رواية لم يكن في الحسبان الفصل الثامن والاخير 8 بقلم ريناد أحمد

 رواية لم يكن في الحسبان الفصل الثامن والاخير 8 بقلم ريناد أحمد 

رواية لم يكن في الحسبان الفصل الثامن والاخير 8 بقلم ريناد أحمد 

نورين : بيسان انا مش عارفه اخد نفسي

بيسان : ايه ده في ايه انت اول مره يحصلك كده

وفجأه نورين فقدت وعيها 

بيسان بصراخ : نورييييين

بيسان اتصلت بالاسعاف وأخذوا نورين للمستشفى 

بيسان برجاء : يارب يارب اشفيها يارب 

الطبيب خرج من الغرفه 

بيسان : ها يا دكتور هي عامله ايه 

الطبيب : انا اسف …

بيسان بصدمة : بتتأسف ع ايه 

الطبيب بحزن : البقاء لله 

بيسان : ازاي ايه اللي حصلها ده 

الطبيب : سكته قلبيه  

بيسان فقدت النطق واخذت تبكي بحرقة على صديقة عمرها كانت نورين بالنسبه لبيسان كل شىء وهي صديقتها من مدرسة الابتدائي 

بيسان دخلت غرفة نورين دون استئذان 

بيسان : نور..نورين فوقي ارجوكي هما اكيد بيكدبوا انت كويسة صح .. ما تردي عليا يا نورين بقا .. ع فكره انا كده هزعل منك ردي عليا بقا .. نورين انا هجيبلك كل الحاجات اللي بتحبيها بس قومي .. واكملت بصراخ قومييييي بقاااااا 

الممرضة : لو سمحتي اطلعي 

بيسان بانهيار : لا لا مش هطلع غير لما تقوم .. نورين قومي يا نورين يلا انا هجبلك هدية هتعجبك اوي .. لو مقومتيش مش هديهالك يا نورين بقااااا 

الممرضة سحبت بيسان للخارج : لو سمحتي خليكي هنا 

بيسان : ط..طب قوليلي هي هتفوق صح ؟

الممرضة بحزن : …

بيسان : ردي عليا 

الممرضه : …

بيسان بحزن : يعني خلاص ! صاحبة عمري راحت مني 

بيسان خرجت من المستشفى وأخذت تحدث نفسها بالشارع 

بيسان : كده يا نورين كده تسيبيني في نص الطريق وتمشي …

وهي في طريقها لمنزلها خبطت بشخص 

= انا اسف 

بيسان : لا ولا يه.. ايه !!!!

= بيسان !!!

بيسان : ياسين ! عايزه اقولك حاجه انا بكرهك يا ياسين 

ياسين : ايه ! 

بيسان : بكرهك بكرهك جدا 

ياسين : انا عملتلك حاجه ؟

بيسان : عملت حاجه ! انت عملت حاجات واولهم ضيعت صاحبة عمري مني

ياسين باستغراب : ليه يعني مش فاهم 

بيسان : نورين ماتت بسببك يا ياسين .. حسبي الله ونعم الوكيل فيك بجد بكرهك

ياسين بصدمة : ايه !!! .. نورين ماتت ! 

بيسان : اه وافتكر كلمتي كويس “نورين ماتت بسببك يا ياسين” 

ياسين : ماتت ازاي 

بيسان : بسكتة قلبيه لما عرفت انك كتبت كتابك على قمر 

ياسين بذهول : ….

بيسان : امشي يا ياسين مش عايزه اشوف وشك امشي 

ياسين ذهب بصدمة : انا السبب !!! .. بس هي اللي خانتني .. انا معملتهاش حاجه .. واكمل بحزن : الله يرحمها ….

ياسين وصل لمنزله 

جميلة : ايه ! 

ياسين بحزن : زي ما بقولك كده 

محمد : الله يرحمها يارب 

فاطمه وياسين : يارب 

وقال لقمر ما حدث 

قمر بحزن : الله يرحمها 

ياسين : يارب

_________________________

لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد وهو على كل شيء قدير ♥️

*بعد مرور أسبوع*

ياسين : اخيرا هنتجوز بقا 

قمر بفرحة : اخيراااا 

ياسين : مستنيكي بعد الكوافير يا حبيبتي

قمر : تمام يا حبيبي 

جهز ياسين وذهب ليأخذ قمر من الكوافير 

ياسين بعد رؤية قمر : اسم ع مسمى يا جدعاااان 

قمر بكسوف : …

ياسين : القط اكل لسانك ؟

قمر : حاجه زي كده 

ياسين ضم قمر وقال بهمس : بحبك يا اجمل حاجه في حياتي 

قمر : وانا كمان يا روح قلبي

وذهبوا للقاعة 

ورقصوا واحتفلوا وفرحوا كثيرا

فاطمة ببكاء : مع السلامه يا حبيبتي

قمر ببكاء : مع السلامه يا ماما 

ياسين : هتقضوها عياط .. هنجيلك كل يوم يا حماتي متخافيش احنا قاعدين ع قلبك 

وضحكوا جميعا ….

قمر وياسين ذهبوا لمنزلهم الخاص 

ياسين : اتفضلي يا احلى عروسه شافتها عيني 

قمر دخلت المنزل بكسوف 

ياسين : قبل اي حاجه روحي اتوضي عشان نبدأ حياتنا بالصلاة

قمر : حاضر 

 وبالفعل بدأوا حياتهم بالصلاة 

قمر دخلت الغرفة بذهول : واو تزيين الاوضة روعة 

ياسين بضحك : عيب عليكي

_________________________

استغفر الله العظيم و اتوب اليه ♥️

*بعد مرور 4 سنوات*

_ لا دي لعبتي

= لا دي لعبتي انا 

قمر : اهدوا والعبوا مع بعض يا ولاد 

سيهار : يا ماما سليم بياخد كل حاجه مني 

سليم : لا يا ماما هي اللي بتاخد كل حاجه مني 

“سليم وسيهار توأم “

قمر : شوف يا ياسين عيالك بيعملوا ايه 

ياسين : العبوا مع بعض يا ولاد بهدوء 

سليم وسيهار : حاضر يا بابا

قمر : ايه السحر ده انت عملتلهم ايه عشان يبقوا بالاحترام ده 

ياسين : عيب عليكي 

وضحكوا الاثنان …

تمت

الفهرس يحتوي على جميع فصول الرواية “رواية لم يكن في الحسبان “اضغط على اسم الرواية

يتبع ايضاً رواية محبوبتي صعيدية اضغط على اسم الرواية

أضف تعليق