسم الجميع و طلعت و 

حسناء:قلب الام لما يحس 

ادهم: ربنا يخليكي لينا يارب 

******

في غرفة فرح 

اتصلت بدعاء و 

“ايه يابت أخبار عماد ايه “

” الحمد الله ناس لطيفة جدا و البنت حلوة مشاء الله و كتب الكتاب و الفرح في نفس اليوم بعد فرحي ب 3 أسابيع و الخطوبة كانت امبارح معلش يا فرح على انك مجتيش و كدة بس كانت على قدنا يعني علشان الخطوبة كانت صغيرة 

” طب الف الف مبروك و يابنتي عادي ولا يهمك “

” الله يخربيت طيبة قلبك دي” 

“هههه حبيبتي يلا هنام بقا تصبحي على خير”

” وانتي من أهل الخير” 

و قفلت معاها و نامت بسعادة 

******

و في مكان مهجور 

كان هناك فتاه تتحدث في الهاتف و في نظرة عينيها السوداء القاتمة و انتهت من المكالمة و في نظرتها التوعد و الشر و في ملامح وجهها العصبية و 

” بكرة رح تندموا “

*****

و في اليوم التالي 

يوم زفاف ابطالنا 

استيقظت فرح بنشاط و فرحة شديدة و دخلت إلى المرحاض و لبست لبس عادي بنطال اسود و بلوزة حمراء و قامت بترك شعرها و خرجت

******

في الصالة 

نزلت و وجدت حسناء جالسة مع حنين و يلعبون مع بعضهم البعض و 

فرح: صباح الفل

حسناء: ايوة ياسيدي هنتجوز اهو 

ضحكت فرح و 

فرح:امال ادهم فين صحيح

حسناء: من بدري و هو برة عاوز يشوف ايه الي ناقص و كدة 

فرح: طب يلا 

حسناء: يلا 

فرح: ايه يا حنين مفيش بوسة ولا ايه 

حنين: لا في 

و اقتربت فرح منها و ثم طبعت قبلة على خدها و ثم خرجوا و ذهبوا إلى القاعة 

****

في القاعة 

دخلوا و انبهرت فرح بقاعة و كان القاعة جميل جدا و وجدت فرح دعاء تنتظرها ذهبت اليها و حضنتها و ثم ذهبوا إلى غرفة الملابس و جلسوا و 

حسناء:الفستان هيجي بعد ساعة 

دعاء: و ست بتاعت الوش دي هتيجي تظبط كل حاجة 

فرح: أه بس مش هحط مكياج انا بس هنوره

حسناء: تمام

و جلسوا و تحدثوا 

****

عند محمد 

كان جالسا في امريكا في الشرفة يحتسي بعض من القهوة و عرف ببعض من الأمور و 

محمد : يعني هي هتتجوز انهاردة …. طيب ….شكرا ….. لا مش مهم عندي مش هيعرف يلاقيني. … باي 

و تنهد تنهيدة عميقة و شرد 

*****

عند ادهم 

كان جالسا عند الحلاق و بجانبه عمر و عماد

عمر بمرح: ياعم ياعم عريس بقا و كدة 

ضحكوا و 

عماد: يابختك قاعة حلوة و عروسة حلوة و بنت مزة 

ادهم بغيرة : ايه ياعم بتعاكس مراتي و بنتي قدامي وبعدين مش ناقص قر كفاية الي انا فيه

ضحكوا و 

عمر : هنيالك 

عماد:طب ايه بقا متقولش أن شهر العسل شهر 

ادهم: لا أسبوعين علشان نحضر فرح عمر وبعدين هنروح أسبوع معاهم وبعديها ناخد يومين كدة و نبدأ شغل اه صحيح عملت ايه مع الانسة 

عماد: الحمدالله ناس طيبة و انشاء الله فرحي بعد فرح دعاء ب 3 أسابيع 

ادهم: طب الف مبروك اهو ياعم هتتجوز و هنخلص من قرك

ضحكوا و ظلوا هكذا في وقت مرح 

*****

بعد 5 ساعات 

في غرفة فرح 

ارتدت فرح فستان طويل من اللون الأبيض بدون اكمام و له فصوص بسيطة و جميلة مفتوح من الضهر و الصدر و منفوش و تركت شعرها و وضعت تاج الاميرات و كان شكلها بسيط و جذاب جدا و 

دعاء: عثل ياخلاثي وربنا مزة 

و دمعت فرح و اقترب حسناء منها و أخذتها في أحضانها و 

فرح: كان نفسي تبقى معايا في اللحظة دي 

دعاء بحزن: هي دلوقتي اكيد فرحانة و انتي لما تعيطي هتزعل 

مسحت فرح دموعها و 

فرح: ربنا يخليكوا ليا يارب.

دعاء : يخليكي لينا 

وقتها دخل ادهم و كان لابس بدلة سوداء لامعة و في جيب بدلته وردة حمراء ذهب إلى ادهم و

ادهم: لا لا لا لا ده الليلة ليلتك يا عروسة و تعيطي وانا موجود هو انا كخة ولا ايه 

ضحكوا و اقترب منها و أخذ الوردة و وضعها في شعرها و 

ادهم: احلى عروسة و أحلى فرح بحبك

فرح: وانا كمان 

ادهم: انتي كمان ايه بظبط بتكرهيني ولا مصتقصداني

فرح: ششش لا انا بحبك

دعاء: ما خلاص بقا الله انا سنجل 

ضحكوا و أخذ ادهم عروستي و 

حنين: بابي ثلني 

ادهم: بصي مش وقتك خااااالص 

ضحكوا و نزلوا و صفقوا الجميع على ظهورهم و اخذوا بعض الصور و سلموا على المعازيم و جاء وقت رقص السلو و ذهبوا إلى ساحة الرقص 

و همس ادهم في اذنيها و 

ادهم: اوعدك أن اللية دي مش هتنسيه ابدا 

فرح: مفيش حاجة بتبقى ليها علاقة بينا و بنساها

و حملها و لف بها و هي امسكت الميكفرون و غنت له و عاشوا في وقت حب و رومانسية و أكملوا الفرح بسعادة و امسك ادهم الميكرفون و 

ادهم: احم شكرا لكل الي حضروا فرحي بأجمل بنت شوفتها في حياتي فرح انتي فرح حياتي و عمري كله اول ما جيتي دنيتي حبتيها فرح فرح انتي زي اسمك انتي فرح حياتي 

و صفقوا و دمعت فرح و هو مسح دمعتها و 

ادهم: دموع دي تنزل لما اموت

فرح: احنا بنحب بعض و هنعيش مع بعض و هنموت مع بعض 

و حضنها بقوة 

****

و انتهى الفرح و حمل ادهم عروسته

و ذهب إلى الغرفة و دخلوا و 

ادهم: بصي غيري و البسي و نصلي علشان يبقا في بركة 

فرح بابتسامة: طيب

و دخلت إلى الغرفة و هو إلى المرحاض 

و لبست قميص نوم نسائي اسود و ضيق يبين فخذ رجليها كله و مفتوح من الظهر و لبست الاذدال و طلعت و وجدت ادهم يلبس بجامة حمراء و قبل رأسها وبدأوا بصلاة 

****

عندنا انتهوا دعوا دعاء الزواج و ثم قاموا و 

ادهم: ايه 

فرح و هي تدخل الغرفة و 

فرح بتوتر: ايه ها ايه 

ادهم: لا معايا يا فروحتي لا خوف ولا توتر ولا بنتجان معايا دلع و رومانسية 

و حملها و هي ضحكت و ذهبوا إلى عالمهم الخاص 

*****

في مكان آخر 

” شو اتجوزوا …. لا استنى شوي هيك ممكن شهر أو شئ ….و ابدأ آلخطة تمام ….باي “

******

عند سيف

في غرفتهم 

دخل وجد نرمين جالسة ب شورت و بلوزة بيضاء و تشاهد التلفاز و ذهب اليها و جلس بجانبها و 

سيف: عاملة ايه 

نرمين بابتسامة و هي تقبل خده و 

نرمين: الحمدالله يا حبيبي

سيف:يا ايه 

نرمين: يا حبيبي 

سيف و هو ينهض و ينهضها معه و

نرمين: ههههه قومتني ليه 

سيف: لا أصل حبيبي دي محتاجة مؤتمر خاص 

و ضحكت نرمين و نتركهم في عالمهم الخاص

*******

في صباح جديد 

تستيقظ فرح و تجد ادهم واقف بكبرياء و غرور امامها و استيقظت و قالت بابتسامة 

فرح: صباح الخير 

ادهم:صباح اسود عليكي يا عروسة

فرح: في ايه يا ادهم 

ادهم: في انك من النهاردة خدامة ادهم ناصر الخولي 

فرح: انت بتقول ايه 

*******

..

  •تابع الفصل التالي “رواية احببت مربية ابنتي” اضغط على اسم الرواية

أضف تعليق