رواية جحيم قلوب عاقه الفصل الخامس والاخير 5 – بقلم جيجي

رواية جحيم قلوب عاقه – الفصل الخامس

الاخير… وعمار كان جاب تاكسى وطلعو على دار المسنين بس قال…
معلش لف ورجع تانى يا اسطى..

ناجيه… عمار ليه كمل

عمار.. لا مش هخليكى هناك مش هوديكى الله اعلم هيعملوا ايه فيكي هناك.. وهيعملوكى كيف… خليكى معانا وعلى قول رسولنا الحبيب عليه الصلاه والسلام طعام الاثنين كافي الثلاثه…

ناجيه.. بس يا ولدي

عمار… ما تقوليش بس يا ولدي مش هوديكى هناك خلاص خلصنا الكلام خلصان مش هوديك هناك انتى هتسكنى معايا… احنا ما عايزينش حاجه منك انتى خليكي معانا ان شاء الله ربنا يقدرني وما ناقصكش ولا حاجه انا احسن من الدار اكيد..

ورجعها البيت… ناجيه قالت..

طب رجعنى بيتى وارجعو معايا

عمار.. ايه تانى ارجعك ليهم .

ناجيه… همشيهم من البيت وملكى..

عمار ماشى اوصلك.. وافضل معاكى لحد ما تقعدى وترتاحى ونرجع

وراحو على بيت ناجيه.. اولادها قالو بفرحه..

اما انتى روحتى فين من ساعت ما مشيتى واحنا بندور عليكى…

ناجيه.. امكم ماتت في الصحرا اللى رمتوها فيها

صابر… ايه اللي انتى بتقوليه ده ياما احنا معقول نعمل فيكى كده ده احنا كنا هنموت عليكى

ناجيه… بس انا صوح ما شفتكوش بس حسيت بيكوا بيقول اني امكم.. المهم كل واحد فيكم ياخد شنطته ويفضي البيت اللى عايش فيه عشان ما لكوش مكان عندي..

امين… هنروح فين ياما

ناجيه…مكان ما كنتم عايزيني اروح

امين… قلبك كبير وهتسامحيني

ناجيه.. وانتم قلبكم حجر… قلبكم ما شالنيش وانا كمان قلبي ما هيشيلكمش

حسين بص لعمار وقال… انت اللي ضحكت على امي

وقفت ناجيه قدام عمار وقالت… بعد انت وياه انا اللي بكلمكم يلا كل واحد ياخد مراته وعياله ويروح يعيش بيها بعيد مني تقتلوني وتعيشوا بفلوسي مش قادره ادعى عليكم بس كمان مش قادره اشوفكم فى البيت يلا غورو…

طلعو التلاته من عندها….. وقعدو التلاته قدام الجامع بحسره….

وعمار قال… يلا اديكى رجعتى لفلوسك ولبيتك هنروح احنا وهناجر نزورك كل فتره…

ناجيه… وتهملوني لحالي

عمار… جيبي خدامه

ناجيه… اذا كانوا عيال بطنى طلعوا كده الخدامه هتصون انا اصلا كنت من شهرين عملت تحاليل وقالو اخرى السنتين دول ما قولتش لعيالى عشان كنت فكراهم هيزعلو… اقعدو معايا سنه ولا اتنين بالكتير واموت خليكم عشان اما اموت تدفنونى بدل ما اعفن واما اموت امشو…

عمار… ربنا يطول في عمرك

ناجيه بابتسامه… العمر راح ما بقاش في حاجه تنفع خليكم وياي السنه دي

دهب بصت لعمار وقالت… خلاص يا عمار الوليه في اخر ايامها وما ينفعش نزعلها.. صح عيالها هيقولو ان احنا ضحكنا عليها بس انت ما تبقاش شايل هم دول والله العظيم يا لولا العيبه كنت تفيت في وشهم

عمار… هدي شويه.. وبص لناجيه وقال… هقعد وياكى حاضر بس حاولى تسامحى عيالك

ناجيه… المشكله مش فيا قلبي مهما عملو مهما قالو ما بيقدرش يزعل منهم المشكله انو بيبقى عند ربنا مشيول واللي عملوه فيا هيعملوه فيهم عيالهم بعدين

وطلعت اوضتها.. وعدو سنه ونص… عمار كان قاعد هو ودهب مع ناجيه.. بس بعد السنه ونص كانت ناجيه ماتت… وجم اولادها جرى عشان يورثو بس اتفاجاو بناجيه كاتبه لعمار ودهب كل الاملاك بتاعتها وكتبت بيت صغير واحد بس لاولادها الاربعه لانها ما قدرتش تسيبهم في الشارع… وكانت كاتبه وصيتها لعمار…

انت تستاهل اكتر من كده انت كان نفسك في ام عشان اتحرمت منها انا بجد حسيتك ولدي في الفتره دى وكتبتلك كل حاجه.. اوعى تفكر انو حرام انى منعتهم من ورثهم ده مش ورثهم دي فلوسي جوزي كاتبهالي انا هما ما كتبلهمش حاجه… وانا حره فى فلوسى ابقى طلع منها حاجه كل شهر على روحي ما تنساش… عشان انا ما عنديش اللي يطلعلي.. وقرالى الفاتحه لان عيالي مش هيقراوها يلا استودعتكم عند الله يا اطيب قلوب شفتها في الدنيا….

عمار ببكى… ليه ليه عملت كده دى امانه تقيله قوي وانا ما اقدرش عليها

دهب…. انت هتقدر هى ادتلك الفلوس عشان انت تستاهلها..

وعدت فتره وكان عمار عايش فى سرايا وكان فعلا عامل بوصيه ناجيه وبيطلع كل شهر من الفلوس وبيقرالها الفاتحه وبروزلها صوره كبيره في مدخل البيت…

واولادها فضلوا هم الاربعه في البيت بس ما كانوش مرتاحين خالص في العيشه..

حسين جاتله امراض كثيره وحشه وما بقاش يقدر يجيب لنفسو اقرب الحاجات ومعامله مراته ليه ما كانتش تختلف عن معاملتها لامه وكانت بتحسسوا كل يوم بالعجز بتاعه وحتى اولاده نفس الفكره…

امين كمان.. كان بيمشى من كل شغله يروحها مابيتوفقش فى اى حاجه وما بقاش عارف يجيب الفلوس ابدا اولاد ومراته كانوا بيتخانقوا معاه وبيقولواله انه زيه زي قلته انه مش نافع لاي حاجه وبيحسسوا بالعجز المادي دايما

اما صابر وهو راجع من الشغل ضربته عربيه وعجز عن الحركه وقعد على كرسي متحرك مراته ما قبلتش انها تفضل معاه وسابته ورجعت لاهلها واخدت اولادها معاها وهو فضل وحيد…

وامنيه جوزها اتجوز عليها واحده مطلعه عينها وبيعاملوها معاملة الخدم.. بتخدمو هو ومراتو وعيالو الجداد..

الدنيا كاس داير وكل ساقى سيسقى مما سقى… فما بالك بامك….. مش هتلاقى لاتوفيق ولاراحه لا فى الدنيا ولا فى الاخره.. وده كان عقاب في الدنيا على اللي عملوه واللي عند ربنا لسه اكبر بكتير لان ربنا عز وجل قال فى كتابه العزيز

بسم الله الرحمن الرحيم

{وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا}

يتبع.. (رواية جحيم قلوب عاقه) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق

error: Content is protected !!