إسكريبت وإتقابلنا بقلم يارا وحيد

 إسكريبت وإتقابلنا بقلم يارا وحيد

إسكريبت وإتقابلنا بقلم يارا وحيد

– تصبح علي خير يـ بابا 

= وانتِ من اهله ياحبيبتي 

دخلت انام بعد يوم مرهق طويل ، يا بخت المخده عايشه طول حياتها علي السرير، انا لو سبت نفسي انام النوم اللي انا عايزاه محدش هيشوفني تاني 

سمعت صوت تخبيط خفيف ، فتحت عيني وانا لسه مفوقتش اوي ، بصيت في الساعه لقيتها لسه 2 الفجر ، قمت فتحت الباب بس ملقتش حد واقف ، بصيت في الصاله لقيت النور مطفي والدنيا هدوء فـ عرفت ان بابا واخواتي ناموا خلاص ، اومال مين اللي كان بيخبط

رجعت تاني علي السرير ولسه هروح في النوم سمعت صوت التخبيط تاني ، طنشت وقولت يمكن بيتهيألي بس لقيت بردو حد بيخبط ، كأنه بيخبط علي الباب او علي حيطه بس مش عارفه الصوت ده جاي منين ؟! 

قمت من علي السرير وبدأت الف حوالين نفسي وببص الصوت ده خارج من فين ، ملقتش حاجه فـ رجعت ع السرير تاني ولسه هحط دماغي ع المخده عرفت الصوت جاي منين ، ده حد بيخبط ع الشباك بس مش ده المريب ، ده حد بيخبط علي الشباك من بره !!! 

قمت جري ع الشباك اللي كان مبين الشارع لأني قافله الازاز بس ، لقيت ضل بني ادم ، بس ازاي!! احنا في الدور السابع !! فتحت الشباك وانا بترعش ، وعرفت ازاي كان بيخبط ، كان طاير !!!!

– عااااااااا

حط ايده علي بوقي = شششش اسكتي متخافيش

– اممممم

= هشيل ايدي بس اوعي تصرخي 

– ممم

= اتفقنا؟! 

هزرت راسي – اممم

شال ايده = اهو 

رجعت لورا وانا مش مصدقه – انت… انت ازاي…. انت طاير!! 

= ينفع اخش الاول بس 

– تخش فين!! 

= اخش الاوضه هخش فين يعني 

قولت بتوتر – طب م انت ممكن تكون حرامي 

= هو انا لو حرامي وبعرف اطير هاجي اسرق اوضتك ، وبعدين اكيد مش هخبط واستأذنك يعني 

– معاك حق ، انت اكيد مش هتبقي بتعرف تطير وهتيجي تسرقني انا يعني 

قعد ع السرير = ممكن كوبايه مايه 

– انت بتشرب زينا؟! 

قال بسخريه = لأ مصاص دماء 

اتخضيت ورجعت لورا – احييه مصاص دماء يارب انا معنديش دم اصلاً مش عايز…. 

قاطعني = يا بنتي انا بهزر ، مصاص دماء ايه!! دول مش موجودين في الحقيقه اصلاً 

– يعني هو فيه حد بيطير 

= ممكن تجيبيلي مايه بس 

جبتهاله – اتفضل، ممكن تقولي بقي ايه حكايتك

= بصي يا ستي ، انا جايلك انتِ مخصوص 

قولت بأندهاش – انا!! 

= ايوه ، جايلك برساله

– انا مش فاهمه حاجه 

وقف ع حافه الشباك = هاتي ايدك 

– ايه!! 

= يلا هوريكي اللي انا جاي عشانه 

– وانا اقف ع طرف الشباك ايه!! هو انا مجنونه!! 

= ثقي فيا 

مديت ايدي بتردد – طب احنا هنعمل ايه؟ 

= غمضي عينك واتخيلي اكتر حاجه بتحبيها 

– وبعدين؟ 

= وبعدين خلي عندك ثقي فيا 

– وبعدين؟؟ 

= فتحي عينك

تكملة الاسكريبت 

فتحت عيني كنت طايره !! رجعه كانت مرفوعه من ع الشباك ومش لامسه اي حاجه! من الخضه صرخت ووقعت ع الارض 

– اااه ضهري 

= انتِ اللي خضيتي نفسك 

– انت عملت كده ازاي؟! 

= عملت ايه؟! 

– انا كنت طايره 

ابتسم = انا معملتش حاجه ، انتِ اللي عملتي ، وبعظين يلا عشان منتأخرش 

– طب انا هطلع كده ازاي انا مش لابسه طرحه او…. يالهوي طرحه!! انا قاعده قدامك كل ده بشعري!! 

= انتِ لسه واخده بالك 

قمت عشان اجيب واحده – وسع كده 

= اساساً محدش شايفك غيري 

وقفت مكاني – ايه؟! 

= بما انك طيرتي فـ تقدري تتحكمي مين يشوفك من البشر 

– طب واقدر ارجع 

= ايوه عادي ، بمزاجك تختفي او لأ

ضحكت – ده علطول 

= لأ طبعاً لحد ما اوصلك رسالتي بس 

كشرت – يووه 

= ويلا بقي 

مسك ايدي ووقفنا علي الطرف شباك ، قدرت اطير تاني ، المنظر كان مخيف وخصوصاً ان شقتنا في السابع فـ كنت خايفه اوي ، بعد حوالي 5 دقايق الموضوع بدأ يبقي سهل وممتع لدرجه اني سبت ايده وبدأت الف حوالين نفسي ، الهوي بيخبط فيا من كل حته وشعري بيطير، كنت حاسه اني طايره ، ثانيه واحده انا طايره فعلاً!! 

– احنا رايحين فين بقي؟ 

= احنا هنفضل ماشيين في اتجاه القمر شويه وبعدين هتلاقي نفسك في حته تانيه 

– ازاي؟! 

= هتشوفي دلوقتي 

سكت وانا مش فاهمه ومش مقتنعه ، ما احنا لو فضلنا ماشيين ناحيه القمر هنخرج للفضاء ، ده بالدماغ كده، لكن فجأه احنا بنقرب ضرب في وشي نور جامد اوي الرؤيه اتشوشت شويه وبعدين رجعت وضحت ، وبعد م كنا بليل والساعه 2 ازاي بقينا الصبح!! ببص تحت لقيت بحر وفيه فالوسط جزيره كبيره ، والشمس منوره الدنيا كلها ، الغريب ان الشمس مكانتش مطلعه حراره، يعني النور كان في كل مكان بس الدنيا مش حر ، انا فين؟! 

– احنا فين؟ 

= مش مهم صدقيني مش مهم 

– اومال ايه المهم؟! 

= المهم اللي هو انا جايبك عشانه 

– اللي هو ايه بقي؟ 

مسك ايدي = تعالي 

نزلنا براحه علي الجزيره لحد ما وقفنا عليها ، مشينا شويه في وسط الشجر اللي موجود ع الجزيره 

– تعالي نقعد هنا 

= يعني انت مشحطتني بقالي قد كده عشان نقعد تحت شجره مكرونه 

ابتسم – ومخدتيش بالك انها شجره مكرونه؟! 

= ايوه ما انا عار… ثانيه واحده!! شجره مكرونه!! ده اللي هو ازاي؟ 

ضحك – مينفعش تستغربي كل شويه، فيه حاجات اغرب من كده ، اقعدي بقي 

قعدت جمبه والبحر كان قصادنا = هي ايه السفن دي 

– دي سفن قراصنه، بس بيصطادوا سمك 

= اممم قولي بقي جايبني هنا ليه؟ 

– بصي يا ملك ان… 

قاطعته = انت عرفت اسمي منين؟ 

– يعني بعد كل الحاجات اللي انتِ شوفتيها مستغربه اني عارف اسمك؟ 

= معاك حق كمل

تكملة الاسكريبت

– انتِ مؤمنه بالمعجزات؟ 

= الصراحه لأ ، يعني انا عندي اعتقاد ان زمن المعجزات خلص بس رجعت في كلامي بعد اللي حصل 

ضحك – طب وبتؤمني بالقدر والصُدف

= ايوه، كل حاجه بتحصل لسبب وعشان سبب ، مفيش حاجه من غير معني 

– هي دي الرساله اللي كنت عايز اوصلهالك

= نعم!! 

– اسمعيني بس ، كل حاجه بتحصل لسبب ، ومفيش حاجه ملهاش معني ، خليكي فاكره الجمله دي كويس 

= اشمعني ؟ 

– اعرفيها وخلاص ، وبما انك مؤمنه بالقدر والصُدف فـ انتِ سهلتي الموضوع عليا 

= اوعدك اني هفضل فاكراها ، بس انت جايبني هنا عشان كده؟! 

– الصراحه ايوه ، ده السبب الرئيسي وهي دي الرساله اللي كنت عايز اوصلهالك، بس دلوقتي هفرجك ع الجزيره كلها قبل م نرجع 

فرحت = بجد هنتفسح؟ 

– اعتبريها فُسحه 

مشينا شويه ع الشط لحد م وقف عند صخره مرفوعه كده وصفر ، صفر مرتين وانا مش فاهمه هو بيعمل ايه، صفر للمره التالته وفجأه لقينا حوريات بحر بأعداد كبيره عماله تطلع وتنزل زي الدولفين بألوان مختلفه، منظر عمري م هنساه ولا هشوف زيه 

– المنظر تحفه ، خيااالي مش ممكن 

= هيبدأوا يعملوا اشكال دلوقتي 

– شكلهم حلو اوي 

= دي حقيقه 

– مش متجوز واحده منهم 

ضحك = لأ 

– ليه؟! 

= عشان انا مش شايف واحده فيهم حلوه 

قولت بزهول – يجدع حرام عليك 

= هما ايوه شكلهم حلو بس شكلهم سوا ، يعني زعانفهم الملونه والاشكال اللي بيعملوها ، لكن مفيش واحده خطفتني فيهم فـ افضل باصص عليها من وسطهم 

– انت غريب 

= يمكن 

لقيت حوريه منهم شعرها اصفر وعينيها بُني ومبتسمه ابتسامه مُبهجه ، قربت مني واديتني طوق معمول من الصدف وحطته ع دماغي زي التاج وبعدين ابتسمت تاني وسابتني ورجعت البحر 

– الله بص شكله حلو اوي

ابتسم = دي حقيقه واضح انهم حبوكي

– انا كمان حبيتهم

= طب يلا الحق اوريكي باقي الاماكن 

– هو لسه فيه تاني 

= اكيد 

كنت ماشيه ماسكه ايده وبتلفت حواليا ابص ع الشجر بأنبهار ، هما ازاي بيزرعوا كل الحاجات دي!! 

– يلا وصلنا 

= انا مش شايف.. ايه ده!! 

– ده نهر 

= ما انا عارفه انه نهر بس ازاي ، نهر لبن!! 

ضحك – ايوه نهر لبن 

= يالله ع الجمال 

مد ايده وشد غصن شجره وبدأ يقطف منه ، كان بيقطف بسكوت!! 

– خدي البسكوت ده غمسيه في اللبن يلا 

جربت = ياربي طعمهم قمر 

– انا عارف انك بتحبي تغمسي بسكوت بالشاي بلبن بس احنا معندناش نهر شاي بلبن للاسف 

= لا يشيخ

ضحك – يلا اوديكي اخر مكان 

مسك ايدي كالعاده بس المره دي لقيته بيطير ، واحنا فوق بدأ يفرجني ع سفن القراصنه ويوريني السمك ، فضلنا نطير شويه لحد م وصلنا لحد مفيهاش حد خالص 

– ايه الصخره دي؟ 

= هتعرفي حالاً

ضغط علي طوبه معينه فـ فيه صخره كبيره اتحركت كأنها كانت باب للكهف ، رغم اني شوفت حاجات كتيره غريبه بس بردو استغربت جداً، مسك ايدي ودخلنا 

– ده يستي مكاني المفضل 

= مش ممكن!! 

ببص حواليا وانا مش مصدقه ، المكان تحفه حقيقي ، الكراسي فيه معموبه من الخشب ومتزخرفه بأحجار كريمه ، فيه جواهر ماليه الحيطه ولوح ازاي كبيره مكان حيطه وبيطل ع الجزيره والبحر 

– المكان تحفه 

= عيب عليكي 

– لأ بجد كلو اوي 

اتنهد = بما ان ده اخر مكان فـ عايز اديكي حاجه 

– ايه هي؟ 

فتح ايدي وحط فيها حجر كريم لونه فيروزي وملفوف حواليه حاجه زي السلك بس ناعمه ايه ، وبعدين مسك صُباعي وحطه فيه ، احلي خاتم شوفته في حياتي

اتنهد – دلوقتي للاسف الشديد لازم اروحك

= مينفعش اقعد شويه تاني 

– للاسف الموضوع خارج ارادتي

قولت بحُزن = طب يلا 

مسك ايدي وخرجنا من الكهف وبدأنا نطير ناحيه نجمه جمب الشمس وحصل نفس اللي حصل المره الاولي ونفس الزغلله ، الغريب اني لما رجعت للعالم بتاعي كانت الشمس لءه مطلعتش، وصلني لحد شباك اوضتي ونزلني

– اديني رجعتك تاني 

رديت بحُزن = هتمشي؟ 

– ايوه 

= هو ازاي الشمس لسه مطلعتش؟ 

– عارفه كل الوقت اللي قضيناه هناك ده؟ 

= ايوه 

– رغم انه عدي حوالي 5 ساعات الا انه في الحقيقه عدي 7 دقايق بس 

= 7 دقايق!! 

– ايوه التوقيت بيختلف بين هنا وهناك 

= فهمت 

– انا كده وصلت رسالتي وعملت اللي عليا ، بفكرك للمره الاخيره ، مفيش حاجه بتحصل من غير سبب كل حاجه ليها معني ، اوعي تنسي 

= مش هنسي متخافش 

مد ايده عشان يسلم عليا – سلام يا ملك 

جيت امد ايدي بس حسيت بدوخه جامده ومسكت دماغي وسمعت صوت بيقول 

– ملك يا ملك فوقي يا بنتي ، كل ده نوم، يا بنتي قومي بقي

تكملة الاسكريبت

فتحت عيني لقيت فرح اختي بتخرج من الاوضه والنهار طلع ، كل ده كان حلم!! معقول؟! هو الصراحه اللي مش معقول انه يكون حقيقه ، بس كنت حاسه انه حقيقي، بصيت ع ايدي ملقتش الخاتم ، مديت ايدي تحسس ع شعري ملقتش طوق الصدف ، ابتسمت ع الحلم الجميل ده 

قمت غسلت وشي وحاولت اشيل الموضوع من دماغي ، عملت كوبايه شاي بلبن وساندوتشات جبنه وطلعت افطر في البلكونه 

– صباح الخير يا ملك 

= صباح النور يا بابا ، غريبه اول مره تتأخري كده في النوم ، ده انتِ اول واحده بتصحي فينا 

– معلش راحت عليا نومه 

= طب كنت عايز اقولك ان فيه عريس جاي النهارده 

– والله يا بابا انا تعبتلك، كل شويه عريس وفي الاخر عمري م بلاقي واحد مناسب 

= معلش تعالي ع نفسك وجربي تقابليه 

– حاضر يا بابا  

قمت صليت المغرب وبدأت البس ، لبست فستان سماوي وعليه خِمار نفس اللون بس منقوش ، سمعت صوت بره فـ عرفت انهم وصلوا ، شويه وفرح دخلت تقولي عشان اطلع ، شلت الكوبايات وطلعت 

خرجت الصاله وانا ببص عليهم اتسمرت مكاني ، ده هو!! ازاي مش ده كان حلم !! ازاي!! 

حطيت الكوبايات علي الترابيزه وانا لسه مش مركزه ولا مستوعبه ، ازاي هو حقيقي! مش كل البنات بتبقي مكسوفه لما تطلع ، وفي الروايات المفروض البطله تطلع وهي باصه في الارض وبعدين تتفاجأ بيه !! انا طالعه ببص عليهم ليه؟! مببصش في الارض ليه؟! مفوقتش من سرحاني غير ع صوت بابا وهو بيقول يسيبونا لوحدنا 

– احم ازيك 

= الحمد لله 

– فيه اي سؤال حابه تسأليه؟ 

= انت ليه اخترتني انا بالذات 

– الصراحه شوفتك مره وانتِ ماشيه واعجبت بيكي وشوفتك بعديها مره كمان ، حسيت ان دي علامه ، انا مؤمن جداً ان كل حاجه ليها سبب وان مفي… 

قاطعته بسرعه = وانا مفيش حاجه ملهاش معني 

بصلي بذهول – انتِ حلمتي بنفس الحلم؟! 

= انت حلمت بإيه؟ 

– انك جيتي خدتيني من ايدي لعالم تاني ، وقولتيلي متنساش الجمله دي 

ابتسمت = انا حلمت العكس ، انك انت اللي جيت خدتني من ايدي لمكان تاني 

ضحك – ممكن اخدك دلوقتي من ايدك بردو 

= نو بعد الكتاب يا بشمهندس ، نحن بنات عائلات محترمات

مد ايده في جيبه -عرفت انك بتحبي الهوهوز وانك تغمسي البسكوت في الشاي بلبن فـ اتفضلي ، انا جبت الكيك والبسكوت وانتِ عليكي الشاي بلبن 

= ماشي يسيدي ، اعمل شاي بلبن 

– احم اتفضلي الخاتم ده هديه بسيطه 

= ده… ده شبه اللي كان في الحلم 

= عارف ، دورت عليه كتير 

– شكراً ، حقيقي شكراً 

ضحك = قولتيلي بقي بتعرفي تطيري ؟! 

لو أنّ الحب كلمات تكتب لانتهت أقلامي، لكنّ الحبّ أرواح توهب، فهل تكفيك روحي؟❤

#واتقابلنا ❤! 

#يارا_وحيد❤!!

أضف تعليق