رواية عشقت إمبراطور الصعيد الفصل الخامس عشر بقلم منة رضا

 رواية عشقت إمبراطور الصغيد الفصل الخامس عشر بقلم منة رضا

رواية عشقت إمبراطور الصغيد الفصل الخامس عشر بقلم منة رضا

#البارت_الخامس_عشر_|15|

#عشقت_امبراطور_الصعيد

اول ما فهد دخل الاوضه بتاعت قاسم اتصدم و فضل يزعق ….

فهد : أي المهزله الي بتحصل هنا دي ..

آيلان : كانت واقفه في نص الاوضه و لابسه شورت حرير قصير جدا و توب كت بعدين قربت من فهد و قالت فهودي انا كنت بحسبك قاسم اصل الصراحه انهارده عيد ميلاده و كنت حابه اكون اول واحد تقوله كل سنة و انت طيب بما أن هو اخويا و كده و كانت بتمشي أيديها علي صدر فهد ..

فهد : زق أيديها و قال ممكن تروحي تلبس حاجه عشان شكلك الصراحه وحش اوي …

آيلان : اتعصبت من كلمته و سابته و مشيت …

قاسم : كان طالع و شاف آيلان و هي خارجه بعدين شاف فهد متعصب راح قاله مالك ..

فهد : أبقي عرف أختك أن البيت في رجاله و مينفعش تخرج ب أي حاجه من الأوضه بتاعتها هي مش لوحدها في البيت ..

قاسم : هي عملت أي..

فهد : معملتش بس مينفعش تخرج ب الهدوم دي البيت في شباب …

قاسم : انا هتكلم معاها تعالي بس كده استريح و خلينا ناكل لقمه …

فهد : يا أخي اسكت انا كل ما افتكر منظر الاتنين و هنا متقطعين احس بوجع في بطني ..

قاسم : قاعد قدامه و هو بياكل و بعدين قال الصراحه انا بعد المنظر ده خفت جامد منه دي انسان مجنون يا عم ..

فهد : الصراحه البت تستاهل يعني تبقي متجوزه واحد مافيا و شغال مع تجار أعضاء و تخونه لا دي يبقي قلبها جامد بقا 

قاسم : الصراحه عندك حق انا لو مكانه كنت هعمل كده ..

فهد : عارف الي زي ده مش عايز سجن ده عايز مستشفى للمجانين و الله ..

قاسم : بيحاول يكتم ضحكته بعدين انفجر في الضحك مره واحده و قال كان نفسي تشوف منظرك اول ما دخلت الاوضه..

فهد : ضحك هو كمان و قال طب و الله يا عم اتخضيت لما شفت شكلهم….

قاسم : ضحكنا شويه نتكلم بقا في المهم هتعمل أي مع ماسه ..

فهد : الصراحه مش عارف مش مدياني فرصه اتكلم معاها و أفهمها أن كل ده كدب ..

قاسم : الصراحه البنت شافت حاجات كتير من ساعه ما جت هنا و لازم تعذرها …

فهد : أنا فاهم كل حاجه بس هي الي مش عايزه تسمع…

قاسم : طب ممكن انا اتكلم معاها ..

فهد : رفع رأسه و قال أكيد لأ انا هروح اشوفها ..

قاسم : طب مش هتاكل الأول ..

فهد : لأ و خرج من الاوضه مسك الايد بتاعت الباب و كان لسه هيدخل افتكر أن هي مكلتش حاجه من الصبح نزل المطبخ يجيب أكل ليهم و كمان عشان يغير علي الجرح بتاعها ..

بعد شويه طلع فهد الاوضه و كانت ماسه نايمه مكانها علي الأرض راح حط الاكل علي الكمودينو الي جمب السرير و نزل علي ركبه قدامها و بدأ يصحي فيها ..

ماسه : قامت بخضه و اول مشفته رجعت لورا لحد ما خبتط بدهرها في السرير ..

فهد : ممكن تهدي متخافيش انا مش هقرب منك أو اعمل أي حاجه تعالي بس عشان تأكلي لانك مكلتيش بقالك كتير ..

ماسه : كانت حاسه بجوع شديد لكن الخوف و الوجع كان مسيطر عليها …

فهد : و الله م هقرب منك تعالي بس ارتاحي و كلي ..

ماسه : بتتكلم و هي بتعيط و صوت شهقاتها علي و بتقول أنت الي وصلتني لكده انا زنبي أي يتعمل معايا كده عشان ماضيك الوسخ دلوقتي شكلي هيبقي أي قدام أهلك …

فهد : أنت ملكيش زنب في كل ده انا عارف أن ده كله بسببي لكن والله العظيم أنا معملت حاجه زمان أو دلوقتي ده أنسان مجنون و الله و بعدين لو علي أهلي أنتي ملكيش دعوه انا هتصرف ….

ماسه : ضحكت بوجع و قالت اه قولي بقا هتقولهم اي مين شاهي دي و انا لي ينتقم مني بسببها هي فهمني و كانت بتزعق …

فهد : طب ممكن تهدي و بعدين و الله هفهمك كل حاجه …

ماسه : أهدي أي متعصبنيش بعد الي حصل ده كله و تقولي أهدي يا بجحتك يا أخي …

فهد : ماسه أهدي كده و بلاش غلط قولت كلي و ارتاحي و بعدين هفهمك كل حاجه..

ماسه : أنا مش عايزه اي زفت منك انا عايزه اعرف الحقيقه …

فهد : زعق و بعدين قال انا تعبت من كلمه اهدي اهدي اقعدي هنا و هفهمك كل حاجه ..

ماسه : قربت منه و قالت متزعقليش أنت اصلا ملكش حكم عليا أنت سامع …

فهد : و الله يا هانم أمال مين الي لي حكم علي حضرتك و لا نسيتي أني في مقام جوزك و كانت بيتكلم من بين سنانه…

ماسه : مسحت دموعها و قالت و الله زي ما سمعت انا هكلم جدك الصبح و هقوله أني عايزه اتطلق..

فهد : مسكها من كتفها و قال تبقي بتحلمي لو ده حصل و زقها علي السرير…

ماسه : قامت بسرعه قبل ما يخرج و سحبته من أيديه و قالت لا يا فهد بيه تبقي أنتي الي بتحلم لو فضلت معاك ليله تاني …

فهد : لي الهانم هتهرب تاني و لا أي ..

ماسه : تؤ تؤ هبقي قدامك و مش هتطولني و انسي ماسه الضعيفه بتاعت زمان …

فهد : واقف قدام باب الاوضه اه القطه طلع ليها ضوافر و بدأت تخربش أهي …

ماسه : و بتعض كمان بعدين قفلت الباب في وشه …

فهد : واقف قدام الباب و متعصب و كان لسه هيدخل تاني بس أتراجع عشان ميتخنقوش تاني ..

قاسم : نايم علي السرير و كان لابس بنطلون قطني لونه اسود و عاري الصدر …

فهد : مسك كوبايه المايه و فضاها علي وشه و هو بيقول تصدق انك معندكاش دم ..

قاسم : قام متعصب و قال فهد ..

فهد : خير ..

قاسم : أنت بارد يا بني بعدين بص في الساعه و قال في حد بيصحي حد كده و بعدين الساعه لسه 2 و نص بليل ..

فهد : اوعي كده هنام عندك انهارده بس قوم هات اي حاجه ألبسها …

قاسم : غطي دماغه ب البطانيه و قال الدولاب قدامك شوف الي انت عايزه …

فهد : مشي لحد الدولاب بعدين افتكر منظره لما ماسه قفلت في وشه و قعد يضحك فتح درفه الدولار و طلع بنطلون قطني رصاصي و دخل غسل وشه و شعره و غير هدومه و طلع نام علي السرير جمب قاسم و هو لابس بنطلون بس و صدره عاري ..

*عند ماسه *

ماسه : كانت قاعده علي حرف السرير و شغاله تبص للصنيه بتاعت الاكل بعدين قالت لنفسها لازم تأكلي عشان تقدري تاخدي حقك …

قامت من مكانها بعدين قربت من الصنيه و قعدت تاكل …

*عند آيلان *

آيلان : ماشيه في الاوضه يمين و شمال و بتفكر في كلام فهد …

شويه و تعبت بعدين راحت قعدت علي حرف السرير ضحكت بخبث و قال هتبقي ليا يا فهد و ماسه دي أنساها خالص بس اصبر عليا ..

رانيا : دخلت عليه الاوضه بعدين قالت برضو عملتي الي في دماغك مش كده ..

آيلان : و لسه الجاي يا ماما هيبقي أشد …

رانيا : نفسي افهم مالك انتي و اخوكي هتموتوا علي الاشكال دي لي …

آيلان : مبلاش أنتي يا ماما و كانت بتضحك …

رانيا : قصدك أي بالكلام ده يا آيلان ..

آيلان : قصدي كل خير يا ماما و بعدين انتي فاهمه قصدي كويس و كانت بتغمز ليها …

رانيا : أنتي قليله آدب زي أخوكي و سابتها و مشيت ..

آيلان : اسبوع بالظبط و تبقي ليا يا فهد يا دمنهوري و فضلت تضحك….

*عند ماسه *

بعد ما خلصت اكل راحت تغسل أيديها عشان تنام لأن علي حسب ما سمعت بكره هيبقي في ترتيبات لفرح قاسم و صفيه ….

الجد : قاعد في المندره بتاعت البيت و بيتكلم مع ناس بخصوص ترتيبات بخصوص الفرح بتاع قاسم و صفيه ..

ريتال : واقفه قدام الباب و هي ماسكه صنيه الشاي و بتسمع كلام جدها مع الراجاله الي قاعده بعد ما لاحظت أن جدها شافها دخلت و قالت الشاي يا جدي ….

الجد : تعالي يا بنتي هنا 

بدأت ريتال توزع الشاي عليهم و كان جواها غيظ و حقد علي صفيه الي خلاص هتتجوز الشخص الي هي بتحبه …

واحد من الي قعدين مع عبد الحميد*الجد* بيقول هو في حد متكلم علي ريتال يا حج عبد الحميد…

عبد الحميد : متكلم عليها ازاي يعني ….

مسعد : يعني قارين فتحه أو خطوبه و كده 

عبد الحميد : لأ يا بني خير ..

مسعد : خير يا حج انا بس كنت حابب يكون في بنا قرابه و كده ..

ابو مسعد : ب المختصر يا حج احنا طالبين ايد الانسه ريتال ل أبني مسعد زي ما انت شايف شاب زينه و صغير و تقدر تعتمد عليه ..

عبد الحميد : و الله يا بني انا لو عليا مش هعترض بس لازم امها و اخوها الاول يقررو…

مسعد : تمام يا حج شوفوا الوقت الي يناسبكم و انا اجي فيه …

عبد الحميد : انا هتكلم مع اخوها دلوقتي و اردلك خبر علي ما تشرب الشاي …

مسعد : تمام يا حج خد راحتك ….

خرج عبد الحميد من القاعده و نده علي حفيظه ..

حفيظه : خير يا حج …

عبد الحميد : في ناس كويسين طالبين ايد ريتال انا مردتش اتكلم الي لما اخد رأيك انتي و اخوها زي ما نتي عارفه ده حقكم و انا مينفعش أجبركم علي حاجه …

حفيظه : الي تشوفه يا حج و بعدين الشوره شورتك انت و اخوها انا مليش دعوه واصل …

عبد الحميد : فهد فين طيب ..

آيلان : نازله علي السلم تلاقيه نايم عند قاسم عشان شكله متخانق مع مراته …

عبد الحميد : بت يا صفيه …

صفيه : نعم يا جدي ….

عبد الحميد : اطلعي أوضة قاسم ابن عمك و نادي فهد من فوق قوليه البس بسرعه و انزل كلم جدك …

صفيه : عنيه يا جدي و طلعت تصحي فهد زي ما جدها قالها ….

ماسه : نازله علي السلم و كانت لابسه بنطلون جينز ازرق و عليه بلوزه بنص لونها اسود و بعدين قالت لصفيه طالعه بتجري ليه كده …

صفيه : اصل جدك قالي اطلع اصحي فهد بسرعه و اقوله أنه عايزه …

ماسه : بس فهد مش نايم فوق …

صفيه : ايوه ما انا عارفه هو نايم عند قاسم …

ماسه : طب روحي أنتي و انت هطلع اصحيه…

صفيه : تمام و نزلت علي تحت علشان امها كانت بتنده عليها بعدين قالت في نفسها و هي نازله هو انا مش هرتاح بقا و لا أي …

خديجه : بتنده تاني بس بصوت عالي …

صفيه : يووه خلاص يا ماما سمعتك و نازله اهو في أي …

خديجه : في أن الهانم سابت الحاجه الي بتتعمل في المطبخ و مشيت …

صفيه : و الله غصب عني كنت برد علي جدي …

خديجه : طب تعالي يا اختي …

*عند ماسه *

دخلت ماسه الاوضه و شافت الطريقه الي نايم فيها فهد و قاسم و فضلت تضحك بعدين اتكسفت من منظرهم و قربت من فهد و فضلت تصحي في ..

فهد : قايم و مفتح نص عين و بيقولها خير جايه تتخانقي هنا كمان …

ماسه : قوم كام جدك عايزك بسرعه تحت …

فهد : اتعدل و قال في أي و عايزني لي الصبح كده و كان بيبص في ساعه موبيله …

ماسه : معرفش بس قوم يلا عشان تنزل …

فهد : تمام بعدين لاحظ الشكل الي قاسم نايم بيه بعدين قال أول و اخر مره تخشي الاوضه دي و يلا علي بره ..

*عند الباشا *

الباشا : قاعد علي الكرسي بتاعه و بيشرب شمبانيه و بيقول كده يبقي ناقص حساب فهد يتقفل و نبقي خلصنا من كل المشاكل …

ادريس *الراجل بتاعه* : حضرتك احنا عملنا كل حاجه زي ما طلبت الشحنات جاهزه ناقص نحدد مكان التسليم …

الباشا : حط الكوبايه بتاعت الشمبانيه علي المكتب و قال كل حاجه جاهز حتي مكان التسليم …

ادريس : حضرتك قررت هتعمل أي مع فهد …

الباشا : روح انت دلوقتي و ابعتلي ميرا …

ادريس : تحت امرك يا بيه …

شويه و ميرا دخلت المكتب و قعدت علي الحرب بتاع التربيزه و قالت سمعت انك عايزني …

الباشا : هتنزلي مهمه جديده في الصعيد …

ميرا : مهمه أي و اشمعنا انا …

الباشا : عشان انا عايز كده و جهزي حاجات بعدين ابقي تعالي عشان اقولك علي الي هتعمليه …

ميرا : خرجت من المكتب و كانت ملامح الغضب علي وشها هي مش عايزه ترجع الصعيد تاني لأسباب شخصيه ….

 شويه و في صوت عربيه وصلت قدام الباب و نزل منها شخص غريب كده باين عليه مش مصري أو مصري بس كان عايش بره بعدين قلع الطاقيه بتاعته و كان داخل الفيلا لكن رجاله الباشا رفعوا السلاح عليه و قالوا مين أنت …

عاصي : ماشي من غير ما يرد عليهم و داخل الفيلا ..

أدريس : خطوه كمان و هضرب ب النار ..

الباشا : قام علي صوت الزعيق بعدين بص من الشباك و قال و هو بيرفع الكاس بتاعه بطريقه مقززه نورت يا عاصي بيه بس مش كان المفروض تديني خبر …

عاصي : كمل مشي لجوه و وقف قدام الشباك و قال شكلك نسيت مين عاصم الحلواني…

الباشا : ضحك و قال ده كان زمان قبل ما تبعت التلميذ بتاعك عشان يموتني …

عاصي : محصلش و انت عارف كده كويس و بعدين فين شحنه المخدرات الي اخدتها من الرجاله بتاعتي …

الباشا : اول حاجه دي مش بتاعتك دي بتاعتي و بفلوسي تاني حاجه بقا انا لغيت كل الحاجات الي بينا يعني مفيش اي حاجه تجمعانا و كلامنا خلص تقدر تمشي …

عاصي : أنت قد كلامك ده …

الباشا : ده الي عندي و راح سايبه و داخل جوه …

خرج عاصي من الفيلا و كان بيتعهد للباشا و إن هو الي هيدمره بنفسه …

الباشا : ادريس تعالي ورايا …

ادريس : خير يا باشا ..

الباشا : في أي وقت يجي فيه عاصي تخلصه عليه انت فاهم ..

ادريس : فاهم يا بيه …

الباشا : تقدر تمشي دلوقتي …

*عند فهد *

لبس فهد هدومه و نزل عشان يكلم جده ..

عبد الحميد : بصي يا بني في ناس طالبه ايد ريتال و ناس معرفه و كويسين الحمد لله ..

فهد : بص يا جدي طالما انت عارفهم انا معنديش مانع ..

عبد الحميد : يبقي نقول علي خيره الله ..

قام عبد الحميد و دخل المندره مكان القاعده و قال انا اتكلمت مع فهد و هو موافق تقدرو تيجي في الوقت الي يناسبكم ..

مسعد : بص يا حج بما أن انتوا جاهزين و احنا جاهزين ف انا بقول نعمل فرح البنتين سوا اي رأيك ..

عبد الحميد : مفيش مشكله و تبقي الفرحه اتنين بعدين قال خلاص كده الفرح علي يوم الجمعه الجايه يعني بعد اسبوع …

مسعد : عن أذنك بقا اروح عشان اخلص ترتيبات الفرح …

عبد الحميد : بيضحك و بيقول إذنك معاك يا ولدي …

خلاص عدي الوقت بسرعه من غير أي جديد و جه الوقت المنتظر فرح قاسم علي صفيه و مسعد علي ريتال …

الكل كان متوتر جداً لأن الفرح كان كبير و في ناس كتير 

ماسه : واقفه في الاوضه بتاعتها و بتلبس الحلق بتاعها و السلسه…

شويه و خلصت و كانت لابسه فستان لونه سلفر و بكم وطويل من تحت و مفتوح من الجناب شويه لحد الركبه …

فهد : كان واقف و راها ببلبس الساعه بتاعته و كان لابس بدله لونها كحلي و قميص اسود …

*عند العرسان *

صفيه : كانت قاعده علي السرير و بنات البيوتي سنتر حواليها بيحطوا اللمسات الأخيرة و كانت لابسه فستان ابيض طويل من وراه الكم بتاعه شفاف نوعاً ما و لافه الطرحه علي نص شعرها …

ريتال : بتكلم البيوتي سنتر ساعه بتحطي اللمسات الأخيرة انا زهقت هنخلص امتي ..

البنت الي بتحط الميك اب : حضرتك ممكن أفهم انتي مدايقه لي ..

ريتال : زهقت أنجزي …

شويه و البيوتي سنتر خلصت و كان شكل ريتال ميقلش جمال عن صفيه كانت لابسه فستان ابيض منفوش و الطرحه كانت علي اخر حاجه من شعرها و فيها بنسه بشكل طاووس …

*عند الباشا *

الباشا : كان واقف و ماسك السلاح في أيدو و بيقول كل حاجه جاهزه مش كده …

ادريس : زي ما طلبت حضرتك ..

الباشا : حلو اوي جهز العربيات و كل حاجه …

*عند الشباب*

فهد : دخل علي قاسم و هو بيقول اي العريس جاهز و لا أي .؟

قاسم : بيلف لي و هو بيحط من العطر بتاعه و بيقول شكلي حلو كده …

فهد : بيضحك قمر يخرب بيتك…

قاسم : لا و الله لتسكت هو لسه متبناش عشان يتخرب ..

فهد : طب يلا عشان كل حاجه جاهزه …

شويه و نزل فهد و هو ماسك ريتال في أيد و صفيه في أيد و ماسه نازله و راهم …

كل واحد اخد مراته وراح القاعه و بدأت الاغاني و كان كل ثنائي بيرقص ماعدا فهد و ماسه …

بعد ما الفرح خلص طلع كل واحد و معاه مراته علي الأوضه الي كانوا حاجزنها في الفندق ليهم …

ريتال : واقفه في نص الاوضه و مسعد بيقرب منها و هي شغاله تقوله يبعد …

مسعد : متخفيش انا مش هعملك حاجه و شغال يقرب أكتر …

ريتال : متقربش قولتلك 

بعد شويه من المحاولات بينهم قرب مسعد منها فجاءه و بدأ يبوس رقبتها غصب عنها …

ريتال : بعد ما فشلت أن هي تبعده اخدت ألتحفه و ضربته بيها علي دماغه بعدين لقت الدم نازل عليها و علي أيديها فضلت تصوت …

فهد : اول ما سمع الصوت جري بسرعه علي الاوضه و قاسم كان بيجري وراه ..

اول ما فهد دخل اتصدم من المنظر بعدين حط أيده علي رقبته و بصل لقاسم و ريتال و قال ………..

بارت كبير اوي اهو …

لقراءة ومتابعة القصص والروايات كاملة انضم الينا عبر التيليحرام عبر الرابط التالي:-اضغط هنا

أضف تعليق