رواية قسوة الرعد الفصل التاسع9 بقلم زوزه بشاوي

  رواية قسوة الرعد الفصل التاسع9  بقلم زوزه بشاوي

  رواية قسوة الرعد الفصل التاسع

نبض بنوم:ف ايه؟!

نبض لقت شربات مرمية ف الارض والكل حواليها جريت عليهم

نبض بالتركية:وسعوا

نبض بدأت تشوف نبض شربات

جهاز ضغط…هي حامل؟!

الكل بصلها بعدم فهم

ثريا:عايزة جهاز ضغط…وبتسأل هي حامل

هدي:ايوه اما جهاز ضغط لا

ثريابالتركية:حامل ي نبض

نبض بالتركية:لازم ننقلها المستشفي

ثريا:عايزين ننقلها المستشفي

عادل:جهزوا العربيات

-نقلوا شربات ف العربيات وراحوا للمستشفي كل الرجالة ونبض وثريا..باقي الستات قعدت ف البيت

نبض بالتركية:جهزوا اوضة العمليات فورا

ثريا:جهزوا اوضة عمليات

نبض بصت ع المستشفي لقتها مز”بلة مش مستشفي

نبض بعصبية:ازاي المستشفي بالقذ”ارة دي؟!

الكل بصوا ليها بسبب طريقة كلامها

ثريا:نبض احنا مش ف تركيا

نبض بحدة:جهزوا اوضة العمليات

رعدبحدة:هي مش وكالة ي هانم انتي مين علشان تتدخلي كدة؟!

نبض:انا دكتورة والاولي ع دفعتي وكمان بشتغل ف مستشفي من اكبر المستشفيات…وانجزوا مفيش وقت كبير ع انقاذها

بلال بعصبية:ما توافج ي ابوي ولدي هيروح مني

عادل:اعملوا اللي تطلبه

دكتورة:بس ي عادل بيه هنا مفيش اوضة عمليات

نبض بصدمة:بتهزري!

دكتورة:لا ي فندم..طلبت الموضوع كذا مرة بس محدش عمل حاجة

دكتورة:ودي المستشفي الوحيدة اللي هنا

نبض بعصبية:طب جهزي اوضة الاشاعة لازم اخد صورة ليها وللجنين

دكتورة:مفيش حاجة من دي ي فندم

نبض بصدمة:ايه اللي حصل ده؟!

-لقوا النقالة عجلة منها وقعت والنقالة كلها وقعت ف الارض بشربات والد”م بدأ يزيد

نبض بعصبية:جهزيلي اوضة ع الاقل اقدر اتصرف فيها

دكتورة:سعاد شوفي اكتر اوضة فاضية يلا

سعاد:حاضر ي حضرة الحكيمة

سعاد جريت ولقت اوضة وشالوا شربات ودخلوها الاوضة

نبض:ثريا تعالي معايا

نبض:عايزة 5 ملم من(*******)

دكتورة:لحظة

نبض:فين الجوانتي والمعقم فين اوضة التعقيم؟!

سعاد:اهو الجوانتي

نبض:هدوم العمليات فين؟!

سعاد:مفيش اوضة عمليات يبقي مفيش هدوم

نبض بصتلهم بغضب وبدأت تحاول قدر امكانها تعالج شربات

_عند الستات

هدي:الطف بينا ي رب

علا:هتبجي بخير ي اما

هدي:ان شاء الله ي بتي

زهرة:دي تلاجيهاكانت بتدلع

ملك:لا ي زهرة…لو كانت بتدلع زي ما بتجولي مكنتش نزلت د”م واغمي عليها

ورد:اسكتي منك ليها ويلا كل واحدة ع اوضتها

زهرة:ي اما

وردبحدة:يلا منك ليها

زهره وملك كل واحدة طلعت ع اوضتها

ف المستشفي

هي مش مستشفي هي زي وحدة صحية كدة,ع قد حالها لان ف بعض الاماكن ف الصعيد اللي مبيبقاش فيها حاجه

بلال:اتأخروا جوي

جلال:متقلقش ي بلال هتبقي بخير

ادم:هتبقي بخير ي عمي

عادل:واثق ف بتك ي جلال؟!

جلال:ايوه ي بابا

رعد كان قاعد بكل برود ع الكرسي اللي موجود..مسعد كل شوية يبصله

نبض خرجت وكانت بتقلع الجوانتي وبتدور ع سلة زبالة

نبض بالتركية:حتي مفيش سلة زبالة هنا

عادل:اتكلمي عاد ايه اللي حوصل

نبض:محاولة اجهاض بس الحمدلله انقذنا الام والجنين

بلال:الحمد لله

نبض:المفروض رعاية لمدة اربعة عشرين ساعة

نبض بصت ع المستشفي

المكان اللي انتوا فيه ميعتبرش راحة ليها لذلك البيت احسن

الدكتور:دكتورة نبض

نبض:نعم

الدكتورة:شكرا انك كنتي موجودة

نبض:المهم توصلوا بلاغ لوزير الصحة او للمحافظ او لاي جهة تيجي تعاين المستشفي ويجددوها

الدكتورة:احنا قولنا لعادل بيه

نبض:اعتقد انه مش الوزير يعني ولا المحافظ

عادل:احنا هنا الحكومة

عادل:ويلا مفيش ستات تجعد بره البيت يلا وصلها ي ادم..

عادل دقق ف ملامح ادم لقاه متعور ف وشه

عادل:ايه اللي حوصل ف وشك؟

ادم:اتخبطت ي جدي

عمر:وصل نبض البيت ي ادم يلا

نبض:لا مش هروح معاه

الكل بصوا ليها ورعد بصلها بنظرة تحدي

جلال:ليه ي نبض؟!

نبض بغيظ:لاني عايزة الف شوية ف البلد اتفرج عليها ي بابا

نبض كانت بتبص ل رعد بغيظ وغضب

عمر:بعد الفرح لو رعد فاضي يأخدك تلفي

نبض:فرح ايه؟!

جلال:يلا ي نبض تعالي معايا انا هوصلك

نبض:طب هتنقلوا شربات؟!

بلال:ايوه هننقلها

-نقلوا شربات وركبوها العربية وكان مغمي عليها..و الكل رجع تاني القصر..شالوا شربات وطلعوا ع اوضتها

هدي:حوصل ايه يا بنتي؟!

نبض:حاجة بسيطة ي طنط هدي..هي بس محتاجة رعاية و متتحركش كتير

علا:هدخل اعملها حاجة دافية تهدئ بطنها

نبض:تمام

ورد:طب الواد؟!

نبض:الحمد لله انقذناه…عن اذنكوا

نبض طلعت ع اوضتها واخدت دوش وعقمت نفسها و خرجت تغير هدومها

“نبض لبست فستان طويل باللون الاصفر ب ¾ كم و عليه تطريز باللون الاسود وواسع شوية ولبست صندل بكعب باللون الاسود ورفعت شعرها ديل حصان

وكانت ماشية ف ممر الاوض لقت اوضة يوسف الباب بتاعها مفتوح نوعا ما فتحته ودخلت

يوسف بخضة:ب بب تت عم لل ي اا يه(بتعملي ايه)؟!

نبض قفلت الباب ودخلت لاوضة يوسف

نبض:طب ده حلو تقدم حلو بتتعلم الانجليزي

نبض:بس اللي انا مش فاهماه ليه مش عايز تقول ليهم انك بتتكلم..

نبض:و ايه اللي بيحصل اساسا؟!اوليه بتعمل كده فهمني

يوسف بتقطع:م ي نف

يتبع الفصل العاشر اضغط هنا

الفهرس يحتوي علي جميع فصول الروايه اضغط علي اسم الرواية ” رواية قسوة رعد 

أضف تعليق