رواية عهد بحب كاذب الفصل الرابع و العشرون 24 – بقلم مريم احمد

 رواية عهد بحب كاذب الفصل الرابع و العشرون 24 – بقلم مريم احمد 

24

تاني يوم

كانت عهد و سارة ف الشركة بيتابعوا شغلهم

اتكلمت عهد و هي بتقول

عهد…بجد يا سارة حقيقي مش مصدقة ان خلاص كلها شهر و نخلص من التدريب دا بجد

ضحكت 

ضحكت سارة و قالتلها

سارة…متفرحيش اوي كدا بكرة ننزل بدري عشان الشغل بقى 

نفخت عهد بزهق و قالتلها

عهد…انا اصلا زهقت 

هزت سارة دماغها و قالتلها

سارة…معلش يا عهد بس 

اتكلمت عهد بفرحة و هي بتقول

عهد..مش مصدقة ان بكرة اجازة بجد

ضحكت سارة و قالتلها

سارة…محسساني انهم بيعذبوا الناس 

ضحكت عهد هي كمان و سارة قالتلها

سارة…عموما ندى خطوبتها كمان يومين و صاحبة الا…

قاطعت كلامها عهد بفرحة و هي بتقول

عهد…بتهزرييي الف مبروووك 

ابتسمت سارة و قالتلها

سارة…الله يبارك فيكي 

كملت كلامها و هي بتقول

سارة…المهم لازم تيجي انهاردة لأن صاحبة الاتيلية بعتتلها كذا صور لي دريسات هي محتارة مش عارفة تختار انهي 

هزت عهد دماغها و قالتلها

عهد…خلاص ماشي

و رجعوا هما الاتنين كملوا شغلهم تاني 

….لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين

في بيت دينا 

كانت قاعدة مع حلا و بيتكلموا ..جت امها عشان تسلم على حلا و قالتلها

سحر… ازيك يا حلا عاملة ايه

راحتلها حلا و حضنتها و هي بتقولها

حلا…الحمدلله يا عمتو حضرتك عاملة ايه

ابتسمت سحر و ردت عليها

سحر…بخير يا حبيبتي

كملت كلامها و هي بتسألها

سحر…اختك عاملة ايه؟

ابتسمت حلا و هزت دماغها و هي حسة بالاحراج من عمتها ان محدش ف العيلة بيسأل عنها غير هي و سليم يعتبر و احيانا ابوها..

اتكلمت سحر بضيق و هي بتقول

سحر…ولا تضايقي كدا المهم امك تكون فرحانة يعلم ربنا اني معملتلهاش حاجة عشان تكرهني كدا 

اتكلمت حلا بأمل و هي بتقولها

حلا…ان شاء الله هيجي وقت و الخلاف دا يروح لحاله

هزت سحر دماغها و قالتلهم

سحر…انا هروح لمروة انا بقى

هزت دينا دماغها بمعنى ” ماشي ” و قالتلها

دينا…لو لاقيتي ندى سلميلي عليها

سحر…طيب

و خرجت من الفيلا و سابتهم 

اتكلمت دينا و هي بتقول لحلا بابتسامة

دينا…اتصاحبت على واخدة معايا ف الكلية يا حلا بس حقيقي سكرة اوي 

ابتسمت حلا و قالتلها

حلا…اسمها ايه ؟

دينا…داليا

اسم حلا دماغها بابتسامة و قالتلها

حلا…نبقى نخرج كلنا ف يوم 

…لا اله الا الله محمد رسول الله…

عدى وقت كانت سارة و عهد وصلوا و اول م سارة لاقيت سحر راحتلها بابتسانة و هي بتقولها

سارة…ازي حضرتك يا طنط 

ابتسمت سحر و قالتلها

سحر…الحمدلله يا حبيبتي انتي عاملة ايه

هزت سارة دماغها و قالتلها 

سارة…الحمدلله

ضحكت سحر و هي بتقول

سحر…خلصتي كليتك اهو اجي انا و موسى نطلب ايدك بقى

ابتسمت سارة بكسوف و قالتلها

سارة…لسة ناوية اشتغل يا طنط

اتكلمت سحر بضيق و هي بتقولها

سحر…يا سلام دا بدل م تبقي معززة مكرمة ف بيتك و مع ذلك موسى معتقدش انه هيرفض انك تشتغلي

بصت سارة لأمها بمعنى انها تنهي الحوار دا و رقية قالت لسحر

رقية…و يا. سحر دينا عاملة ايه دلوقتي

هزت سحر دماغها بمعنى كويسة و مردتش عليها لأنها شافت عهد واقفة مع ندى بعيد شوية عنهم و ندى بتوريها حاجات على الاي باد و من الواضح انهم الفساتين لأن عهد كانت بتتناقش معاها

اتكلمت سحر و هي بتقولها

سحر…تعالي يا حبيبتي واقفة ليه 

بصتلها عهد لما حست ان الكلام ليها و قالتلها 

عهد…انا؟

هزت سحر دماغها و قالتلها

سحر…اومال انا مش تيجي تسلمي

ابتسمت عهد بتوتر و هي مستغربة و قالتلها

عهد…محبتش اقطع كلامكوا بس

و راحتلهم و سلمت عليهم و سحر قالتلها

سحر…انتي تبقي مين ؟

عهد…انا صاحبة سارة و ندى و كنت مع سارة ف الكلية 

هز سحر دماغها و قالتلها

سحر…ساكنة فين؟

كانوا كلهم متضايقين من سحر حتى مروة و رقية مع انهم مش بيحبوا عهد ، و عهد طبعا عرفت شخصية سحر من كتر اسألتها انها بتحب تعرف كل حاجة عن اللي حواليها لأن في زيها بالظبط ف الحي السكني اللي عهد عايشة فيه باختلاف بس ان دي من طبقة معيشة مختلفة عنهم

كانت عارفة انها مش هتخلص من اسألتها و قررت انها تنهي الموضوع بذكاء ضحكت و هي بتقولها

عهد…لية صرفتي نظر من سارة و ناويتي تيجي تخطبيني انا لموسى؟

كلامها ضحك الكل الا سحر اللي مجرد انها ابتسمت و هزت دماغها و هي بتقولها

سحر… دا انتي شكلك ناصحة و مبتجاوبيش على الاسئلة اللي مش عايزة تجابيلها

اتكلمت ندى و هي بتقول لعهد عشان تخلص من الرغي دا

ندى… يلا يا عهد الخطوبة بعد بكرة و انا مش عارفة احدد الفستان 

و خدت عهد و سارة من ايدهم و راحة ناحية السلم

وجهت سحر كلامها لمروة و رقية و هي بتقولهم

سحر…البت دي بترد متخلوش البنات تتكلم معاها هتعلمهم يردوا على الناس 

قالت رقية بضيق

رقية…عن اذنكوا انا 

و قامت و سابتهم و مروة فضلت تتكلم مع سحر

…لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين

في اوضة ندى 

كانوا التلاتة قاعدين بيتكلموا

عهد…هي مين طنط دي

سارة…صاحبة ماما و طنط مروة 

هزت عهد دماغها و قالت لسارة و هي بتضحك

عهد…انتي لو وافقتي على موسى ربنا يعينك شكلها هتبقى من الحموات الفظاع بجد

ضحكت سارة و قالتلها

سارة…انتي عارفة مين موسى دا يا عهد ؟!

هزت عهد دماغها بنفي و سارة قالتلها

سارة…يبقى صاحب ابية و شغال معاه ف الشركة 

هزت عهد دماغها و ندى قالتلها 

ندى…بس؟

كملت سارة كلامها و هي بتقول

سارة…و دكتور جامعة !

سألتها ندى تاني و هي بتقولها

ندى…بس؟

سارة…شغال ف نفس الجامعة اللي احنا فيها بس ف كلية الهندسة

ابتسم عهد و قالتلها

عهد…ما شاء الله 

و ندى سألتها للمرة التالتة 

ندى…بس؟

ضحكت عهد و سارة قالتلها بزهول

سارة…ايوا يا ندى هو في ايي

اتكلمت ندى و هي بتقول لعهد

ندى…و طنط سحر تبفى صاحبة ماما و طنط رقية من زمااان اوي من وقت م كان يوسف و موسى ف الكلية تقريبا 

كملت و هي بتبص لسارة

ندى…و بيحبها و عايز يجي يتقدملها

بصت عهد لسارة بفرحة لأنه شخص ناجح و قالتلها

عهد…بجددد يا سااارة 

ابتسمت سارة و قالتلها

سارة…بس انا مش موافقة 

خدت عهد المخدة بتاعة الكنبة من جمبها و حدفتها على سارة و سارة قالتلها باستغراب

سارة…اييه انا حرة لية اتخطب لحد يفضل يقولي متروحيش هنا و يلا نخرج و مانا عازماكوا و الكلام الرخم دا 

ضحكت ندى و سارة قالت لعهد و هي بتغير الموضوع

سارة…المهم دلوقتي 

بصتلها عهد بانتباه و سارة ضحطكت و هي بتقولها

سارة…طنط سحر تبقى عمة سليم خطيب ندى

رفعت عهد حواجبها بصدمة و زهول و قالت لندى بحزن

عهد…يا عينييي

ضحكت ندى و قالتلها

ندى…عادي بقى م امه و اخواته مبيحبونيش برضو.

ابتسمتلها عهد و هي زعلانة عشانها و سارة رطعت تتكلم معاهم تاني عشان ندى متزعلش

…سبحانك اللهم و بحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك و اتوب اليك 

عدى يومين و كانت خطوبة ندى 

كانت عهد و داليا واقفين مع سارة اللي مكانتش بتتكلم معاهم اصلا

اتكلمت داليا و هي بتقولها

داليا…مالك يا سارة 

هزت سارة دماغها بنفي و قالتهم بقلة حيلة

سارة…هروح اشوف طنط سحر بتناديلي

ضحكت عهد و داليا سألتها باستغراب و هي بتقولها

داليا…هو في ايه؟

هزت عهد دماغها بنفي و قالتلها

عهد…ولا حاجة 

سكتت داليا و بعدين قالتلها

داليا…انا هروح ارد على ماما

هزت عهد دماغها بمعنى ماشي و فضلت هي واقفة لوحدها مستنياهم 

بس اتهضت لما سمعت صوت بيقولها 

._عقبال خطوبتنا ووووووو

 •تابع الفصل التالي “رواية عهد بحب كاذب” اضغط على اسم الرواية 

أضف تعليق