رواية عهد بحب كاذب الفصل الثالث و العشرون 23 – بقلم مريم احمد
23
وصلوا كلهم للمستشفى و كانوا قلقانين جدا ..راحت عهد للاستقبال و قالتلها و هي الدموع في عيونها
عهد…لو سمحتي اخويا جية هنا من ساعتين كدا
سألتها الموظفة و هي بتقولها
آية…اسم المريض ايه ؟
اتكلمت عهد و هي قلقانة انها تسمع خبر هي مش عايزة تسمعه و قالتلها
عهد…سيف صادق الأنصاري
هزت الموظفة دماغها و بصت للكومبيوتر و بعدين بصت لعهد و قالتلها
آية…الدور التالت تاني اوضة على ايدك اليمين
هزت عهد راسها و طلعوا هما التلاتة وسط قلقهم و دعوات هالة ان سيف يكون كويس
خبطت عهد على الباب و دخلوا كان سيف قاعد و كان موجود يوسف اللي كان قاعد جمبه
اتكلمت هالة و هي بتقوله
هالة…انت مين ؟
رد عليها و هو بيقولها باحترام
يوسف…انا يوسف اخو سارة يا امي
كانت عهد مستغربة من اسلوب كلامه اللي بقى كله تقدير للناس و احترام
هزت هالة دماغها و قالتله
هالة…اهلا يا ابني
اتكلم سيف و هو بيقولهم بلوم
سيف…ايه اللي خلاكوا تيجوا بس
ردت عليه هالة بلوم و قلق و هي بتقوله
هالة…نعمم ؟ و انت كنت عايزنا نعرف انك ف المستشفى و منجيش ولا ايه
بص ليوسف بلوم انه قلق امه و اخواته و هالة قالت بقلق
هالة…ايه اللي حصل ؟
يوسف…حالة تـ…
قاطع كلامه سيف لما قال لأمه
سيف…ولا اي حاجة مجرد ضربة شمس بس و بقيت كويس الحمدلله
بصله يوسف و سكت لما فهم انه مش عايزهم يقلقوا بس عهد كانت حسه انه بيكذب لكن داليا ف كانت متأكدة من كدا
و برغم ان هالة برضو مكنتش مصدقة مية ف المية بس حاولت تصدق عشان تطمن نفسها و اتكلمت و هي بتقوله بلوم
هالة…ليه كدا بس يا سيف
ابتسم و قالها
سيف…احمدي ربنا انا كويس اهو
ابتسمت و حمدت ربنا و يوسف خرج عشان يسيبهم بما اتهم عيلة و هو الغريب
بصت عهد لسيف بعدم تصديق لكلامه
اتكلمت هالة و هي بتقول
هالة…هخرج اصلي العصر
هزت عهظ دماغها بمعنى ماشي و داليا قالتلهم
داليا…بابا بيرن عليا هدخل البلكونة ارد عليه
خلصت كلامها و راحت للبلمونة اللي كانت ف نفس الاوضة
اتكلمت عهد و هي بتقول لسيف
عهد…كذبت صح ؟
سكت و مردش عليها و هي كملت كلامها و هي بتقوله
عهد…يوسف كان هيقول الحقيقة و انت كذبت
هز دماغه بمعنى ” ايوا ” و هي قالتله بقلق
عهد…جيت المستشفى ليه يا سيف
سيف…هقولك بس متعرفيش ماما ولا بابا عشان ميقلقوش
خافت عهد و قالتله بقلق
عهد…هو في ايه يا سيف
ضحك و قالها
سيف…ايه يا بنتي مفيش حاجة مجرد اني كلت الكيكة اللي كانت داليا جايباهالك و اتـ سممت بسببها بس و عملوا غسيل معدة و خلاص
حطت ايدها على بوقها بخضة و خوف و قالتله و هي الدموع ف عيونها
عهد…انت كويس طيب
ضحك سيف عليها و قالها
سيف…انتي مجنونة يا بنتي م انا هروح معاكوا اهو ولا كأن في اي حاجة
كملت بشكر و هو بيقول
سيف…الحمدلله انك مكلتيش الكيكة دي
ابتسمتله عهد و هي حسه بالذنب ان هي السبب و ف الوقت دا خرجت داليا من البلكونة
اتكلمت عهد و هي بتقولها
عهد…كلمتي بابا ؟
هزت داليا دماغها و قالتلها
داليا…ايوا بيقول انه ساعة ساعة و نص بالكتير و هيكون ف البيت
اتكلم سيف و هو بيقولهم
سيف..طب يلا بسرعة عشان ميقلقش هو كمان
اتكلمت داليا و هي بتقولهم
داليا…هروح اشوف ماما
هزت عهد راسها و قالتلهم
عهد…و انا هروح ابلغ الدكتور
و خرجوا هما الاتنين لاقيوا هالة بتشكر يوسف اللي كان كل دا واقف برة
اتكلمت داليا و هي بتقولها
داليا…كنت لسة هجيلك عشان نمشي
استغربت هالة و قالتلها
هالة…طب خلونا نقول للدكتور الاول
هزت عهد دماغها و كانت لسة هقولها انها كانت هتعمل كدا بس سكتت لما يوسف اتكلم و هو بيقول
يوسف…متقلقوش الدكتور طمنا على حالة سيف و يقدر يروح معاكوا
هزت هالة راسها و قالتله
هالة…شكرا يابني انك سايب شركتك كل دا
ابتسم و قالها باحترام
يوسف… الشكرلله وحده يا امي
هالة…روح انت طيب شركتك عشان منعطلش شغلك اكتر من كدا
اتكلم يوسف و هو بيقولها
يوسف…هتلاقوا عربية هتوصلكوا لحد البيت و كمان حسابات المستشفى خلصت
شهقت هالة بصدمة و قالتله
هالة…لأ طبعا مينفعش
ابتسم و قالها
يوسف…هو ايه دا اللي لأ سيف تعب بسبب الشغل و طبيعي علاجه يبقى على حساب الشركة يا امي
سكتت هالة و بعدين هزت دماغها و هو استأذنهم و مشي و عهد كانت مضايقة جدا انه دفعلهم فلوس المستشفى ..مش هتنكر ان اكيد اكيد حساب المستشفى غالي جدا و اعلى من مقدرتهم بس برضو كانت مضايقة جدا
خرج سيف و قالهم
سيف…يلا يا جماعة بقى انا بتخنق من جو المستشفيات دا
هزت عهد دماغها و قالتله
عهد…يلا
مشوا كلهم و عهد كتبت لسيف على الواتساب عشان امهم متعرفش
عهد…” يوسف دفع حساب المستشفى ! “
شاف الرسالة و ظهرت تعابير الضيق على وشه و بعدين كتبلها
سيف…” هخليه يخصمهم من المرتب “
سكتت و متكلمتش و العربية اتحركت بيهم ف اتجاه البيت
….استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه
في قصر الحديدي
كانت سارة قاعدة ف بلكونة اوضتها و حاطة اللاب توب على الطربيزة و بتابع جروب تدريبات الشركة و هي بتشرب عصير
جت ندى و قعدت جمبها و هي بتقولها
ندى…بقالي سنة بخبط على باب الاوضة
ابتسمتلها سارة بأسف و قالتلها
سارة…حقك عليا بجد بس حقيقي مسمعتش خالص
هزت ندى راسها و قالتلها
ندى… ماشي
ابتسمت سارة و قالتله
سارة….كنتي عايزة حاجة؟
ندى…عهد مجاتش لية
هزت سارة راسها بعظم معرفة و قالتلها
سارة…شكلها مش جاية
ابتسمت ندى بعدم تصديق و قالتلها
ندى…لأ متهزريش انا سليم كان مكلمني اننا ننزل نشوف الشبكة انهاردة و انا قولتله لأ
مسكت سارة تليفونها و قالت لندى
سارة…هرن عليها طيب
هزت ندى دماغها و قالتلها
ندى…ماشي
رنت سارة على عهد و عهد ردت عليها
عهد…الو
سارة…مجيتيش لية ؟
اتكلمت عهد بأسف و هي بتقولها
عهد…معلش يا سارة مش هقدر اجي لأن سيف اخويا تعب و كان ف المستشفى
استغربت سارة و قالتلها
سارة…اخوكي ؟ انا اول مرة اعرف انك عندك اخوات
مكنتش عهد عايزة تقولهم اصلا ان اخوها كان مسجون خصوصا انها قلقت ان يوسف ميرضاش يعينه ف الشركة و اخوها ميشتغلش ف مجال الهندسة خصوصا انه مهندس معماري و طول عمره مان بيحلم انه يشتغل ف شركة كبيرة و يبقى لية اسم بعدين بس ف النهاية هي متأكدة انها لما تعرف سارة، .سارة مش هتقول لحد و ردت عليها عهد و قالتلها
عهد…دا موضوع كبير هبقى احكيلك لما اقابلك
هزت سارة دماغها و قالتلها
سارة…طيب
كانت ندى مشغولة بالتليفون و دا خلاها متركزش ف كلمة سارة و هي بتقول لعهد انها مكنتش تعرف ان ليها اخوات و عشان كدا مسألش
سابت التليفون و بصت لسارة لما سمعتها بتقولها
سارة…بتقولي انها مش هتقدر تيجي للأسف
هزت ندى دماغها بمعنى ماشي و سكتت ، و طبعا سارة حست انها متضايقة من حاجة و سألتها و هي بتقولها
سارة…مالك يا ندى
ورتلها ندى التليفون و اللي كان على شات ف الواتساب و هي بتقولها
ندى…بصي سيرين اخت سليم باعتالي ايه
خدت سارة التليفون منها و قرأت الكلام اللي سيرين باعتاه و اللي كان عبارة عن
سيرين…” انا بجد مش فاهمه ايه المنظرة الكدابة و التكبر دا بجد انتي ازاي اصلا لما اخويا يقولك انكوا تنزلوا تنقوا الشبكة ترفضي ؟ “
قفلت سارة حواجبها باستغراب و بصت لندى و قالتلها
سارة…ايه الجنون دا ؟
هزت ندى راسها يمين و شمال بعدن معؤفة و قالتلها بحزن
ندى…اصلا انا عارفة من بدري ان لا هي ولا امهم بيحبوني
ابتسمتلها سارة و قالتلها
سارة…عادي اغلب الناس كدا بس لما يعرفوكي بجد و يعرفوا انك طيبة و سكرة كدا هيحبوكي انا متأكدة
ابتسمت ندى على كلام سارة و بعدين قالتلها
ندى…ارد عليها اقولها ايه
هزت سارة راسها بنفي و قالتلها
سارة…ولا اي حاجة
استغربت ندى و قالتلها
ندى…اسيبها يعني تهزقني كدا و اسكت؟
هزت سارة راسها بتأكيد و قالتله
سارة…احيانا السكوت بيبثى انتصار، بمعنى انك لما تردي عليها هتعمل اي خناقة و تروح تقول لأخوها و وقتها سليم هيزعل منك اما لو مردتيش ف كلامها و طريقتها دي هتفضل متسجله و انتي مش هتردي ف مش هتبقي غلطانة
ردت عليها ندى بسخرية و هي بتقولها
ندى… لا بجد دا انتي ذكية اوي .. م اكيد هتقول لسليم اني مش برد عليها و هتخليه يزعل مني
ابتسمت سارة و قالتلها
سارة…وقتها ابقي ابعتيله كلامها دا و انك مرديتيش عشان متعمليش مشكلة و هو ساعتها هيعرف انها بتعمل كدا عشان تخليكوا تتخانقوا ف مش هيزعل منك
سكتت ندى و فكرت شوية ف كلام سارة و بعدين هزت دماغها باقتناع و قالتلها
ندى…هروح انا بقى اكمل مذاكرة عشان الامتحانات
ابتسمت سارة و قالتلها
سارة…ربنا معاكي
ابتسمت ندى و ردت عليعا و هي بتقولها
ندى…امين يا رب العالمين
و راحت اوضتها و سارة رجعت كملت شغلها تاني
….لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
في مكان اول مرة نروحه في الشروق تحديدا ف قصر زهران الشرقاوي و اللي بيكون ابو سليم
كانت سيرين متغاظة جدا ان نظى شافت الرسالة و مردتش عليها
فضلت رايحة جاية ف اوضتها بغضب و هي بتقول
سيرين…فاكرة نفسها مين دي عشان متردش عليا انا متردش على سيرين الشرقاوي اتجننت دي ولا ايييه
فضلت رايحة جاية كدا لفترة مش قليلة لحد م وقفت و قررت انها تروح لأمها
خرجت من اوضتها بغضب لاقيت واحدة من الخدامين ف الطرقة قالتلها
سيرين…ماما فين
ردت عليها الخدامة و هي بتقولها
اميرة…لا يا سيرين هانم
زعقت سيرين و هي بتقولها
سيرين…اومال مين اللي يعرف يعني
اتكلمت اميرة بخوف و هي بتقولها
اميرة…يا هانم انا جاوبت حضرتك على سؤالك اية لازمته زعيقك دا بس
ردت عليها سيرين بغضب و هي بتقولها
سيرين…تعاااالي علمينييي ازااااي اتكلم احسن !!
دمعت عيون اميرة و هي صعبان عليها نفسها و ف الوقت دا جت حلا اخت سيرين و هي بتقول
حلا…في ايه ؟
سكتت اميرة و متكلمتش و سيرين قالتلها
سيرين…م تقولي في ايه
بصت اميرة لحلا بحزن و سيرين اتكلمت و هي بتقول
سيرين…في ان الاستاذة بتعرفني ازاي اتكلم معاها
اضايقت حلا من سيرين جدا و قالت لأميرة
حلا…روحي كملي شغلك انتي طيب
هزت اميرة راسها و مشيت و حلا بصت لسيرين و قالتله
حلا…سيرين اسلوبك بقى وحش جدا على فكرة
ابتسمت سيرين بسخرية و قالتلها
سيرين…احسن خليكي انتي اللي اسلوبك كويس
قالت كلامها و دخلت اوضتها و قفلت الباب و حلا نفخت بغضب و رجعت اوضتها تاني
….لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
في بيت صادق
كانوا كلهم متجمعين بعد م طلبوا اكل من بره لأن طبعا هالة مكنتش عملت غدى
اتكلمت و هي بتقول لصادق
هالة…المهم بقى لاقيتلك عهد دي جاية و وشها غرقان بالدموع و بتقولي سيف ف المستشفى
اتكلمت عهد بزهول و هي بتقولها
عهد… لازمتها ايه انك تحكي طيب
ضحك صادق و قالها
صادق…سيبيها
زجه كلامه لهالة و هو بيقولها
صادق…كملي كلامك
هزت دماغها و كملت كلامها و هي بتقوله
هالة…روحنا بقى لاقيناه يا عيني جتله ضربة شمس من الشغل
بص صادق لسيف و قاله
صادق…الف سلامة عليك
ابتسم سيف و قاله بحب
سيف…الله يسلمك يا حاج
ابتسمت هالة و قالت
هالة…بس صاحب الشركة بقى طلع بني ادم محترم و بيفهم ف الاصول و مسبناش ابدا و فضل موجود لحد م مشينا
ابتسمت عهد بسخرية و هي باصة ف اكلها و هالة كملت كلامها و هي بتقول
هالة…يا ريت كل الناس زيه
قالتلها عهد بسرعة
عهد…ليه يعني ؟؟؟؟
ردت عليها هالة بزهول و هي بتقولها
هالة…يعني بني ادم محترم و ساب شركته اكتر من اربع ساعات و دفع حق المستشفى على حساب الشركة و تقوليلي لية ؟
ابتسمت عهد و قالتلها
عهد…ماشي يا حبيبتي
ابتسمت هالة و هزت دماغها بمعنى ماشي و داليا بصت لعهد و هي عايزة تضحك
….سبحانك اللهم و بحمدك
في قصر زهران الشرقاوي
كانت حلا نزلت و كانت ناوية انها تخرج مع صحابها بس وقفت مكانها لما سمعت صوت امها و هي بتقولها
ميرفت…على فين ؟
ردت حلا عليها و هي بتقولها
حلا…هخرج مع صحابك
هزت ميرفت دماغها برفض و قالتلها
ميرفت…لأ
تستغربت حلا و قالتلها
حلا…لية يعني!
ابتسمت ميرفت بسخرية و قالتلها
ميرفت…نعم؟
سكتت حلا و ميرفت قالتلها
ميرفت…كام مرة قولتلك متتكلميش مع اللي اسمها دينا دي ؟
حلا…ماما يا حبيبتي دينا تبقى بنت عمتي و سنها قريب من سني يعني طبيعي اتكلم معاها و نكون صحاب !!
زعقت فيها ميرفت و قالتلها
ميرفت…و عمتك دي بتكرهه امك
هزت حلا دماغها بمعنى ماشي و قالتلها
حلا…بس للأسف انا مليش دعوة بكل دا لا انا ولا دينا لينا دعوة يا ماما و كمان من حقي اني اسأل على عمتو
اضايقت ميرفت جدا منها و سيرين قالت لأمها
سيرين…مستنيه تسمعي منها كلمة حاضر يعني ؟
ضحكت و كملت بسخرية
سيرين…متبقاش حلا
قالت ميرفت لحلا بغضب
ميرفت…امشي من وشي
هزت حلا دماغها و قالتلهم
حلا…عن اذنكوا
و خرجت من البيت كله و هي ناوية تروح لعمتها
اتكلمت ميرفت و هي بتقول لسيرين
ميرفت…عملتي ايه
ردت عليها سيرين بكل غيظ و هي بتقولها
سيرين…بعتلها الرسالة و مردتش عليا بس مش هيأس عشان استحالة دي تكون خطيبة اخويا
هزت ميرفت دماغها بموافقة و سيرين قالتلها
سيرين…المشكلة مش عارفة افكر ف خناقة تخليهم يفشكلوا الخطوبة دي
هزت ميرفت دماغها بلامبالاه و قالتلها
ميرفت…مفيش حد هيقبل ان عيلته تتهان
استغربت سيرين كلام ميرفت و قالتلها
سيرين…مش فاهمه
ابتسمت ميرفت و قالت
ميرفت…يعني هنكهرهها فينا لحد م تيجي ف مرة تزعق بقى ولا تتعصب ولا تتنرفز علينا وقتها هو هيضايق عشانا و هيفسخ الخطوبة الحكاية كلها مسألة وقت مش اكتر ووووو
•تابع الفصل التالي “رواية عهد بحب كاذب” اضغط على اسم الرواية