رواية حب بعد عذاب الفصل السادس 6 – بقلم بسمة محمد

   رواية حب بعد عذاب كاملة   بقلم بسمة محمد     عبر مدونة كوكب الروايات 

رواية حب بعد عذاب الفصل السادس 6

 عبدالله: يبني دي بنت عمك مش واحده من الشارع شويه عاوزها وشويه لا انا مش هسمحلك تأذيها ي فارس انت سامع

فارس: بس انا متأكد من قراري انا عاوز اكمل باقي حياتي مع مريم ي بابا

سما بفرحه : بتتكلم بجد ي فارس

فارس: ايوه ي سما.. وعاوزك تكلميها ف الموضوع

سما: لا لا انا من رأيي تخليها مفجأه وننزل انهارده عند عمو إبراهيم ونكلمهم ف الموضوع.. انا متأكده انها هطير من الفرحه

حنان: متأكده لي بقا ان شاءلله

سما: لا سوري دي اسرار مقدرش اقولها

حنان وهي بترفع الشبشب: اسرار ي جذمه.. خدي ي بت تعالي هنا

سما بجري: لا

حنان: ماشي ي سما

فارس: هاا ي بابا بقا قولت اي

عبدالله: والله يبني طالما انت جد واد كلامك ف انا معاك

فارس: حبيبي ي حج والله.. ننزلهم بليل بقا زي م البت سما قالت

حنان: يبني مستعجل علي اي

فارس: خير البر عاجله بقا.. احنا ننزل بعد الغدا

عبدالله: خلاص علي بركه الله

………..(عند مريم) كانت قاعده ف الكافيتريا بتاعت الكليه

هنا وهي بتقعد: انتي قاعده هنا وانا عماله ادور عليكي

مريم بخنقه: ونبي سبيني ف حالي انا مش نقصاكي كفايه عليا الحمار ده

هنا وهي بتبص وراها بخوف: اكيد مش قصدك دكتور زي صح

مريم: لا ياختي هو فيه غيرو انا مش فاهمه هما جابوه منين اصلا

هنا: بس متقوليش كده..

مريم: ده انا لو عليا اقول اكتر من كده انا الحلوف ده يتكلم معايا الطريقه دي انا مدايقه اوووي ي هنا

هنا: وهتدايقي اكتر لما تعرفي الواكسه اللي هببتيها ياختي

مريم: وانا عملت اي ان شاءلله

هنا: ل….

دكتور زين وهو واقف ورا مريم: كل خير ان شاءلله

مريم بخضه: لا متقوليش هو ده

هنا بضحكه صفرا: تخيلي.. طب ي مريم بقا انا هروح اجيب فطار.. سلام

مريم ف سرها: ربنا يستر شكلو هيعمل مني بطاطس محمره

زين: بقا انا بقا حمار

مريم: لا ي دكتور مين الحمار اللي قال كده

زين برفعه حاجب: والله!

مريم: اه والله طب ده انا حتي كنت لسه بشكر فيك للبت هنا

زين: لا منا عارف

مريم: طب الحمدلله استأذن انا بقا لاحسن البت هنا بتنادي عليا… وقادت بسرعه

زين: ماااشي يمريم انا وانتي والزمن طويل

………..

عند هنا لاقت حد بيمسكها من قفاها وهي بتجيب الفطار هنا بخضه: اي ده هو انتي

مريم: اه ياختي انا بقا تسيبيني مع الدكتور وتمشي ي كلب البحر

هنا ببراءه: لا ده انا كنت بجيب فطار

مريم: وحيات امك

هنا: وحيات امك انتي انا مال امي الله

مريم: بقا كده طيب ي هنا

هنا: اي ده انتي زعلتي ي بيضه

مريم بقرف: امشي يبت من هنا

هنا: امشي انتي ياختي انا لو مفطرطش دلوقتي ممكن اكلك

مريم: مفجوعه.وياريتو بيبان عليكي

هنا: ايش فهمك انتي ف العود الفرنساوي

مريم: مش عاوزه افهم ياختي

هنا: طب يلا بقا نقعد. نفطر

مريم: يلا ي زفته.. وبعدين نبقا نخرج شويه اشطا

هنا: اشطاااات ي مزه

…………(في شقه ابراهيم)

مروان: مامااا. ي ست الكل ي نااس انا جيت

فاطمه: ف اي يواد انت

مروان: جعاان.. وعاوزك ف موضوع خطيييير

فاطمه: قول بسرعه مش فاضيه

مروان: لا اكل الاول مبعرفش اتكلم علي معده فاضيه

فاطمه: استني بقا الاكل علي النار

مروان:امال بابا فين

فاطمه: نايم روح صحيه يلا عشان الاكل قرب يخلص

مروان: حااضر مهو مفيش غيري ف البيت ده

………(ف المساء)

جرس شقه ابراهيم رن وكان عبدالله وعيلتو

ابراهيم: اهلا اهلا اتفضلو

عبدالله: عامل اي يحبيبي

إبراهيم: الحمدلله ف نعمه اذيك انت عاملين اي يولاد

عبدالله: الحمدلله بخير

سما وفارس: الحمدلله كويسين يعمو

فاطمه: اقوم اعملكو شاي بقا وبعدين اجيب الحلو

حنان: استني خديني معاكي

فارس: احممم.. بابا مش كنت عاوز تكلم عمي إبراهيم ف موضوع مهم

عبدالله بضحك: يواد استني اما نقعد شويه

إبراهيم: خير ي عبدالله قول

عبدالله: احنا كنا جايين انهارده عشان عاوزين ناخد مريم بنتك ل فارس ابني

إبراهيم: طبعا ي حج ده يشرفني ومش هلاقي احسن من فارس.. بس بردو لازم اخد رأي مريم

عبدالله: اكيد طبعا.. وان شاءلله ربنا يعمل اللي فيه الخير

سما: امال فين مريم ي عمو

عبدالله: كان عندها جامعه وخرجت مع صحبتها وزمنها جايه

إبراهيم: تيجي بالسلامه انشاء الله

عبدالله: ان شاءلله

فاطمه: اتفضلو الشاي

حنان: وادي الكيك كمان بالف هنا

الجميع: الله يهنيكي

(بعد شويه مريم دخلت)

مريم: السلام عليكم

الجميع: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

إبراهيم: تعالي يحبيبتي عاوزينك ف موضوع

مريم وهي بتخطف نظره ل فارس: خير ي بابا

إبراهيم: عمك عبدالله جاي يطلب ايدك ل فارس اي رأيك

مريم وهي بتبص ل فارس قالت:………….

يتبع……

أضف تعليق