رواية الحارس الفصل الثاني عشر 12 – بقلم رشا منصور

رواية الحارس الفصل الثاني عشر 12 – بقلم رشا منصور

شيتوس التنين الأسود…
إحنا محتاجين سا’حرr تبع السحر.الأبيض ويكون يملك الروح الطيبة اللي هتساعدوا ع التحكم. في الجنn واعتقد إنك ممكن تتعلمي وتكوني سا’حرة. واكيد ده هيخلي سوزان تعملك حساب أكتر..
رشامنصور..
أنا 🙃.  سا’حرة … يا سنه سوخه!!!!
ياعم شيتوس وربنا أنت واخد فيا مقلب. ده أنا كنت مرعوبه لما عرفت أن قرينة سوزان كانت بتر’اقبني..
عاوزنى اتعلم السحر وأشوف الجنe واتكلم معاهم ده أنا ممكن من الر’عب. اموتt فيها…
ولقيت شيتوس بيبص ل الروح الحارسة وبيقولوا واضح فعلاً أن عندها حاجه مأثرة ع السمع وع الفهم كمان 😏
قولت له افندم تقصد ايه حضرتك بكلامك ده.. لأ لأ فوق لنفسك أنا ممكن امسح، بكرامتك الأرض لولا أنك ج ج 😏جن..
يا كسفتي ياني…!!!
بص يا شيتوس أنا عارفة أنكم جنe طبعاً بس أنا قصدي أن مينفعش اتعامل مع جنe مؤ’ذي. إنما انتوا كويسين إلى حد ما يعني…
بقولكوا إيه خليني ألعب مع سلامة وسوزان ولو فشلت نبقي نشوف موضوع السحرr ده وربنا يستر…
وطلعت الورقة اللي فيها رقم موبايل برك..
واتصلت عليه بعد ما عرفت من عيشوش أنه قاعد في مكتبه بيظبط ورق الشحنe الأعضاء.البشرية…
برك….
جت لنا طلبيه جديد للأعضاء.. بلغت الدكتور سلامه والدكتورة سوزان ودخلت مكتبي أرتب أوراق الشحن واظبط طريقه النقل وفجأة جالي إتصال وظهر أسم VIP ؟؟؟ ده مين
الوووو مين معايا…
رشامنصور…
 الووو أنا رشا أسفه ع اتصالي بس كنت طلبه منك خدمة ممكن…
برك…   آسفه ع إيه ده أنا مبسوط إني سمعت صوتك..
أنا تحت أمرك أى حاجة عوزاها أنتي اومري وأنا أنفذ..
رشامنصور….
بصراحه انهاردة كنت بظبط أوراق الشركة وقبلت الدكتور شريف بالصدفة وطلبت منه يوصفلي مكان اقعد اشرب شاي فيه وهو كان لطيف جدا ووصلني وقعد معايا بس أول ما جاله إتصال من سوزان ارتبك ومشي بسرعة وأنا خايفه أكون سبب في أى خلاف بينهم.
برك…
 ابعدي عن شريف نهائي أنتي مش أد الدكتورة سوزان والافضل لو شوفتيه في أى مكان اعملي نفسك مش شيفاه.. أنتي فاهمه..
رشامنصور….
طب أنت بتكلمني كدا ليه 😭 أنا معملتش حاجه بتزعقلي ليه اهئ اهئ اهئ.. أنا اسفه إني كلمتك وأنا ماليش دعوه بك تاني… وقفلت السكة..
برك…
إيه اللي أنا عملته ده.. مكنش يصح ازعق لها. بس أنا خايف، عليها وكمان غيرت لما عرفت أنها قابلت شريف وقعدت معاه..
أنا إيه بس اللي حصل لي.. أنا لازم اكلمها حالا واعتذر لها.
رشامنصور…
فضل برك يتصل كتير وأنا مردتش عليه ولقيته باعتلي ع الواتس رساله اعتذار وطالب يقابلني علشان يوضح سوء التفاهم اللي حصل. استلمت الرسالة ومردتش عليه…
الروح الحارسة…
طلعت رشا رقم واتصلت عليه بصيت ل شيتوس واختفيت. وروحت عند برك وشاورت لقرينه وقولت له رشا معجبه ب برك بس مش عارفه تقول له ازاى وبتشوف أى حجه علشان تكلمه..
وأول ما رشا انهت المكالمة وقفت بجوار برك وقولت..
زمانها خافت. منك… البنات بتحب الشاب الرومانسي الرقيق معاها
ده أنا مجرد ما زعقت هى فضلت تبكي..
أكيد أخدت فكرة وحشه عني.. أو افتكرتني مش معجب بها..
وبصيت ل قرينه وطلبت منه يفضل يشغل تفكيره بها.. ورجعت عند رشا ولقيت عيشوش بس اللي معاها..
وقولت ل رشا أنا سايب برك بيستوي ع الآخر وهيموت. ويكلمك.
رشامنصور…
والله أنت عسل خسارة أنك شبح. كنت اتجوزتك 🤣 بصلي وقالي عريسك عندي بس بعد ما ننتهي من نسل نزار..
الروح الحارسة…
فكري كويس يا رشا أنتي فعلاً محتاجه تتعلمي السحرe الابيض هينفعك جدااا.
روڤانا التنين الأحمر….
أول ما رجع شيتوس قولت له صعب في وقت قصير رشا تتعلم السحرr … سوزان عندها خبره من سنين. عاوز رشا خبره كام يوم تقف قصادها… إحنا عاوزين حل تاني يساعد رشا ويساعدنا في نفس الوقت…
أنا عندي فكره ونزلت السرداب يمكن ألاقي عندهم المساعدة..
عمو عبدالرحيم….
رجعت المكتبة ورشا روحت البيت والغريب أنها مخدتش معاها ولا كتاب…  واضح أنها لسه محتارة. لما أخد لفه بين الكتب يمكن الاقي حاجه تناسبها.. اهو يبقي ساعدتها زى ما بتساعدني..
ماما ميرفت…
رشا خرجت الصبح ورجعتلي بعد الظهر قولت لها كنتي في مكتبه عبدالرحيم.. قالت اة وكنت بلف ع المطابع أشوف الأسعار إيه علشان أعمل دعايه ورقية للشركة ومهندس الديكور بدأ شغل انهاردة في البيت…
قولت لها لو في حاجه اساعدك فيها عرفيني بدل ما أنا وفاتن قاعدين فاضيين أهو نشغل وقتنا معاكي..
قالتلي والله يا ماما لو عملتي ليا صنية مكرونه مع فرخه مشويه هتساعديني جامد ودماغي هتشتغل كويس…
وسابتني ودخلت غرفتها 😏😏 مكرونه وفراخ صبرني يارب
خالتوا فاتن…
روحت أقعد مع ميرفت لقيتها بتقولي أن رشا طالبه منها صنية مكرونه وفراخ.. قولت لها والله فكرة وأنا هعمل محشي وملوخيه ونأكل كلنا سوي بقالنا كتير مقضناش اليوم مع بعض..
ورجعت شقتي اجهز الأكل وكلمت وليد وعرفته أننا هناكل عند ميرفت وطلبت منه يجيب تسالي معاه…
برك…
دخلت المشرحة ولقيتهم كلهم واقفين شغالين قولت لهم أنا خلاص رتبت كل حاجه ولازم تكونوا جاهزين ع بالليل علشان ننقل الحاجات دي…
وبصيت ل شريف وأنا مش طايقه وبعدها لقيت سوزان بصت ليا وقالت اطمن الموضوع كله كان صدفه يعني مكنش في داعي أنك تزعلها روح أنت حاول تصالحها وع بالليل هنكون جاهزين.
خرجت من المشرحة وفضلت أتصل ع رشا وأخيراً ردت عليا.
الدكتور شريف…
كلام سوزان مع برك خلاني فعلاً اصدق أنها مش فارق معاها البنت تكون مع سلامة ولا برك….
معقوله يكون كل ده علشان البيت.. لأ ده الموضوع كبير واكيد البيت ده سوزان عوزاه علشان توسع الشغل بتاعنا ويكون بعيد عن المستشفى ومين عالم يمكن يكون تحته بئر بترول…
الدكتوره سوزان…
كنت عارفه ب كل اللي بيفكر فيه شريف وكنت ماسكه نفسي من الضحك واضح أن تفكيره محدود…
وبصيت ل سلامة قولت له أنا محتاجه أشرب قهوة خلصوا وهنتظركم في المكتب…
وقعدت أفكر إيه المفروض اعمله مع رشا!!!!
هى لو اعجبت ب برك ساعتها ممكن ننقعها تخلي برك يشتري البيت وبعدها ممممم بس التنانين هنعمل معاهم إيه ؟!
أنا محتاجه مارد ومش أى مارد بس التحضير محتاج قرابين كتير.
فكري يا سوزان… فكري… مافيش غير الملاجئ ودار المسنين
محدش هيسأل عنهم لو اختفوا بس اخدهم ازاى وفين المكان..
استحالة يكون هنا ممكن موظفي المستشفى يشكوا. فينا ….
وطلبت برك وأول ما وصل قولت له شوفلي أرض في الصحراء تكون مش ملك حد وحط يافطه مكتوب عليها دار الأمان لمساعدة كل محتاج… وابني بيت مش لازم يكون عمدان وحديد.. كفايه طوب وحيطان اهم حاجه يكون كبير واللي يدخله يفتكروا ڤيلا مش مجرد طوب فاهم…
واهم حاجه السرعة والسرية التامة يا برك فاهم…
رشامنصور…
ماما دخلت المطبخ وسمعت كمان أن خالتوا فاتن هتعمل أكل واستغليت أن محدش هيسمعني ورديت ع برك بصوت يبان إني ببكي وقولت….
الوووو… عاوز إيه! ناوي تزعقلي تاني😭 أنا غلطانه إني كلمتك
برك…
 أنا مقدرش ازعلك غصب عني بصراحه أنا اضايقت أنك قابلتي شريف. أنا عارف أنه مش من حقي بس أنا.. أنا . ينفع اقابلك.
رشا…
ينفع بس مش انهاردة علشان خالتوا وابنها هيقضوا اليوم عندنا وأنا هساعد ماما في المطبخ.. ..
برك….
وابن خالتك ده نظامه إيه.. متجوز ولا عاوز يتجوز!؟
رشا….
كنت عاوزة اضحك مش قادره وقولت له أبن خالتوا ده يبقي صاحب البيت اللي هعمل المشروع فيه ويبقي أصغر مني. لسه طالب في الجامعه…
برك…
طب ساعدي ماما وبلاش هزار مع أبن خالتك علشان بغيير عليكي وإلا بقي هقولك مافيش شغل خالص معاه….
رشا….
شاورت ل عيشوش اللي ظهرت أول ما رديت ع برك تنادي عليا وقولت له اقفل بسرعة ماما بتنادي عليا وقفلت وفضلت اضحك مش قادره بجد برك عايش دور الحبيب ع الآخر 🤣🤣🤣
الروح الحارسة…
أى خدمه علشان تبقي تدعيلي بالرحمة… بس اللي أنتي متعرفوش أن سوزان عارفه دلوقتي أنه بيكلمك وهى طمنته انك قابلتي شريف صدفه وواضح أن نارr الغيرة. كانت واضحة ع ملامحه..
رشامنصور…
تفتكري يا عيشوش لو زرعت الغيرة. بين برك وسلامة إيه اللي هيحصل…
عيشوش التنين الأبيض…
سلامة هيقtتل. برك ويستفاد من اعضائه… الناس دى من غير قلب ولا رحمة.. طالعين زى ابوهم نزار.. المشكلة أن الخطرr هيزيد عليكي…
رشامنصور…
واضح أن الروح الحارسة عنده حق ولازم اتعلم السحر الأبيض..
روڤانا التنين الأحمر..
أنا لقيت الحل وهيكون جاهز في اللحظه المناسبه ورشا هتبقي أقوي من أى أنس أو جانe

الفصل التالي اضغط هنا

يتبع.. (رواية الحارس) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق

error: Content is protected !!