رواية عهد بحب كاذب الفصل الثامن و العشرون 28 – بقلم مريم احمد
28
كانت عهد جهزت و كانت قاعدة ف اوضتها بتفكر هل فعلا يوسف بيحبها ولا لا كانت نفسها ترفض من اول م عرفت انه هيتقدملها
خبط باب اوضتها اتكلمت عهد و هي بتقول
عهد…اتفضل
اتفتح الباب و دخلت داليا اللي بصتلها بانبهار من شكلها و قالتلها
داليا…شكلك حلو
ابتسمت عهد و قالتلها
عهد…بجد
هزت داليا دماغها و متكلمتش و هالة جت و قالتلها
هالة…اخوكي وصل
ابتسمت عهد و قالتلها
عهد…كويس
قالت هالة باستغراب و هي باصة للساعة
هالة…معرفش هما كدا اتأخروا تقريبا
قالت عهد بسرعة
عهد…احسن يا رب ما يجوا
قفلت هالة حواجبها باستغراب و داليا قالت
داليا…امين يا رب
اتكلمت هالة و هي بتقول لداليا
هالة…دا بدل م تعقليها و تقوليلها تدي نفسها فرصة !
قالتلها داليا بزهول
داليا…و هي مش موافقة اية لازمته بقى اننا نضغط عليها
بصت عهد لأمها و هالة نفخت بزهق منهم
قامت عهد و خرجت من اوضتها، قالت داليا باستغراب
داليا…رايحة فين؟
اتكلمت عهد و هي مكمله طريقها
عهد…ىايحة اشوف اي حاجة اكلها
و دخلت المطبخ و هالة قالت
هالة…ريحتها هتبقى طبيخ !
و خرجت راحتلها بسرعة بس اتصدمت لما لاقيت عهد حطة علبة الملوحة على رخامة المطبخ و عيش و لسة هتاخد سمكة من العلبة ، شدت هالة العلبة بسرعة و هي بتقولها بغضب
هالة…انتي بتعملييي اييييه
سكتت عهد و هي مزهولة من زعيق امها و قالت قالت بغضب
هالة…دا انتي مُصرة تطفشيهم بقى
ابتسمت عهد بزهول من تفكير امها و قالتلها
عهد…جعانة مفطرتش !!
ابتسمت هالة بسخرية و قالتلها
هالة…حد قالك متفطريش ؟
عهد…انا مش باكل الفول و الطعمية و الجبنة خلصت امبارح !!
جيه سيف على صوتهم و هو بيقول بقرف
سيف…اف ايه الريحة دي
ردت عليه هالة بسخرية و هي بتقوله
هالة…اف ؟
و رجعت بصت لعلبة الملوحة و هي بتقول
هالة…حد يقول على الملوحة اف دا انت مبتفهمش
اتكلمت عهد بحزن و هي بتقوله
عهد…يا سيف مش راضة تخليني افطر
قالت هالة بغضب
هالة…و هو في حد بيفطر ملوحة ايه عايزة تقهر.ي معدتك؟؟
ابتسم سيف و قال لعهد
سيف…هتلاقي ف التلاجة علب خدي علبة منهم هتلاقي فيها سندويتشات لانشون و جبنه رومي اللي بتحبيهم
هزت عهد دماغها يمين و شمال برفض و قالتله
عهد…لأ انت اكيد جبتهم عشان الناس اللي جاية
سيف…فيه كتير الحمدلله خدي علبه و افطري انتي و داليا لو مكانتش فطرت هي كمان
هزت عهد دماغها و سيف خرج و عهد كانت هتروح للتلاجة بس هالة ضربت ايدها و هي بتقولها
هالة…بس انا هجيبهالك
عهد…ايه دا اشمعنااا
ردت هالة عليها و هي بتقولها
هالة…افرض وقعتي باقي العلب ما انا عارفاكي
سكتت عهد و هالي
هالة اديتها العلبة و ف الوقت دا الباب خبط
اتصدمت هالة و شمت ايدها مكان الملوحة و هي بتقول لعهد
هالة…كله بسببك انتي
اتكلمت عهد و هي بتقوله
عهد…ماما العلبة كانت نضيفها عشان مستخدمنهاش قبل كدا كفاية وسواس بقى
بصتلها هالة بغضب و عهد خدت سندويتش من العلبة و هالة قالتلها
هالة…روحي اوضتك بسرعة بسرعة انجزي
بصت عهد ع الصالة تتأكد ان مفيش حد و راحت لأوضتها و هي بتاكل السندويتش
نفخت هالة بضيق منها و خرجت لما سمعت صوت صادق بيرحب بيهم
اتكلمت و هي الابتسامة على وشها و بتقولهم
هالة…اهلا اهلا نورتونا
ابتسم فاروق لصادق و سيف و يوسف برضو ابتسملهم و سلم عليهم
اما سارة ف ابتسمت لهالة بحب و حضنتها و طبعا رقية كانت شايفة سارة و هي عيونها بتطلع شرارات غضب
لاحظت هالة نظراتها و قالتلها
هالة…ازيك انتي اكيد ام يوسف
بصت سارة لرقية و رقية هزت دماغها بكل تكبر و اتكلمت و هي بتعيد كلام هالة تاني
رقية…بالظبط انا ام يوسف !
هزت هالة دماغها و صادق قالهم
صادق…اتفضلوا يلا اكيد مش هنقف نتكلم على الباب
و راحوا كلهم لأوضة الصالون و رقية كانت بتبص على المكان و هي مستغربة جدا و بتبص لأبنها بغضب
اتكلم فاروق و هو بيقول لصادق
فاروق…انا ابقى جد يوسف
هز صادق دماغه و قاله
صادق…اهلا بحضرتك
ابتسم فاروق و قاله
فاروق…طبعا سارة انتوا عارفينها
ابتسمت هالة و هي باصة لسارة و قالت
هالة…اية اللي عارفينها دي معزتها ف قلبي زي عهد و داليا بالظبط
ابتسمتلها سارة بحب و رقية اتكلمت بزهق خفيف و هي بتقول
رقية..اومال فين عهد؟
صادق…روحي هاتيها يا هالة
هزت هالة دماغها و سارة قالتلها
سارة…خليكي ما..احم خليكي يا طنط هروح انا
بصتلها امها بزهول و هالة قالتلها
هالة…طيب يا حبيبتي هتلاقيها هي و داليا ف اوضتها
هزت سارة دماغها و راحتلها و يوسف قال لفاروق بهزار
يوسف…سيف المهندس المتفوق اللي كان سبب من الاسباب اللي موقعالك شركتك يا جدو
ضحك سيف و فاروق و فضلوا يتكلموا كلهم
…سبحانك اللهم و بحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك و اتوب اليك
كانت عهد قاعدة ف اوضتها بتاكل خبط الباب راحت داليا فتحت الباب و اتفاجئت بسارة
حضنتها بفرحة و عهد اول م شافتها راحتلها بسرعة حضنتها
قالت سارة ليها بحزن
سارة…عهد انا بجد مكنتش اعرف حاجة
قفلت عهد حواجبها و قالتلها
عهد…انتي لسة فاكرة يا سارة
سارة…مش عايزاكي تبقي زعلانة مني بس
ابتسمت عهد و قالتلها
عهد…لأ مش زعلانة
جت هالة و هي بتقول لسارة
هالة…بقى تروحي تجيبيها تأخريها اكتر
ضحكت سارة و هالة قالت لعهد
هالة…يلا عشان رقية بتسأل عليكي
ضرب قلب عهد بقلق و سارة ابتسمتلها و خرجوا كلهم
اول م رقية شافتها بصتلها من فوق لتحت بتكبر و هالة لاحظت دا
اتكلمت هالة و هي بتقولها
هالة…البصة دي معناها اية بقى ؟
ضحكت بخفة و كملت كلامها و قالت
هالة…انا عارفة ان بنتي قمر اهم حاجة بس قولي تبارك الله عشان بنتي متتحسدش
اتصدمت رقية من كلام هالة و قالت بسخرية
رقية…و انا هحسدها لية ؟
هزت هالة دماغها و قالتلها
هالة…الانسان ممكن يحسد نفسه عادي
ابتسمت عهد لأمها و طبطبت على ايدها و هي قاعدة جمبها
اتكلمت رقية و هي بتقول لعهد
رقية…بما ان دي قاعدة تعارف بقى ف انا عايزة اعرف انتي كنتي ف مدرسة اية
بصت رقية ليوسف و قالت
رقية…ابني كان في مدرسة دولية ف انجلترا
ابتسمت عهد و قالتلها
عهد…اعذريني يا طنط بس اللي اعرفه ان الناس بتسأل اسئلة تاني خالص زي انتي خريجة اية بتشتغلي ولا لا لكن اول مرة اعرف ان حد يسأل عن المدرسة ؟
هزت رقية دماغها و قالتلها بابتسامة كلها كبرياء
رقية…دوري اني اسأل و انتي تجاوبي
اضايقت هالة منها جدا و صادق كمان بس عهد اتكلمت و هي على وشها نفس الابتسامة الجميلة و قالتلها
عهد…لأ خالص لية يعني احنا مش ف محكمة ولا تحقيق ..و رغم كدا هرد على سؤال حضرتك بالاجابة اللي حضرتك عايزة تسمعيها ..ايوا انا مكنتش ف مدرسة دولية زي ابنك كدا كويس ؟
مردتش رقية عليها و يوسف كان مضايق من ان امه مُصرة انها تخرج عهد و اهلها
بصت رقية لهالة و قالتلها
رقية…بصي يا مدام هالة عشان القعدة دي متطولش لأني مخنوقة اصلا ..مخبيش عليكي انا من وقت م يوسف قالي انه عايز يخطب ابنك و انا ضغطي عالي
بص يوسف لجده و هي حاسس بالاحراج من كلام امه و سيف بص لأخته و ابوه بضيق من الكلام اللي رقية بتقوله
اما هالة ف ابتسمت و قالتلها
هالة…لية يا حبيبتي؟
هزت رقية دماغها و قالتلها
رقية…هقولك لية ..لأن المسافة بينهم بعيدة اوي احنا بنناسب عيلة و انا ابني من زمان و هو متفوق و مجتهد و ذاكر و دخل كلية هندسة و تفوق ف دراسته و اتخرج باعلى التقديرات و اشتغل و اجتهد ف شغله و اسس فروووع لشركته دا غير مدرسته و كمية المصاريف اللي صرفناها. عليه من صغره عشان اسم يوسف لبرة مصر زي دلوقتي.. عارفة صرفنا كام ؟
هزت هالة دماغها برفض و قالتلها بابتسامة
هالة…ميهمنيش اني اعرف كل دا يا حبيبتي
هزت رقية دماغها بنفي و قالتلها باصرار ضيق
رقية…لأ طبعا لازم تعرفي و تعرفي بنتك انها غلطت لنا دخلت نفسها ف حياتنا و اتصاحبت على بنتي و بنت عمتها و بعد كل دا ابني جاي يقهرني و يقولي انه عايز يخطبها و حتى لو هما الاتنين موافقين انهم يتخطبوا ف انا استحالة اوافق لأنكوا لا شكلنا ولا مستوانا
اضايقت عهد جدا من اهانة رقية لأهلها و يوسف قال لأمه
يوسف…اية يا ماما اللي انتي بتقوليه دا
مردتش رقية عليه و عهد قالتلها بكل كبرياء
عهد…خليني اصدم حضرتك و اقولك اني من اول م بابا قالي انكوا هتنورونا يوم الجمعة و انا مضايقة جدا. و قولتله يكلم يوسف و يبلغه برفضي بس اهلي موافقوش عارفة لية؟
ابتسمت رقية و قالتلها بسخرية
رقية…طبعا عارفة لية عشان الفرق اللي بينا و اي اهل بيبقوا بيتمنوا. لبنتهم انها تعيش عيشة احسن منهم
ابتسمت عهد و قالتلها
عهد…طبعا بس مش هو دا السبب لأن انا اهلي عمرهم م هيضغطوا عليا ف اي قرار هما مرضيوش يكلموا يوسف و يرفضوه ف التليفون عشان احنا عيلة بتفهم ف الاصول و الاحترام و بابا قالي ان مينفعش يكلمه يلغي معاه الميعاد و انكوا تيجوا تنورونا و بعدها نقولكوا قرارنا لكن انا لو عليا ف انا لحد قبل م تخبطوا على الباب بربع ساعة كنت بتمنى انكوا متجوش
بصت لداليا و قالتله
عهد…صح؟
هزت داليا دماغها بمعنى ايوا و هالة قالت لرقية
هالة…اسمحيلي بس اوضحلك حاجة عشان انتي عماله تقولي صرفنا على ابننا لحد م بقى مهندس و و و ف احنا كمان صرفنا على بنتنا و يمكن بنتنا اجتهدت ف مذاكرتها اكتر من ابنك كمان
ابتسمت رقية بسخرية و هالة قالتلها
هالة…لأ متستهزقيش بكلامي كدا انتي ابنك كان ف مدرسة دولية و كل حاجة بالنسبالكوا ماشية بالفلوس يعني لو طفل مذاكرش يقدر ابوه يدفعله فلوس و ينجح و يعدي السنة و دا بيحصل لكن انا بنتي كانت ف مدرسة عادية جدا بس ذاكرت و تعبت ف دراستها جدا و اجتهدت جدا جدا لحد م دخلت نفس الكلية اللي بنتك فيها يعني انا بنتي و بنتك واحد بل بالعكس يمكن بنتي تعبت اكتر من بنتك كمان دا يكفي اننا مش عايشين كل حاجة ف عيونا الفلوس لأ احنا عايشين مربيين بناتنا على الخير و الحب و احترام الناس يعني مفتكرش ان داليا ولا عهد لو ماشيين ف الشارع و لاقوا حد مسوى معيشتهم اقل مننا هيهنوه ..ابدا دول من و هما صغيرين ف الحضانة و هما بيحترموا الكل و الحمدلله كبروا و بقى الكل بيحبهم و دا احسن حاجة ممكن الانسان يوصلها ان ميبقاش في اي حد بيضايق من وجوده او يكون سبب ف انه يجيب التهزيق لنفسه و داليا كذلك برضو ف نفس الكلية اللي ندى فيها مع ان مجموعها كان يجيب كلية سارة و عهد
بصت لسيف و قالت
هالة….و ابني برضو منهدس محترم زيه زي ابنك بالظبط و اظن ان ابنك لسة كان بيقول ان سيف من اكتر المهندسين المتفوقين ف الشركة و انه سبب من اسباب نجاحها ف على اية بقى العجرفة من الاول ؟…اذا كنتي جاية تتكلمي النهاردة في مقامات، فأكيد الجوازة دي ملهاش ثبات، وبلاش منها أحسن
اتكلم صادق و هو. بيقولها
صادق….خلاص يا هالة
فاروق…احنا متأسفين اكيد كل اللي حصل دا سوء تفاهم
سيف…حصل خير
قال يوسف لصادق بأسف
يوسف…اكيد ماما متقصدش اي حاجة و انا لو مكنتش بحب حد مكناش جينا
اضايقت رقية منه و قالت
رقية…انت بتبرر لية لأ انا اقصد لأني مش عايزة البنت دي تكون خطيبتك
غمض يوسف عيونه باحراج و ضيق و هالة قالتله
هالة…ابقى عرف ماما يا يوسف انها متفكرش تقلل من بنت امها لسة موجودة ف الدنيا عشان وقتها امها مش هتسكت ابدا
بص يوسف لأمه بلوم و رقية قالتله بضيق
رقية…مضايق مني دلوقتي بدل م تضايق ان امك بتتهزق و من مين ؟ من دول
اتكلم صادق و هو بيقولها
صادق…كتر خيرك و زي م بنتي قالت احنا بنفهم ف الاصول و بنحترم الناس ف مش هنتكلم احتراما للحج فاروق
ابتسمت رقية بسخرية و فاروق قال
فاروق…عن اذنكوا احنا بقى
قام الكل و عهد خرجت من اوضة الصالون عشان تروح اوضتها
بص يوسف لسارة انها تروحلها و بالفعل سارة راحتلها
و وقفتها ف الصالة
عهد…عايزة ايه يا سارة
اتكلمت سارة بأسف و هي بتقولها
سارة…انا اسفة اوي يا عهد اسفة بجد
مردتش عهد عليها و كانت هتمشي بس وقفها صوت سيف اللي قالها
سيف…استني يا عهد ثواني
بصتله عهد و قالتله
عهد…نعم
سيف…ثواني
فضلت عهد واقفة مكانها و فاروق و رقية نزلوا اما يوسف و سارة مكانوش نزلوا
اتكلم يوسف و هو بيقول لصادق
يوسف…صادق بيه انا ازل مرة اهتذر لحد ف حياتي بس بجد انا اسف ليكوا كلكوا
هز صادق دماغه و قاله
صادق…حصل خير يا بني
يوسف…هبقى اكلم حضرتك لأني عايز اقولك على حاجة
هز صادق دماغه بالموافقة و يوسف نزل هو و سارة
و عهد راحت لأوضتها على طول و هالة قاعدت على كرسي السفرة و هي زعلانة عليها جدا
اتكلم سيف و هو بيقول
سيف…عالم قليلة الذوق
هز صادق دماغه و هالة قالتلهم
هالة…هي الولية امه دي
اتكلم سيف و هو بيقول لصادق
سيف…كان لازم نسمع كلام عهد ؟
هز صادق دماغه بنفي و قاله
صادق…الاصول بتقول انهم كانوا يجوا الاول
داليا…انا هروحلها
و سابهم و راحت اوضة عهد
خبطت على الباب و دخلت لاقيت عهد قاعدة سرحانة و شكلها مضايق
راحت و قعدت جمبها و هي بتقولها
داليا…انتي زعلانة ؟
سكتت عهد و مردتش و داليا قالتلها
داليا…مش انتي كدا كدا مكنتيش موافقة اهو الموضوع باظ
اتكلمت عهد بغضب و هي بتقولها
عهد…انا مضايقة من اهانتها لأمي و ابويا يا داليااا انا قولتلهم من الاول اننا نرفض من برة برة و خلاااص بس كلكوا موافقتوش
طبطبت داليا على كتفها و قالتلها
داليا…متزعليش طيب
سمعت صوت رسالة جت لعهد خدت تليفونها و ادته لعهد
خدت عهد منها التليفون و لاقيته يوسف باعتلها
يوسف…” عهد متزعليش انا اسف بالنيابة عن ماما انا لو اعرف انها هتعمل كدا مكونتش جبت حد معايا غير جدو ” وووو
يتبعععع
عهد بحب كاذب
البارت الثامن و العشرون
بقلمي مريم احمد
تفاعل
استغفر الله العلي العظيم الذي لا إله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه عدد خلقه و رضى نفسه و زنة عرشه و مداد كلماته و عدد قطرات المياة و حبات الرمال و الحركات و السكون♥️🥰
تفتكروا رد عهد هيكون اي
•تابع الفصل التالي “رواية عهد بحب كاذب” اضغط على اسم الرواية