رواية ما هو ذنبى الفصل الخامس 5 – بقلم شفق الغروب

 رواية ما هو ذنبى الفصل الخامس 5 – بقلم شفق الغروب 

– هنتقابل فين ؟

– هبعتلك اللوكيشن دلوقتي

وفعلا بعتلي قمت جهزت وحطيت ميك اب خفيف وفردت شعري طلعت من أوضتي بعد ما اتأكدت انهم ناموا كلهم قفلت أوضتي بالمفتاح علشان ميشكوش في حاجه لاني ديما بقفل علي نفسي بالمفتاح وانا نيمة اخدت مفتاح الشقة ونزلت في المكان اللي قالو نادر رحت لقيتوا هناك مستنيني كنت بتسأل عن المكان اللي هنتقابل فيه ده فين لما رحت حسيت قلبي وجعني وفي نفس الوقت عايز يفرح بس موجوع انا مش مصدقه اني وقفة قدام البحر انا كانت من امنيات حياتي اني أقف قدامو واللمس الرملة والميه واشم ريحه النسيم بتاعت البحر انا كنت بصة وفي دموع بتتجمع في عيوني وانا شيفه ذكري لبنت صغيرة بتبكي وهي متعلقة في شنطة امها وبتتحايل عليها تخدها مع اخوتها للبحر كانت بتبكي وتعيط بوجع طفلة شيفه اخوتها ريحين وهي الوحيده اللي لا ورغم ان ابوها واخوتها كانو وقفين وشيفنها بتبكي بحرقة وقهرة وهي بتترجاهم يخدوها معاهم وميقفلوش عليها لوحدها في البيت ده بس محدش ادخل وامها زقتها وطلعوا بسرعه وقفلوا عليها الباب بالمفتاح والطلفة دي اعدت تخبط لحد ما أديها بقت حمرا اتسابت لوحدها تبكي في زاوية من غير ما حد يكون معاها حد يهون سبوها تصارع دموعها وحزنها لوحدها المشهد اتكرر قدمها اكتر من مرة وكل مرة بتبقا أعنف من التانية في الوجع كانت حسه بالوجع ازاي رغم دموعها وبكائها وكلمها ليهم انها بتخاف تقعد لوحدها لدرجة انها كانت بتعيط انهم  بيسبوها لوحدها في البيت ازاي رغم ده محنوش عليها ولا هان عليهم يحققوا ليها الحلم البسيط ده 

كانت واقفة سرحانة ودموعها نزلة علي خدها بوجع رغم انو حلمها بس اتربط معاها بوجع ووحدة وحزن وقسوة كتير 

نادر لما شفها واقفة سرحانة ومش جيه عندو راح عندها يشوفها ملها 

شاف دموعها نزلة في هدوء وهي بصة علي البحر وسرحانة بس هي مش بصة علي البحر هي بصة علي البنت الصغيره اللي بتعيط في الزواية لوحدها وخيفه ترفع عنيها تبص حوليها بصة علي طيف ليها وهي صغيره البنت دي هي كانت نفسها تقولها ارفعي عينك بصي حوليكي مفيش اللي كنتي بتخافي منوا هو مش موجود دلوقتي ارفعي عينك وهتشوفي حلمك اتحقق بصي يمكن يخفف عنك وجعك 

نادر قرب منها بقلق عليها ومسك أديها وقال بخوف عليها:

– في ايه يا بر مالك ؟؟؟!!!

قالت وعنيها متثبته في المكان اللي بصة عليه المكان اللي شيفه فيه طيفها وهي طفلة وقالت :

– انت عارف ان كان من أحلامي اني اروح البحر ولأول مرة اشوفو دلوقتي وانا معاك كنت متوقعه اني هفرح بس انا مش حسه غير بالوجع حسه اني بشوف ابشع كوبيسي مش حلم كنت هموت عليه

كملت وهي بتعيط وبتدأ تنهار:

– انا كنت ببكي علشان اشوفو كنت ببكي وكانو بيسبوني كنت بترجاهم يخدوني وكانو بيسبوني بتوجع لوحدي بيسبوني اتألم كنت ببقا خيفه مرعوبة من الوحده اللي هرجع ليها مرعوبة انو يجي تاني زي ما جه اول مرة   كنت خيفه اعيش تاني نفس اللي عشتوا اول لما جه قلتلهم وكذبوني وقالو بطلي تخيلات مكنتش اعرف انا عملت ايه علشان كل ده يحصلي يا نااادر …..( شهقات وبكاء بوجع) كان نفسي اعرف ايه هو ذنبي..ايه الخطيئة اللي عملتها علشان يعملوني كده ويكذبوني ويسبوني اعيش طول الوقت ده في الرعب والخوف ده كنت خيفه من الوحش ….انا مستهلش كل اللي كان بيحصلي انا بس كان نفسي يخدوني معاهم ومقعدش اعيط لوحدي 

حطت وشها بين أديها وهي اعده علي رملة البحر بتبكي نادر قال بتعجب وهو بيحاول يخفي عيونوا اللي لمعت بدموع علي حالها وعلي وجعها :

– مين يا بر ؟! مين اللي كنتي خيفه منوا ؟! مين الوحش اللي قلتي عليه؟؟؟ اه اللي حصلك كنت خيفه يتكرر ؟؟مين اللي اهلك كذبوكي ووهموكي بتخيلوا؟؟ ردي عليا يا بر ..

قالت وهي بطلع وشها من بين كفيها وبتمسح دموعها:

– عمرك ما سألت نفسك انا ليه ديما بمشي بموس اكيد يعني مش علشان سرسجية 

– ليه؟!!! 

نادر قلها باستغراب 

– لانو حماني منوا هو كان سبب اني اللحق نفسي واعرفو من وسط البشر

– اه اللي حصل ومين ده ؟؟!!

– في مرة اهلي كانو خرجين  اعتدت اترجاهم يخدوني ولو مرة واحدة ….بس انتهى الموضوع انهم قفلوا عليا وانا بعيط بعد نوبة من البكاء وحيدة بصارع فيها نفسي واسئلتها ليا اللي مكنش ليها إجابة عن سبب تمييز اخوتي عني سمعت وانا اعده صوت الباب بيتفتح رحت اشوفهم جاهوا لعلهم مثلا المرة دي افتكروني بتذكار ولو بسيط بس لما طلعت شفتوا كان حد بيفوقني طولا وملثم وشو مش شيفه اي معالم لو وشوا لما شفتوا اترعبت الباب كان مقفول ازاي فتحوا بدأت ارجع لورا بخوف وهو بيكلمني يصوتوا اللي لسه بيتردد في وداني كان بيقولي انتي لو طلعتي صوت هضربك انا جي علشان اللعب معاكي لعبة حلوة علشان عارف انك لوحدك هنا كان بيقرب مني وانا كنت خيفه من هيأتو وصوتو الخشن المرعب لقيتو مسكني ونيمني علي الكنبة وكان بيرف تنوره فستاني اللي كنت لبساه علشان اروح مع اهلي كنت عرفه أن اللي بيحصل غلط خالتو كانت بتقولي جسمك ملكك اياكي تخلي حد يلمسوا باي طريقه هنا افتكرت وبدأت ارفصو برجلي وغصب عني ضربتي خد بين رجلية هو اتألم وانا جريت علي أوضة اهلي لقيتوا بقي متعصب وجي ورايا مفيش مفتاح في الباب بتعهم معيش فون مفيش حد ينجدني كنت بصرخ ب ماما وانا بعيط بصيت حوليا ملقتش علي تسريحة امي غير علبه مواس وافتكرت لما مسكتهم واتعورت واخدت واحد منهم ولما جه يمسكني يثبتني في السرير في محاولة في تعريتي عورتو بذمة وضمير في واشو اللي كان تحت الغطاء الموس اخطرقو وبعدين في دراعوا لدرجة ان دموا بدأ ينزل علي المفارش ولما شاف انو متعور جامد ضربني وسبني ومشي كنت عوزاه اعرف مين ده كنت بعيط ودورت علي مفتاح الاوضة وقفلت علي نفسي فيها خيفه يرجع تاني واستنيت وان اهلي يجوا ولما جاهو كذبوكي وقالو اني بحط حجة علي لعبي في الامواس وبعدها بأسبوع امي كانت عزمة اخوتها وفي واحد من خوالي لقيت في واشوا علامه جرح وايدو وبدأت اصرخ واشور عليها انو هو وأقول لأمي ده اللي جه وانتو مش موجودين وكان عايز يرفع فستاني ويشوف عورتي بس امي ضربتني قدامو وقالت:

– ازاي تتكلمي عن خالك كده 

خالتي زعقت معاه كانت مصدقني بالذات لانو لما جه اول مرة شفتوا بيتلمس في جسمي وسعتها شرحتلي ان جسمي ملكي ومينفعش اخلي حد يلمسوا 

خالتي اتخنقت مع امي وخالي كان منكر بس انا عرفتوا بسبب جرح الموس عرفت القذر اللي مات من ثلاث سنين بسبب اوفر دوس كان نفسي اخد حقي منوا قبل ما يموت فكرت لو امي مكنتش من الاول امنتو واديتو مفتاح بيتها مكنش عمل منوا نسخة ولا كان حصل اللي حصل اتنزلو عن حقي ومصدقنيش وسابوه عايش حياتو عادي شغال في مدرسة ابتدائي كنت بفكر مدرسة فيها أطفال عمل كده في كام طفل او طفلة غيري كام اب او أم مصدقوش اطفلهم كام طفل خاف يقول وفضل عايش بوجعوا وزكري مقرفه زي دي بتطردو بفضل خالي القذر اكتشفت ان في ناس مريضه بتشتهي الأطفال فهمت ان لازم اي ام او اب يفهموا عيلهم ملكية جسمهم يفهموهم ان مينفعش حد يلمسهم لمسه مش طبيعيه فهمت حاجه اسمها تحرش وانا عندي ٨ سنين المشكله اني بشوف أطفال بيتعرضو للي حصلي والمجرم اللي عمل فيهم كده بيفضل طليق يدمر طفولة يضيع أجيال بسبب عملتوا القذرة عمري ما كنت اول او اخر طفلة او طفل حصل معاها كده في مليون قضية زيي الفرق ان ممكن غيري اهلوا خدوا حقوا زي الطفل ياسين وناس زي معندهاش اهل حته تفهمهم ان مينفعش لمسه زي دي تحصل سعات كنت بسأل نفسي هما ليه مصدقونيش ليه ؟؟ ايه اللي هيخلي طفلة تكذب ؟اه اللي ممكن يخليها تألف حاجه زي دي طفلة جتلكم بتبكي منهارة معاها دليل علي كلمها موس في دم شخص وتتهموها بالكذب مفيش أصدق من الأطفال كل كلمة بيقولها حصلت مش بيكذبو لما بنت تقول المدرس بتاعي لمسني يا ماما في مكان وحش ولد يبيكي المدرس ده خالاني اخ*لع البنطلون وفضل يلمس في جسمي دي مكنتش كدبات كلها واقع ولد تعرض للتحرش والمجتمع يبصلوا بنظرة انت مش راجل هما لو كانو رجالة كانو ساعدوة ياخد حقوا مش يدمروه ويحسسوه انو غلطان وانو كان عايز كده نادر انا مبقتش عارفة العيب فيا اني بدور في السلبيات ولا المجتمع كلوا بقا سلبيات

واديني كبرت وعشت لتاني مره الوجع عشت نفس الرعب تاني نفس الاحساس البشع بعدم القدرة عن الدفاع عن نفسي بسأل نفسي لو مكنتش جيت ولحقتني كان ايه حصل كنت هبقا ضحية لنوع من انواع القواضي المنسية اللي البنت هي بتتلام فيها حتي لو مش غلطانه الفرق ان المرة دي الموس معرفش يلحقني ولا صراخي لحقني انا لسه بعاني من الوجع اللي عشته في المريتين ومش عوزاه انسي مش عيزا انسي النسيان خدعة خدعة بتخيط وشاح اسمو الكذب بنلبسو ونكذب اننا اتخطينا وعيشين حيتنا انا استحالة انسي مش عوزاه انسي ومش عوزاه اسامح لا اهلي اللي سابو حقي في المرتين ولا اللي عملو فيا كده ونفسي انتقم من كل واحد بيعمل كده واي واحد بيشتهي الطفال نفسي اقتلهم كلهم علشان محدش يعيش وجعي 

نزلت رأسي وانا بفرك في ايدي: كان حلمي اشوف البحر وفي الاخر بقي كبوس حتي لو مكنش حصل اللي حصل انا البحر اتربط معايا ببكي ووجع ووحدة واخرها بقا خوف كنت الأول بعيط علشان سيبني لوحدي بعدها بقيت بعيط علشان خيفه يجي ويعمل زي ما كان عايز وابقي لوحدي ومفيش حد ينقذني 

لقيت نادر مادد ايدو نحيتوا بصيت ليه باستغراب قال :

– قومي معايا يا بر …خلينا نحقك حلمك يمكن تنسيه وتنسي اليوم اللي حصل فيه كده والذكري بتعتوا 

– مديت ايدي نحيتوا سحبني وجري وهو ماسك ايدي لحد ما وقفنا بعيد عن الشط شويه قالي اقلعي الكوتش بتاعك قلعتوا وخلعت الشراب وحسيت بالرمال الباردة بسبب هو الشتاء بتلامس رجلي بدأت اتقدم لحد ما وصلت للمية بتاعت البحر وبدأ الموج بجي علي رجلي مع الهوا اللي بيداعب شعري انا حقتت حلمي انا لمست ميه البحر دموعي نزلت وانا بشوف طيف البنت اللي بتبكي قدامي بس المرة دي كانت قدامي اعده والميه بتلمس فستانها بصت ليا وابتسمت ولأول مرة الطفلة اللي عاشت طول عمرها دموع تضحك وتفرح كده تقريبا كده الطفلة دي هتطاردني لحد ما أحقق ليها كل اللي كانت بتتمناه 

بر نزلت علي ركبتها  وبقت حطي أديها في تجاه الموج علشان يخبط في أديها بصت لنادر وقالت : 

– رغم انك مش عارف انو كان حلم بس حققتوا ليا شكرا يا نادر شكرا بجد …

نادر ابتسم ليها وقال : عفوا 

بر رشت عليه مياه وهي بتضحك لي هو قال :

– لا بر متهزريش كده 

بر رشت عليه تاني وهي بتضحك بفرحة كأنها رجعت الطفلة اللي اتمنت اللحظة دي 

– بر هدومي متهزريش 

– بر هدومي متهزريش ني ني 

قالت كده بتريقة وهي بترش عليه المياه 

– طيب انا هوريكي جري وراها وهي دخلت المياه وهو وراها كانت بترش عليه وهو بيعوم وراها فجأة بعد ودخل لجوه البحر وبر كانت بتصرخ عليه يرجع وهي شيفاه بيبعد اكتر لدرجة انها مبقتش شيفاه بصت عليه بقلق وهي بتنادي عليه

وفجأة حست بحاجن بتطلع من تحت المياه من عندها  بس بقت نادر طلع وهو بيرش عليه وهي اتخضت لان خيلها صورها انها ممكن تكون سمكه مفترسة بصت لي وهي بتمسح وشها من المياه اللي غريقتها بسببوا 

– نادر ….

– مش قد اللعب متلعبيش 

– متسبنيش لوحدي وتدخل بالشكل المرعب ده 

– عوزاه تجربي تنزلي تحت المياه ؟؟

قالها وهو واقف وراها وبيهمس في ودنها 

– عوز تغرقني علشان رشيت عليك ميه 

– لا والله تعالي متخفيش ..انا معاكي 

سحبها من أديها براحة ودخل بيها لجوه وهو ماسك فيها بعدين وقف وراها ولف ايدو حولين خصرها وقلها اكتمي نفسك وعلشان يتأكد من انها مش هتاخد نفسها تحت الميه سد بوقها ومنخيرها بأيديو علشان يكتم نفسها وسحبها علي تحت الميه كان شعرها عايم حوليها كأنو بيرقص من الفرحه و رغم ملوحه المية بر فتحت عنيها تحاول تشوف اه اللي تحت الميه حولت تحفظ المنظر الخلاب اللي شفتوا نادر كان مستنية اشارة منها انو يطلع وفعلا بر بعد ٣٠ ثانيه بر ضغطت علي ايد نادر يطلعها لأنها مش هتقدر تستحمل اكتر من كده كتمان نفسها وفعلا نادر تماثل لأمرها وطلع بيها لفوق هي اول ما طلعت لفوق بقت بتضحك بصوت عالي وبتتكلم بسرعه وبعدت عن نادر علشان تنفجر من الفرحه وتصرخ برحتها بس الموج كان اقوي وكان هيسحبها بس نادر مسك أديها بسرعه وقال بضحك :

– نطلع بره شويه وكملي انفجار السعادة ده بره 

مسك أديها وسحبها لبره واول ما وقفوا علي الشط انفجرت بجد تحفه انت شفت تحت الميه كان شكلها تحفه ازاي كانت بتصرخ جامد واعده تطنط وفجأة سكتت وبصت لنادر برفعة حاجب لدرجة ان نادر استغرب نظرتها :

– بتبصيلي كده ليه ؟؟!!

– انت ازاي دخلت كل ده وفضلت جوه وتحت الميه انا مستحملتش ثواني 

– مدرب بقا 

– والله 

– والله انا كنت بتعلم السباحه وركوب الخيل والرماية كمان اهلي كانو مصريين اني اتعلمهم 

بر صرخت :

– انا عوزاه اجرب ركوب الخيل والرماية 

– ان شاء الله 

– بجد؟؟ 

– كل حاجه في وقتها يا بر 

بعد مده من اللعب ده وعوم كانوا اعدين  قدام البحر بهدومهم الغرقانة وبر بتلف في شعرها المبلول كعكة علشان لازق فيها بسبب انو مبلول وهدومها مبلولة 

وهي بتقول:

– هااا يلا احكيلي اه اللي حصل بالتفصيل الممل وازاي عرفت بنتوا المتحرش ده 

– بصي يا ستي…..انا لما السواق جه اخدك مرتحتش ليه لاني كنت متأكد ان الطريق مفتوح علشان كده ندهت الشباب معايا تحسبا لأي حاجه تحصل ولما روحنا وراكم شفت الزباله كان عايز يعمل ايه لما مشيتي ولقيتك بطلتي تكلميني عرفت انك مكسورة وانا من عشرتي ليكي عارف انك مش بتسكتي عن حقق فكرت انتي مش بتطلعي من البيت طلاما الاجازه جت ده معاد الحبس بتاعك كنت عارف ان قلبك حرقكك واللي اكدلي انك مش بتردي علي حد حته لما جربت اكلمك من رقم تاني مكنتش بتردي كنت بفكر في طريقة اخد بيها حقكك وانا بفكر أدركت انو سواق تتخيلي خلال سنين شغلوا تحرش بكام بنت مجرد تفكيري ان في بنات كتير حصل معاهم كده وان اختي كان ممكن تبقا وحدة من الضحايا بتعتوا اتعصبت ورقبتوا وعرفت انو عندو ثلاث بنات ومطلق مراتو اتنين من البنات عيشين مع امهم والثالثة سابت امها ومردتش تسيب ابوها لوحدو وراحت تعيش معاه وكان بيعملها بغلط امها قررت ارقب بنتوا دي لما سألت عنها مسمعتش عنها غير كل خير الكل بيشهد باخلقها وخفها من ربنا وانها انسانه محترمه من بيتها لكليتها لشغلها وطبعا كان باين عليها اصلا من لبسه الواسع اللي يخلي اي راجل يغض بصرو غصب عنوا احتراماً ليها ولادبها وفي مرة وانا برقبها لقيتها واقفة مع واحد انا اعرف انو صاحب واحد من صحابي وكانت بتكلموا وهي بتبكي وتعيط وده خلاني عايز اعرف السبب رحت لصحبي يكلم صحبوا اللي البنت كانت واقفة معاها ويشوف الحوار وهو مقصرش وجبلي التقرير الواد ده طلع ماسك علي البنت صور اللي انتي شفتيها دي وبيهددها بيها كانت خيفه لأنها معملتش كده قالي انو كان عيزها وهي رفضتوا اكتر من مرة لانوا مش بيصلي وبعيد عن ربنا وانو كل يوم مع بنت وهي نفسها في واحد يكون عارف ربنا ويصونها الواد سعتها ادايق وكان عايز ينتقم منها خلي واحدة من صحاب البنت اللي عرفهم تشربها حاجه فيها منوم وخلها تغير ليها وصورها في الوضع اللي شفتيه في حضن واحد وبعدها خله صحبتها ترجع تلبسها هدومها وخلها توهمها انها فجأة اغم عليها وبدأ رحلت ابتذذها ….البنت اتصدمت لما بعتلها الصور دي وبقت تترجاه يمسحها ويبطل يبتذها بس هو استغل الفرصه وبقا يطلب منها فلوس  انا بقا طلبت من صحبي اقابل اللي بيبتذها واديتو مبلغ محترم المبلغ كان مقابل ان الصور دي تنتشر وتملي السوشيال ميديا وهو بما انو كلب فلوس وافقانا لما السواق جه اخدك مرتحتش ليه لاني كنت متأكد ان الطريق مفتوح علشان كده ندهت الشباب معايا تحسبا لأي حاجه تحصل ولما روحنا وراكم شفت الزباله كان عايز يعمل ايه لما مشيتي ولقيتك بطلتي تكلميني عرفت انك مكسورة وانا من عشرتي ليكي عارف انك مش بتسكتي عن حقق فكرت انتي مش بتطلعي من البيت طلاما الاجازه جت ده معاد الحبس بتاعك كنت عارف ان قلبك حرقكك واللي اكدلي انك مش بتردي علي حد حته لما جربت اكلمك من رقم تاني مكنتش بتردي كنت بفكر في طريقة اخد بيها حقكك وانا بفكر أدركت انو سواق تتخيلي خلال سنين شغلوا تحرش بكام بنت مجرد تفكيري ان في بنات كتير حصل معاهم كده وان اختي كان ممكن تبقا وحدة من الضحايا بتعتوا اتعصبت ورقبتوا وعرفت انو عندو ثلاث بنات ومطلق مراتو اتنين من البنات عيشين مع امهم والثالثة سابت امها ومردتش تسيب ابوها لوحدو وراحت تعيش معاه وكان بيعملها بغلط امها قررت ارقب بنتوا دي لما سألت عنها مسمعتش عنها غير كل خير الكل بيشهد باخلقها وخفها من ربنا وانها انسانه محترمه من بيتها لكليتها لشغلها وطبعا كان باين عليها اصلا من لبسه الواسع اللي يخلي اي راجل يغض بصرو غصب عنوا احتراماً ليها ولادبها وفي مرة وانا برقبها لقيتها واقفة مع واحد انا اعرف انو صاحب واحد من صحابي وكانت بتكلموا وهي بتبكي وتعيط وده خلاني عايز اعرف السبب رحت لصحبي يكلم صحبوا اللي البنت كانت واقفة معاها ويشوف الحوار وهو مقصرش وجبلي التقرير الواد ده طلع ماسك علي البنت صور اللي انتي شفتيها دي وبيهددها بيها كانت خيفه لأنها معملتش كده قالي انو كان عيزها وهي رفضتوا اكتر من مرة لانوا مش بيصلي وبعيد عن ربنا وانو كل يوم مع بنت وهي نفسها في واحد يكون عارف ربنا ويصونها الواد سعتها ادايق وكان عايز ينتقم منها خلي واحدة من صحاب البنت اللي عرفهم تشربها حاجه فيها منوم وخلها تغير ليها وصورها في الوضع اللي شفتيه في حضن واحد وبعدها خله صحبتها ترجع تلبسها هدومها وخلها توهمها انها فجأة اغم عليها وبدأ رحلت ابتذذها ….البنت اتصدمت لما بعتلها الصور دي وبقت تترجاه يمسحها ويبطل يبتذها بس هو استغل الفرصه وبقا يطلب منها فلوس  انا بقا طلبت من صحبي اقابل اللي بيبتذها واديتو مبلغ محترم المبلغ كان مقابل ان الصور دي تنتشر وتملي السوشيال ميديا وهو بما انو كلب فلوس وافقهو كده كده كان ناوي ينزلها بس الفرق اني دفعت علشان بعدها ينزل فيديو بتبرأه البنت من اللي اتنسب ليها انا دفعت علشان ارجع شرفهامش علشان اضيعوا وطبعا لما الصور انتشرت الناس اللي كانت قايلة علي البنت انها اشرف من الشرف بقوا يقولو انها منفقة عملة نفسها شيخة قدام الناس وهي في الحقيقة شمال وبقوا كلهم يقذف يقذفوها وانها مرمتت شرف الراجل الطيب في الطين وبعد ما ظهرت تبرأتها وعرفوا اللي حصل واللي عملوا ابوها الراجل الطيب بقا واحد زبالة واللي بيقذفوها ويقولو انها منافقة وعاهرة بقت الشريقة والراجل الطيب اللي مكنش ليه زنب بقا هو السبب وان البي حصل لبنتوا ده بسبب عميلوا وان الدنيا دواره بعدها ابتسم ابتسامة صخرية وقال:

– بالله مين اللي منافق في الحدوتة كلها اهي الناس في كل الحالات مش بتبطل كلام بيتغيرو في ثواني معدودة شوفي كام طعن ومدح اتقال في أقل من أسبوع 

– انت عارف اني مش عرفه احدد انت الوحش ولا الحلو في الحدوتة دي 

– كلنا وحشين انتي مش شيفه وصل بينا الحال لفين ورغم كل اللي حولينا وقفين سكتين من غير ما نتحرك…مش شيفه أن احنا اتسلبت من قلوبنا حاجه اسمها انسانيه ناس تموت ودماء بتزهق واحنا وقفين نتفرج….احنا بقينا وحوش يا بر ….كلنا بندمر ومبقناش في حد يبني 

قال كده بضيق وبص علي البحر يتأملوا حس بحد بيمسك ايدو بص علي بر لقاها بصة لي بامتنان كبيرة وابتسامه خالية من الشرور وقالت بصدق من قلبها : شكرا يا نادر 

اتنهد وقال بسرحان وهو باصص ليها وشايف في عنيها حاجه مش قادر يوصفها: 

– عفوا 

اعدو يتكلموا ويهزرو وبعد حبه قامت بر علشان تروح نادر وقفها وقال :

– اوصلك ؟

– متشكرين مش عوزين نتعبك

– ولا تعب ولا حاجه 

– هو انا لازم أرفض بطريقة همجية علشان اصدك وتحل عني

– ليه بس…بلاش تروحي لوحدك في الوقت ده 

بر طلعت حاجه من كمها وحطتها قدامو وقالت :

– متخفش محسبتك مأمنه نفسها 

ضحك وقال :

– طب قومي روحي يلا يلي مأمنه نفسها

بر قامت ومشيت وبعد تحركها بدقيقتين نادر قام وراح وراها يتأكد انهل رجعت بيتهم بسلام ولما روحت هو كمان روح 

وفضلت الاجازه علي نفس الوضع بر  تخرج اخر الليل مع نادر كان تعلقها بي نادر بيزيد بشكل مرعب كان تعلقها مرضي كانت خيفه يسبها لوحدها زي ما الكل سبها في يوم كانت خرجه مع نادر زي العاده ولما رجعت البيت لقت اخوها الكبير مستنيها كان سرحان كان في حالة صدمة وخذلان وحصرة وللي فوقو من سرحانو صوت الباب اللي اتفتح بيعلن رجوع اختوا وقف وبص عليها بضيق وحزن متخبيين وراه عصبيه وقال:…….

الفصل الخامس من رواية ما هو ذنبي؟ 

شفقِ الغروبِ 

انا آسفه جدا جدا جدا جدا علي التأخير بس زي ما انتو شايفين مفيش تفاعل والفصل مش بيكمل ال ١٠٠ وانا مش بعرف انزل 🥺❤

والله مش بتأخر بمزاجي 😔😔

بس مش مهم المهم ان الفصل نزل يارب يكون عجبكم 🤭🤭❤

اكيد عجبكم لاني اللي كتباه😂😂👌🏻

بس مش بيحلي الفصل غير عيونكم اللي بتشوفو وتقرأه😍😍❤

لو حد اول مرة يقرأ الفصل يروح يشوف باقي الفصول اللي فاتت احسنلوا 🙄🙄ياما هنطلكم من شاشة الفون😂😂❤

قولو رأيكم في الغلاف😂😂❤

• تابع الفصل التالى ” رواية ما هو ذنبى  ” اضغط على اسم الرواية 

أضف تعليق