رواية حلم الصعيد الفصل الثامن عشر 18 – بقلم مليكة محمد
الفصل الثامن عشر
قال الجد : انتو هتفضلو متجوزين بس بشرط مليكه هتبجي كانها مش متجوزه وانت كانك متجوز نعمه بس
هتعيشو زي الاخوات ودا جراري وخلص الحديت
قال ممدوح : وانا بنتي اي زنبها تعيش كده انا هاخد بنتى هنا وهنمشي
تعلقت مليكه بابيها وانه اخر فرصه لينتهي هذا العذاب
ولكن قال الجد له : مهنتحدتش اهنيه تعالى جوه في المكتب
وبعد فتره خرجو معا وقفت مليكه ونظرت لابيها ولكن وجدت جدها يقول : كده محدش له اي اعتراض تانى خلاص
ودعي يا مليكه ابوكي عشان هيمشي دلوج
نظرت له مليكه هل هي ستتركه الان جريت اليه مليكه وحضنته بشده وقالت له : متنسيش
رد هو : محدش بيقدر ينسى روحه وانا روحي معاكي يا بنتي
ذهبت الى اخيها واحتضنته واخذت توصيه علي ابيها بشده وتذكره بمواعيد دوائه فقال لها مازحا : يا بنتى ما هو ابويه زي ما هو ابوكي ابعدي كده
قالت له : اوعي دا اانت عيل غتت اوي
وذهبو ووقفت مليكه تنظر لجدها فهو يعلم بانها حزينه منه بشده ولكن هي ستعرف لما فعل هذا معها فيما بعد ورحلت الى غرفتها
ضحكت صفاء وقالت : ربنا معاك يا بوى جدامك طفله هتصالحها
نظر اليها وضحك وقال : اني عارف هصالحها كيف
ركضت رحمه الى عند مليكه وخبطت على الباب ودخلت وقالت : ممشيتيش وذهبت اليها ركضا واحتضنتها ووقعا معا علي السرير
ضحكت مليكه وقالت : لا ممشيتش يا ستي بس انا ممكن اهرب
قالت رحمه : له مهتجدريش عشان انا هنام اهنيه وياكي
ضحكت مليكه وقالت : اممممممم ماشي يا ست رحمه هانم ثم اكملت انتى فاضلك قد اي علي امتحاناتك
ردت رحمه لسه بدري جوي
جائت اليهم نعمه وقالت : انا امى جايه كمان شويه
ردت مليكه : عايزه اي يعني
ردت مليكه : هتنزلي عشان تجابليها الواضح انك متعرفيش الاصول وهتعرفيها منين ما انتى تربيه واحده *****
ضحكت مليكه ونهضت ورحمه خائفه مما سيحد ث فشدتها وقالت : مليكه متعمليش حاجه انا بخاف منيها جوي
ربطت عليها مليكه وقالت : لا متخافيش طول ما انا معاكي
ثم ذهبت وقالت لها : اهي تربيه ***** دي ممكن تساوى وشك بالارض دلوقتي احترمي نفسك واخرجي وانا هبقي انزل مش عشانك عشان جدي اطلعي بره وتانى مره متدخليش من غير ما تخبطي
خرجت للخارج وهي تتوعد لها فقد جائت بامها حتي يقومو بطرد مليكه من القصر
عادت مليكه الي رحمه وهي تقول لها انتى بتخافي منها لي بقي
ردت رحمه : وانا صغيره جت تجولي انا هاخد اسلام منك وهخليه يضربك ويطردك وكلام من ده عشان انا بكرهك
ومن ساعتها وانا بخاف منها
ردت مليكه : مش انتى واثقه في اخوكي اسلام عمره ما يعمل حاجه زي دي ابدا ليكي يا رحمه
قالت لها رحمه : بجد يا مليكه
قالت : ايوه طبعا اسلام بيحبك جدا وعمره ما ياذيكي ابدا
خبط الباب ودخلت منه الخادمه وهي بتقول : مرت عمكم تحت يا ست رحمه
فقالت لها رحمه : ماشي امشي احنا نازلين
ذهبت الخادمه وقالت رحمه لمليكه : خلي بالك يا مليكه مرت عمي دي شرانيه جوي اني خايفه لتاذيكي
قالت لها مليكه : لا متقلقيش يلا ننزل
ونزلو للاسفل كان الجميع في الاسفل حتي جدها وجدت مليكه هذه المراه انها راتها قبل كده وتذكرت بانها كانت في اول يوم جائت فيه الى هنا
ذهبت اليها مليكه وسلمت عليها ولكن وجدتها تمد يده فاستغربت مليكه ونظرت لرحمه لكن رحمه لم تفهم ايضا
فاخذت مليكه يدها وعدلتها وسلمت عليها مره اخري والتفت لتضحك ونظرت لها مره اخري
فقالت المراة : انتى بتعملي اي جبلي يدي
نظرت لها مليكه باستغراب وقالت : لييي يعني سوري بس انتي مين
قالت نعمه بغباء : امي
ضحكت مليكه لما تفوهت به نعمه
فنظرت اليها حفيظه بغضب وقالت : انتى بتضحكي علي اي احترمي اللى واجفه جدامك
نظرت الي جدها وقالت : هو في اي هو حرام وانا معرفش
فقالتلها : وبعدين اي خلجاتك دي وراسك مكشوفه لي معندكيش خشي
كانت مليكه ترتدي بنطلون ميليتون وتيشرت بنص كم وفارده شعرها على ظهرها
فقالت مليكه : والله مفيش حد غريب هنا وبعدين لو حد ليه الحق انه يتكلم عن لبسي فهو اكيداكيد مش انتى
كانت تريد حفيظه صفعها ولكن امسكت مليكه يدها وقالت : توء توء عقلي ماما يا نعمه
ثم نطرت يدها وقالت لرحمه انا رايحه المطبخ اعمل حاجه اكلها اعملك اكل معايا
قالت لها رحمه : انى هاجي معاكي
قالت رحمه للجميع : حد عايزني اعمله اكل معايا
نفي الجميع فقالت هي : اعمليلي غدا عشان مكالتش في دارى
فقالت مليكه امممممم محدش طيب انا داخله
قالت لها حفيظه : انى مش بكلمك يا بت انتى
استدارت مليكه وقالت : كلمي يا نعمه مااما جعانه اكليها
وذهبت الى المطبخ ومعها رحمه وعندما دخلو انفجرت رحمه من الضحك هي ومليكه
قالت لها رحمه : انى مش جادره اي اللي انتي عملتيه فيها دا
قالت مليكه : اي دا يا بنتى دا انتو ربنا يكون في عونكو
اكملت ضحك حتى دخل اليهم جدها فتوقفت رحمه واكملت مليكه ضحك وكانت تغني اغنيه شعبي وترقص بظهرها وعندما التفت وجدت جدها تظرت له بمعاتبه وحزن فقال لها : انى جعان
قالت مليكه : عايز تاكل اي وانا اعمله
قال لها : اي حاجه
اخرجت له بعض الطعام وسخنته له وقالت له : اهو اتفضل وكادت ان تخرج حتي اصطنع الجد انه بيكح جامد اوى
فقالت له بقلق : جدجو انت كويس هاتى مايه بسرعه يا رحمه
فاعتدل وهو يضحك ورحمه تضحك فهي تعلم ان جدها يمزح فقالت لهم بغضب طفولي : كده يا رحمه ماشى وانت يا جدو انا مش هصالحك خالص فاحضر لها من الفرير ايس كريم ففرحت بشده وقالت : لا خلاص صالحتك
ففتح يده لها فقامت بحضنه وقبلته وخرجت وهي تاكل الايس كريم ومعها جدها وهي مانكجاه وماسكه رحمه في ايديها التانيه
وخرجت وهي سعيده للغايه وتاكل الايس كريم كالاطفال ولحوست فمها فضحك عليها الجميع حتي اسلام فنظرت اليه فا اخفض وجه ارضا واكمل ضحك فجائت صفاء من خلفها ومسحت لها فمها بضحك فقالت لها : امممممممم بتضحكو عشان كده
قالت حفيظه : اتجوزتها كيف دي يا اسلام على بتي دي متسواش حاجه في نعمه
فضحكت بشده وقالت : القرد في عين امه غزال ههههههههههههههههههههه
وضحكت رحمه وصفاء وكتم الجد ضحكته هو واسلام
فغضبت حفيظه بشده وجائت لمليكهولكنها جريت منها واصبحت تجري ورائهاحفيظه وهي تصرخ عليها بينما كانت مليكه تضحك
ووقفت خلف جدها وقالت : في حمى جدي الحقني يا جدو
فقال الجد : خلاص يا حفيظه البت بجت في حمايتي
وقفت مليكه خلف جدها وهي ترقص لتغيظهم
فالتف لها الجد وضحك على ما تفعله فقام بضربها على يدها ولكن مثل بانه ضربها علي خدها وغمز لها فقالت مليكه : اااه اي يا جدو دا انتو مش اهل لاااااا اااه اهئ اهئ انا ماشيه ثانيه قبل ما امشي في ايس كريمه تانى جوه فضحك الجد فهي تضحكه بطريقتها واومئ لها بنعم فجريت لتحضره وهي تاكله خرجت ثم ابعدته عنها وذهبت بجانب اذن حفيظه وصرخت فنظرت لها حفيظه بغل ثم اكملت مليكه اهئ اهئ اهئ ورقصت لها حاجبها
قالت لرحمه : خشي هاتيلك واحده انتى كمان اهئ اهئ هاتيلك بسرعه عشان نطلع اهئ اهئ
فذهبت رحمه لتجلب لنفسها ايضا فهي امتنعت من اكل كل هذا من زمان ومنعوها من اكله لمعتقد انها كبرت على هذا
جائت رحمه وذهبو الى الاعلى واكلت رحمه من الايس كريم وهي تقول لمليكه : انا بجالى زمن كبير جوي مكلتش جلاتى
قالت مليكه : لي يعنى انا مقدرش اعيش من غيرو ابدا بعد كده لما انا هاكل انتى هتاكلى معايا
ثم ناما معا ولكن مليكه دائما تنام بشورت قصير وتيشرت قصير لانها تتحرر سريعا استيقظت هى في الساعه 3 فجرا نهضت لكى تشرب ونزلت للاسفل دون ارتداء عباتها لان كل من في المنزل نائم وعندما نزلت رات صدمه لم تتوقعها في حياتها ابدااا
• تابع الفصل التالى ” رواية حلم الصعيد ” اضغط على اسم الرواية