رواية انتقام بالحب الفصل السادس والاخير 6 – بقلم جيجي

رواية انتقام بالحب – الفصل السادس

الاخير …
عز… وانتى طالع في يدك تعملى ايه..

سهيله.. طالع طلع اقولك ان انا عايزه هو بس وان انا بحبه…

عز.. طلع معاكى تبديه عليا مش كده..

سهيله.. عمرى ما افكر فيها حتى.. هو روحي اصلا.. بس انت لو طلبت روحي هديهالك عشان كده ما اقدرش ابدي اى حد عليك… تصبح على خير.. وخليك متاكده ان انا لو جابولى الدنيا كلها بما فيها فى كفه قصادك فى كفه.. كفتك انت تربح.. انت مش بس ولد ابوي انت ابوي اصلا

عز حضنها وغطاها واستنها نامت.. وقعد هو كمان على الكنبه وفضل يفكر في داليا.. تاني يوم الصبح كانو كلهم واقفين فى الصالون..

حسام. جيت اسلم عليك يا عز..

سهيله بدموع.. طب وانا مش هتسلم عليا..

حسام. معلش مش هقدر اعملها.. عز دي ورقة التقسيمه قطعها انت براحتك.. على فكره.. لا انا ولا اختى لينا فلوس.. الفلوس دي مش بتاعتي اصلا جدي لا يعرف جدك ولا اشتغل معاه في المخدرات.. انا جيت للراجل الطيب ده..

وشاور على حامد وكمل….
وحكيتله واتفق معايا وجابلى المحامي ده.. لانو عارف انى بحبها بجد.. الناس كلها اتعاطفت معايا الا انت.. دى رساله بس انه ممكن جدك يبقى في نفس الوضع اللي كان جدي فيه الوضع انت ما اخترتوش.. وما عملتش كده عشانك على فكره … انت اصلا مش فارقلي انا جيت عشان هى تفهم ان انا لاخر لحظه متمسك بيها.. وان انا ما طلعتش اي حاجه في يدى الا وعملتها.. عشان لو ما قسمتليش تفضل فاكره ان فى حد مستعد يضحى بروحو عشانها.. سلام

عز.. يعنى كل ده كان لعبه..

حسام.. سميها محاوله.. بس فشلت..

واخد داليا ولسه هيمشو بس عز قال…

اقف.. احم اتستنى ما تمشيش.. انا هكلم فراج ونفسخ الخطبه.. واتجوزها انت اصلا عيل لزقه… بس قسما بيمين الله متزعلها هاجى هجيبك من قفاك…

حسام بفرحه.. عمري ما اعملها ابدا..

وحامد حضن الهوا وقال… ما تبكيش يا فتوحتى.. عز كان هيعمل زى ابوكى بس لحقناه واهم اجتمعو سوا…

عز.. مش طلعت لعبه.. حكايت حماك يعنى..

حامد. لا دى حقيقيه جدها كان معاه فلوس وانا فضلت اتحايل عليه واوديلو ناس.. وبيت تحت البيت اسبوع.. كل صبح يشوفنى. قالى خدها وغور مش كل يوم اصطبح بوشك.. وخدت فتوحتى.. يلا هنطلع احنا بقى

عز.. روح.. بقى ده يشتغلنى.. افرض نسيكم وانتو هنا وقال حرميه..

داليا.. عادى هنقولو احنا تبعك وانت ما هتسالهوش علينا تانى..

يلا تمم دنيتك وكلمنا.. ناجيكم..

ومشيو بعد ٨ شهور.. كان عز واخد شنط كتير ونزل عند بيت حسام وخبط على الباب فتحت داليا وقالت..

جيتى بسرعه.. يه عز اهلا اتفضل.. اختك طلعت دلوك تاجى..

عز بس انا مش جاى لاختى انا جاى عشان حاجه تانيه.. ومعاى جدى بس هو بيفتح العربيه لفتحيه وهيحصلونى

فى مكان تانى فى ورشة حسام.. كان بيصلح العربيه.. بس سهيله قعدت جمبها على الارض وقالت..

كده تنسى التليفون.. طب مش هوحشك يمكن انت توحشنى..

حسام طلع من تحت العربيه وقال… مش هتوحشينى لانك معايا.. انا حافرك فى قلبى بعدين التلفون معايا.. القى حجه تانيه..

سهيله.. طب وحشتنى تعال نتغدا سوا فى بيتنا وارجع العصر..

حسام.. كدا مش هشتغل انا.. بس يلا انتى احسن من الشغل.. لحظه بس اغير واجى…

واخدها ورجعو على البيت.. لقى عز هناك سهيله جريت حضنتو وقالت..

حبيبى اتوحشتك..

عز.. عامله ايه مع الدحش ده..

حسام.. لا ما انا كبرت الحمد لله وبقيت حمار. الدحش هتجيبو اختك كمان كام شهر.. مش طلعت حامل.. اه والله وانت ما بركتلناش..

عز.. مبروك انا اصلا مش جاى اتشاكل معاك.. انا جاى عشان.. ما تتكلم يا جدى..

حامد.. جاين نطلب ايد فتحيه..

عز بعصبيه.. مين فتحيه ركز بالله عليك.

حامد.. هو جاى يخطب انا نسيت واصلا ما ليش دعوه انا قولت افسح فتحيه..

حسام.. اوعى تقولها… جاى تخطب داليا.. ما احنا ما عندناش غيرها…

عز بحرج.. امم..

حسام.. والله انا ما عنديش مشكله هى اصلا كبيره وتقدر تاخد قرارها..
وغمز لداليا وقال… والله نجحتى يا بت الخط.. مش قليله انتى..

عز.. في ايه.. نجحت فى ايه..

داليا.. لا بس اصل انا كنت جايه عشان انت تحبني وتعرف ان الحبيب بيفرض نفسو.. وتدوق وجع الفراق.. وتبطل تهزق فينا..

عز.. نجحتي وانا حبيتك… اه ما تبصليش كده حبيتك صوح انتى قليله ادب ولسانك طويل وقصيره.. وجدك بتاع حشيش.. بس بردك حبيتك… واستسلمت ورفعت الرايه…

داليا… المفروض اكسرك كيف ما انت عملت مع اخوى.. بس انا كمان شكلى وقعت.. وجيت اصطاد صادونى.

عز… يعنى موافقه عليا…

داليا.. اكيد هو احنا نطول..

عز.. وانا اوعدك انى هعوضك عن البهدله اللى بهدلتهالكم لانى بجد عرفت ان فى حجات مهمه زى الفلوس واكتر.. صح جيتى يومين قليلين بس فرقو قوى معايا.. وعرفت انى قبلك ما كنتش عايش.. وعلى قولك.. وايه الدنيا غير واحده حلوه.. تشاركك بلاويها..

يتبع.. (رواية انتقام بالحب) اضغط على اسم الرواية لتجد الفهرس كاملاً بجميع الفصول.

أضف تعليق

error: Content is protected !!