رواية في حب الياسمين الفصل الرابع 4 بقلم نورهان محمد رفعت

 رواية في حب الياسمين الفصل الرابع 4 بقلم نورهان محمد رفعت

رواية في حب الياسمين الفصل الاول 1 بقلم نورهان محمد رفعت

رواية في حب الياسمين الفصل الرابع

 كريم:انتي ي بت

ياسمين:انا بت !

كريم ببرود:اومال ولد

ياسمين:وجه نظر برضو ،اخلص عايز اي

كريم:ف رحلة طالعه القاهره ب ٨٠٠ جنيه تيجي !

ياسمين:فين و بكام

كريم:متجيش خلاص لغيتها

حمزة:كريم حبيبي انت غبي اوي ، ملقيتش غير دي و تجي تكلمها

ياسمين:شكرا لحضرتك

…….ف الكلية

ياسمين:حمزة

حمزة بصرامة:اسمي دكتور حمزة

ياسمين:اي دا مالك ، انت سخنت تاني و لا اي

حمزة:اتفضلي مكانك ي انسه

ياسمين بصوت واطي:اهبل ، أو عنده خال اهبل ،لا دا انا اللي هبلة عشان خاله دا يبقي الحاج بابا ،دا العيلة كلها دماغها ف الهوا

حمزة: الصوت يا اما هتطلعي برا ، انهاردة هنشرح ….

ف الكافيتريا :

حمزة:-الواحد محتاج خريطه و هو معاكي

ياسمين:عشان بتوه في عيني صح؟

حمزة:لا، عشان مش سالكه.

ياسمين:طااب ي سيدي شكرا ، خمسة هدوء بقا عشان اللي الكلية حاطه عليه مخنوق

حمزة:عايز اخد رايك في حاجه

ياسمين:يا زين ما اخترت و الله اتفضل المايك مع حضرتك

حمزة:في واحده كانت صحبتي ف المانيا و هي بتحبني و كانت بتبين دا كتير بس انا مكنش فيه ف دماغي اي تفكير وقتها عشان كنت لسا طالع من صدمة وفاة والدي و كمان ماما مش بتحب البنت دي و عايزة اللي اتجوزها هي اللي تختارها

ياسمين بهدوء شديد: بتحبها!

حمزة:مش عارف

ياسمين بنفس الهدوء:مافيش حاجه اسمها مش عارف يا اه ي لا

حمزة:يمكن اه

ياسمين بحزن و نبرة يغلبها البكاء :يبقي علي بركة الله أتقدم لها

حمزة:ما دا اللي انا عايز اقولهولك ،كل اللي عليكي تقنعي ماما بالموضوع دا

ياسمين بتماسك و شبح ابتسامه مرسومة:اعتبره حصل ، بس انا هستأذنك عشان ورايا مشوار مهم و اسراء مستنياني

حمزة:استني اوصلك طيب

ياسمين بمقاطعة:لا مش مهم سلام

“سيبته و مشيت علي المكان اللي بلاقي راحتي فيه و انا قاعده ع البحر و الموج بيزق ف بعضه و كل اللي شاغل تفكيري أنه طلع بيحب واحده تانية

العقل:هو مش غلطان ف حاجه هو معشمكيش و لا حتي قال إنه بيحبك انتي اللي علقتي نفسك بحبال دايبة

القلب:بس هو قال يارب يتجوزني

العقل:كان بيضحك

القلب:بس انا بحبه

العقل:امتي

القلب:احنا مبقالناش مع بعض شهرين بس انا اتعلقت بيه

العقل:اعتبريه اخوكي و بعدين انتي وعدتيه انك هتقنعي عمتك بالجوازة

ياسمين:باااس ،اسكتوا بقا انا مش هضحي بحمزة و لا هسيبه لواحده غيري الا لو هو عايز دا و هنفذ وعدي ليه و هقنع مامته بس مش هسيبه

و أكملت ببكاء:مش هسيبه ياربي ساعدني

…..في البيت

ياسمين:ماما انا جيت

سعاد:كنت فين يا ياسمين حمزة سال عليكي كتير

ياسمين:كنت بتمشي شوية

سعاد:طيب يا حبيبتي يلا غيري هدومك و صلي عشان معزومين عند عمتك

ياسمين:بمناسبة اي

سعاد:عمتك عايزة تاخد رأينا ف موضوع

ياسمين باستغراب:تمام هروح اجهز

ياسمين ف نفسها:هي لحقت توافق علي العروسة ،كويس اهي وفرت عليا اني أقنعها ، يلا اهي كل البيبان بتقفل ف وشي

ف منزل حمزة:

حمزة:كنتي فين ي بنتي

ياسمين:ف البيت

حمزة:لا كنت فين بعد ماسيبتيني

ياسمين:بتمشي

حمزة:و مأخدتنيش معاكي لي

ياسمين بجدية: دي مساحتي الشخصية ي دكتور

حمزة:دكتور ، مالك ي ياسمين انتي زعلانه

ياسمين:ا

حمزة بمقاطعة:اه صحيح الاهتمام مبيطلبش ، استني ممكن تكوني زعلتي عشان لا مافيش انا معملتش حاجه تزعلك اصلا زعلانه لي ي بنتي

ياسمين:ك

حمزة:طيب الحمد لله انك مش زعلانه

ياسمين بزعيق :ااااي مافيش فرصه اتكلم

حمزة بضحك:اه انتي كدا كويسة

زينب:يلا ي ولاد عشان نتغدي

ياسمين:الله علي الاكل القمر دا تسلم ايدك ي زوزا

زينب:بالهنا ع قلبك

والد ياسمين:اي بقا سبب التجمع دا

زينب:دا ي جماعه احتفالا بخطوبة حمزة اللي هتكون كمان كام يوم

ياسمين بحزن: مبارك ي حمزة

حمزة بفرحة:ي ماما ي روح قلبي من جوا دا احلي خبر و الله اخيرا بقا وافقتي ، و الله يا بت يا ياسمين انا مش بحبك من فراغ

زينب بفرحه:شوفت بقا اختيارات ماما عامله ازاي مش زي البومة اللي انت كنت متمسك بيها اللي اسمها دبانة

حمزة باستغراب: اختيارات اي ، هي مين العروسة

:اكيد انا ي زومي

ياسمين بصدمه:اهي كملت 

 

يتبع الفصل التالي اضغط هنا

 

الفهرس يحتوي علي جميع فصول الرواية ”رواية في حب الياسمسن” اضغط علي اسم الرواية

أضف تعليق