رواية وحيدته الفصل الاول 1 – بقلم نيرة وائل

 رواية وحيدته كاملة   بقلم نيرة وائل   عبر مدونة كوكب الروايات 

 رواية وحيدته الفصل الاول 1

 

_ مخصماااااك

_ وابعد عني انا مش طايقاك

_ بسم الله انتي بتطلعي منين

_ نفسي تفهموا ان الاغنيه دي عشان ننكد عليكم مش عشان ترقصوا عليها

_ ما هي بصراحة حلوة

_ حلوة!! … بقا الهيبة دي كلهااا يا دكتور محمد بتغني مخصماك

محمد: بت انتى اوعي تقولي قدام حد

_ اطلاقاً يا دكتور

طلعت موبايلي و انا ببتسم : دا انا هذيع صوت و صورة

محمد : لا نورا بقولك ايه اعقلي يا حبيبتي

طلعت اجري و من بعدها عينك ما تشوف الا النور لفينا الجنينة كلها

after 5 minutes

_ يا محماااااااااااااد نزلني من هنا بالله عليك

كان واقف بيضحك و هو ماسك موبايله و بيصورني وانا متشعلقة على الشجرة زي الكوالا بالظبط

_ انت بتصور ايه بطل ند’الة بقا همسح الفيديو والله بس نزلني

بصلي وهو بيبتسم بخبث: قولي انا اسفة

_ لا والله

_اه والله

بيستغل الموقف بس انا هتمسكن لحد ما اتمكن برضو

حاولت اتصنع البراءة كدا عشان احاول أثر عليه: انا اسفة يا محمد نزلني بقا

بصلي بتفكير وهو بيهز راسه: لا لا مش عجباني كمان مرة.. عايزها تطلع من قلبك

اتعصـ’ـبت و رفعت ايدي اشاورله او بمعني اصح اشوح بإيدي كدا بس ملحقتش عشان لقتني على الارض

بصيت للسما وانا بخبط على قلبي: انا ممو’تش.. انا لسه عايشة

لقيت صوت جاي من تحتي: ما هو لو مقومتيش دلوقتي انا اللي همو’ت

و لحظة ادراك اني وقعت فوقيه قومت بسرعة و انا وشي بيجيب الوان

_ انت كويس

_انتي بتاكلي ايه حر’ام عليكي

_قصدك ايه… قصدك انه انا تخينة

_ لا لسمح الله مين قال كدا

_ انت لسه قايل

ضحك و اههههه من ضحكته اللي بتدوب قلبي دي

_انا يبنتي

ربعت ايدي و وقفت قصاده: مخصماااااك

ضحك و بدأ يغني هو اصلا صوته جميل

_وابعد عني انا مش طايقا’ك

وانا لا اراديا لقتني بضحك و برد عليه

_ سيبني مش عايزة ابقى معاك

_ متورينيش وشك تاني

_مخصماااااك

مسكت خرطوم الماية بتاع الزرع و انا برش عليه

اتكلم وهو بيجري _لا يا نورا كدا جنا’ن

فضلت اجري وراه لحد ما غر’قته هو يسكت لا طبعاً غفلني و اخد الخرطوم و في ثانيه كنت غر’قـانة انا كمان

_ دا انت الواحد ميعرفش يهزر معاك يا جدع

بعد عني الخرطوم و هو بياخد نفسه و بيضحك

_معاهدة سلام

مسكت جمبي وانا بتنفس بالعافية

_معاهدة سلام

نـــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــرة وائـــــــــــــــــــــل

_________________________

_ انزلي يا نورا يلا عمي تحت

_ يا محمد انا مش عايزة اشوفه… مش عايزة اشوف مراته ولا بنته

عيطت بقهـ’ـر و انا بفتكر

ماما و بابا اللي اتطلـ’ـقوا و كل واحد منهم سابني و راح يعيش حياته و اتجوزوا و انا اللي فضلت عايشة مع جدي وعمي 20 سنة من غيرهم… كل واحد فيهم عاش حياته و نسيوا ان عندهم بنت اصلا

قطع تفكيري محمد وهو بيطبطب على كتفي

_ ممكن تهدي.. انا عارف انك زعلانة من عمي بس لازم تنزلي تسلمي عليه

_ مش عايزة اشوفه لا.. افهموني بقا

قطع كلامنا صوت بابا اللي واقف على الباب

_ مش عايزة تشوفيني يا نورا

بصتله بجمود من غير ما اتكلم لكن دمو’عي كانت مغر’قة وشي

لقيته بيقرب مني و قعد جمبي على الكرسي

محمد قام عشان يسبنا مع بعض لكني مسكت حرف التيشرت بتاعه

وانا بترجاه بعنيا انه ميسبنيش طبطب على ايدي و بصلي بحنية

فهمت من نظرته انه بيقولي مخافش

بعدها مشي و اتبقيت انا وبابا.. بصيت للفراغ و لحظات من الصمت

مقطعهاش غير صوت بابا

_ انا اسف يا نورا

بصتله وانا ببتسم بسخرية

_ اسف؟… حضرتك اسف على ايه بالظبط.. على اني عيشت طول عمري زي اليتيمة و ابويا عايش… و لا انك مش بتسأل عليا و لا عشان سامية اللي شرطت عليك تسبني عشان تتجوزك

بص في الارض مكنش عارف يرد اصل هيرد يقول ايه.. مسحت دمو’عي و حاولت استجمع شجاعتي وقفت و انا بتكلم بهدوء

_لو سمحت معتش تيجي تاني

قام وقف قصادي كان بيعيـ’ـط انا اول مرة اشوفه كدا حسيت ان قلبي حن و اني عايزة احضـ’ـنه لكن لفيت وشي الناحية التانيه وانا بتجنب اني ابص ليه

اتكلم بصوت مبحوح

_ انا اسف

نـــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــل

مقدرتش اقاوم مشاعري و اترميت في حضـ’ـنه و انها’رت من العيا’ط

سكتت بعدها بشوية و رجعنا قعدنا هاديين…لقيته بيبص على ساعته بتو’تر

_في ايه

مسك ايدي و ابتسم بتو’تر ملحوظ

_ انا لازم امشي دلوقتي عندي طيارة

_طيارة… طيارة ايه انت مسافر

هز راسه بمعنى ايوا.. سحبت ايدي بسرعه و اتكلمت بصد’مة و انا مش مستوعبة اللي قاله

_ يعني انت جاي تسلم عليا في الخمس دقايق دول… يعني حتى معرفتش تيجي قبلها تقعد معايا كام يوم

_ نورا انا…

_ انت ايه… هتقولي اسف تاني

_ كل حاجه جت فجأة و مكنتش مرتب للسفر…سامية تعبا’نه و مضطرين نسافر عشان تتعالج هناك

_ لو سمحت امشي

_ اختك هتفضل معاكي هنا

_ اختي …. يعني انت جاى عشان تسيب بنتك عندنا

_ مينفعش تسافر معايا عشان دراستها و مينفعش تقعد لوحدها

كنت في لحظة ادراك انه مجاش يشوفني دا جه عشان يسيب بنته هنا .. دا حتى مأنكرش دا

_ خلي بالك من اختك يا نورا

ابتسمت بكسـ’ـرة

_ يعني انت مكنتش جاي تسلم عليا

انت كنت جاي عشان بنتك التانيه

اتكلم بعصـ’ـبية: انتى ازاي بتفكري كدا

رديت بصوت عالي : انا بكر’هك… بكر’هك و بكر’ه بنتك و مراتك

سبت الاوضه و طلعت اجري وانا بعيـ’ـط كنت حاسه إني تايهه مش عارفه انا رايحه فين لقيت رجلي بتوديني على اوضة محمد…. انا اصلا مليش غير محمد

محدش بيحبني غيره هو و جدي…هو الامان بالنسبالي و كل حاجه في دنيتي من يوم ما وعيت على الدنيا و هو جمبي

انا بحبه لا انا بعشقه مش مجرد حب عادي دا

لما لقيت اختي في حضنه…

أضف تعليق