رواية امرأة والزمان الفصل العاشر 10 – بقلم عائشة الكيلاني

 رواية امرأة والزمان الفصل العاشر 10 – بقلم عائشة الكيلاني 

ثريا وقعت على الارض اغمو عليها من الصدمة رياض جري عليها:- امي يا امي فوقي ابوس ايدك ، روحي هاتي ماية أو حاجة يا باردة 

منال على نفس الوضع:- انا مش الشغالة الى اتجوزتها عايز ماية تفوقها فيك ايد و رجل لم تبقا مشلول يا خويا ابقا انواك ماية غير كدا معطلكش يا روح مامي 

قالتها بسخرية و غرور ثريا فتحت عيونها و بصتله و هى بتشاور على منال:- دى مراتك اخر ما تم تتجوز عوالم يا رياض اخص عليك و على البطن الى شلتك كان مالها مراتك ولا عمرها اشتكت عايشة و راضية بيك و بي ارفك و شايلة و ساكته تتجوز دى فضح*تنا يا شيخ منك لله تتجوز دى رقاصة اخص عليك و على تربيتك 

منال واقفة و بتهز رجليها على الارض:- و مالها الرقاصة يا طنط مش بنادمة و بعدين اي دى انا ليا اسم يا روحي اسمي منال و بيقولولي موني انا خلاص حبيت ابنك و العيلة دى هنعيش مع بعض ف خدى و ادى في الكلام علشان نبقا عشرة يا مامي 

ثريا بصتلها بصدمة و احتقار:- انا مش قادرة اقوم يا رياض انا بترعش ليه هو اي الى حصل انا انا 

منال:- هى علقت ولا اي بقولك هات بقا المفتاح اسبقك انا و انت لم تخلص من امك ابقا اطلع يا روحي صح اعملي حسابك يا حماتشي اننا هنتعش مع بعض النهاردة و انتي الى هتطبخي لانى مبعرفش اطبخ 

منال اخدت المفتاح و طالعت شقة رياض و امل قفلت الباب 

منال:- جتك الارف عليك و على امك ، انا عارفة ضرتي كانت مستحمله ازاى ليها الجنة والله الشقة كبيرة اوى هى شقة ولا ملعب اه يا ابن الجزمة بقا معيش مراتك في العز دا و سيبني في الصندوق يا ابن الجزمة بس و مالوا 

منال دخلت غيرت هدومها و شغلت الاغاني و قعدت ترقص و علت الصوت على الاخر  

تحت ثريا سمعت صوت الاغاني و كان بالنسبة ليها شئ مزعج جدا قالت بصرخ و صوت عالي:- روح هدها ياما اسبلكم البيت و محدش يعرفلي طريق سااامع ولا اسمعك جتك نيلة عليك و عليها 

رياض:- حاضر بس اهدي يا امى ابوس ايدك 

ثريا و هى لسه قعدة:- ااابعد عني و غور من وشي عيال عم غووور 

رياض قام طالع على شقته و ثريا من الصدمة مش قادرة تمشي ولا تقوم بقت بتسحف لحد ما وصلت لشنطتها و اتصلت بحمدان:- الو يا حمدان  اااانت تجيلي دلوقتي و الا قسما بالله لولع في نفسي و البيت و ترتاحو سااامع تعال دلوقتي حالا ، في اي في ان سيريتنا هتبقي على كل لسان من عمايل ابنك ، ياريت حسام كان ارحم رياض اتجنن تعالل و انت هتعرف يا خويا سلام 

حطت ايديها على راسها:- اااه ذنب مين دا بس يارب المصايب بتنزل على دماغي واحدة وراء التانية فين ايامك يا امل و ايام الهدوء يا خرررررابي يامااا يلهووى عليا و على سنيني السودة رقاصة يا رياض اخر ما تم تتجوز رقاصة 

في اسكندرية في المحل 

تسنيم:- دبش والله دبش انتي غبية يابنتي مانتي اطلاقتي خلاص خايفة من اي الواد بيحبك تقومي تصديه ملكيش حق انا بقول الكلام دا لانكي اختي و مكنتش بجيلك لان جوزك كان ممنع معرفش ليه و امك كمان بس انتوا الاتنين صعبانين عليا ليه توصلوا لكدا بجد حرام عليكي يا امل 

امل و هى بتشتغل على المكنة:- و لم يتقتل من اخوه بسببي دى يبقا حلو و بعدين انا كاتبة لرياض تعهد انى مش هتجوز خصوصا حسام كدا ابقا عملت فتنا بين الاخوات 

تسنيم قعدت جانبها بسخرية:- والله دا على اساس انهم كانو اخوات امل بطلي ضحك على نفسك رياض مش سهل بالدليل لم عرف ان اخوه بيحبك و انتي كمان بتحبيه في اتجوزك عندا في اخوه و بيضربك و كل دا علشان يعصب حسام لانه عارف نقطة ضعفه 

امل بابتسامة:- اهو اخد نصيبي و خلاص 

تسنيم:- مفيش فايدة هو خالك كان مستحمل تفكيرك ازاى انتي بتقولي اي انتي صغيرة و هو كمان بتتكلمي انكم في الخمسينيات ما تفوقي يا بنتي 

امل بحزن:- بينا حواجز يا تسنيم لو مكنش رياض في سر سر مدرايه عنه ، كل ما اجي اقوله لساني يتربط ، كل ما اجي اقوله اخاف عليه و اترجع 

تسنيم:- و دا على اساس انه مش هيعرف مش كدا امل يا حبيبتي حسام مش صغير و مش غبي لو معرفش منك هيعرف من غيرك و ساعتها لم يعرف انكي مداريه عليه صدقيني هتبقي خسيرتي زمان كان قال خايفة من اخويا طب و دلوقتي حجتك اي 

تسنيم سكتت شوية و بعدين قالت بتفكير:- هو انتي حبيتي رياض يا امل 

امل وقفت المكنة و قالت بجنون و انهيار:- ااانتي بتقولي اي يا تسنيم رياض مين الى احبه الى دمرني ولا الى اهاني و ذلني اي الكلام دا 

تسنيم:- اومال خايفة و كمشنة في نفسك اوى ليه طلامة بتكرهيه 

امل سرحت شوية 

في المطبخ 

رياض:- اي دا اي الارف دا 

امل:- في اي ماله الاكل 

رياض:- دى شوربة دى دى عك مش 

امل:- بس الشوربة طعمها حلو انت مالك النهاردة 

رياض مسك حلة الشوربة:- عايزة تعرفي مالي اهو يا امل اهو 

رياض دلق حلة الشوربة على دراعها و الباقي على الارض و حدف الحلة على الارض:- عرفتي ماليي دا اي الارف دا 

باك 

تسنيم:- دا مش طبيعي دا مجنون يا امل انتي كنتي عايشة معاه ازاى دا مش طبيعي 

امل:- عرفتي خايفة اتحرك ليه لان زى العفاريت متعرفش بيطلع من انهي داهيه 

حسام رجع و قال بهدوء:- عايز اتكلم معاكي يا امل و المرة دى مفيش هروب هتتكلمي و هتقولي مخبية اي اي السر الى مخبيها عني ساامعة 

تسنيم بصتله بخضة و قامت:- هو يوم باين من اوله طب  يا امل اشوفك بعدين هروح اسلم على طنط و البنات 

تسنيم مشيت امل حطت الطرحة على شعرها 

و قامت وقفت قدامه:- سر اي و سنين اي انا مش فاهمه حاجه ولا كلامك 

حسام بصوت هادي عكس الغضب:- سلوى و ساندي يبقوا بناات مين 

امل بتهرب:- يعني اي بنات مين بناتكم بناتك انت و اسراء 

حسام بهدوء :- قدامك خمس دقائق خمس دقائق تقولي الحقيقة الى مدريها سنين عني بلاش تخلي سر حاجز بينا احنا مش ناقصين حواجز ولا اسوار مش بناتي صح 

قالها برجاء و وجع بصلها بهدوء و عتاب :- جالك قلب تداري عني مصيبة زى دى ، جالك قلب تداري عني الحكاية و انتي شايفني بتعذب و انا معاها و بعمل نفسي مبسوط جالك قلب تشوفيني بربي عيال مش عيالي بتنتقمي مني يا امل 

امل قالت بسرعة:- لا لا يا حسام انت بتقول اي ، انا خوفت خوفت عليك من نفسك و منها و من الزمان في سكت خوفت على البنات و منظر امهم قدامهم خوفت عليك و على شكلك مرتصش اقولك علشان ، هى متستاهلش تضيع نفسك و عمرك علشانها 

قالت و هى بتمسك ايديه:- والله العظيم انا خوفت عليك من الحقيقة والله العظيم ما داريت عليك علشان انتقم ، حسام انا معملت كدا علشان مخسركش انت دكتور دا الدنيا ازاى اضحي بيك و بمركزك و حلمك و اقولك ، اسراء و باسم ميستاهلوش تضيع عمرك علشانهم بلاش يا حسام علشان خاطري 

حسام سحب ايديه منها و هو بيبصلها بعتاب و خذلان و مشي من غير ما يقول ولا كلمة امل قعدت على الكرسي و حطت ايديها على وشها و قعدت تعيط على حالهم كانت حاسه باختناق و حزن من نفسها و عليهم انا حسام كان حاسس بالخيانة من اسرا و امل لانها دارت و هى عارفة انه مش بيحب الكدب كان ماشي على البحر سرحان و مخنوق تايه مش زعلان منها لكن هو من حقه يعرف الحقيقة لان كان لحق الموضوع كان عرف يتخلص من اسراء و من خيانتها و غدرها 

بالليل في شقة رياض 

منال بابتسامة:- نورتي يا حماتي يا نعم 

ثريا دخلت و قفلت الباب:- اسمعي يا بتاعة انتي انتي تخدي بعضك و ابنك الى منعرفش جاي منين و تغوري منها هنا و تبعدي عن ابني بالذوق و الادب و الا 

منال بابتسامة:- و الا اي هتضربني طيب نجرب و نشوف ابنك الكبير الغالي هيختار مين اناا ولا انتي 

منال نكشت شعرها و بقت تض*رب نفسها و تخبط راسها في الحيط ثريا بتبصلها بصدمة و استغراب 

منال بصرخ:- الحقونيي الحقني يا رياض ااااه خلاص يا ماما انا عملتلك اي يا حماتي اااه خلاص كفاية انا حامل كفاية يا حماتي ابوس ايدك ارحمني انتي بتضرب*ني ليه 

منال فضلت تصر*خ و تض*رب نفسها رياض طالع و بيخبط على الباب:- منال في اي افتحوا الباب 

منال بدموع:- مش معايا المفتاح امك خدته و بتض*ربني ااااه كفاية بقا ارحمني انا ام حفيدك و مرات ابنك 

منال اتجهت ليها و مسكت ايديها و فضلت تضرب على وشها وقعت على الارض قدام رجلينا ثريا و شنكلتها ثريا وقعت عليها رياض كس*ر الباب 

رياض بص بصدمة لامه اتجه ليها و زقه*ا بعيد عن منال حضن منال و قال بغضب:- ااانتي اتجننتي على الاخر عايزة تحرمني من ابني ااانتي اي يا شيخة شيطاني*ة 

ثريا بصتله بصدمة الكلام طار من لسانها:- انا يا رياض انا يا ابني انا كنت طالعة اتكلم معاها حتي اسالها 

رياض:- يعني اصدقك و اكدب عيني اطلعي برا بيتي و اياكي تهوبي ناحية مراتي مرة تانية فاهمة 

حمدان طالع على الصوت و طبعا حسام كان لسه راجع من برا و طالع على الصوت 

حسام:- في اي يا امي 

ثريا الدموع اتجمعت في عينيها:- اانت اتجننت بتكلمني انا كدا علشان خاطر دى 

حمدان:- اي الى حصل يا حبيبي 

رياض:- اسال مراتك الهانم بتته*جم على مراتي و عايزة تحرمني من ابني الى ملوش ذنب 

ثريا بدموع:- والله العظيم ما حصل والله العظيم هى بتكدب عليك 

رياض زقه*ا:- يا شيخة بطلي افترا بقااا غوري من حياتي. 

حسام بغضب لم شاف اخوه بيعمل امه كدا اتجه لرياض و ضرب*ه كف 

رياض بغضب و جنون:- ااانت بتمد ايدك عليا يا حسام 

حسام مسكه:- لم تبقا نسيت نفسك و اتجننت يبقا افوقك بتمد ايدك على امك علشان دى لا لا عشت ولا كنت يا رياض و لو كنت نسيت نفسك يبقا افوقك 

رياض بغباء و غل:- انت هتعمل فيها المثالي و انت حته عيل ملوش اي حاجه لا زوجة ولا ام كفاية اخد مراتي مني جاي تخد امي كمان هو علشان انت من غير ام هتس*رق مني امي يا حرام*ي 

حسام ضربه تاني:- اانت اتجننت ما تفوق بقاا و ارجع لعقلك 

رياض:- لا انا فاايق اوى انت مش اخويا و مش ابنها انت ملكش ام هى مش امك حتي اسالها 

حمدان مسك في رياض:- اخرس يا ك*لب 

رياض:- لا مش هخرس هو لازم يعرف سبب كرهي له ابنك الى اتجوزت امه على امي ايوة يا حسام انت مش ابنها و انا اخد منك حبيبتك علشان متستاهلش سرقت*ها منك زى ما امك خطفت ابويا من امي انا كنت عارف من الاول انك بتحب امل و اتجوزتها علشان اقه*رك و احر*ق قلبك و بتض*رب و بذل*ها علشان اوجعك 

رياض بص لحمدان:- انا عمري ما حبيت امل ولا على كمان اتجوزتها علشان عارف ان حسام بيحبها انا اتجوزتها علشان احرق*ه ااانا عملت كدا و انا الى حرق*ت مصنع خالها و لو عندك دم غور من حياتنا اه صحيح انت ملكش ورث ولا حاجة لان ابوك عملي توكيل بكل حاجة حتي البيت دا بقا باسمي اطلعوا برا بيتي 

ثريا قعدت تصو*ت و تصر*خ و تضر*ب على وشها حمدان حط ايديه على قلبه و بقا مش عارف يخد نفسه و وقع و ….

يتبع 

رياض جاب نهايته بايديه و اخرته هتبقا مهببة يا تري حسام هيعمل اي بعد ما يفوق من الصدمة و حمدان هيحصله اي 

الحلقه -10

امراة و الزمان 

عائشة الكيلاني 

• تابع الفصل التالى ” رواية امرأة والزمان  ” اضغط على اسم الرواية 

أضف تعليق