رواية حلم الصعيد الفصل الرابع عشر 14 – بقلم مليكة محمد
الفصل الرابع عشر
وقف الجميع ليروا ماذا حدث ليجدو هذا الرجل ملقي علي الارض والدماء متناثره من عليه في عده اماكن ذهبو اليه رجال اسلام ليقومو بايقافه وذهب كل الرجال مستغربين ما حدث من الذي فعل ذلك
ذهبت سريعا رحمه تحتضن اخيها بشده وذهب محمد الى مليكه وقال لها : انتى كويسه يا حبيبتي في حاجه حصلتلتك
ردت هي : لا يا حبيبي مفيش حاجه حصلت انا اهو كويسه ورفعت يدها وانزلتها سريعا
فشك اخوها بها وقال : ارفعي ايدك تانى كده
فرفعت يدها السليمه وقالت : اهو اوعى بقي خليني اسلم على جدو وبابا
وذهبت لتسلم عليهم واحتضنتهم وقالت لهم : ها عملتو اى في ال …… هو كان اسمه اي
رد اخيها : المجلس مفيش حاجه هيضربوكي بالنار بس
نظرت مليكه اليه واخذت تشاور بيدها وهي تقول : انت عارف لو مسكتش هقتلك اسكت
فذهب اليها سريعا وقال : قفشتك كنت عارف ان حاجه حصلت اي دا بقي
فقالت وهي تنظر الى الاعلي والاسفل : دي دي دي اااه السكينه كنت بقطع السلطه وبعدين دي حته صغيره بس انت عارفني ببالغ بقي وضربته بيدها علي كتفه وضحكت
قال لها : اممم طب وريني ايدك كده الحته الصغيره دي
فقال الجد مستغربا : هو في اي يا ولدي ما اختك جالتلك حاجه صغيره ومن سكينه المطبخ مالك منشف راسك اكده لي
سحبت يدها سريعا وقالت وهي تذهب : قووله والنبي
راح شددها مره اخري وقال للجد : هورى لحضرتك انا لى مصمم انا عارفها
وبالفعل قام بفك ما ربطته ليظهر انفتاح في يدها طويل جدا وينزل دم بشده فقال محمد بصدمه : اي دا يخربيتك اي كل دا
انتى هببتي اي
قالت وهي تضحك وتحاول تهدات اخيها فهو كان يعاقبها عندما كانت تاذي نفسها : بص والنبي اهدا هشرحلك بس اصبر وجريت سريعا تختبئ خلف جدها وهي تقول : لا لا متقربش الحقني يا جدو واخذت تركض سريعا وتلتف حولهم وهم يضحكون عليها
فذهبت خلف اسلام وشدته عليها وقالت :اسلام عشان خاطرى بس هعمل كل اللى انت عاوزه بس خد بعيد
لا يعلم ما هذه الطفله التى تزوجها فقال بعقل : خلاص اهدا يا محمد مشان نعرف منها اى السبب اللى خلى يدها اكده وبعدين هطلع واعملهلها تانى
فضربته مليكه من الخلف وقالت له : يخربيتك اتكلمت لى اسكت اسكت
ما الذي يحدث فلم يجرا احد ان يتكلم معه هكذا
فظهرت راسها وهي خلف اسلام وهي تقول : احلف مش هتيجي جمبي
ظفر محمد وقال لها : والله مش هاجي جمبك انجزي قولى
ظهرت باكملها وقالت طيب بصو انا كنت في الاوضه وفجاه لقيت حد بينط من الشباك ودخل الاوضه وحكت لهم ما حدث وما سبب هذا الجرح بس كده هو ده اللى حصل بس لكن انا مجتش جمب الراجل دا اوى كده يعني مش انا
نظر اليها اخوها وقال : يا كدابه يا بت يا كدابه والله هي اللي عملت انا عارف
فقالت وهي تمد شفتيها وتنظر للاعلي : هو انا ضربته شويه صغننه بس
فضحكو عليها وقالت طب انا جعانه ينفع ناكل
فقال لها اسلام : هيحضرو الوكل لحد ما اعملك يدك تعالي ويايا
وبالفعل ذهبت معه الي الغرفه وجلست وتذكرت عندما قال لها ( يا سحر )
اعطت له يدها ونظرت الى الغرفه باكملها عداه هو
فقام بتتطهير جرحها وقال لها : متزعليش منى مشان اتعصبت عليكي جامد بس اني مكنتش عايز اتاخر علي المجلس لان الناس عارفين انى دايما باجي في وجتي
قالت له : انا مكنتش اعرف حاجه زي كده لانى معرفشش اى اللي بيحصل وامتى بتصحي وكل د يمكن نعمه تعرف عشان انت بتفضل عندها وغير كده هي متربيه هنا بس انا مش بحب اشوف حد نايم وهو مرتاح واصحيه لاني مش بحب حد يعملي كده بس عادي انا مش زعلانه بس هتجبلى حجات حلوه زي جدو
ضحك عليها وقال : حاضر هجيبلك حجات حلوه كتير جوي يلا مشان ناكل
فنزلو معا فجلست بجانب نعمه وقبل ان يبداو اكل قالت لها : المره دي هتدلقي اي عليا بقي قوليلي عشان ابقي عارفه ولا اي رائيك انتى مره وانا مره وذهبت لتجلب الشوربه
فقامت نعمه مفزوعه وهي تصرخ وتقول : له متحرجنيش له وجريت بعيدا عنها
وضعت مليكه الشوربه علي الطاوله وضحكت عليها بشده وهي تقول : مالك يا بنتي في اي جريتي كده لي من علي الاكل شوفها يا اسلام عشان مش بترد عليا
قال لها اسلام : في اي يا نعمه جومتي كده لي
قالت هي : معوزاش اكل كلو انتو انا شبعانه وصعدت سريعا الى غرفتها
فضحكت مليكه فنظر اخاها بشك لها فتصنعت البرائه فورا
فقال الجد لمليكه : جومي يا بتى اجعدي جار جوزك
قالت مليكه بتوهان : هه
ضحك الجد وقال : هه اي بس جومي جومي
قامت مليكه وذهبت لتجلس بجانبه واثناء تناول الطعام وجدت انه لا ياكل فقط يعبث بالاكل ثم نهض وذهب هذه المره الى غرفته هو فقط جناحه الخاص
وعندما انتهت ذهبت اليه مليكه وخبطت الى الباب وتراجعت ففتح لها وقال لها : اي اللي جابك في حاجه عفشه حوصلت
قالت مليكه : هو انت دايما كده مدب في حد يقول انتي اي اللي جابك يعم انا ماشيه
فقال لها : له مجصدش بس اي اللي جابك يعني
نظرت له بخيبه وقالت : ابعد كده انت مفيش فيك فايده ودخلت الى غرفته
فضل هو عده ثوانى يستوعب ما حدث فهو لم ياذن لها بالدخول فذهب اليها بالداخل وقال لها : ها بجي في اي
فقالت له مليكه : مفيش بس انا لاحظت انك مش بتاكل هو انت مش بتحب السمك
فقال لها باحراج : له بحبه بس معرفش افككه من بعضه زي ما بتعملو امى اللى بتعملى اكدهوانا بجيت محرج انى اقولها تعملى اكده
فابتسمت مليكه وقالت : علي فكره انا كنت كده بردو بس لحد ….. ما حصلت حاجه كده وبعدين محمد علمني خلاص استناني هنزل اجيب ليك اكل واطلع تانى
ولم تنتظر رده حتي ذهبت الي المطبخ واحضرت العديد من السمك والارز وذهبت اليه مره اخرى ودخلت ووضعت هذا الاكل علي الارض وقالت له تعالى بقي علي الارض انا متعوده اقعد اكل عليها هتعرف ولا لأ
جلس هو الاخر امامها فجلست ووضعت امامه الارز ووضعت عليه بعض السمك وبدا هو ياكل فهو جائع بشده
ولكن نظر لها وجد شعرها ينزل علي عينها وهي تحاول ازاحته ولكن لا تستطيع فنظرت هي له برجاء كالاطفال فابتسم عليها وقام برفعه للاعلي
فقامت هى بنزع قطعه من السمك ناعمه ولا تحتوى على اى شئ فقال له : بص بقي دي افتح بوقك بسرعه
فنظر اليها وقال لها : هاتيها اني هاكولها لحالى
فقالت له : ابدااا هي الحته دي بس بص عامله ازااى
وفتح لها فمه فوضعت بداخلها هذه القطعه وقالت : حلوه صح انا عارفه انا على طول بعمل كده لمحمد وهو بيحبها
فقال لها : اه حلوه ثم اكمل انى خلاص شبعت مش جاادر اكل تانى
فقالت له : متاكد هاااه هشيل عارف لو قلتلي بعد ما قومت جعان هقتلك وذهبت هي للاسفل لتضع الطعام وغسلت يدها واحضرت له عصير ولها ايضا وقالت له : بص دي حاجه انا شوفتها على النت فهجرب فيك انت بقي
نظر لها وقال : عارفه لو جرالى حاجه
قالت له : والله عيب عليك تقولى كده خد بس دوق دا انت هتقولي اعمليلي تانى
وبالفعل ذاق وعجبه بشده وقال لها : ها جوليلي بجي عملتيه كيف دا
قالت له : ابدااا عمري ما هقولك سر المهنه بقي وغمزت له وقالت عند الباب هاه عايز حاجه تانى منى عشان هنزل تحت
قال لها بابتسامه : له شكرا ماعوزش حاجه
ونزلت الى الاسفل لتسمع صوت ياسمين وهي تقول : لا يا حبيبي هجيلك بليل خالص يكون الكل نامو
فقال لها :……………
فضحكت بشده وقالت له : من عيني يا حبيبي اللى انت عايزه
فدخلت مليكه الى المطبخ ورزعت الاطباق وخرجت وهي تفكر ماذا تفعل اهى لن تمنع الذي سوف يحدث ككل مره ولكن هذه المره هي لن تسكت ستفعل شئ ما حتما ولكن ما هو اخذت تفكر في الامر لساعات حين اصبحت الساعه 2 فجرا وجدت امها تخرج امام عينها وهي الان تراها فذهبت سرييعا الي …………….
• تابع الفصل التالى ” رواية حلم الصعيد ” اضغط على اسم الرواية