رواية احببت يحيي الفصل الاول 1 بقلم نورهان محمد يحيي

 

رواية احببت يحيي الفصل الاول

انا مش عارفه و الله انتي هتفتحي بيت ازااي 

ريم:هفتحه بالمفتاح يا ماما 

الام:و الله ما انتي نافعه

ريم:ما دا اكيد يا ماما 🙂

الووو قسم الشرطة معايا 

:ايوه يا فندم 

ريم:عايزة اقدم بلاغ لوكالة ناسا

:نعم حضرتك 🙄

ريم:في قمر ماشي ع الأرض 

:اي دا بجد و الله فين دا 

ريم:بيكلمك في الفون اهو 

:عالفكرة لولا أنك طفلة كنت جيبتك من قفاكي ع حركات العيال دي 

ريم:عالفكرة انا مش طفلة انا عندي 22 سنة 

:طيب اسمك اي ي شاطرة 

ريم:ريم 

:ريم اي 

ريم:انت هتصاحبني و لا اي 🙂

وقفلت الفون

ريم:عايزة اتفسح نفسي اتفسح يا جماعه 🥺

هنا:هو انتي مش محوشة اي فلوس خالص ؟!

ريم:خالص انا مكنتش متخيلة اني هعيش لحد دلوقتي اصلا

هنا:قنبلة تفاؤل يخربيتك 

ريم:انا عايزة قرة عيني هالحين 😌 

هنا:اتنيلي دا انتي هتتحبسي بسببه 

ريم:لا متقلقيش انا عارفه انا بعمل اي 

هنا:ربنا يستر 

ريم:تصبحي علي خير يا لفته 

هنا:لفته ؟! ماشي يا جرجيرة 

الدكتور:مالك يا ريم قلقانه لي 

ريم:قلقانة! دا انا هموت م القلق ، دحيحة الدفعه بقالهم ساعتين جوا مش عارفين يحلوا و انا مخلصه من اول ربع ساعه 👯

الدكتور:يا بنتي انتي فاقده الامل في نفسك لي 😂

ريم:و الله ي دكتور دي الحقيقة 

…..

ريم: تروحي الكلية دي يا ماما و تسحبي ملفي و تقعديني جنبك في البيت

الام:و انا ناقصه وجع دماغ 

ريم:يا ماما هو انا مش بنتك 

الام:خلفة الهنا يا ختي 😒

ريم:طيب شكرا ي فوزي اجيلك وقت تاني 🙂

ريم:الووو 

:ايوه ؟!

ريم:عايز اعمل بلاغ 

:اتفضلي 

ريم:امي 

:مالها 🧐

ريم:مش عايزه تسحب ملفي من الكلية 

:هو انتي ريم ؟!

ريم:انت لسا فاكرني 

:ايوه 

ريم:بالله انك جدع ي يحيي

يحيي: انت عرفتي اسمي منين  

ريم:احسن ناس 

يحيي:عرفتي اسمي منين

ريم:بتقفلوا الساعه كام بقا

يحيي:انتي مجنونة عالفكرة 

ريم:تسلم يا غالي 

يحيي:طيب ي شاطرة مترنيش تاني عشان المرة الجاية هزعلك 

ريم:و اهون عليك 

يحيي:هو انتي مراتي ؟!

ريم:قول أنشالله

يحيي:روحي ذاكري يا ماما 

ريم:احنا اتحسدنا عالفكرا 

يحيي بضحك:سلام يا ريم 

ريم ف نفسها:يا لهواااي كنت هنيل الدنيا بس الحمد لله مسالش تاني انا عرفت اسمه منين 

ريم:هو انا هروح اعمل اي يا ماما بس 

الام:الناس تقول عليا اي مخلفتش بنات 

ريم:يا حاجه انا مش رايحه افراح 

ريم:دا فرح دا العريس اهبل يارب صبرني انا اصلا مكونتش عايزة اجي

الام:اسكتي بقا 

ريم:هقوم اشم هوا 

الام؛متتخانقيش مع حد 

ريم:قولي يارب

ريم:اي دا لا لا لا متقولش دا يحيي هيييييي و فضلت تطنطط 

يحيي باستغراب:في حاجه يا انسه 

ريم:لا 

يحيي:صوتك مش غريب عليا 

ريم:اااه لاا 

يحيي:ااه و لا لا 

ريم:عقبالك 

يحيي:عقبالك انتي الاول 

ريم بصوت واطي :لا ما هو عقبالنا احنا الاتنين مع بعض مش عايزة غباوة

يحيي بضحك:انتي اسمك اي 

ريم:اسمي ريم 

يحيي:اهلا ريم انا يحيي 

ريم:احسن ناس 

يحيي:و الله الكلام دا مش غريب عليا لا

ريم:طيب اسيبك انا عشان ماما بتنادي يلا سلام 

يحيي:استني بس 

……

ريم:يختاااي شوفته شوفته ي هنااا 

هنا:شوفتي مين 

ريم:هيكون مين يعني 

هنا:يحيي 

ريم: ايوه يحيي

هنا:و قالك اي 

ريم:قالي اسمك اي 

هنا:صبرني يارب 

يحيي:لو سمحت عايز ازازة ماية و علبتين مناديل و هختار كيسين شيبسي من ورا 

صاحب السوبر ماركت :حاضر اتفضل اختار الشيبسي 

ريم:عمي فوزززززااااي 

صاحب السوبر ماركت (عمي فوزي):خير يا ريم 

ريم:عايزة كيس اندوماااي و مصاصة و متقولش لامي ع الاندومي عشان مبلغش عنك 👍

عمي فوزي :يا بنتي انا اتكلمت دلوقت 

يحيي:تبلغي عن أي 

ريم:بسم الله الرحمن الرحيم اي دا يحيي ازيك 

يحيي:ريم ازيك بتعملي اي هنا 

ريم:بيتي اهو ووشاورت ع البيت اللي ف وش السوبر ماركت

يحيي:اه بس انت كنتي عايزة تبلغي عن أي 

ريم:لا دا انا بهدده اني ابلغ عنه عشان بيبيع الاندومي ب ٤ جنيه وهو بتلاته 

يحيي ببعض التفكير: اندومي و بلاغ اي دا ووكالة ناسا و ماما 

ريم ببعض الخوف:هات يا عم فوزي سلام يا يحيي و جريت ع البيت

يحيي: اااه يا بنت اللعيبة لا لعبتها صح و ضحكت عليا بس لي

……….

هنا:انا تعبت من الامتحانات دي 

ريم:شهر الامتحانات طفح الواحد ال 50 يوم خدهم إجازة

هنا:حصل جاامد و الله 🤝

ريم:التعليم دا حواراته كترت و انا جبت اخري 

يتبع الفصل الثاني اضغط هنا

أضف تعليق