رواية حب في موسم الحرب الفصل الثاني 2 بقلم الكاتبة المبتدئة

 رواية حب في موسم الحرب الفصل الثاني 

رواية حب في موسم الحرب الفصل الثاني 

فهد: ممكن حضراتكم تدخلوا يلا لأنه القائد عايزنا وده مش وقت التعارف. 

مليكة: يلا ياخوي. 

كلهم دخلوا بس كانت أولهم مليكة دخلت وحضنت محمود «القائد». 

مليكة: ازيك يا عمي. 

محمود: اهلا بالغالية بنت الغالي. 

مليكة بمزاح: بابا بيقولك أخطر مهمة عندك اديهاني. 

كلهم اتصدموا…….. 

مليكة بضحك: مالكم كده ده بيقول كده علشان يتخلص مني. 

نارين: انت لسه زي ما انت بطلي هزار. 

مليكة: لأ أنا مش بهزر غير مع عمي محمود. 

محمود: اقعدي ياختي اتفضلوا كلكم. 

ريماس: تمام حضرتك أنا فكرت في خطة. 

وفتحت خريطة لكل مراكز العدو. 

هما ثلث مراكز يعني كده محتاجين أربعة بيوت كل بيتين قريبين من مركز. 

: نوران ونارين مع بعض، ومليكة وفهد مع بعض. 

مليكة: وانت ومين. 

: هبقي أنا وادهم، كلنا هنبقي بمهنا التمويهيه والأسماء كده برضه وفهد ومليكة هيفضلوا في شركة والدها. 

مليكة: بس دي بعيدة. 

ريماس شاورت علي مكان. 

: ده قريب انتم مسئوليتكم المكان ده هتدمروه. 

نوران: واحنا…… 

: انتم بما انكم ممثلتين فأنت هتوقعوا اقوي رجالهم. 

نارين: ازاي. 

: طبعاً هما بيحبوا السهر فأنتوا مش مهمتكم المكان ده بس انتم لازم توقعوهم كلهم وانتوا خبرة. 

ريماس: حد عنده أسئلة. 

فهد: وانت ازاي هتكوني مع أدهم وهو مش بيعرفك. 

ريماس: دي حاجة خاصة بيا. 

مليكة: طيب يا عمي أنا همشي علشان أحضر نفسي. 

ريماس: مليكة بطلي لبسك الرسمي لأنه هيضر مهمتك. 

مليكة: ليه عايزاني ألبس بدله رقص. 

ريماس: لأ، بس أنا اللي هخترلك لبس. 

مليكة: لأ. 

محمود: مليكة اسمعي الكلام. 

نوران: سلام بقي لأني بدأت أمل. 

نارين: نوران اسكتي. 

ريماس: امشوا انتم جهزوا نفسكم ومفتاح البيت هيوصلكم. 

نارين ونوران مشيوا. 

مليكه: وانت تعالي يلا لأني أصلاً مش متقبلة الفكرة وممكن أغير رأيي. 

ريماس: تمام كده يافندم والبيوت أنا جهزتها يعني كل حاجة تمام. 

محمود: تمام يابنتي. 

مليكة: طيب نستأذن احنا. 

مليكة وريماس مشيوا كمان. 

في أحد محلات الملابس……… 

: لأ طبعاً مش هلبس من ده دي قصيرة قوي. 

ريماس: طفشتيني خلاص، هتيجي تاخدي من لبسي. 

: تمام اهو ارحم من ده. 

ريماس: يلا. 

: لأ دقيقة. 

ريماس: مالك…

: شايفة دول. 

ريماس: جميل.. 

: اطلعي انت وأنا جاية وراكي. 

ريماس طلعت. وبعد فترة مليكة خرجت. 

: يلا يا ريماس. 

ريماس: ايه اللي في ايدك ده. 

: افتحي باب العربية. 

ريماس فتحت الباب ومليكة دخلت. 

: ايه هتفضلي واقفة كتير يلا. 

ريماس دخلت وراحوا بيتها. 

: يلهوي لسه بنفس الكآبة. 

ريماس: بحبها بس يلا. 

…………………………….. 

: انا مرضتش آخد اللي في المحل علشان حضرتك تديني ده لأ طبعاً دا أقصر من الركبة. 

ريماس مهتمتش وأخدتلها شويه هدوم من الدولاب وعطتهم ليها. 

ريماس: اتفضلي بقي لأني ورايا حاجات مهمة. 

: بس خدي لبسك ده. 

ريماس: مليكة امشي يلا لأنه باليل كلنا هنروحوا بيوتنا الجديدة. 

مليكة زفرت بضيق ومشيت. 

ريماس: يلا بقي أنا محجزتش غير تلاته عايزة الرابع يكون قريب من مقر أدهم. 

ريماس راحت عملت لنفسها اكل وجابت العصير وقعدت قعدتها المعتاده. 

…………………………………. 

: انت عارف لو ابوك عرف انت فين هيدبحك. 

فهد: مين انت. 

: بنت عمك ياخوي. 

فهد: أنا معنديش عمام. 

: لأ عندك اللي هو بابا. 

فهد: انت مين يا بت. 

: مليكة خالد الدمنهوري يا أستاذ. 

فهد بصدمه: يعني انت بنت عمي. 

: شوفت وانت متعرفش بس ده كان لمصلحتك ومن الأساس بابا يبقي ولد عم أبوك. 

فهد: ريحتيني. 

: بالمنايبة انت لو متطلعتش من الملهي اللي انت فيه هقول لعمي. 

فهد فضل يبص يمينه وشماله بيدور عليها. 

فهد: عرفت منين اني في ملهي. 

: وكمان عنوانه ******. 

فهد: يا بت الايه عرفتي منين. 

: فاكر الصبح لما أخدت تليفونك. 

فهد: اه. 

: حطتلك جهاز تعقب. 

فهد: والله، الله يكون في عونهم.

يتبع الفصل التالي اضغط هنا

الفهرس يحتوي على جميع فصوب الرواية “رواية حب في موسم الحرب” اضغط على اسم الرواية

أضف تعليق