رواية السر الخفي الفصل الثالث والاخير 3 – بقلم جيجي
الاخير…عواد.. لا ما حدش هيموتنى.. هاتى عناوينكم وخلو بالكم من بعض انتى وجنه لحد ما اجى…
عند عامر كان بيصرخ بصوت عالى.. وكانو عندو جليله وعيشه.. وزوجاته التلاته.. وهو بيصرخ وبيقول..
بعدوها عنى هتموتنى… هى جات تموتنى..
عيشه… اهدا بس استهدى بالله محدش جاي يموتك..
عامر.. لا هى اهى جات عشان تقتلني.. كيف ما قتلنا البنات الى قبلها.. قلتك اقتليها زى ما قتلى البنات التانين بس انتى فضلتى تقولى صغيره صغيره.. اهى كبرت وهتموتنى..
لبنى مراتو الاولى… بنات مين اللي قتلتهم يا عامر بناتنا احنا.. هي اللي قتلتهم.. وانت كنت عارف كل السنين دي
وانت اللى قولتلها تقتلهم كمان..
عيشه بكدب… بطلى تخريف. الراجل اتجن انا ما قتلتش حد..
كريمه زوجته التانيه… لا انتى عشان كنتى ارض بور معقول الغل وصلك تاخدى عيله من امها وتقتليها…
عيشه.. ده اتجن ما تسمعوش كلامو..
عامر.. اهى جابت بناتى اللى انتى قتلتيهم وجايه تخنقنى.. منك لله.. دسونى منها.. هى اللى قتلتكم انا ماليش دعوه..
صفيه مراتو التالته.. امسكوها انتى اللي قتلتى بناتنا مش كده.. عشان ما كنتيش بتخلفي صح.
وتلمو عليها التلاته..
وعيشه بقت تقول.. بعدى عني.. انت وياها انا ما قتلتش بنات حد..
جليله نزلت وهى بتقول.. لا حول ولا قوه الا بالله… لا حول ولا قوه الا بالله.. انت جبت وانت اخدت يا رب ..
بس قابلت عواد تحت بيت عامر وقال.. السلام عليكم يا حجه.. انا عواد من الجبل.. روحت بيتك ومالقتكيش وهمسلها وقال… صبا عندى.. انا مخبيها بس كنت عايز اعرف ليه عملو كدا.. وفى ايه فوق..
جليله بلهفه.. هي عندك..
عواد.. ومناها ترجع.. بس ليه كان بيقتل بناته هى خايفه.
جليله قعدت بقلة حيلة وقالت..
عشان جاهل.. مره زمان جات واحده قالتله انها هتقراله الطالع وتشوف المستخبي… كان هو واخوه.. قرتلهم الكف وقالتله انه في بنت من صلبه بيضه وشعرها طويل هتقتلو… بنتو هتقتلوا بيبدها.. خاف على روحه لانو كان عندو بنات من حريمو التلاته.. اتجوز مره رابعه اللي هي بنتي عيشه.. قلتلها كتير بلاش تتجوزيه قالت هتجوزو بدل ما اعنس.. عشان ما كانتش بتخلف… هو كان فرحان انها مش بتخلف.. قولنالو طلق حريمك وسيبهم يخلفو من غيرك بس لا.. فضل كل ما واحده تخلف منه بنت.. يخلي بنتي تحلق شعرها وتاويها قتلهم 6 لحد ما بتي فى مره خلفت.. فضلت تبكي وتخبى بنتها 16 سنه بعدين قالها دلوقتي يعني دلوقتي.. والبت هربت وفاكرها هتاجي تموتو اتجن يا كبدى.. جهل وقلة دين.. ضيع حياته بسب كلام ما لهوش اي لزمه..
عواد.. اتجن..
جليله.. اه.. بتى عشان ما بتخلفش رضيت تقتل عيال الناس.. لحد ما جيه بعدل ربك اليوم اللى انطلب منها تقتل بنتها بيدها.. كلهم ضرايرها خلفو ولاد وفضلو معاهم.. وهى قعدت لوحدها..
عواد.. معقول التخريف ده.. معقول واحد يقتل بته عشان كلام..
جليله.. ما هي قالت لاخوه نفس الكلام بنتك هتقتلك بت اخوه حبلت في الحرام… ابوها كان عايز يموتها بتزقو منها وقع من فوق مات.. ف هو خاف وقال ان كلامها بيتحقق
بس قاطعهم وصول البوليس واخد عيشه.. وعامر.. رجع عواد وحكى لصبا كل حاجه عرفها..
صبا ببكى.. يا لهوى يعني ابويا اتجن وامى اتحبست.. انا لازم اروح لجدتى..
عواد.. اهدى ضراير امك ما هيسيبوكيش دول قلبهم محروق على بناتهم.. كارهين امك قوي..
صبا.. لا ما ههملهاش واصل..
ورجعت عند جليله وقعدت معاها.. وبقت تعدي الايام عليهم… بعد سنه كانوا عاملين فرح كبير لصابر وجنه.. وعواد كان واقف بعيد.. بس جالو صوت صبا من وراه بتقول….
مبروك..
عواد بفرحه.. صبا الله يبارك فيكى.. كيفك عامله ايه
صبا.. الحمد لله زينه انت كيفك.
عواد.. بخير الحمد لله..
صبا.. سمعت ان اختك هتتجوز قلت لازم اجى اباركلك..
عواد.. الله يبارك فيكى.. عقبالك…
صبا.. عقبالك انت..
عواد.. اه والله البيت هيفضى عليا..
صبا.. شد حيلك ولاقي واحده تملاه..
عواد.. بصراحه كده انا عايزك انتى اللي تمليه
صبا.. انا لسه صغيره… انا 17 سنه ما ينفعش اتجوز لسه قاعديلي سنه كمان..
عواد.. وماله نستنوها احنا مش مستعجلين..
صبا.. هو انت كسلان كده على طول.. هو مش العريس اللى بيروح للعروسه انت استنيتنى اجيك وتطلبنى. تؤ
انا مش اقل من اللى بيجبو اهلهم عشان يتقدمولها..
عواد.. يا ستي انتى ادينا الاوكيه بس وانا بجيبلك القبيله كلها واجى اتقدم..
صبا.. انت ايه طلع الفكره دي في راسك..
عوتد.. بصراحه بعد ما مشيتي اتوحشتك قوي حاسس انى عايز ارجعك عندي تاني. بس المره دي مش هرجعك واحده هاربه وهتتخبى حداى.. هرجعك مرتي وام لعيالى.. ها نتقدموا ميتى..
صبا..والله الباب انت عارفه.. مش هندلوك عليه يعنى..
عواد.. اجى بكره..
صبا بضحك.. تؤ الليله هنسهر ونصبح نايمين..
عواد.. طب بعد بكره حلو..
صبا بابتسامه.. الخميس واحنا بنكون صايمين..
عواد بغيظ.. طب الجمعه..
صبا.. هنصلى مش بقيت اصلى والجمعه عيد المسلمين..
عواد.. طب العصر يمشي.. واهو نخلى العيد اتنين.
صبا بضحك.. هستناك…
ودي كانت نهايه حكايتيتنا.. انتهت بجواز عواد وصبا.. وبحبس عيشه.. وجنون عامر… وانهوها انتو بلايك وكمنت برايكم فى القصه عجبتكم او لا .. عشان نستمر معاكم فى حكاوى تانيه باذن الله… دمتم في امان الله مع من تحبون باذن الله
- اقرأ ايضا روايات ترند – كوكب الروايات