رواية اسيرة الوحش الفصل العاشر 10 – بقلم سجده

 رواية اسيرة الوحش الفصل العاشر 10 – بقلم سجده 

اسيرة الوحش

بيتصدم فهد لما بيلاقي سجده… قاعده في الارض وحوليها قفصين منجا… وطبق كبير وموسخه، هدومها ووشها زي الاطفال 

فهد بصدمه: ايه ده

سجده: في ايه يا فهد…. بتبصلي كده ليه 

فهد: انتي مش شايفه انتي عامله في نفسك ايه

سجده: لا في ايه… باكل مانجا

فهد بضحك: انتي لوطفلة… مش هتعملي في نفسك كده

سجده: عملت ايه يافهد فهد… بيفتح الكاميرا وبيوريها نفسها 

سجده بصدمه:يماما…… مين دي

فهد بضحك: انتي  

شعرها بيجي علي عنيها بتزيحه لفوق زي الطفلة فهد بيصورها 

سجده : لا صورتني ليه يافهد

فهد: مزاجي كده

سجده: لا امسحها شكلي وحش 

فهد بكذب: منا عارف… انو شكلك وحش

سجده بزعل: ماشي يافهد… وبتدبدب برجلها في الارض وبتطلع تجري علي فوق بتاخد شاور وبتغير هدومها وبتقعد تقرا في الرواية 

فهد بيدخل سجده بتقوله: امسح الصورة 

فهد بعند: لا مش همسحها 

سجده بخبث: ماشي يافهد متمسحهاش

فهد بيستغرب انها سكتت: تمام حضريلي هدوم علشان اخد شاور 

سجده وبتيجي في دماغها فكرة خبيثة: حاضر

بيدخل الحمام وسجده بتطلع بره 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

عند فهد فجاة بيلاقي الماية اتقطعت في الحمام والنور قطع….. سجده بتفتح باب الاوضه براحه وبتقول: بس كده قطعت المايه وقطعت النور وريني هتعمل ايه يافهد، وبتنام علي السرير وفجاة بتصرخ لما بتلاقي فهد نايم علي السرير 

سجدة بتلعثم: ف. فهد

فهد وبيهمس قدام شفايفها: مشوفتنيش معلش النور قطع بقي 

سجده بتمثيل: اه ايوه قطع… دا انا كنت ختيفه وانا قاعده لوحدي

فهد: نعمل ايه بقي…. ياتري ايه الي خلي النور يقطع

سجده: مش عارفه انزل شوفه 

فهد: لا عادي انا اصلا….. بحب الضلمة 

سجده: طب ابعد بقا.. الجو حر 

فهد: انا مرتاح كده

سجده بتوتر: وا وانا مش مرتاحه

فهد: بس انا مستغرب من حاجه 

سجده: ايه هيا

فهد: انو المايه قطعت… في نفس الوقت الي النور قطع فيه

سجدة: بجد امال انت استحميت.. وطلعت ازاي دا انا قطعاهم اول…. ما انت دخلت الحمام

فهد بخبث:انتي الي قطعتيها يعني

سجدة: لا لا انا اتلغبط …قص.. قصدي… اتقطع اول ما انت دخلت

فهد: انتي هتستعبطي… يعني انا مش عاؤف ان انتي يعني

سجده: طب خلاص… مش هعملها تاني 

فهد: ياتري بقي عقاب الي بيقطع النور ايه

سجده بخوف: معرفش 

فهد: انا اقولك….ممكن مثلا منروحش عند جدو   

سجده بصدمه: ايه لا بالله عليك… طب حقك عليا.. بس بلاش.. انا غايزه اروخ لجدو 

فهد بخبث وبيشاكسها: طب هطلب طلب ولو قبلتي هنروح عند جدو 

سجده بتفهمه وبتقوم تقف علي السرير وبتقوله: هو انت علطول كده انت ساف… ولسه مكملتش كلامها ولسه هتقع من علي السرير، وقبل متقع بتلاقي ايد محاصره وسطها 

سجدهوهيا مغمضه عنيها: اتكسرت ولا لسه

فهد بضحك: لا لسه بس ممكن بحركه مني تلاقي نفسك في الارض… ومكسوره بردو 

سجده بتفتح عنيها: لا بالله عليك يافهد 

فهد: تمام بس لسانك ده يهدي شويه

سجده: حاضر مش هتكلم… 

فهد بينزلها ولسه هتتكلم 

فهد: ها

سجده: خلاص والله

فهد: انا هنزل اشوف الكهربا…. الي قطعتيها 

سجدة: هاجي معاك 

بينزلوا الاتنين وسجده بتنور لفهد وبيرفع سكينه الكهربا تاني 

سجده: طب والمايه

فهد: صحيح وبيروح…. يشغل الماتور 

بيطلعوا الاوضه وسجدةه بتنام علي السرير وبتغطي وشها

فهد بيقولها: هنروح الصعيد بكره 

سجده بترفع الغطي: بجد

فهد: اه الصفقة… الي كانت معايا خلصت واسر هيكمل هنا بقي 

سجده: بس انت…. قولتلي انك هتديني صفقة 

فهد: قولتلك شركاتنا في الصعيد كتير هخليكي تشتغلي… علي صفقات كتيره.. ان شاء الله 

سجده بحماس: تمام….. وبترجع تنام

فهد في سره: طفله 

سجده بتقوم: ياربي بقي علي الزهق

فهد: في ايه

سجدة: الدبوس مضيقني في شعري 

فهد: فكيه

سجدة: وانام بشعري مفرود.. علشان يبوظ

فهد: لا مش هيبوظ… متقلفيش

سجده بتفك شعرها والهوا بيطيروا وبتقول: ايوه كده حلو.. اوي فكره حلو اوي 

فهد: طب نامي…. علشان دقيقه وهعمل حاجه مش هتعجبك 

سجده بتغطي وشها: نمت اهو 

بيبتسم فهد عليها… وبياخدها في حضنه وبينام 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

في الصباح فهد…… بيفوق بيلاقي سجدة نايمه زي البيبي…. وشعرها جاي علي عنيها بيمد ايده وبيزيح، شعرها من علي عنيها وبيقول: ملاك وانتي نايمه وانتي صاحيه بردو…. بس لسانك ده عايز قطعه…. وبيطبع بوسه رقيقه علي شفايفها

سجده بتفتح عنيها: يلهوي انت بتتحرش بيا 

فهد: طب انا لو بتحرش بتحرش بمراتي

سجدة: ومراتك مش بتحب السفاله دي ي استاذ

فهدفهد: طب قومي يلا بدل م ارجع في راي ومنروحش عند جدو 

سجده بتنط من علي السرير: لا خلاص قومت وبتجري علي الحمام 

بيجهزوا الاتنين…. وبيصلوا…. وبينزلوا علي الفطار

فهد: يلا افطري

سجدة: لا مش جعانه

فهد: افطري علشلن الطريق طويل وهتتعبي 

سجده: لا متخفش 

فهد: اقعدي بدل مقوملك

سجدة بتذمر وبتقعد: هو ده كمان غصب

فهد: اه

بيفطروا والداده فاطمة… بتطلع سجده بتحضنها: هتوحشيني اوي

فاطمة: انتي اكتر ياحبيبتي

فهد: ارجعي بيتك ياداده… وارتاحي في الايام الي احنا فيها هناك وفلوسك هتوصل البيت

فاطمة: لا انا اخد فلوس علي حاجه معملتهاش 

فهد:  ولا يهمك يا داده 

فاطمة: الله يبارك فيك يافهد ويفرحك يارب 

فهد بطيبه: خدي وبيمد ايده ليها بفلوس.. هاتي لاحفادك حاجه حلوه 

سجده: الله…ما شتء الله  انتي عندك احفاد

فاطمه: اه عندي ادم وفريده

سجده: ربنا يحفظهم يارب.. بس ميبانش عليكي الي يشوفك يديكي عشرينات 

فاطمه بضحك: يبكاشه 

سجده: والله انتي قمر يفوفا 

فاطمه بطيبه: مفيش قمر غيرك يحبيبتي

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

الخدم بيجو يطلعوا الشنط… وسجده وفهد بيركبوا العربية…. وبيمشوا 

سجده: فهد

فهد: ايه

سجدخ: لما انت عندك عربية اهي ما شاء الله عليها ايه لزمتها كل العربيات التانيه دي…. مش بحسد والله

فهد بضحك: لا انتي بتقري بس… وبعدين.. عادي تغير

سجده: تغير ايه انا…. مش بشوفك غير بتركب دي 

فهد: دي اول عربية جبتها اول مفتحت الشركة فعزيزه عليا شويه 

سجدة: اه طب ولما انت ما شاء الله عيلتك عندها شركات كتير لي مشتغلتش فيهم…. علطول

فهد: انا حبيت اكون نفسي بنفسي وبالفعل كونت نفسي وبقي عندي فروع لشركتي خارج وداخل مصر 

سجده: وبالنسبه لشركات عيلتك 

فهد: عادي كنت بشتغل في صفقات كتير هناك… وانو بابا لي نسب كتير في الشركات وطبعا انا وحور.. والعيله كلنا لينا ورث فيهم… بس حبيت ابعد ده عن ده 

سجده: ربنا يزيدك ويباركلك يارب

فهد بابتسامه: يارب 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

بعد فتره طويله

بيوصلوا الصعيد بينزلوا قدام القصر الحرس اول مابيشوفوا فهد…. بيجروا ينزلوا الشنط وبينادوا علي العيله 

بيدخلوا القصر… وسجده اول مابتشوف جدها بتجري عليه تحضنه: جدو عامل وحشتني اوي اوي

الجد بطيبه وحنيه: انتي اكتر يحبيبتي ينفع اكده تعلقيني… بيكي وتمشي 

سجدة: معلش يا جدو خلاص امتحاناتي خلصت وهقضي الاجازه كلها هنا 

فهد: اوعي بقا خليني اسلم علي جدي 

الجد بيفتح درعاتوا: تعالا يحبيب جدك فهد…. بيحضنه وبيبوس ايده 

سليم بينزل، سجده بتروح عليه وبتسلم عليه 

سجده: ازيك يابابا عامل ايه

سليم بحنيه: الحمد لله يحبيبتي… انتي عامله ايه اتوحشتيني قوي قوي 

سجده: وانت كمان اتوحشتني قوي قوي

ام مراد وميرا بتيجي تحضن سجده: ازيك ياحبيبتي عامله ايه

سجده: الحمد لله كويسه.. وبتحضن مراد وميرا: وانتوا عاملين ايه يا كاتكيت وحشتوني اوي 

مراد وميرا: احنا اكتر… وبيروحوا يسلموا علي فهد وسليم بيروح لفهد يحضنه وبيقوله: اتوحشتني ياولدي

فهد: انت اكتر 

حور بتكون نازله علي السلم بتشوف سجده بتجري عليها بتحضنها وبتقولها: وحشتيني اوي ياسجده

سجده: انتي اكتر عامله ايه 

سجده: الحمد لله.. بخير 

سجده: امال حبيبة فين وطنط فين

الاتنين علي السلم بحقد: احنا اهو

سجده: ازيكو عاملين ايه 

حبيبة: الحمد لله 

فهد احنا طلعين نرتاح شويه 

الجد: اطلع ياولدي 

بيطلعوا الاتنين 

سجده: فهد 

فهد: ايه 

سجدة: انا مشوفتش ابو مراد وميرا 

فهد: مهوا مسافر بره بيخلص شغل هناك

سجده: امم… هيا حبيبة مش بتروح الكلية 

فهد: لا معاها دبلوم بس 

سجده: قولتلي 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

سجده وفهد بينزلوا، فهد بيطلع الجنينه وسجده بتروح للجد وبتقوله: ياتري وهل تري اتدربت علي الشطرنج 

الجد بضحك: ايوه.. طبعا

سجده: وبتاخد العلاج في معاده 

الجد: اه

سجده: انت اشطر جدو في العالم 

الجد بضحك: وانتي احلي حفيده ليا.. يحبيبتي 

الجد بيلعب هو وسجده شطرنج وبيكون حاسس احساس غريب نحيتها 

سجده: كسبتك برده يا معلم 

الجد: ماشي ياست البنات 

سجده: هدخل المطبخ اشوفهم لو محتاجين حاجه

الجد: لا ارتاحي 

سجده: عادي ياجدو

الجد: ماشي ياحبيبتي 

سليم بيكون نازل رايح الشركة 

الجد: رايح فين ياسليم

سليم: رايح الشركة يابوي 

الجد: طب تعالي عايزك 

سليم: نعم يابوي 

الجد: انا حاسس احساس غريب ناحيه 

سليم باستغراب: احساس ايه يابوي 

الجد: حاسس انها بنت جميله اختك الله يرحمها… 

سليم بصدمه: ايه الي انت بتقوله ده… يبوي

• تابع الفصل التالى ” رواية اسيرة الوحش  ” اضغط على اسم الرواية

أضف تعليق